Massey Ferguson 35 - Bekabeling gloeistiften MF35 vervangen

Ik heb van mijn MF35 (23C) de bedrading van de gloeipitten vervangen nadat deze waren afgebrand. Ik heb bij AnnaTefka een schema gevonden met de aansluitingen. Kan iemand bevestigen of het klopt...Ik heb niet veel zijn om opnieuw de bekabeling te vervangen...
Provily

Bijlages

(klik om te vergroten)

Aansluiting gloeipitten_1

(klik om te vergroten)

Aansluiting gloeipitten_2

Reacties

Wimsumar
Beste Provily: Het hangt af van het voltage van de gloeipluggen of deze in serie- of parallel aan elkaar geschakeld moeten worden.

In onderstaande link het seriebekabelingsschema, bij de originele gloeipluggen en, het parallelbekabeligsschema bij de vernieuwde gloeistiften.

vintagetractorengineer.com/2014/12/…
Provily
@Wimsumar Ik heb 1.7 V gloeispiralen (van Histoparts) is serie staan. De 1e kabel (vanaf) dashbord zit laag. Is te controleren of alles goed zit zonder de bekabeling door te branden? bijv. zonder startmotor?

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Provily:

Quote Reactie van @Provily:
De 1e kabel (vanaf) dashbord zit laag. Is te controleren of alles goed zit zonder de bekabeling door te branden?

Hoeveel volt spanning meet je op het deel circuit tot de 1e kabel? Ofwel, werkt de weerstand naar behoren?

Lees de startinstructie in de gebruikershandleiding M.F.-35:

10 seconden voorgloeien:
(Klik, doorklikken in de linker- rechterbovenhoek)

annatefka.nl/mf_instr_boek/xx_serie/…
Provily
@Wimsumar Ik meet tussen de + van de accu tot het eerste spiraal 12,5V. Dit meet ik zonder- en met voorgloeien. Er is een half jaar geleden een andere startschakelaar tussen geplaatst door een automonteur. Ik denk dat deze de gloeispiralen parralel heeft gezet.
Wimsumar
Beste Provily:

Quote Reactie van @Provily:
andere startschakelaar

Niet weer starten en/of gloeien A.U.B.! Er is iets helemaal verkeerd aangesloten. Er mag geen 12,5 Volt naar de gloeistiften. De weerstand zit er niet voor niets tussen.
Provily
@Wimsumar oké 👌 is de weestsnd door te meten? Tijdens het gloeien gebeurde er niet veel, maar toen ik de starter losliet sprongen de vonken van de accu+ pool...
Huuuuub
Zo te zien zit het goed aangesloten, heb je de voorschakelweerstand er ook tussen? en heb je een zgn. ''gloeioog'' of een lampje? dit is van belang hoe je je gloeispiralen aansluit.
Provily
@Huuuuub Ik heb een gloeioog er tussen zitten. Deze gloei alleen niet op...
Klein Rot
Let op.

Je kan alleen de spanning op de eerste gloeispiraal meten als het circuit gesloten is, Als je 12V meet met ingeschakelde gloeischakelaar zit er ergens verderop een onderbreking, er loopt geen stroom dus meet je de accu spanning.
dendeze
Provily, maak de bovenste draden volgens jou schema hier even los, meet dan met een ohm meter tussen de onderste draad per verstuiver naar de massa, die mag dan niet doorgeven op geen enkele verstuiver anders heb je kortsluiting.
Wimsumar
Beste Provily:

Quote:
is de weerstand door te meten?

Ik vroeg/vraag me af of de automonteur deze weerstand weer in het voorgloeistroomcircuit heeft aangesloten bij de montage van het nieuwe contactslot.
Zo niet, dan krijgen de nieuwe gloeispiralen een te hoog voltage aangeboden (met grote verbrandingskans).
Zo wel, dan moet er van de accuspanning via het contactslot en de voorgloeiweerstand een voltage overblijven van 12 Volt (accuspanning) vermindert met de waarde van de weerstand (3,7 Volt).
Het overblijvende voltage wordt stapsgewijs,door de seriegeschakelde gloeispiralen, met de voltagewaarde van de afzonderlijke gloeispiraal (1,7 volt) verlaagd zodat iedere gloeispiraal dus ook 'slechts' deze 1,7 volt spanning krijgt.
Provily
@Wimsumar Nee, hij had een nieuwe kabel van het contactslot naar de 1e gloeispiraal getrokken en deze parallel doorverbonden met de overige 3. Ook de massa was er af (omdat deze sluiting maakte...) Ik heb de overspanningsbeveiliging er zelf weer tussen gebouwd maar ben bang dat het al te laat is.
Provily
@Wimsumar Ik heb nog een keer gemeten met een losse kabel, rechtstreeks van de accu-. Wanneer ik contact maakt komt er geen spanning naar de kabel van het 1e gloeispiraal. Het gloeioog doet ook niets...
Wimsumar
Beste Provily:

Quote Reactie van @Provily:
gloeioog doet ook niets

Laat duidelijk zijn dat je de gloeibougies strikt volgens schema aan moet sluiten, dus met weerstand.
Het gloeioog hoeft niet persé zichtbaar roodgloeiend te worden om goed te werken (tenzij dat in het verleden wel het geval was).
Provily
@Wimsumar Ik heb de weerstand er tussen staan en ga morgen kijken of deze niet beschadigd is (of gebroken) In ieder geval bedankt voor de input...
radium45
@Wimsumar Ik had al eens een 35 die de plus aan de massa had, was dit normaal voor die tijd?
Wimsumar
Beste Radium45:

Quote Reactie van @radium45:
plus aan de massa

Dat kwam voor bij met name engelse trekkers (en auto's).
Provily
@Wimsumar ik heb een topic op dit forum gevonden met ongeveer hetzelfde probleem met mijn MF35. Volgens het schema op vintagetractorengineer.com gaat de kabel van de overspanningweerstand naar de onderkant van de 1e plug.
Van de 1e boven naar de 2e boven.
Van de 2e onder naar de 3e onder.
Van de 3e boven naar de 4e boven.
En van de 4e onder naar de massa.

In het antwoord wordt aangegeven dat de kabel van de overspanningsweerstand naar de 1e boven gaat en vanaf boven naar de 2e.
Kun je mij vertellen welke goed is en misschien een foto met de juiste situatie plaatsen.
Wimsumar
Beste Provily:

Quote Reactie van @Provily:
dat de kabel van de overspanningsweerstand naar de 1e boven gaat en vanaf boven naar de 2e.

Dat zal een misverstand/schrijffout zijn van RoySijstermans. De eerste gloeispiraal zal dan niet werken omdat er geen doorlopende stroomkring in aanwezig is (en de anderen worden blootgesteld aan een hoger voltage).

Er zijn 2 manieren om een serieschakeling te maken. Zoals jij hierboven aangeeft. En je kan bij de eerste boven inkomen om vervolgens van onder door te verbinden naar "boven" op de tweede. Van de tweede "onder" naar "boven" op de derde enzovoort.

B.T.W.:

Jij hebt onderstaande (Histoparts) gloeispiralen?

histoparts.com/nl/webshop/…
Provily
@Wimsumar Dat zijn de gloeispiralen die ik heb. Dus de bekabeling lijkt vrij simpel, overspanningsweerstand op hoog-laag, hoog-laag, hoog-laag, hoog-laag, massa...
Wimsumar
Beste Provily:

Quote Reactie van @Provily:
vrij simpel, overspanningsweerstand op hoog-laag, hoog-laag, hoog-laag, hoog-laag, massa...

Of die andere serieschakeling natuurlijk.

B.T.W.:

De voeding is 1 optima-accu? Of 2?
Provily
@Wimsumar 1x MF rood...
Provily
Goeie ogen...
Provily
Heb je toevallig ook ervaring met het lassen van een gaatje in een motorblok?
Wimsumar
Beste Provily:

Quote Reactie van @Provily:
gaatje in een motorblok?

Waar zit het? (Foto ? ).

Geen ervaring mee maar denk dat je zulks het best kan doen met gewone rutielelectrode zodat de las mee uitrekken kan met de warmtekrimp. Met harder/taaier materiaal lassen vergroot de kans op scheuren van las en/of motorblok.
Provily
@Wimsumar op een Fendt Farmer103S die ik van een oplichter heb over genomen...lekte aan alle kanten...
Provily
@Provily het scheurtje zit net onder de vriesplug. De startmotor en hydrauliektank zitten in de weg...

(klik om te vergroten)

mfrijder
Niet gaan lassen aan zo'n motor!
ik kan dat blok wel voor je dichtmaken zonder te gaan lassen en dus het blok te verklooien.
Provily
Inmiddels is de lekkage (grotendeels) verholpen met Belzona...
mfrijder
Belzona dicht wel af (heel goed ook) maar het geeft niet de stevigheid terug aan het blok.
Na verloop van tijd en zeker sneller als je hem gaat belasten gaat deze scheur toch weer lekken.
Wij repareren de scheur(en) zonder te lassen maar geven wel de stevigheid terug aan het blok.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!