Illustratie van:

Deutz D9006 - Koppakking vervangen Deutz D8006

Onze Deutz D8006 heeft een (of meerdere) lekke koppakkingen. Wanneer de motor loopt is er een duidelijke plof, er heeft ook iemand (ervaring met trekkers) naar gekeken die tot deze conclusie is gekomen. Ik wil deze koppakkingen zelf gaan vervangen maar weet de correcte procedure hiervoor niet. Zijn er ook dingen waar ik op moet letten?

Deel dit topic

Reacties

+1
hendry-06
Motor deels strippen,
In en uitlaatspruitstuk er af
Verstuiverleidingen demonteren
Beplating weghalen
Klepdeksels demonteren
Tuimelaars er af halen en stoterstangen.
- Als je de klepdeksels op volgorde weg legt kun je de tuimelaars hier in leggen, dan blijft alles bij elkaar.

Vervolgens de 2 dopjes die boven in de in en uitlaat poort zitten er uit halen,
Vervolgens kopbouten losdraaien en de koppen er af pakken.

Bij mijn 912 motor zit niet eens een koppakking tussen, dus als je pech hebt zul je de koppen uit moeten laten draaien.

In elkaar zetten is ongeveer tzelfde alleen houd wel rekening met de hoogte afstelling van de cilinderbus etc, dit kun je beter samen met iemand doen die er verstand van heeft. Sowiezo als je geen sleutel ervaring hebt kun je er beter niet zelf aan beginnen.
DeutzGebruiker
@hendry-06 Heb redelijke ervaring met sleutelen. Aantal keer een koppakking vervangen op een oldtimer auto, en een motor revisie. Ervaring met diesel en trekkers is 0. Heb begrepen via Amerikaanse site dat hoogte afstelling voor de cilinderbus alleen gedaan hoeft te worden als de zuiger of cilinder vervangen wordt. Wij willen enkel koppakking vervangen, minstens dicht maken, op budget vooral omdat de motor nu erg rookt. Begrepen dat dit een eenvoudige ingreep is van de expert die er naar heeft gekeken.

Trouwens, weet u het moment voor de kopbouten en moeten deze ook vervangen worden?
+1
goeiedag eem
@DeutzGebruiker kijk eerst maar eens of er wel een stalen ring tussen de cilinderbus en de kop zit, daar kom je achter als je de koppen eraf hebt. de eerste types hebben dat niet, en dan kan je kijken wat je moet doen, in de meeste gevallen als hij daar gelekt heeft moet je de kop laten vlakken en de bus even vlakken op de draaibank dat is de beste optie en dan als er een stalen ring tussen zit de dikte opmeten zodat je weer de juiste dikte van de ring kan bestellen, die zijn er in verschilende diktes. Je moet er zeker van zijn dat de vlakken goed vlak zijn anders heb je al compressie verlies. De rek bouten kun je gerust een keer weer gebruiken alleen trek je die niet op een moment aan maar op graden. dat gaat als volgt, je trekt ze steeds kruislings aan (per cilinderkop) ket als eerste goed op dat je onder iedere bout de dikke stalen ring hebt, je trekt de bouten hand vast aan op 35 N/m, dan moet de de bouten stuk voor stuk 45 graden door trekken dit doe je 4keer (dus in totaal 180 graden) in hebt boekje staat 3 keer 45 graden door trekken maar een monteur heeft mij gezegd van doe maar 4 keer dan weet je zeker dat ze dicht zitten, en dat klopt heb het zlef ervaren
InsaneNL
@goeiedag eem Het lijkt erop dat Deutz er door de jaren heen ook achter gekomen is dat ze wel wat strakker mogen, ik heb een pdf van het werkplaats boek uit 2002 en daar staat in 30-45 nm voorspannen en 45+45+45+30 aantrekken.
goeiedag eem
@InsaneNL oke ja ik heb een oud boekje van de jaren 70 met al die gegevens, maar om de koppen nog beter dcht te krijgen zet ik de bussen op de draaibank en vlak ze even en dan ga ik 0.03mm verder en draai zover dat er een randje van ongeveer 4 mm blijft staan zodat die als een soort drukvlak verkleining werkt, dan druk je de binnenste rand zuiver dicht aan en die snijd als het ware in de aluminium kop(als er geen ring tussen zit), en heb bij mijn 10006 zelfs de stalen ring nog op de slijpbank zuiver vlak geslepen, en dan weet je zeker dat hij dicht zit, zo verander ik nog weer wat aan. en heb er zeer goede ervaringen mee
Gerron
Als je het toch zo ver los hebt dan kan zou ik ook de zuigerveren vervangen. Test en reviseer eventueel je verstuivers en vervang de plastic ringen van de stoterstangbusjes. Uitlaatpakkingen ook vervangen en misschien ook maar een nieuwe uitlaat? En als je het goed wilt doen ook maar eens de krukaslagers vervangen.
Als je hier allemaal geen zin in hebt dan zou ik gewoon vrolijk verder rijden met de trekker zoals hij nu is.
goeiedag eem
@Gerron nieuwe zuigerveren? voor pak en beet 115 eur per cilinder heb je een compleet nieuwe bus met zuiger van kolbensmid, dan ga je toch niet meer met een paar nieuwe zuigerveren klooien is mijn mening want dan moewt je eerst de bussen weer zuiver rond honen anders heeft het nog niet het gewenste effect
Gerron
Quote Reactie van @goeiedag eem:
115 eur per cilinder

Natuurlijk is het beter om dat ook te vervangen maar als je naar het budget kijkt dan is alleen de zuigerveren vervangen het proberen waard omdat hij het dan toch al zover los heeft. En misschien ziet hij dan ook wel dat een bus of zuiger beschadigd is.
goeiedag eem
@Gerron dan kun je beter even door sparen als je zo krap bij kas zit, want dit kost meer dan het in een keer goed doen is mijn mening maar ook mijn ervaring, heb de motor van de 6006 ook een keer los gehad en ook een paar dingen gedacht van ahh dat kan wel, maar dus niet en 50 uur later weer de motor los gehad en dus duurder uit was dan het in een keer goed te doen en de ergernis die je dan hebt
+1
Gerron
@goeiedag eem Daarom schreef ik ook:"Als je hier allemaal geen zin in hebt dan zou ik gewoon vrolijk verder rijden met de trekker zoals hij nu is."
Gerron
Voor info over een Deutz motor kijk je natuurlijk niet naar een Amerikaan maar naar een Duitser!
Rozema
Ik heb de motorhandleidingen van 912 digitaal en zal deze binnenkort nog eens oploaden met de TractorFan upload functie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D9006 en hebben de trefwoorden lek en Koppakking geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN