Illustratie van:

Ford 3055 - Niet zijn/haar originele vermogen.

Onze Ford 3055 is onlangs voor de vermogenstester geweest, daaruit kwam 28 kW wat omgerekend 38 pk is. Dat is zelfs nog minder dan het originele vermogen van 53 pk. motor loopt verder netjes. kleppen zijn gesteld, compressie test gedaan, geen grote onderlinge verschillen in compressie, zelfs nog een slag extra aan de brandstofpomp. Wie heeft een idee waarom deze oerdegelijke Ford dan nog te weinig vermogen kan hebben?

Groet`n Peter-Jan

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
38pk aan de aftakas of 38 pk aan de motor?
@Fordje4600 Aftakas
Fordje4600
@PeterJanRemmelink en hij moet 53 aan de motor hebben? er gaat altijd wat kracht verloren tussen de motor en de aftakas, mijn 4600 heeft 55 pk aan de stomp en 62 aan de motor. Dat is een verschil van 7pk, maar 15 pk tussen motor en stomp is te veel voor een 3055 zit er een schoon luchtfilter in?
+1
@Fordje4600 Ja, is schoon.
ford turbo power
@PeterJanRemmelink zal wel een roterende cav pomp op zitten toch?
bij een lijn pomp helpt 1 slag aan de pomp bijna niks, 10 slagen wel.
@ford turbo power klopt een roterende cav pomp, Maar ondanks die slag extra zou de Ford die 53 standaard pk`s sowieso al moeten hebben. Wat er dan d.m.v die extra slag nog bij komt is dan bijzaak.
old man jose
@PeterJanRemmelink
Bank laten controleren miss
+1
@old man jose Vermogenstester/testbank is onlangs weer gecontroleerd door het bedrijf waar die van is. Ze zeiden dat het gewoon klopte.
goeiedag eem
@ford turbo powerhet is net andersom bij onze deutz, een 6006 met lijnpomp, die heb ik ik 2.5 slag gegeven wel van 64 naar 83 pk gegaan en veel rook maar wienig koppel extra, heb hem 3/4 slag terug gedraaid en nog steeds 82a83 pk en het koppel op de 540 toeren stomp van +/- 1050N/m, heb onze 10006 met rotorende pomp 10 slagen aan de stopzetter open gezet, en nu wel meer rook trekt beter en rond de 20a25 pk erbij, dus zoals jij het zegt klopt niet altijd
valmet6400power
@goeiedag eem
Ik wou zeggen, de lijnpomp van onze Valmet reageert furieus op 1 slag aan de pomp 😃
goeiedag eem
@valmet6400power ja bij ons reageert de lijnpomp ook heel fel op 1 slag
mauser
Heeft die ''slag'' aan de pomp wel goed gedaan? Of geeft hij daardoor juist minder diesel. Of heb je dat aan de testbank geprobeert? En kun je de compressie drukken niet ergens controleren omdat ze mischien allemaal wel te laag zijn?
+1
@mauser Is bij de plaatselijke lmb gedaan aan de vermogenstester, dus dan mogen we er vanuit gaan dat dat goed is gebeurd. toen was er geen effect van te zien omdat die "lui" zou zijn. nu een jaar verder weer getest en nog geen resultaat. een aantal middagen flink aan de mixer gehad dus dan mogen we er vanuit gaan dat die luiheid er nu wel uit zal zijn. Als iemand de compressie waardes zo weet kan ik wel kijken of het overeenkomt.
Wimsumar
Beste PeterJanRemmelink: Welk type motor zit er in?
182DF = 3055.
175DF = 3000.
@Wimsumar Staat dat ergens op het blok, of waar kan ik dat anders vinden? Het is gewoon nog het originele blok dus het zal die 182DF wel zijn dan.
Wimsumar
Beste PeterJanRemmelink:

Quote Reactie van @PeterJanRemmelink:
Het is gewoon nog het originele blok

Och, in fabrieken gaat ook wel eens wat 'mis'. 😎

Als ik me niet vergis staat het motorserienummer in of langs de rand van motorblok en oliecarter.

serienummers Ford(motor):



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Onderstaand uitleg hoe het FORD trekkerserienummer gelezen/verklaard kan worden:

vintagetractorengineer.com/2009/01/…
@Wimsumar Heb de nummers opgezocht maar kan er nou niet veel uit wijs worden.
Huuuuub
Hoe start de tractor?
Klinkt alsof de pomp zijn opbrengst niet meer haalt, dus óf gaar is. of dat die niet genoeg brandstof krijgt.
Dus eerst brandstoffilter vervangen, en filtertje in de pomp schoonmaken. als het dan niet beter is pomp wegbrengen voor revisie.
@Huuuuub Trekker start goed. Pomp zou kunnen maar dat is denk ik niet het geval want hij rookt genoeg als die belast word. Brandstof filter is nog niet zo lang geleden vervangen. Waar zit dat filtertje in de pomp dan precies.
jammermaarhelaas
@PeterJanRemmelink

Zomaar wat gedachten:

Zijn de verstuivers ooit getest (vanwege de rook, het "lui" zijn en roken).
Staat de brandstofpomp op tijd (vanwege het "lui" zijn en roken)?

