JCB Verreiker - Verreiker vs Voorlader, wie wint?

Voor ons akker/vleesvee/loonbedrijf staan wij voor een keuze. Wij doen sinds enkele jaren balen halen in loonwerk en willen ons nu iets verder orienteren. Daarvoor zijn we erg benieuwd naar ervaringen en opmerkingen.

De term bodemverdichting wordt natuurlijk steeds belangrijker. Wat ons erg opvalt, is dat in de hele traject (gras/stro) wordt gekeken naar bodemverdichting, maar dit stopt bij het balen halen. Iets wat veel akkerbouwers ook stoort en onder andere daardoor steeds vaker kiezen voor het verhakselen (afgezien van organische stof).
Wij laden al jaren met een voorlader, maar ook een oude vrachtwagentrailer (ja wie niet?).

Dit willen we gaan veranderen. Maar dit valt niet mee om er in elke factor er op vooruit te gaan. Hoge brede banden willen we naartoe, wat resulteert dat we een laag minder kunnen laden. Dit nemen we dan op de koop toe, kwaliteit telt immers.

Grootste vraag is het laadvoertuig. We doen dit al jaren met een voorlader maar willen graag ook eens horen van anderen of een verreiker een goed alternatief is.
Een verreiker en gemiddelde voorlader trekker wegen hetzelfde.
Verreiker kan in hondegang rijden
Sneller werken

Verreiker op zo groot mogelijke banden met drukwissel systeem lijkt ons wel wat. De verreiker kunnen we op ons vleesveebedrijf tevens ook inzetten.

Nu is vooral de vraag, hoe gaat dit met het trekken van de wagens? Kan een verreiker dit hebben? Zoja, welke verreiker is hier het meest voor geschikt?
JCB viel ons oog op door de powershift transmissie

We horen het graag!
Caseih856

Reacties

jammermaarhelaas
In de JCB folder staat voor de agri-verreiker een eigen gewicht van 6000 kg. Hier gaat het mijns inziens al fout.

Als het je serieus gaat om lagere bodemdruk (dit begint in mijn ogen bij beperken van totaal gewicht) dan zou ik suggereren:
Een tractor met een eigen gewicht inclusief voorlader komt een keer aan een goede 4 ton. Hier kun je ook wel een (uiteraard) geremde wagen mee trekken.

Dat je er voldoende brede (voor) banden op moet leggen lijkt me evident, maar het is maar een idee.
+1
stephan-inter
@jammermaarhelaas
Beetje trekker weegt meer als 4 ton hoor.......
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @stephan-inter:
Beetje trekker weegt meer als 4 ton hoor.......

Is maar wat je verstaat onder "beetje trekker".

Mijn beetje trekkers wegen van een kleine 2 ton tot ruim 4 ton. En je koopt ze tegenwoordig met ruim 100pk al van nog geen 4 ton. En dat lijkt mij ruim meer dan voldoende voor het laden en transporteren van balen, maar wie ben ik 😄

Maar ja, ik weet ook wel dat je er tegenwoordig pas bij schijnt te horen als je met 200 pk komt, liefst met 300 en wielgewichten zodat je de 10 ton voorbij gaat. Alles moet groter want de lonen stijgen, personeel is haast niet te vinden en de bewerkingskosten moeten in bedwang worden gehouden met grote capaciteit.
Maar zoals topicstarter al aangaf, de boer staat niet te juichen wanneer hij dat zware spul op zijn land moet toestaan.
Caseih856
@jammermaarhelaas
Geef is een voorbeeld? De trekkers van 100 pk van fendt, case, mf etc beginnen allemaal bij 5 ton (zonder voorlader).
En daarbij, als wij bij de trekker blijven willen we meer pk's.
jammermaarhelaas
@Caseih856

