Vicon oud model maaier (kneuzer), hoe lager demonteren?

Hallo,

Mijn schoonvader wil bij zijn maaier een lager preventief vervangen, maar het lukt niet om deze te demonteren zonder dat daarbij andere onderdelen kunnen worden beschadigd. Aangezien hij zelf niet handig is met de computer en het internet, deel ik zijn verzoek om hulp of informatie hier.

Het is een oud model maaier(kneuzer) van Vicon met het serienummer 14008.00025 (die punt zou ook een komma of iets anders kunnen zijn, zie ook foto 1).

Bij foto 4 is een groot tandwiel te zien, het lager waar het om gaat zit daarachter. Het grote tandwiel moet eruit om het lager eruit te krijgen, daarvoor zit het kleine tandwiel onder de as in de weg.

Er kan verder niets worden losgeschroefd o.id. om ruimte te creëren. Mijn schoonvader denkt dat de as met het grote tandwiel met grote kracht omhoog kan worden getrokken, zodat het tandwiel eruit kan, maar we weten niet of daardoor iets zou kunnen beschadigen. Maar we kunnen ook niet bedenken hoe het anders zou moeten.
Open slijpen en uiteindelijk weer vastlassen is volgens mijn schoonvader geen optie, omdat het gietijzer is. Anders zouden we aan de kant van foto 6 ruimte kunnen maken om het lager eruit te halen.

Ik hoop dat het probleem zo duidelijk is beschreven. We zouden graag willen weten of de as omhoog getrokken kan worden om het tandwiel eruit te halen, of als jullie nog andere ideeën hebben. Ook als iemand weet waar ik een handleiding of tekening vandaan zou kunnen halen hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Foto 1:
Serienummer

(klik om te vergroten)

Foto 2:
Het gaat om het lager van de as die hier op een touwtje rust (zie ook foto 3 en 4).

(klik om te vergroten)

Foto 3:
De as van dichtbij (zie ook foto 4).

(klik om te vergroten)

Foto 4:
Hier staat de maaibalk met de as los van het deel waar deze aan hoort te hangen.

Het lager zit achter het grote tandwiel. Het grote tandwiel moet eruit om het lager eruit te kunnen halen. Maar daarvoor zit het kleine tandwiel onder de as in de weg. Het grote tandwiel kan met niet al te veel kracht ca. 0,5 cm omhoog, maar niet verder.

(klik om te vergroten)

Foto 5:
De maaibalk genomen vanaf de andere kant dan bij foto 4.

(klik om te vergroten)

Foto 6:
Net als foto 5, maar van dichterbij.

(klik om te vergroten)

Foto 7:
Net als foto 4, maar dan met de lager een kwartslag horizontaal gedraaid t.o.v. de maaibalk.

Reacties

+1
Rozema
Een technische tekening lijkt me geen overbodige luxe. Deze is vast te vinden binnen het 'Kverleand group dowload centre'

download.kvernelandgroup.com/Vicon/

Misschien kun je op basis van type de juiste tekening vinden.
Buiten dat zijn er hele slimme mensen op dit forum die ook van advies kunnen voorzien 😀
rutger-ten-have
@Rozema Bedankt voor de info!

Ik ga op zoek naar een tekening, maar dat is nog wel een speld in een hooiberg. Ik weet ook niet of het serienummer dat ik heb dezelfde betekenis heeft als de typenummers die daar worden gebruikt. Maar anders kan ik daar ook nog contact met ze opnemen.
+2
Rozema
Overigens complimenten voor de duidelijke foto's
Ik vraag me af of het kleine tandwiel via de naar beneden lopende as geborgd is met een seegerring oid.
rutger-ten-have
@Rozema Dank! 😀 Ik denk altijd, als je hulp vraagt is het minste wat je kunt doen duidelijk beschrijven hoe de situatie is en wat je zelf al weet.
+2
deutzisthebest
Als je bij de site van de knerveland groep zoekt werkt die het makkelijkst op typenummer van de maaier.
Dus in dit geval een vicon sm.....

Als het niet lukt moet je het even zeggen. Dan wil ik vanavond ook nog wel even zoeken op die site voor je.
rutger-ten-have
@deutzisthebest Bedankt voor je reactie.
Het typenummer is helaas niet bekend, we hebben alleen het serienummer. En we weten dat het al een behoorlijk oude machine is.
Ik geef nog niet op met het zoeken naar een tekening, maar misschien dat iemand toevallig zo weet hoe het moet.
+2
jammermaarhelaas
Wanneer je het spul aan de buitenkant van het gietijzeren huis (foto 6 en 7, de as met spiebanen, ringen, enz.) schoonmaakt van het ergste vuil (met bv een staalborstel) kun je daar misschien wel een clou vinden voor de oplossing. Grote kans namelijk dat er daar een seegerring of een andere borging zit die er uit/af kan. Daarna is de as er misschien wel uit te krijgen, even letten op de spie tussen as en tandwiel. Let bij dit alles eerst wel even op wat de ruimte tussen de tandwielen is, en zorg dat je die nadien weer even groot hebt (de diepte van het in elkaar grijpen van de tandwielen).
+1
rutger-ten-have
@jammermaarhelaas Bedankt voor je reactie.

