John Deere 2130 - Stuurbekrachtiging werkt slecht en stuur draait spontaan bij bedienen voorlader/hef

Beste deskundigen,

Ik heb sinds een aantal maanden een 2130 (hi-Lo) met een Stoll voorlader. Een maand geleden heeft de trekker nieuwe hydrauliek olie er in gekregen+filter en hebben we balen met de voorlader van het land gehaald en toen begonnen de problemen. Het begon met slaan in het stuur wanneer de voorlader bediend werd. Dat is soms zo heftig dat de stuurknop uit je hand slaat. Tijdens het gebruik is trouwens de handrem er een paar minuten op blijven staan wat natuurlijk niet goed is. Op dit moment is het zo dat de stuurbekrachtiging bij stilstand bijna niks doet, en als hef of voorlader gebruik wordt je dit voelt in het stuur. Ook als ik 2000 toeren draai werkt de bekrachtiging niet. Maar meteen wanneer ik ga rijden is het probleem weg. Omdat er enige twijfel was of er juiste olie (jd68)in was gekomen en omdat er een verbrande lucht aan zat hebben we er gisteren nieuwe olie en een nieuw filter (al25554) in gedaan. Olie die er uit kwam was nog redelijk schoon maar bij de zeef zat wel wat zwarte troep. Dit leek een beetje op voeringmateriaal waarschijnlijk van de handrem. Wie kan mij op weg helpen met goede tips?

Alvast bedankt
Pieterlevensgenieter

Reacties

ronald73
Als het goed begrijp begonnen de problemen al voordat de trekker een tijdje met aangetrokken handrem had gereden?
Vanzelfsprekend had je zeefje R53169 onderin de achterbrug gecontroleerd bij verversen.
Je zou zeefje R27173 in de pomp kunnen bekijken. Ik beweer niet dat je hiermee het probleem oplost, maar ik verwacht wel dat je meer inzicht krijgt hoe schoon de rest van het hydraulisch systeem zou kunnen zijn.
Ik heb zelf wel eens een stukje veer uit de hoofdpomp in het hefventiel aangetroffen, je kan soms de raarste dingen tegenkomen.
Hallo Ronald,

Nou het is eigenlijk een beetje tegelijkertijd. Waar we eerst twijfelden aan de geschiktheid van de olie bedacht ik later dat er met de handrem gereden is. Zeefje R27173 heb ik nog niet bekeken en zal ik nog doen. De druk is gisteren wel gemeten en die is rond de 180 bar. Er is gisteren iemand van het lmb bij geweest maar deze jongen was niet echt bekend met oudere tractoren. Het lijkt mij logisch dat er een ventiel niet goed sluit maar omdat wij niet bekend zijn met deze tractor hebben we geen idee waar te zoeken.

Groet, Pieter
mdoornekamp
Zit er soms een extra ventiel blok op voor de voorlader? Met open middenstand?
Nee, de voorlader zit op het standaard dubbelwerkende ventiel en kan met een kraan dichtgezet worden zodat de dubbelwerkende ventielen achterop gebruikt kunnen worden.
Nee, de voorlader zit op het standaard dubbelwerkende ventiel en kan met een kraan dichtgezet worden zodat de dubbelwerkende ventielen achterop gebruikt kunnen worden.
dirkao
Naast eerder genoemde dingen kan er ook nog wat aan het voorrangsventiel (als dat ding tenminste zo heet) mankeren. als je de hogedrukleiding vanaf de pomp volgd kom je eerst de aftakking naar je stuurhuis tegen. Verder naar achteren kom je een ventiel tegen dat tegen het achterbrughuis geschroefd is. Als dit goed werkt heb je altijd druk op je stuurbekrachtiging, ongeacht wat er verder voor olie afname is.
frammi
Vaak zijn hydraulische stuurhuizen voorzien van een prioriteitsvalve. Deze zorgt ervoor dat bij sturen de stuurfunctie prioriteit krijgt op de andere functie's .Mogelijk dat deze klep blijft hangen? openstaan .
redeagle14
@frammi daar zit ik ook aan te denken. Het prioriteit ventiel, dat voedt de besturing en eventueel een wagenremventiel.
Heb gisteren het betreffende ventiel er af gehaald en schoongemaakt, zat inderdaad wat vuiligheid in. Wat me verder opviel was dat er ringetjes tussen de veer en afsluitertje waren aangebracht om de veerspanning te verhogen. Heb alles schoongemaakt en in elkaar gezet en het is zeker niet minder geworden maar ook nog niet klaar. Misschien kan een extra vulplaatje nog wat meer spanning brengen, dit ga ik eerst nog proberen.
ronald73
Quote Reactie van @Pieterlevensgenieter:
Misschien kan een extra vulplaatje nog wat meer spanning brengen, dit ga ik eerst nog proberen.

Wat wil je daarmee proberen te bereiken? Toen de trekker nog geen ziekteverschijnselen vertoonde zaten er toch net zoveel vulplaatjes in?
JD3010
@ronald73 Dat kan hij toch niet weten dat die er tussen horen. Symtoombestrijding heet dat.
gerjan bosie
Hallo ik heb geen oplossing maar zit een beetje met het zelfde probleem ik heb zelf een stoot voorlader opgebouwd hiermee zet ik druk via mijn dubbelwerkend ventiel naar het ventielenblok naar de vooraleer als ik deze eventjes niet gebruik dan zie ik de slangen op en neer klapperen tenzij hij aangesloten met de retour van het ventielenblok op de drukloosretour nu gebruik ik hem niet zo veel en had zoiets van het zal wel maar soms gaat mijn stuur ook niet of ik kan mijn stuur stukje voor stukje draaien geef elke keer er weer een kleine slag aan zeg maar ook is de stuurknuppel al 2 x uit mijn handen geslagen dat gebeurde met kracht misschien kunnen jullie mij ook helpen zal dit komen doordat ik te weinig olie in de achterbrug heb?..
ronald73
@gerjan bosie Ik gok dat er op dat extra ventielenblok nog een drukregelventiel zit en dat de pomp van jouw trekker daar constant doordheen duwt?
Zoiets heb ik op mijn 2130, op dat blok heb ik dat drukregelventiel maximaal dicht gedraaid zodat dit niet in conflict komt met de loadsensing.
JD3010
@ronald73 Gewoon een verkeerd blok.
ronald73
@JD3010
Ik hoop dat de vraagstellende forumleden hun bevindingen met ons zullen delen 😉
+1
JD3010
@ronald73 Niet dus
gerjan bosie
Bedoelde stoll voorlader
RobinBos
Wat voor stuurbekrachtiging zit er op de trekker? is dit met een externe cilinder?
de originele zitten altijd in de stuurkolom verwerkt (hier zal je dus geen stuurcilinder vinden) en kwamen af fabriek met een voorrangsventiel (zoals eerder al beschreven)
achteraf opbouwen kan ook, het voorrangsventiel daarbij vergeten kan ook, en een niet origineel setje achteraf opbouwen kan ook nog, vaak werken deze met een extra pomp die door de v-snaar aangedreven wordt maar ik heb ook al varianten gezien die door de hoofdpomp van de trekker voorzien werden van olie.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!