Ik nam als referentie de newHolland T4 serie, de T4.75 tot en met T4.115 (75 tot 115pk) zijn met 4wd en cabine 3600kg eigen gewicht. Daar komt dan een voorlader bij, ga je net iets over de 4 ton.
In het rood heet het CaseIH Farmall C.
Fordje4600
@jammermaarhelaas het gekke is dat er bij een t4 veel meer staal en andere zooi aan zit dan bij mijn 4600 die al 3400 kilo weegt
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Weegt jou 4600 zoals op jou profielfoto 3400kg? Heb je water in de banden? Wielgewichten? 😄
Fordje4600
@jammermaarhelaas nee wel olie allemaal op peil en een volle tank van 60 liter diesel
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Nou, ik weet niet hoe je dat dan meet, maar ik ben met mijn 4610 (met Fritzmeier dak) inclusief lege meststrooier 3250 kg op de weegbrug bij het afvalbrengpunt. Precies 325 kg zwaarder dan de 2600 met lege meststrooier.
deJong
@Caseih856

jah redeijk recente trekker met voorlader gaat al snel naar 5.5 ton... en is Multi functioneler dan een verreiker... bijv fendt 312 vario 4900 kg leeg gewicht. met tms heb je een prachtig voorlader trekkertje. trekt een grote balen wagen is ook nog steeds wendbaar.

wil je een beetje verreiker voor een wagen hebben kun je net zo goed een goeie zware nemen anders loopt de olie al gauw te warm en dan gaan ze stuk.
Husqvarna
@deJong
Ja denk dat je voor echt veel balen verzamelen op afstand gewoon bij een trekker uitkomt, hier doen we het een trekker met wagen een Ahlmann, gaat heel snel maar je moet wel steeds met de shovel mee naar huis rijden, met meerdere wagens zou het efficiënter zijn. Verreiker is wel mooi omdat ie heel hoog kan laden en bijvoorbeeld dakplaten vervangen of als hoogwerker gebruik je em ook gauw, maar zicht is wel een nadeel.
deJong
@Husqvarna

ik ben vaak ook wel alleen aan het balen rijden geweest met de shovel... lege wagen trekt hij wel... dan rijd ik zo naar het land toe, wagen volladen. dan terug naar huis trekker ophalen om de wagen op te halen 😅 niet ideaal.

elke keer denk ik dan had ik de voorlader op de 309 nog maar...
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Caseih856:
En daarbij, als wij bij de trekker blijven willen we meer pk's.

Dan vallen mijn suggesties af.
+1
Porsche-Supper!
@Caseih856 een fendt 211 kan prima balen laden! Blijft ook ruim onder de 4 ton.
walker1
@Porsche-Supper! Wij hebben ook zo'n formaat trekker gehad met voorlader, maar echt stabiel was het niet met balen laden, al eens op 3 wielen gestaan. Deden er maar standaard dubbellucht op met laden en een contragewicht. Inmiddels laden we al jaren met een JD 6130, stuk stabieler, maar scheelt wel bijna 2 ton in gewicht. Echter staat de JD wel op grotere en bredere wielen.
+1
Husqvarna
@walker1
Bij die kleinere Fendt's hebben ze er dan ook nog een gewicht in de hef hangen, en dan kan er weer geen wagen achter. Bij een verreiker/shovel heb je standaard al voldoende ballast achterop.
Fendttrisixfan
@Husqvarna
Je kan makkelijk trekhaak aan gewichtblok sleutelen
ken-adams
@Fendttrisixfan Das ook niks om mee aan 40 km/u over de openbare baan te gaan he
Fendttrisixfan
@ken-adams
Als je het stevig maakt en remleiding doortrekt zie ik geen probleem
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan ik zie genoeg problemen. Zware ladingen trekken aan een gewichtblok in de hef moet je niet willen. Je trekpunt blijft wel midden achter de trekker maar je rempunt kan wel wijzigen. Bij veel gewicht achter en weinig voor gaat trekker sneller slingeren en als je dan remt drukt het alles scheef
walker1
@Fendt926Driver Sowieso moet je met een redelijk lichte trekker zoals bv een Fendt 211 geen hele zware wagens met balen gaan vervoeren, zeker niet met 40 km/h. Dan beter lagere snelheid aanhouden.
+1
Fendt926Driver
@walker1 klopt helemaal. Maar hoe meer opties wij voor de topicmaker hebben en daarna weer afschieten hoe betere keuze hij misschien maken kan voor zich zelf.
Het blijft een moeilijk iets tussen opschieten en bodemdruk in een loonwerkmarkt waar je op een paar centen per uur een enorme investering moet terug verdienen
ken-adams
@Fendttrisixfan Dan kun je beter gewoon een zwaardere trekker kopen, of zoals @Husqvarna ook al zei, een verreiker. Zelfs al hangt het gewichtsblok volledig vast is het nog steeds een slecht idee om diverse redenen.
SJB533
@Porsche-Supper!
Die sleutelhanger, die jij aandraagt weegt met voorladeraanbouwframe al dik 4 ton hoor... Daarnaast heeft @walker1 ook terechte kritiek op het formaat en transport.
ken-adams
Verreiker wint zeker weten, werkt sneller en efficienter (zeker als je begint te kijken naar types met 190l/min hydrauliek). Eens je er een hebt blijf je maar meer dingen verzinnen die je ermee kan, geen werk dat zo'n machine niet kan. Wij hebben een Bobcat van 2009, 2.5 ton en 6.6m hefhoogte, 400/70-20 banden erop, de nieuwen hebben al wat bredere en hogere 24 inchers eronder (als 460/70R24, optioneel tot 500/70R24). Onze Bobcat is een machine die alles kan en waarmee je niet bang moet zijn om iets mis te doen (volledige onderkant bescherming, motor ligt in een "kuip" die de hele motor proper en beschermd houd). Geloof het of niet, maar hij zou een kelder kunnen uitgraven (mits je hem er nadien weer uit kan krijgen 😄). Onderschat zo'n machines zeker niet! Wij stappen niet meer weg van een verreiker.
Fendt926Driver
@ken-adams weet jij zeker dat er Radiaal banden onder zitten?
Ik heb een keer gewerkt met een shovel met radiaal banden ( misschien niet knetterhard opgepompt) maar wat een verschrikkelijk stuiterding was dat op de voorwielen. Meestal zitten er diagonaal banden op
ken-adams
@Fendt926Driver Ja, zitten inderdaad diagonaal banden onder, typeaanduiding is 400/70-20 en niet R20 😃 Onder de nieuwe types zie ik wel dat er Michelin 460/70R24 XMCL banden liggen, dus die hebben wel radiaalbanden, maar als je die goed oppompt zal dat ook wel geen probleem zijn. Maar snap daar misschien de stap wel van diagonaal naar radiaal, aangezien je dan onder natte omstandigheden meer voordeel haalt uit een afgelaten druk lijkt mij.
radium45
@Fendt926Driver van de betere wielladerbanden (Michelin) ken ik alleen maar radiaalbanden.
NHfan97
Hoeveel verreikers halen vlotjes de 10 000 uren?
Je zegt ook dat je wat loonwerk hebt, ik weet niet over welke werkzaamheden het dan gaat, maar indien je een trekker met voorlader koopt kun je die ook nog altijd op het land gebruiken. Dat gaat met de verreiker niet. Daarom ben ik meer voorstander van een trekker met voorlader. Maar een verreiker is natuurlijk wel wat gemakkelijker. Maar om enkel de verreiker te kopen voor balen in te halen lijkt hij me wat duur.
Caseih856
@NHfan97
Zoals in de tekst staat hebben we een vleesveebedrijf waar de verreiker dagelijks ingezet zou kunnen worden.
ken-adams
@NHfan97 Verreiker heeft ook heel wat inzetmogelijkheden die een trekker niet kan. En verreikers kunnen zeker wel 10000 uren halen hoor 😉
NHfan97
@ken-adams Welke dan ? En ik geloof wel dat ze 10 000 uren kunnen halen, maar die verreikers waar ik mee gereden heb onder de 10 000 uren leken mij al ram versleten.. Maargoed zo heel veel ervaring heb ik niet met verreikers.
ken-adams
@NHfan97 Heb een tijdje geleden een Bobcat verreiker te koop zien staan met 18 000 uren erop, geloofde zelf mijn ogen ook niet (daarom heb ik er toen een schermafbeelding van genomen 😃):

