Fordson Dexta - Vacuum membraam simms brandstofpomp, probelemen met vervangen

Dag medeliefhebbers,

ik ben al jaren in het bezit van een Fordson Dexta met een 3 cil. Perkins motor.
de Dexta afkomstig uit 1958 is uitgevoerd met een simms vacuüm gestuurde brandstof pomp.

al enige tijd loopt de trekker vrij raar, dit is alleen wanneer deze zonder belasting rijd op de weg. de trekker hoeft dan niet 'te trekken' en dan gaat hij onregelmatig lopen en ploffen. (wanneer de trekker voor een ploegje of een kar moet werken loopt deze perfect en trekt goed)

nadat ik her en der wat informatie ingewonnen had, de 3 verstuivers vervangen voor 3nieuwe en deze afgeperst. dit heeft niets geholpen

als tip kreeg ik: maak het filtertje wat bij de vacuüm aansturing zit eens schoon (dit gedaan, was erg vies dus kon geen kwaad), en vervang het vacuüm membraam ook eens. (preventief of noodzakelijk)

nu zijn we voorlopig hier gestrand, bij histoparts een nieuw membraam besteld, echter is deze niet geheel gelijk aan de originele die ik uit de pomp gepeuterd heb.
bij de originele is het gaatje waarde regeling aan vast zit ''uitgelopen'' tot een ovaal gaatje van ongeveer 6mm.
en het gat van de nieuwe is een ovaal gat van 8 mm.
ook is het asje/pennetje van de regeling waar de membraam overheen komt wat ingelopen.

zijn er mensen met ervaring op dit gebied?
kan het kwaad dat er extra ruimte op zit? (geeft dit geen verkeerde regeling? kan dit het ploffen veroorzaken?)
waar kan ik eventuuel wel een goed membraam vandaan halen en een nieuw asje/pennetje van de regeling waar de membraam overheen komt?

graag hoor ik jullie ideeën en expertise hierover, ik zet het pas in elkaar als ik er vertrouwen in heb haha.

ik hop snel van jullie te horen, dan kan ik verder met hobbyen
met vriendelijke groet Tom
fordsontom

Bijlages

(klik om te vergroten)

Ingelopen asje/pennetje van de regeling waar de membraam overheen komt

(klik om te vergroten)

Gedemonteerde membraam

(klik om te vergroten)

Histoparts membraam

(klik om te vergroten)

Geef een passende beschrijving van deze foto!

Reacties

fordson dext
Beste

Hoe snel gaat zo een fordson dexta ijgenlijk ?
En zou hij zo een kar met een trekker van 5 ton op kunnen trekken ?

Graag antwoord aub

Mvg
+1
fordsontom
Mijn dexta rijdt wel lekker door 35+ is geen probleem.
en een kar van 5 ton, geen idee eigenlijk. remmen wordt dan eerder een probleem denk ik
+1
RobDeutz104
Als het membraam lek is, dan gaat de Dexta erg hard stationair lopen, en gaat de snelhied ook omhoog
Kidd
Wat bedoel je precies met ploffen?
Dexta's met vacuumpomp willen vaak een beetje gaan "halen" (constant op en neer in toeren).
Dit is meestal een combinatie van een minder wordend membraam en de pomp die wat van tijd af is gelopen.
Om het uit te sluiten zou ik de timing van de pomp ook eens checken!😉
oldtimergek
@Kidd timing v/d pomp verlopen, deze word aangestuurd door tandwielen. Hoe kunnen deze dan verlopen?
+1
Kidd
@oldtimergek Wie zegt dat die pomp nooit los is geweest en wellicht verkeerd terug gezet?
+1
fordsontom
@Kidd nee de pomp is er nooit afgeweest. en daar kan het ploffen dus niet door gekomen zijn als er niets in de pomp zit wat kan verlopen
Kidd
@fordsontom Duidelijk 👍
fordsontom
@Kidd maar alsnog bedankt voor het meedenken 👌
kievitjeburen
Heb je de klepspeling gecontroleerd?
fordsontom
@RobDeutz104 ja daar had ik inderdaad iets over gelezen. maar stationair loopt hij heel netjes en zeker niet hoogtoerig. hard rijden doet hij inderdaad, maar dat is al sinds mijn vader zijn kinder jaren. dus dat heeft denk ik niets met de membraam te maken?
fordsontom
@Kidd echt op en neer gaan in toeren is het niet echt. het ploffen klinkt een beetje als een lans buldog. (dit wordt vast versterkt door de openpijp haha)
als ik zeker ben van mn zaak met het membraam zal ik inderdaad de timing van de pomp een checken. maar zou hij dan nog wel normaal stationair lopen en goed kunnen trekken?
Kidd
@fordsontom Als je hem gewoon goed op tijd zet wel ja 😛
fordsontom
@kievitjeburen klep speling is inderdaad al weer 2 jaar geleden ofzo, maar zoveel uren maak ik er niet mee (hobby matig gebruik en oldtimer treffen) maar inderdaad niet gek ook nog eens te bekijken
+1
oldtimergek
Zit er ook verschil in membraam van een dexta en bijv een fordson major? ( ja er zit verschil in, je hebt wel 1 voor een dexta ) Ik ben al ff aan het zoeken geweest in mijn schuur, ik had nog ergens membraam liggen van een dexta.. Veel schuur vondsen gedaan wat ik niet wist dat ik nog had. Behalve de membraam die zit er niet tussen. Meet het asje eens op waar membraam op komt, hoeveel mm is deze. Anders membraam gegevens opvragen bij "old tractor shop" deze hebben ook de membraam in hun assortiment. Daar heb ik em volgens mij toen ook besteld.
+1
fordsontom
@oldtimergek ik heb contact gezocht met histoparts. het zou natuurlijk kunnen dat ze per ongelijk die voor een major verstuurd hebben. ik weet wel zeker dat we die voor een dexta besteld hebben. op het zakje staat niet helaas.. ik zal als ik weer in de schuur ben even t asje opmeten, goed idee.
DCASE
Mogelijk lekt de koudstartinspuitpomp diesel in het spruitstuk, even testen met leiding eraf en dopje op nippel in spruitstuk. Heb ooit (1970) een diafragma gehaald bij een Nuffield dealer aangezien Ford dealer weigerde deze te leveren. Prima resultaat. Inmiddels de pomp geheel laten nakijken bij de Noord-Hollandse motorenrevisie in Winkel (N-H) hierbij is de enorme slijtage tussen pen en gat van diafragma verholpen. Pomp funtioneert goed, echter na koude start haalt de motor een paar minuten. Dit doen ze altijd koud.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!