Is deze 3055 nieuw door jullie gekocht, of is het een gebruikte?
@jammermaarhelaas Verstuivers zijn getest. Brandstofpomp is nooit verzet (dus zal wel op tijd staan). Trekker heeft mijn opa nieuw gekocht, wij zijn de eerste eigenaren en dat zal ook wel zo blijven.
jammermaarhelaas
@PeterJanRemmelink

Dat jullie hem niet weg doen daar kan ik jullie alleen maar gelijk in geven.

Is de 3055 ooit eerder getest voor de aftakasrem? En wat kwam daar destijds uit?
@jammermaarhelaas Trekker zal het erf ook niet meer verlaten.
Vorig voorjaar getest toen ook 28 kW aan de stomp, nu anderhalf jaar later niks meer en ook gelukkig niet minder geworden.
stephan-inter
Verstuivers slecht aan het worden?
@stephan-inter Kan dat het toch wel redelijke vermogensverlies veroorzaken dan?
stephan-inter
@PeterJanRemmelink
Sterker nog.
Slechte verstuivers kan je motor doen kapot lopen
+1
@stephan-inter Verstuivers zijn vorig jaar nog getest. Maar dat wil niet zeggen dat dat nu nog wel een keer kan.
+1
redeagle14
@PeterJanRemmelink maak maar eens een kleppen diagram. Zou de eerste Ford niet zijn die de nokkenas een tand verkeerd heeft staan. Ik heb er door de jaren heen 3 gehad.
supergerben
Luchtfilter wel goed schoon?
@supergerben De olie die er in zit is schoon en op pijl. Kan dat gaas wat er in het lange gedeelte zit er ook nog uit of niet?
jammermaarhelaas
@PeterJanRemmelink

Ja, dat gaasfilter-element kun je er met een tang uit trekken, reinigen en weer terug monteren.
@jammermaarhelaas Oke, dat gaan we zeker even bekijken en reinigen.
nhmonteur
Wat waren de waarden van de compressie meting en hoeveel uur heeft de motor gelopen? Kan toch heel goed zijn dat de brandstofpomp minder is geworden.
Er is nooit eerder getest op vermogen dan deze keer en vorig jaar? Dan zou je kunnen zien of er verschil is. Wellicht heeft de trekker altijd dit vermogen gegeven en heeft je opa daar nooit iets van gemerkt.
@nhmonteur Waardes waren alle 3 rond de 24. Geen grote onderlinge verschillen. Heb het nagevraagd en het zou ooit goed 26 moeten zijn geweest. Dus compressie is nog keurig volgens lmb. Motor heeft +- 10000 uur gelopen. Verder idd nooit vermogen getest. Tussen vorig jaar en dit jaar geen pk verschil. Ondanks een slag extra aan de pomp. Trekker rookt ook wel als die moet werken. Het zou dus heel goed kunnen dat er nooit meer in heeft gezeten. Maar voor het werk wat er mee gedaan moest worden was het genoeg.
den-belles
Ik weet dat de aftakas ingeschakeld wordt via koppelplaten. Zijn deze versleten? Wordt het vermogen van de motor slecht overgedragen naar de stomp?

Bij onze ford 3055 draait de stomp soms mee ook al is deze uitgeschakeld. Dit komt omdat deze platen wat warm geworden zijn, waardoor deze wat krom zijn en altijd licht contact zullen geven. Als ze hiervoor gevoelig zijn zullen ze op andere manieren ook kunnen verslijten schat ik.
jammermaarhelaas
@den-belles

Dat zou dan moeten blijken uit het gemeten toerental bij de vermogensrem, komt deze belast aan een andere verhouding (motor/pto) dan onbelast, dan zal de pto koppeling bij (zware) belasting slippen.
Maar ergens lijkt me dit sterk, want hoe heet moet een en ander dan wel niet worden als er een dikke 50 pk voor staat te brullen?
den-belles
@jammermaarhelaas Daar kan ik je idd geen ongelijk geven.
Weet ook niet of er iets heet wordt maar dat zou dan al wel lang opgemerkt zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0