(klik om te vergroten)

Tenzij ze daar urenstand in kilometers meten, maar denk dat dat toch gewoon de urenstand is.
NHfan97
@NHfan97 18000 kilometers is niet zoveel he ;p haha. Maar uitzonderingen zijn er natuurijk altijd. Denk wel dat de gemiddelde verreiker versleten is op 10000 uren ( maar nogmaals heb er niet zoveel ervaring mee dus kan ik natuurlijk verkeerd in zitten) . Onze trekker heeft er nu 11000 en doet het nog perfect, zit ondertussen wel een 2de frontlader op (wordt dagelijks gebruikt) maar dat kost lang niet zoveel als een nieuwe verreiker.
+1
ken-adams
@NHfan97 Daar kan ik wel inkomen ja, wij hebben ook een trekker met 9000uren die nog steeds sterk gaat zonder problemen. Ik weet even goed dat verreikers over het algemeen weinig uren halen, maar de onze (en dat ene voorbeeld dat ik daarnet ophaalde) lijken wel uitzonderingen op de regel te zijn 😃 En onze heeft niet bepaald een zacht leventje gehad, maar toch gaat die nog perfect met (denk ik) bijna 4000 uren. Al dat er ooit aan geweest is zijn enkele lekken, dus wij persoonlijk zijn enorm tevreden 😄
@NHfan97 als die trekker met voorlader zn hele leven alleen maar zou voorlader was die ook niet zo oud geworden, of hadden je koppeling en bak allang versleten geweest, en 4 voorlader en sets banden verder. Het vele gedraai en gekoppel en geschakeld is nou eenmaal slecht, en laat die verreiker nou simpelweg niks anders doen/kunnen als dat...
Die trekker doet naast het voorladeren nog ‘goed’ werk waar hij niet zo hard van slijt
Jasperfendt
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
gedraai en gekoppel en geschakeld

