Mengele LW - 130 Duo inschakelen pick up?

Hallo,

Van onze opraapwagen de Mengele LW 130 Duo is de pick up inschakeling ziek geworden. Wanneer je nu de pick up laat zaken word deze niet meer automatisch ingeschakeld. Weet iemand hoe deze inschakeling werkt? Of heeft er ervaring mee, kwa reparatie?

Kettingen van aandrijving etc, is allemaal heel. Het zit puur in het inschakel mechanisme.

Weet je iets, of het je een tekening met de werking/onderdelen, laat het mij dan even weten.

Alvast bedankt!

Deel dit topic

international533

Reacties

international533
tractorfan.nl/picture/1176610/…

Het gaat om deze wagen
devonvdkroon
Volgens mij werkt deze met soort klauw koppelingen die in elkaar grijpen als je je pick up laat zakken en als je hem omhoog doet uit elkaar gaan
GerbertXL
Volgens mij klopt het wat devonvdkroon zegt.
Maar als je dat zelf niet weet, heb je er uberhaupt wel een blik op geworpen?
Spulletje zit onder de linkse kap (rechts als je ervoor staat) naast de dissel. Mocht je onderdelen nodig hebben, ik heb een sloper staan.
international533
@GerbertXL ja Uiteraad, heb hem ook al half uit elkaar, pick up aan de linkerzijde er onder weg, maar kan oorzaak niet te vinden. Maar zal later vandaag een foto plaatsen van de inschakeling. Misschien kan iemand mij dan vertellen, hoe deze werkt, want van de buitenzijde is het niet af te lezen/te zien.
spotmelker
@international533 Waarschijnlijk schuift de klauwkoppeling niet in elkaar. Dit kan komen doordat er vuil, gras en/of opgedroogd vet tussen zit of de veer die de koppeling in elkaar laat grijpen los/gebroken is. Bij veel wagens zit deze aan een handbediening waarmee de pick-up uit te schakelen is.
GerbertXL
@international533 Er zit een aanslag die die pick up indrukt als je m opbeurt, die bedient via een stang een schuifmof op de aandrijfas waar een klauwkoppeling aan zit.
Ik ben het met spotmelker eens, lijkt me stug dat ie kapot is. Ik heb jaren met zo'n rampenplan gereden en dat was een van de weinige dingen die niet kapot is gegaan.
T6040
@GerbertXL Achter het grote tandwiel voor de aandrijving van de invoer zitten een paar kleine tandwielen voor de aandrijving van de ketting van de pickup. hier weleens tanden van die tandwielen af gehad.
GerbertXL
@T6040 Nee, maar met de huidige opraapwagen heb ik daar wel problemen mee😁.
Mocht je onderdelen nodig hebben, ik heb een complete wagen min wielen en assen en bodem staan.
T6040
@GerbertXL we hebben ooit een lw310 bijgekocht. heel de invoer hebben we toen over gezet naar de lw 390. onderdelen hebben we dus nog genoeg 😀
GerbertXL
@T6040 Haha hetzelfde gedaan hier. Dramading bleef kapotgaan en het begon toch wel een beetje in de papieren te lopen. De dealer waar we 'm gekocht hadden had er toen nog 1 staan waar hij een bakkenwagen van ging maken en toen mochten we daar alle onderdelen afhalen die niet daarvoor nodig waren. Een poosje later had dezelfde dealer een strautmann staan en toen hebben we die gekocht. Zeker niet probleemloos trouwens maar een verademing vergeleken met dat stuk ellende van een mengele. Ik heb jaren pallets onderdelen in de schuur gehad, in een opruimerige bui bijna alles in een kipkar gegooid en naar de oudijzerboer gebracht.
+1
T6040
@international533 De invoer gaat die wel draaien of blijft deze ook stil staan?
international533
@T6040 invoer en alles is werkend, puur het mechanisme van die de aandrijving inschakeling verzorgt Nasr de pick up, wil niet
+1
GerbertXL
@T6040 Ik heb de slechte herinneringen aan de mengele een beetje weggedrukt maar hier heb je volgens mij een punt. De koppeling legt ook de invoer stil want die komt van dezelfde aandrijfas. Ik heb verschillende keren de invoer op een hoop gedraaid en daarom liet ik ook altijd de pickup naar beneden op het land, om te voorkomen dat die zo'n klap kreeg als de boel in 1 keer inschakelt met 540 toeren.
Die koppeling is er vermoed ik om de invoer stil te zetten als je loswalsen hebt want de aandrijving daarvan zit aan de andere kant.
T6040
@GerbertXL Ik klaag helemaal niet over onze mengele opraapwagen. rijden er inmiddels 30 jaar mee toen nieuw gekocht. de automatische aan en uit schakeling werkt bij ons al heel lamg niet meer. we zetten de aftakas gewoon uit aan het eind van de rug. mijn vader zal deze wel niet meer gemaakt hebben om de reden die jij hierboven aan geeft. Ook hebben wij geen messen dat is heel bevorderlijker voor de levensduur. Op een gegeven moment was de invoer op de curfbaan waar de looprollen door gaan was bijna doorgesleten. toen met een donor wagen weer opgelapt. die kapotte tandwielen waar ik het over had kwam door een losgelopen bout waar de pickup mee vast zit.
+1
Wimsumar
Beste International533:

Quote:
Het zit puur in het inschakel mechanisme.

