JCB Verreiker - Verreiker vs Voorlader, wie wint?
De term bodemverdichting wordt natuurlijk steeds belangrijker. Wat ons erg opvalt, is dat in de hele traject (gras/stro) wordt gekeken naar bodemverdichting, maar dit stopt bij het balen halen. Iets wat veel akkerbouwers ook stoort en onder andere daardoor steeds vaker kiezen voor het verhakselen (afgezien van organische stof).
Wij laden al jaren met een voorlader, maar ook een oude vrachtwagentrailer (ja wie niet?).
Dit willen we gaan veranderen. Maar dit valt niet mee om er in elke factor er op vooruit te gaan. Hoge brede banden willen we naartoe, wat resulteert dat we een laag minder kunnen laden. Dit nemen we dan op de koop toe, kwaliteit telt immers.
Grootste vraag is het laadvoertuig. We doen dit al jaren met een voorlader maar willen graag ook eens horen van anderen of een verreiker een goed alternatief is.
Een verreiker en gemiddelde voorlader trekker wegen hetzelfde.
Verreiker kan in hondegang rijden
Sneller werken
Verreiker op zo groot mogelijke banden met drukwissel systeem lijkt ons wel wat. De verreiker kunnen we op ons vleesveebedrijf tevens ook inzetten.
Nu is vooral de vraag, hoe gaat dit met het trekken van de wagens? Kan een verreiker dit hebben? Zoja, welke verreiker is hier het meest voor geschikt?
JCB viel ons oog op door de powershift transmissie
We horen het graag!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de JCB Verreiker en hebben de trefwoorden motor en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als het je serieus gaat om lagere bodemdruk (dit begint in mijn ogen bij beperken van totaal gewicht) dan zou ik suggereren:
Een tractor met een eigen gewicht inclusief voorlader komt een keer aan een goede 4 ton. Hier kun je ook wel een (uiteraard) geremde wagen mee trekken.
Dat je er voldoende brede (voor) banden op moet leggen lijkt me evident, maar het is maar een idee.
Je zegt ook dat je wat loonwerk hebt, ik weet niet over welke werkzaamheden het dan gaat, maar indien je een trekker met voorlader koopt kun je die ook nog altijd op het land gebruiken. Dat gaat met de verreiker niet. Daarom ben ik meer voorstander van een trekker met voorlader. Maar een verreiker is natuurlijk wel wat gemakkelijker. Maar om enkel de verreiker te kopen voor balen in te halen lijkt hij me wat duur.
Bijv+JCB TM 310
Foto van een JCB TM 310
Het zal toch altijd een beetje schipperen blijven. Verreiker en loader zijn natuurlijk ideaal voor het laden, maar weer minder geschikt voor transport. Trekker kan weer beter transport werk doen en is buiten het balen rijden voor al het andere werk goed inzetbaar. Tegenwoordig met een moderne vario en goede voorlader kan je ook wel redelijk vlot balen laden. trekker op goede banden en het valt met de bodemdruk wel mee.
Verreiker kan meestal wel in hondengang, maar heeft Valtra niet een trekker die ook in hondengang kan? tractorfan.nl/picture/890066/
Als je niet precies weet wat je wilt hebben is proberen onder eigen omstandigheden volgens mij het beste. Probeer moment seizoen verschillende soorten en maten verreikers uit en dan weet je of dat op jullie bedrijf past. Een trekker met voorlader weet je wat die kan.
Succes!
Ben zelf altijd wel een voorlader fanaat maar omdat we daar niet alle werkzaamheden mee uit konden voeren hebben we ook een verreiker. Ander merk, ook powershift. Wij hebben geen brede banden eronder maar de insteek is ook om er niet mee in het land te komen.
Verreiker werkt na gewenning sneller tenzij je een trekker met cvt transmissie hebt. Voordeel van een verreiker is dat ze super sterk zijn in bijvoorbeeld vaste mest. met de voorlader zit je dan al snel aan de max.
Dat een verreiker met 5000 uur versleten zou zijn, is onzin! Ligt er maar net aan wat je koopt. Zit heel veel kwaliteitsverschil in verreikers, net als bij trekkers overigens. Waar de ene trekker met 10.000 uur versleten is, loopt de andere zo naar de 20.000 uur. Kijk goed naar de opbouw van de giek, motor en de assen. Dat zegt al veel over de levensduur. Bovendien loont centrale smering ook volgens mij. Ken maar weinig mensen die elke dag smeren en zo de levensduur verlengen.
Onze scorpion heeft inmiddels dik 8000 uur en loopt nog als een zonnetje. Hij moet zeker het dubbele maken... Zit overal wat speling op, maar dat is opzich ook niet gek na zoveel uur. Pennen en bussen zijn niet vervangen nog. En die heeft ook heel wat zwaar werk gedaan! We hebben er een zware volvo puinbak van een L70 shovel bij, dat zegt al wel genoeg denk ik. Is echt wel eens wat kapot gegaan, maar we zijn dik tevreden over de verreiker!
Ik zou ook zeker een hydrostaat overwegen, die mogen veelal ook wel tot 20 ton trekken. In het transport zijn ze wat minder snel en verbruiken iets meer brandstof. Maar met laden zijn ze veel zuiniger, comfortabeler, beter en nauwkeuriger te bedienen! Ook hier geldt: Hoeveel tijd ben je aan het laden, precisiewerk en gebruik je de giek en hoeveel tijd doe je transport? Vaak is een hydrostaat voordeliger en comfortabeler onderaan de streep.
nadeel van trekker is dat je vader moet steken niet zon wendbaar ben shovel/verreiker gaat toch allemaal wat soepeler.
bij ons komt er geen verreiker eerder nog een voorlader op de andere deutz maar dat is voorlopig nog niet nodig.
dit is mijn menig en gedachten van voorlader t.o.v. verrreiker