Vario
NHfan97
@ronald-deutz-fahr Die van ons heeft toch zeker 3/4 van de uren zwaar voorladerwerk gedaan met een kuilhapper (leeg) van 800kg. 5de set voorbanden ligt er nu op, 1ste koppeling, nooit iets aan de versnellingsbak geweest. Enkel het planitair stelsel van het rechter voorwiel is kapot geweest dat heeft wel wat gekost. Maar dat kwam omdat de olie lekte en er was gewoon mee door gereden. Heeft nu 11 000 uren.
@NHfan97 dan houd hij zich zeker goed, in moet mn woorden maar terugnemen denk ik...
Watvoor trekker gaat het om?
NHfan97
@ronald-deutz-fahr t6020 , zijn we super tevreden over. Zal natuurlijk ook wel wat geluk zijn, in sommige gevallen zal jouw verhaal ook wel kloppen denk ik.
@NHfan97 Oke, mooi dat het zo kan, heb op stages ed wel met voorlader gewerkt, maar had bij een voorlader nooit zoiets van dit is voor de lange levensduur, maar het kan dus wel, ook met flinke happer.
walker1
@ronald-deutz-fahr Trekkers kunnen ook veel meer hebben dan vroeger. ze kunnen ook al af fabriek met fronthef en/of frontlader geleverd worden, dat betekend dat fabrikanten ook gewoon goede voorassen en koppelingen bouwen.
NHfan97
@walker1 Ja daar hebben we wel goed op gelet, de t6020 heeft dezelfde vooras als een andere nh van 160-170 pk ofzo (weet niet meer precies welke). Dus die kan al wat verdragen.
+1
Ernst-Jan
@NHfan97
Je zegt dat verreikers bij 10.000u kats versleten zijn, maar hoe ziet een trekker er uit na zeg 5000u werken met de voorlader?
Jasperfendt
@Ernst-Jan Shovel is bij 5000 uur nog niet halverwege een verrijker al bij zijn eind
RobVolvo
@Jasperfendt Ervaring? Dat is onzin dat ie met 5000 uur al versleten zou zijn, dat is puur gebruikersafhankelijk. Ken wel hele nette verreikers met uren standen ver boven de 5000...
Er is natuurlijk altijd een tegenhanger, maar dat kun je vaak al afzien aan alles van het machinepark...
Ernst-Jan
@Jasperfendt
Ik heb niets over de levensduur van een shovel gezegd 😉 Die kunnne vaak behoorlijk wat uren maken inderdaad.
SJB533
@Jasperfendt
Dat is hetzelfde, als zeggen, dat jullie 412 al voor ruim 2/3 versleten was, toen jullie hem kochten...
Jasperfendt
@SJB533 😂😂 Die draait de 10000 ineidergeval wel vol. Verreiker niet.
+1
SJB533
@Jasperfendt
Weet je niks van, hoor ik wel weer
+1
ken-adams
@Jasperfendt Wij rijden nu al ergens in de 3000 uren (zal al bijna 4000 zijn denk ik) met een verreiker, waarvan 3/4 met een kuilhapper die leeg al tegen de 1500kg weegt. Maar die loopt nog alsof nieuw (en hij heeft al wel wat dingen meegemaakt), 2e set voorbanden omdat de ouden het begonnen te begeven onder het gewicht van de voerbak (wij hadden geopteerd voor goedkopere banden bij aankoop 😔) en heb eerder al een voorbeeld aangehaald met 18000 uren, dus jouw uitspraak klopt niet helemaal 😉
+1
SJB533
@ken-adams
Niet helemaal, of helemaal niet? 😂
+1
ken-adams
@SJB533 Uhmmm... Niet helemaal 😂 Ik heb ook al wrakken van verreikers gezien op die urenstand, maar dat gaat niet voor alle verreikers zo 😀
NHfan97
@Ernst-Jan Hangt er vanaf hoe je hem behandeld natuurlijk, maar ik heb net gezegd hoe die van ons het doet bij 11 000 uren..
Fast Eddy
Je moet kijken wat een vereiker kan trekken. De vereikers met de motor aan de zijkant zijn minder geschikt om zware vrachten te trekken. Verreikers met de motor achterop mogen over het algemeen meer trekken.
ken-adams
@Fast Eddy Das ook maar wat ambetant gedoe hoor, die motor achteraan. Wat een ellende op vlak van zicht, zowel achteruit als naar de zijkant. Voor die paar ton die je misschien wint. Verreikers die op meer dan 15ton gehomologeerd zijn kunnen zeker hooiwagens trekken en er zijn zelfs verreikers met zijmotor die kippers aan zouden kunnen.
Husqvarna
Neem dan een achterlader, je achterbanden zijn natuurlijk breder als je voorbanden en je hebt niet altijd dat ding voor je bungelen op een pendelende vooras. Zicht is dan wel weer een nadeel en je kunt minder mooi bijsturen. Zicht bij een verrijker is dan ook niet helemaal ideaal, wel minder als een trekker of shovel.
echte844
@Husqvarna Ik geef je gelijk met de achterlader. Het probleem is met een trekker dat je voor kleinere wielen hebt waar tijdens het laden tot 90% van het gewicht op komt.
Een trekker die een 2 tons voorlader kan hebben weegt al snel 5 ton. als je verantwoord stabiel wilt laden, is het aan te bevelen om er 1000 tot 1500 kg achterop te hangen. Bij een achterlader heb je de motor al als contra gewicht. Misschien is een zware hefmast een optie?
+1
ken-adams
@echte844 Motor als contragewicht? Veel trekkers hebben nog steeds meer gewicht op de achteras dan op de vooras hoor 😉
walker1
@echte844 Wat dat betreft was de Moffett ideaal, lader op de achteras, gewoon vooruit kunnen kijken en het gewicht juist op de grote achterwielen en niet zoals bij voorlader op de kleinere voorwielen. tractorfan.nl/machine/moffett/…
+1
echte844
@walker1 Ik doe het met de omgekeerde versie. Een MF 50 EX die zonder contra gewicht 4 ton weegt en dan 800 kg kan tillen maar met 2 ton achterop kan hij 3 ton tillen. Reken de druk op die kleine voorwielen maar uit. Wel snel met de automaat en geveerde voorlader.
Waarom maken we ons nu wel druk om bodemdruk als het droog is. Maar als het nat is moet er in de blubber gewerkt worden en dan boeit niets????
walker1
@echte844 Onder droge omstandigheden zou het inderdaad niet zo boeiend moeten zijn, al hangt het wel van de bodemsoort/grondsoort af. Hier op de lichte klei met daaronder zand rijden ze zomers de balen weg met Volvo L70 loaders, met een grote klem voor 2 balen.
jammermaarhelaas
@Husqvarna