Hij had zelf ook al gekeken naar een borging met een seegerring o.i.d. en net nog weer gekeken, maar hij kan er niets ontdekken.
+2
casejxu
De as met grote tandwiel zal toch uit toch uit t tandwiel moeten. T kleine tandwiel lijkt een met de as dus kan dan niet naar beneden. Als je op de as ga slaan zal t alleen nooit lukken omdat het tandwiel maar "aan een kant zal dragen"

Heb t idee dat er tekeningen staan in "de oude" kramp boeken. Dus stuur woensdag even een bericht in dit topic om me te herinneren te kijken. Ben dan pas weer op t werk
+1
rutger-ten-have
@casejxu
Het zou heel fijn zijn als je wil kijken of er iets in de boeken staat!
+2
casejxu
@rutger-ten-have heb gekeken. Er staan helaas geen tekening zo als ik kan zien.
rutger-ten-have
Oke, in ieder geval bedankt voor de moeite! 😃 @casejxu
+2
Zoals ik het nu kan bekijken moet de as er uit via de kant van het demonteerbare deksel. Het lager achter het tandwiel moet waarschijnlijk juist de andere kant op. Ik verwacht dat hier tussen nog ergens een seegerring zit. Kan op de foto niet goed zien of je aan de andere zijde de keerring al gedemonteerd hebt?!
rutger-ten-have

(klik om te vergroten)

Ik heb deze foto nog gekregen van het deksel. En rechts een lager en daaronder ook geloof ik, weet niet precies aan welke kant deze zaten.
+1
jpls
Heb je hier iets aan

(klik om te vergroten)

+1
casejxu
@jpls is anders volgens mij
rutger-ten-have
@jpls Denk inderdaad dat dat iets anders is, maar in ieder geval bedankt! Ik heb het doorgestuurd.
+1
valtra1
Misschien proberen met poelietrekker aan de kant van grote tandwiel en zo de as waar tandwiel op zit naar achter drukken zodat de as uit behuizing en af het tandwiel schuift. Zo ongeveer als Fendt-Farmer-Vario al aangeeft.
rutger-ten-have
Dank voor de tip!

Het laatste bericht dat ik heb gekregen is dat inderdaad de as er waarschijnlijk eerst uit moet, wellicht inderdaad met een poelietrekker. Maar dat is nog niet gelukt, hij wil nu bepaalde delen gaan verhitten, dan zou er meer ruimte moeten ontstaan. @valtra1
+1
spotmelker
Is het geen type OM 216? Vicon maakte deze maaimachines met stalen kap in de jaren 80.
rutger-ten-have
@spotmelker

Heb even gegoogled.
mascus.com/agriculture/used-mower-conditioners/…
Lijkt er wel op, maar denk dat die iets anders.

ebay.ie/itm/…
Daar staat ook dat die zes schijven heeft in plaats van vier.

Maar wellicht is het typenummer wel iets met OM...
Dus ik kan weer even verder zoeken. Bedankt!
+2
Wimsumar
Beste Rutger tenHave:

Quote:
Het laatste bericht ....

Het is een VICON OM-165:

Zie pdf pagina 6, "spanstiften" om het grote tandwiel los te maken:

kvgportal.com/W_global/Media/…

Tevens hierbij nog de PDF-Gebruikershandleiding (Oliepeil- / aftap- / vulplaatsen e.d.)

kvgportal.com/W_global/Media/…
+1
rutger-ten-have
Geweldig bedankt! 😃 @Wimsumar
+1
T6040
@rutger-ten-have Wim heeft goed zijn best gedaan.
Denk dat het niet mee gaat vallen om het uit elkaar te krijgen. Wat niet te zien is op de tekening waar de spanstiften in zitten. Als deze in het grote tandwiel zitten. en daar lijkt het wel op want er zit geen spiebaan in het grote tandwiel. Dan moet eerst het kleine tandwiel weg om het geheel er uit te krijgen.

Lijkt me wel verstandig om het lager en de keerring in de as na beneden ook te vervangen.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @T6040:
Dan moet eerst het kleine tandwiel weg om het geheel er uit te krijgen.

