Dag tractorfans,
Voor mijn neefje, die in het bezit is van een Holder B12, zou ik graag willen weten of er mensen zijn die hetzelfde aan de hand hebben of hebben gehad.
Op een gegeven moment was het nodig om de piston te vervangen, nieuwe besteld en geplaatst, nieuwe olie voorzien. Voor de rest is er motorisch niets gewijzigd.
Na een half uurtje draaien liep de motor vast, niet de piston in de cilinder maar de pin door de piston en bronzen bus waren duidelijk beschadigd en vertoonden groeven.
Uiteindelijk zijn ze 3 nieuwe pistons verder en telkens blijft hij hierop vastlopen. Het was de correcte piston ook al vond ik hier enkele verschillen, de gaten in de bronzen bussen voor de smering zijn duidelijk kleiner dan in de originele en de poorten in de wand van de piston zijn anders gevormd. Pistons zijn van ebay afkomstig.
Dit begint natuurlijk een dure aangelegenheid te worden en willen geen verder risico lopen. Mijn gedacht gaat uit richting viscositeit van de originele olie waardoor de bus geen smering krijgt.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
iets klopt er niet aan je verhaal: Het zijn de correcte pistons en ik zie verschillen??. Wacht maar even op deze site of er een echte Holder-monteur zich meldt, want anders heb je dadelijk niets meer
Of zit er soms een omhoog gerichte sproeier die niet goed functieoneerd .
Op pdf pagina 6 van het HOLDER B12 onderdelenboek een afbeelding met de originele bus (drijfstang, zuiger):
max-holder.com/uploads/tx_bfactordokumente/…
Is de zuiger en/of drijfstang ieder keer weer juist gemonteerd? ( linker- en rechterkant ten opzichte van de krukas).
Meest aannemelijke is echter het niet ruimen van de bus (Reactie IHC-Parts).
Deze motoren hebben geen smering uit het carter, maar met een aparte olietank.
Als er leidingen los zijn geweest, moet het systeem altijd ontlucht worden!
Meestal is dit de oorzaak, van het genoemde probleem.
En ook bij de samenbouw genoeg olie gebruiken.
Gaat het hier in mm om 0,01, 0,02, 0,05, 0,1 (laatste zal toch wel niet) ? Want een advies om er zomaar even met de grootste ruimer door te gaan vind ik wel wat erg "ruim".