Het achterom moeten kijken zal denk ik snel opbreken als je al je balen zo moet op en af laden.
Husqvarna
@jammermaarhelaas
Ja, volgens mij had loonwerker Ronald Bos die ook op een Fendt 936 met omkeerinrichting.
jammermaarhelaas
@Husqvarna

Oke, das dan een goede optie. Maar qua gewicht kom je met zon peperdure Fendt 9serie dan ook al snel weer uit op de 9 ton.
+1
Husqvarna
@jammermaarhelaas
Ja zo'n 936 van 10 ton slaat natuurlijk nergens op, maar die had zeker wel omkeer-inrichting.
walker1
@Husqvarna en ook belachelijk duur om balen mee te laden. Maar goed, de loonwerker zal de trekker ook wel voor ander werk inzetten. Evengoed zijn er ook lichtere trekkers met omkeer inrichting.
Caseih856
@Husqvarna
Is wel een hele goede gedachte. Gewicht op de grote achterbanden. Zijn wel weinig degelijke achterladers op de markt...
Tjalma heeft er 1 maar die is specifiek voor valtra
deJong
@Caseih856 ronald bos heeft een omgebouwde redrock shovel mast achterop de trekker.
trean
Misschien ook kijken naar een shovel met telescoop arm. Daar kunnen vaak grotere banden onder.
Bijv+JCB TM 310

Foto van een JCB TM 310
+1
Husqvarna
@trean
Wel een mooi apparaat, maar weegt ook al 8 ton, zonder balenklem.
trean
Er zijn ook kleinere


Foto van een Giant V6004T

Foto van een Giant V6004T
casejxu
@trean maar die kunnen niet zo veel trekken
newholland6640
@casejxu

En de banden veel kleiner
Wimsumar
Beste Trean:

