Illustratie van:

Ford 8100 - Water in de olie.scheur in het blok?

Vorigjaar de kop afgeperst en de kop gevlakt en nieuw koppakking. De kop zal het dus niet zijn.radiateur zakt en oliepijl stijgt langzaam. Kan het een scheur in het blok zijn?

Deel dit topic

Reacties

+2
jpls
Ik denk eerder aan de O-ringen die onderaan de cilinders zitten.
om het zeker te weten zou ik eerst de carterdeksel demonteren en dan de radiateur afpersen.
als dit het euvel is zie je zo het water bij de cilinders boven de krukas doorsijpelen.
gebeurt vaak als de motor te warm is geweest heb het zelf al 2 x meegemaakt,
Henk_Ford
@jpls en jij had het zelfde probleem met een 8100?
jpls
@Henk_Ford zetor 8045 en 14245
wim-van-welie
@jpls Kan ook de koppakking zijn. als die kapot is loopt het water naar beneden via de stoterstangen
+3
RPCounty
Dan kun je lang zoeken. Want deze motoren hebben geen o ringen....
Henk_Ford
@RPCounty je denkt dat er geen ringen onder zitten bij dit industrieblok?
+1
RPCounty
@Henk_Ford dat klopt. Dit is een 2700 serie motor en die hebben vaste voeringen. De voorloper 590E had dat inderdaad wel. Na 1968 is het afgelopen met de natte voeringen.
mauser
Is het geen kwaaltje bij die ford's dat de cilinder bussen scheuren?
arnoud
@mauser dan zou hij druk in het koelsysteem opbouwen
Henk_Ford
@arnoud jaa staat wel wat druk op ja
arnoud
@Henk_Ford hoeveel druk? Zodra je de dop er af doet mag hij iets druk hebben maar als de dop er af is niet meer. Laat hem lopen en kijk dan even door het gat om te kijken of het borrelt. Maar als de bus lek is zou hij wel erg veel druk moeten opbouwen
Henk_Ford
@arnoud heb fn gekeken met de dop er af borrelt hij een kleinbeetje. Als ik mn hhand er op hou onder het lopen voel ikweinig druk.
arnoud
@Henk_Ford als hij druk op blijft bouwen is het je koppakking, hij mag niks geen druk opbouwen met de dop eraf
MF 2725
@arnoud Als je droge bussen hebt, word er bij een gescheurde bus geen druk in het koelsysteem opgebouwd. Nu weet ik niet of een Ford 8100 droge of natte bussen heeft.
arnoud
@MF 2725 nee lijkt me nog al logisch. Maar door een scheur in een bus komt er ook geen water in de olie bij een droge bus
RobVolvo
Als ik het goed heb, hebben deze Ford trekkers nog de geboorde blokken, dus er zit helemaal geen bus in. Vroeger werd er vaak gewoon water op een motor gedaan ipv koelvloeistof, het wil dus gebeuren dat de cilinderwand doorrot en er dan dus koelvloeistof bij de olie komt. (op het werk wel eens met een 6610 voor export gehad) Volgens mij is dit nooit met 100% zekerheid te herstellen, maar misschien dat de Ford kenners hier wel wat voor weten. 😉
+2
martijnimmink
@RobVolvo Wanneer hij doorgerot is kun je hem volgensmij uit laten honen en een bus laten terug plaatsen door een revisie bedrijf.
Gust Daneels
Het wil niet zeggen dat verleden jaar de kop afgevlakt is en nieuwe koppakking en afgeperst is dat er niets met de koppakking aan de hand is. Ik denk dat je het bovenkant moet gaan zoeken.
mauser
@Gust Daneels mischien is het een domme vraag en hoeft te niet ofzo. Maar heb je de kop nog na getrokken nadat hij warm geweest is. Uit vervelende ervaring weet ik dat bij mijn mf590 dat wel moet😬
MF 2725
@mauser Nu ben ik benieuwd naar die vervelende ervaring van jou m.b.t. de cilinderkop. Ik heb namelijk de cilinderkop er ook af gehad en weer terug erop, maar wist niet dat je hem altijd nog een keer moet natrekken. Wat gebeurd er als je het niet doet?
mauser
@MF 2725 trekker gekocht die lang had stil gestaan na een tijdje ging de koppaking kapot. Geen probleem. Kan gebeuren. Dus dan ding vervangen.

20 uur lekker mee gewerkt. Wat hooi gras gemaaid en gereden. (Trekker word hobby matig gebruikt) maar na flink werken voor de cultivator blies hij weer de koppaking eruit.

Ik informatie opgevraagd bij een oudere mf monteur. Die vertelde dat de kop altijd na dat hij warm geweest is na getrokken moet worden. In volgorde kwartslag los en weer op moment trekken.
Het stond ook ergens op internet (volgens mij op annatefka) maar ik dacht.. Zal wel los lopen. Nooit gehoord dat dat moet. Wel dus😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN