Illustratie van:

Fiat 715 5L - Olie druk laag met warme motor

Hallo

ik heb met mijn fiat last dat als de trekker goed warm is de olie druk stationair nog onder de helft van het metertje zit en volgas wel gewoon 3 kwart en spettert hij ook wat olie uit de carter ontluchting. nu is het zo dat als de motor niet zo warm is dat de olie druk op zijn hoogste zit, maar dat is logisch ivm olie dikte maar hij spettert dan ook geen olie. verder start de trekker wel zeer goed en gebruikt hij ook geen olie.

zou het erg zijn om hier door mee te rijden? (hij word dagelijks gebruikt namelijk)

Deel dit topic

Reacties

+1
jo845xl
Helft van het metertje , weet je nog niet veel .
Je zou eens een drukmetertje moeten aansluiten , stationair zou ie rond de 1 bar moeten zitten en bij hoger toerental rond de 3 bar , bij warme olie welteverstaan .
Zelfs als de waardes iets lager zijn zou ik me niet teveel zorgen maken .
Zijn de waardes wel een stuk lager zijn het waarschijnlijk de lagerschalen maar kan ook de oliepomp zijn , zul je moeten uitzoeken .
ford3000case745
@jo845xl nee dat snap ik maar dan zou het toch aldoor zo moeten zijn? Ook met koude en normale olie temperatuur?
jo845xl
@ford3000case745 Wat zou aldoor zo moeten zijn ?
ford3000case745
@jo845xl dat de olie druk waardes toch niet zo veel mogen verschillen met koude en warme olie
jo845xl
@ford3000case745 Daar kan wel wat verschil opzitten , maar zoals ik al zei , wat geeft jou metertje aan , staan geen waardes op . Het is niet omdat het metertje veel beweegt dat het ook daadwerkelijk veel verschilt . Daarom mijn suggestie , drukmeter met waardes aansluiten .
mauser
Ik weet niet van drukken. Maar de Fiat (55-66 ofzo) van mijn zwager heeft het zelfde. Als de moter lekker warm is gaat het olie lampje branden. Iets verhoogd toerental en het is uit. Geen probleem van maken. Hij doet 't al jaren.
Maar als er olie uit de carterventilatie komt is het motertje al wel een eindje heen toch??
jo845xl
@mauser Maar als er olie uit de carterventilatie komt is het motertje al wel een eindje heen toch??
Maar hij klaagt niet over olieverbruik of slecht starten ? Zoals jou zwager zie ik ook niet dadelijk een groot probleem .
ford3000case745
@jo845xl daarom vindt ik het dus ook zo gek dat hij olie spettert. Kan er geen andere oorzaak van het spetteren zijn ipv versleten motor?
Polderjong
Voor wat betreft het verschil in oliedruk bij een warme en koude motor zou ik me geen zorgen maken, dat is een normaal verschijnsel en komt doordat de viscositeit van de olie bij hogere temperatuur terugloopt en dus de druk lager wordt. Zolang de oliedruk bij een warme motor en stationair toerental nog buiten het rode gebied op je drukmeting blijft en bij hoog toerental weer oploopt tot boven de helft van de aanwijzing dan is er helemaal niets aan de hand, ook al komt de oliedruk bij een warme motor en stationair toerental iets in het rode vlak, dan nog kan het jaren duren voordat je er echt problemen mee krijgt. Bij nieuwere tractoren merk je dit meestal niet omdat er geen drukmeter op zit maar een signaleringslampje wat gaat branden wanneer de druk beneden de meetwaarde van de sensor komt.

Voor wat betreft het spetteren van olie uit de carter ontluchting, dit heeft niets met je olie druk te maken maar wordt veroorzaakt door een slecht werkende zuigerafdichting, meestal veroorzaakt door slijtage, soms door vast zittende zuigerveren. Wat nog wel eens wil helpen is de tractor een halve dag of langer goed zwaar te laten werken zodat alles goed op temperatuur komt, b.v. gaan ploegen, fresen, of cultivatoren. Werkt je thermostat goed zodat de motor echt goed op bedrijfstemperatuur komt ?
De lange slag motoren van Someca hebben de neiging te versmeren wanneer ze niet of nauwelijks worden belast.

Nog even een andere vraag welke olie gebruik je, minerale of synthetische ? en welke dikte ?
ford3000case745

(klik om te vergroten)

Deze stou 15w40 gebruik ik voor alles, dus ook voor de motor. Weet alleen niet of mineraal of synthetisch is
ford3000case745
@Polderjong maar het gekke van dat spetteren is dus juist als de trekker heeft moeten werken bijvoorbeeld met maaien. Verder met touren of ander licht werk heeft hij nergens last van
Polderjong
Ik heb e.e.a. even gecheckt, de olie is een minerale olie, dat zou dus geen probleem moeten opleveren. Waar komt je carterontluchting vandaan, van de zijkant van het blok of komt deze boven van het kleppendeksel ? Is de koeling in orde, blijft de temperatuur in het groene gebied wanneer hij langdurig zwaar wordt belast ?
ford3000case745
@Polderjong de carterontluchting zit aan de zijkant van het blok. Temparatuur meter zit altijd in het groen dus die klopt niet helemaal meer🙈😂
Polderjong
Ik zou er eerst eens een nieuwe temperatuur meter plaatsen, dan weet je in ieder geval hoe het met de koeling is gesteld, deze blokken krijg je niet gauw aan de kook echter continue te hoog of te laag in temperatuur komt de werking van de motor ook niet ten goede. De thermostaten van deze modellen laten het ook nog wel eens afweten, daar heb je met een defecte temperatuur meter geen zicht op.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 715 5L en hebben de trefwoorden olie en trekker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
664
TREFWOORDEN