Quote Reactie van @trean:
kijken naar een shovel met telescoop arm

Precies. Voor het werk wat topicvraagsteller CASEIH856 er mee wil doen is kijken = kopen.
+1
walker1
Ligt er ook wel aan op wat voor grond je ziet. Hier op de lichte klei en op zand zie je zomers ook genoeg loaders zoals bv een Volvo L70 balen laden.
Het zal toch altijd een beetje schipperen blijven. Verreiker en loader zijn natuurlijk ideaal voor het laden, maar weer minder geschikt voor transport. Trekker kan weer beter transport werk doen en is buiten het balen rijden voor al het andere werk goed inzetbaar. Tegenwoordig met een moderne vario en goede voorlader kan je ook wel redelijk vlot balen laden. trekker op goede banden en het valt met de bodemdruk wel mee.
Verreiker kan meestal wel in hondengang, maar heeft Valtra niet een trekker die ook in hondengang kan? tractorfan.nl/picture/890066/
+3
huub
Als je fijn en snel wil werken koop je een verreiker, als het om geld gaat koop je een trekker met frontlader.
deutz dx 610
Als je een verreiker wilt is bijv een jcb 536-60 agri super misschien een idee, 20 ton trekvermogen met 120 pk en 6 traps powershift met lockup stabiel voor een wagen met balen. (is mij op stage geprobeerd bij te brengen)
valmet6400power
Wij hakselen het stro juist omdat je de organische stof op je land houdt. Als je het verkoopt en in balen laten afvoeren van je land krijg je een klein zakcentje maar je mag niet de afgevoerde nutriënten aanvullen, al dan niet boven je bemestingsplafond.
+1
Husqvarna
@valmet6400power
Zijn in het noorden ook boeren die hun overtollige grassnedes weggeven, dat is eigenlijk zelfde verhaal, organische stof afvoeren. Men zou dat is in waarde moeten uitrekenen, hier zetten we het direct aan de mestbult.
arjanvw
Hoeveel haast hebben jullie met deze aanschaf?

Als je niet precies weet wat je wilt hebben is proberen onder eigen omstandigheden volgens mij het beste. Probeer moment seizoen verschillende soorten en maten verreikers uit en dan weet je of dat op jullie bedrijf past. Een trekker met voorlader weet je wat die kan.

Succes!
+1
Valtrapowerr
Blijft een persoonlijke keuze.
Ben zelf altijd wel een voorlader fanaat maar omdat we daar niet alle werkzaamheden mee uit konden voeren hebben we ook een verreiker. Ander merk, ook powershift. Wij hebben geen brede banden eronder maar de insteek is ook om er niet mee in het land te komen.
Verreiker werkt na gewenning sneller tenzij je een trekker met cvt transmissie hebt. Voordeel van een verreiker is dat ze super sterk zijn in bijvoorbeeld vaste mest. met de voorlader zit je dan al snel aan de max.
worteljcb
Verreiker laadt veel sneller en comfortabeler dan een voorlader. Een trekker heeft dan misschien wat meer trekvermogen, maar hoeveel van je uren doe je transport en hoeveel ben je aan het laden?! Dan wist ik het heel gauw, nooit anders dan een verreiker!

Dat een verreiker met 5000 uur versleten zou zijn, is onzin! Ligt er maar net aan wat je koopt. Zit heel veel kwaliteitsverschil in verreikers, net als bij trekkers overigens. Waar de ene trekker met 10.000 uur versleten is, loopt de andere zo naar de 20.000 uur. Kijk goed naar de opbouw van de giek, motor en de assen. Dat zegt al veel over de levensduur. Bovendien loont centrale smering ook volgens mij. Ken maar weinig mensen die elke dag smeren en zo de levensduur verlengen.

Onze scorpion heeft inmiddels dik 8000 uur en loopt nog als een zonnetje. Hij moet zeker het dubbele maken... Zit overal wat speling op, maar dat is opzich ook niet gek na zoveel uur. Pennen en bussen zijn niet vervangen nog. En die heeft ook heel wat zwaar werk gedaan! We hebben er een zware volvo puinbak van een L70 shovel bij, dat zegt al wel genoeg denk ik. Is echt wel eens wat kapot gegaan, maar we zijn dik tevreden over de verreiker!

Ik zou ook zeker een hydrostaat overwegen, die mogen veelal ook wel tot 20 ton trekken. In het transport zijn ze wat minder snel en verbruiken iets meer brandstof. Maar met laden zijn ze veel zuiniger, comfortabeler, beter en nauwkeuriger te bedienen! Ook hier geldt: Hoeveel tijd ben je aan het laden, precisiewerk en gebruik je de giek en hoeveel tijd doe je transport? Vaak is een hydrostaat voordeliger en comfortabeler onderaan de streep.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de JCB Verreiker en hebben de trefwoorden motor en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!