Weet je zeker dat de aandrijfketting naar de pickup stil bleef staan?
Zit er een (defecte) slipkoppeling op de pickup-as?
Of is het tandwiel losgeraakt (spiebreuk) ?
international533
@Wimsumar alleen de spie zou kunnen wat je aanhaalt, maar dan ik eerst weten hoe mechanisme precies werkt. De rest van de vragen, is gewoon werkend
international533
Bijgevoegd een aantal foto's van de aandrijving

(klik om te vergroten)

De rotor verzorgt de aandrijving richting de pick up. In het bovenste tandwiel zit mechanisme die de koppeling maakt met de as die er door heen loopt. Daarna brengt deze de aandrijving over na de onderste, die op zijn beurt weer de ketting van de pick up aandrijft.

(klik om te vergroten)

De as bij het streepje moet als je het mij vraagt naar buiten komen, wanneer je de pick up laat zaken, zodat er in de as een koppeling van tandwiel en as tot stand komt. alleen die as komt niet meer naar buiten, daarom werkt de aandrijving niet. Maar weet iemand dit mechanisme werkt? Of iemand een tekening hiervan, dan redt ik mij er wel mee.

(klik om te vergroten)

international533
@casejxu Bedankt, misschien dat deze wel volstaat. Heb al een tiental onderdelenboekeb van de site doorgenomen. Voor dat ik hier een Topic heb gestart. Hoop fat deze volstaat, het lijkt er wel op, alleen hoe de inschakeling werkt kan ik er nog niet uit halen, maar zal het morgen is naast elkaar leggen bij de wagen, wat er van over eenkomt.
GerbertXL
Nou, negeer maar alles wat ik gezegd heb want dit is heel anders als wat ik heb. Mijne is een vierbalks invoer en de aandrijving zit gewoon links met een duplex ketting.
Maar als je het niet goed krijgt mag je van de mijne wel de hele voortrein af komen snijden 😃.
international533
@GerbertXL Dat dacht ik al😜 Dacht laat ik maar wat foto's plaatsen dan heeft iedereen er een beeld van. Want het zit niet zo als bij de grotere Mengele wagens.
valtra1
Op de site van lely vindt je onderdelenboeken van mengele opraapwagens, kan je daar eens kijken, zelf al even gezocht maar vindt zelfde type niet direct.
casejxu
@valtra1 de link staat hier boven naar ik denk een vergelijkbaar systeem
valtra1
@casejxu Ja lijkt mij ook zelfde, als de aangegeven as niet meer naar buiten schuift is waarschijnlijk de drukveer kapot.
casejxu
@valtra1 da vermoeden heb ik ook. Of de as klemt
+2
international533
Het probleem, zie bijgevoegde foto's

(klik om te vergroten)

Het probleem gevonden, na de wagen praktische geheel te moeten demonteren aan de voorzijde. Het gat waar de as uitkomt om de pick aan te drijven, zit vol troep en gras, ook de as wat ruw geworden, wat het glijden in combinatie met oud verdroogt vet niet bevordert. Zit toch ongeveer 5 uur sleutel werk in om zover te komen🙈

(klik om te vergroten)

Hoe ver de invoer los moet, om een simpel probleem te verhelpen.
+2
casejxu
@international533 lekker project zo😃😃
international533
@casejxu Jazeker, gelijk even wat slijtdelen vervangen, zodat die de komende jaren weer draaien kan.
+1
international533
@casejxu Het mooie is, dat de gehele tekeningen in die link die je stuurde gewoon kloppen, alleen het systeem van inschakelen er gewoon niet opstaat. Dus zo kom je wel eens vreemde dingen tegen.
casejxu
@international533 dacht t wel ergens gezien te hebben op 'n tekening🤔
ronald73
Quote Reactie van @international533:
Hoe ver de invoer los moet, om een simpel probleem te verhelpen.

Helaas is dat vaak zo. Soms kost het meer werk om bij het probleem te komen en alles terug te monteren in plaats van het probleem zelf verhelpen 😉
GerbertXL
Wel mooi de ruimte 👌
international533
@GerbertXL zeker weten, fijne werkplaats👌🏻
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mengele LW en hebben de trefwoorden pick up en Mengele geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!