Deutz D55 - Olie lekt uit carteronluchting maar geen damp/druk.

De luchtgekoelde F4L812 loopt erg netjes (rookt alleen wat de eerste minuut bij koude motor, start en trekt prima) en heeft ook erg weinig onderdruk (dus geen damp/druk uit de carterontluchting). Het probleem is dat er redelijk wat olie lekt uit de carterontluchting. Hij lekt/spat geen olie uit de uitlaat, waardoor ik kapotte zuigerveren betwijfel. Hoe kunnen we dit verhelpen? Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
Deutz-oldie

Reacties

valmet6400power
Oliepeil aan de hoge kant?
F2L612
Teveel olie
Deutz-oldie
Terechte opmerking, oliepijl staat halfweg en dus jammer genoeg niet te hoog. Maar nu jullie dat zeggen bedenk ik me plots, we hebben de tractor direct gerestaureerd na aankoop en rijden er nu pas mee rond, ik kan dus niet zeggen als hij dat lekken al altijd gehad heeft. Zou er een te korte oliepijlstok in kunnen zitten?
Deutz-oldie
Wij hebben nog een F4L812 uit een pikdorser staan (heeft bij ons nog nooit gedraaid). De oliepijlstok van die motor is al zo'n 5 cm korter dan deze van de tractormotor.
valmet6400power
@Deutz-oldie
En als je met die peilstok je trekker gaat peilen?
valmet6400power
Dat zou wel heel onwaarschijnlijk zijn.. Zit er op je peilstok geen aanduiding waar het peil "safe" is? Of een puntje als aanduiding? Bij onze trekkers zit die aanduiding namelijk ver onder het midden, als het oliepeil daar halverwege zou staan zit er veel te veel olie in..
Deutz-oldie
Ja ik bedoel halverwege tussen het min en max niveau. Halverwege de stok zou inderdaad veel te hoog zijn. De olie van de trekker raakt de kortere stok niet eens, dan zou de olie dus nog 5 cm hoger moeten.
valmet6400power
Okee, en je zegt dat hij "veel" olie door de ontluchting blaft, nu lijkt olie op de grond al veel. Maar als je er een tijdje meerijdt of werkt is het peil dan aanzienlijk gezakt of niet?

Weet @RobDeutz104 als deutz kenner hier iets meer van?
Deutz-oldie
@valmet6400power We zouden er idd eens iets moeten onder hangen om te meten wat veel is, zo veel dat we te vaak olie moeten bijvullen is het zeker niet. Maar soms moet de tractor na een toertocht op een marktpleintje ofzo staan en dan lekt hij echt wel te veel, er komt een plasje onder. Zou het kwaad kunnen om de motor eens hard te laten werken, onder het motto baadt het niet het schaadt ook niet?
valmet6400power
@Deutz-oldie
Daarom, als je nou na elke 10 uur een liter olie bij moet vullen dan zou ik me wel zorgen gaan maken, temeer omdat je aangeeft dat de zuigerveren nog wel prima zijn.
Trekker een keer goed laten werken is altijd goed! Daar is die voor gemaakt, merk bij onze kleinste trekker ook wel dat ie opknapt na een tijdje voor de kopeg gestaan te hebben. Met beleid warm draaien en laat hem dan maar werken!
Deutz-oldie
Update: 3 van de 4 zuigers waren gebarsten! We hebben er nu 4 nieuwe zuigers + zuigerveren + cilinders + duimen + dichtingen van bij Delegro in zitten, het lekken is voorbij 😄
ford3000case745
@Deutz-oldie waarom toch het blok open getrokken dan? Of kwamen er problemen bij?
Deutz-oldie
@ford3000case745 Goeie vraag, mijn vader was ervan overtuigd dat het toch kwam door gebroken zuigerveren. Er waren er ook 2 gebroken, maar dat bleek dus niet de oorzaak van de lekkage.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D55 en hebben de trefwoorden olie , carterontluchting en lek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!