Daar lijkt het wel op.
Dat kleine tandwiel lijkt ook een geheel te zijn met de verticale as.
Zou die misschien toch naar beneden kunnen?
+1
valtra1
Waarschijnlijk moet dan toch eerst de verticale as er eerst uitgehaald worden. Misschien lengte hiervan meten, als deze groter is dan binnendiameter van het huis waarin groot tandwiel zit dan kan deze niet anders weg dan langs onder.@hobbyboer
rutger-ten-have
Ik heb begrepen dat de OM-165 bijna hetzelfde is, maar dat het bij de as naar de kneuzer toe iets anders is. Hij was in ieder geval erg blij met de tekeningen. Nu nog even kijken hoe het verder moet. @valtra1
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @rutger-ten-have:
Nu nog even kijken

Heb je al vanaf de onderkant erin gekeken?

Ik heb het idee dat toch de verticale as eerst met het kleine tandwiel naar beneden moet.
Ik zie maar 1 lager met een seegerring eronder, die zou er dan eerst onderweg moeten. En die andere ring op de tekening.

Kun je misschien ook zien of meten of het kleine tandwiel door de verticale 'koker' zou passen?
rutger-ten-have
De lengte van het kleine tandwiel tot de maaibalk is groter dan de diameter van het huis waarin het grote tandwiel zit, dus dan zou het kleine tandwiel alleen naar beneden kunnen lijkt mij. Of het kleine tandwiel door de verticale koker past moeten we nog bekijken. Vanaf de onderkant is er niet veel aan te zien.

Hij is nu bezig de maaibalk uit elkaar te halen, zodat hopelijk de onderkant van de verticale as zichtbaar wordt. Maar het zit allemaal erg vast en het grip op de bouten is slecht, dus het zal nog even duren.
@hobbyboer
+1
Rickvh94
Als ik zo de tekeningen van wim bekijk, denk ik dat het andere lager er eerst uit moet. Die as met tandwiel naar beneden lijkt op meerdere tekeningen één geheel, als dit zo is krijg je de grote tandwiel er nooit uit zonder eerst de as eruit te halen. die spanstift is niet te zien via de olie aftap plug?
rutger-ten-have
Update:

Het heeft even geduurd, maar het deksel van de maaibalk is nu los (zie foto).

Er zat inderdaad een seegerring aan de onderkant van de eerder beschreven as met het kleine tandwiel. Deze is er nu af, maar de as wil nog niet los komen.

Bij de foto's heb ik toegelicht hoe het er nu uitziet.

Misschien is dat voor iemand herkenbaar en heeft iemand een idee voor hoe nu verder te gaan?

(klik om te vergroten)

De maaibalk op de kop, met het deksel eraf. De as met het eerder beschreven kleine tandwiel zit onderaan het tandwiel vooraan op deze foto. Bovenop het tandwiel is de seegerring te zien waarmee de as aan het tandwiel geborgd was.

(klik om te vergroten)

Dit is het tandwiel op de maaibalk van dichtbij. In het ronde gat in het midden van de as zit schroefdraad, wat wellicht gebruikt kan worden om de as en het tandwiel van elkaar te krijgen. In het vierkante gaatje zit een spie o.i.d., maar we weten niet hoe en of deze er uit zou kunnen.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @rutger-ten-have:
De as met het eerder beschreven kleine tandwiel zit onderaan het tandwiel vooraan op deze foto.

Ik denk dat dit niet die as is.
Volgens de tekeningen heeft die namelijk meerdere spiebanen.

Ik denk dat dit een korte as/bus is die er tussen zit (met mogelijk een lager?)

Volgens mij zou je de tandwielkast en de maaibalk allang van elkaar af moeten kunnen halen, de bouten van het huis zijn er op eerdere foto's al uit en ik zie geen borging op de as met die meerdere spiebanen.
rutger-ten-have
Wij dachten ook dat de tandwielkast en maaibalk al los van elkaar zouden komen. Maar de tandwielkast hangt nu naar beneden en we hebben geprobeerd om deze van de maaibalk af te duwen, m.b.v. bouten door de gaten in de maaibalk en de onderplaat van de tandwielkast. Daarbij trekt de onderplaat van de tandwielkast krom, maar verder zit er geen beweging in. @hobbyboer
T6040
@rutger-ten-have om deze van de maaibalk af te duwen, m.b.v. bouten door de gaten in de maaibalk en de onderplaat van de tandwielkast

mogelijk eerst het bovenstaande nog een keer doen. En als het zakje dan op spanning staat aan de andere kant met de poelitrekker aan de gang.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @rutger-ten-have:
In het ronde gat in het midden van de as zit schroefdraad, wat wellicht gebruikt kan worden om de as en het tandwiel van elkaar te krijgen.

Misschien kun je daarmee wel de as eruitdrukken?
Maaibalk op de kop, tandwielkast hangt er dan mooi aan om mee te helpen, kruipolie erin, lange tapbout erin, luchtsleutel erop, of meppen met een zo dik mogelijke doorslag.
Probeer ook de tandwielen boven en onder ten opzichte van elkaar te draaien, misschien haken de spiebanen in elkaar door wat slijtage?

Ik roep maar wat, weet ook niet precies hoe het zit, maar dit is wat ik denk als ik de tekeningen en de foto's hier zo zie.

Kun je zien hoe diep dat gat is?
En of het er op lijkt dat je de onderkant van de as kunt zien?
rutger-ten-have
Bedankt voor de tips. Helaas heeft het nog niks opgeleverd. De tandwielen boven en onder tegen elkaar in draaien is lastig, aangezien het grote tandwiel in de tandwielkast er nu los in zit en het kleine tandwiel moeilijk tegen te houden is. Ik heb even gevoeld, het gat in de onderkant van de as is ruim 2 cm. Maar ik kan niet nagaan of de as één geheel is of niet. We blijven proberen... @hobbyboer
+1
T6040
@rutger-ten-have Dat tandwiel moet je met een poelitrekker van de as af hallen. zo nodig op spanning zetten en dan met de hamer op de middelste as van de poelitrekker slaan.

op pagina 11 van het document wat wim heeft opgezocht staat de kleine as met het tandwiel uit de maaibalk. het enigste wat ik niet thuis kan brengen is de spiebaan. op de tekening staat een vertanden as.
rutger-ten-have
Quote Reactie van @T6040:
Dat tandwiel moet je met een poelitrekker van de as af hallen. zo nodig op spanning zetten en dan met de hamer op de middelste as van de poelitrekker slaan.

@T6040 Dat is het volgende plan inderdaad. We moeten eerst nog een geschikte poelietrekker regelen.
+1
GerbertXL
Flink opwarmen met de snijbrander dat tandwiel, grote kans dat die as met alles eraan dan er zo uit valt.
+1
Wimsumar
Beste GerbertXL:

Quote Reactie van @GerbertXL:
grote kans

Niet echt geloofwaardig.
Is dat jouw eigen ervaring om bij dit type maaier het topicvraagstuk deskundig op te lossen of wil je met de snijbrander alleen maar wat olie op het vuur gooien?
+1
GerbertXL
@Wimsumar Nou dan geloof je het niet, jouw feestje.
Hoe dan ook, als het puur klemmen is, dan werkt opwarmen. Als het tandwiel aan de broze kant is dan zal een poulietrekker ook een risico zijn.
rutger-ten-have
Dat zou nog kunnen als laatste optie, maar we proberen het eerst op een wat voorzichtigere manier. @GerbertXL
+1
Wimsumar
Beste Rutger-ten-Have:

Quote Reactie van @rutger-ten-have:
voorzichtigere manier

Dat moet helemaal goed komen (met poelietrekker en eventueel verwarmen van tandwiel).
Het is al vanaf de start van het topic enkele weken geleden dat ik het onderdelen-pdf geplaats heb. Nu heb ik nog eens nagezocht op de VICON/Kverneland-Quest-site, maar daar bleek (nogmaals) geen onderdelenlijst met het serienummer van jou maaimachine. Laat nu juist de vertanding (1 spiebaan t.o.v. meervoudige splines) van de gewraakte as en tandwiel dus nu net een modificatie zijn tussen de serienummers van dit type maaimachine.
+2
hobbyboer
Hoe ver zijn jullie inmiddels gevorderd met de demontage?
Misschien ook foto's?
Ben wel nieuwsgierig hoe het nu zat.
+1
rutger-ten-have
@hobbyboer
Hij heeft vorige week eindelijk de as uit het tandwiel op de maaibalk gekregen en daarmee het tandwielhuis los van de maaibalk. Zie foto's 4 en 5 met de spie die aangeeft hoe de as in het gat zat.

Er is al een lager van de as met het kleine tandwiel eruit. Vlak onder het kleine tandwiel zit nu nog een lager met een seegerring (zie foto 3). Dus deze moet er nog uit en dan is het te hopen dat de benodigde onderdelen verkrijgbaar zijn.

(klik om te vergroten)

Onderkant tandwielhuis, met de as die aan het tandwiel op de maaibalk vast zat.

(klik om te vergroten)

Binnenkant tandwielhuis.

(klik om te vergroten)

Binnenkant tandwielhuis, met op het lager van de as met het kleine tandwiel een seegerring.

(klik om te vergroten)

Tandwiel op maaibalk met spie, waar de as (zie foto 5) aan vast zat.

(klik om te vergroten)

As met spie die aan het tandwiel op de maaibalk (zie foto 4) vast zat.
+2
casejxu
@rutger-ten-have als je met monteren de spie maar wel weer een kwartslag draai😊
+1
rutger-ten-have
@casejxu
Ohja dat is wel handig 😄 ik zal het doorgeven!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN