Nieuwe pistons lopen steeds vast

Dag tractorfans,
Voor mijn neefje, die in het bezit is van een Holder B12, zou ik graag willen weten of er mensen zijn die hetzelfde aan de hand hebben of hebben gehad.
Op een gegeven moment was het nodig om de piston te vervangen, nieuwe besteld en geplaatst, nieuwe olie voorzien. Voor de rest is er motorisch niets gewijzigd.
Na een half uurtje draaien liep de motor vast, niet de piston in de cilinder maar de pin door de piston en bronzen bus waren duidelijk beschadigd en vertoonden groeven.
Uiteindelijk zijn ze 3 nieuwe pistons verder en telkens blijft hij hierop vastlopen. Het was de correcte piston ook al vond ik hier enkele verschillen, de gaten in de bronzen bussen voor de smering zijn duidelijk kleiner dan in de originele en de poorten in de wand van de piston zijn anders gevormd. Pistons zijn van ebay afkomstig.

Dit begint natuurlijk een dure aangelegenheid te worden en willen geen verder risico lopen. Mijn gedacht gaat uit richting viscositeit van de originele olie waardoor de bus geen smering krijgt.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Deel dit topic

Reacties

+1
IHCparts
Bij international motoren moet je na het vervangen van de pistonpenlagers deze op de juiste maat ruimen. Omdat door het inpersen de binnendiameter veranderd is. Misschien is dit bij de holder ook het geval, heb je een werkplaatshandboek gebruikt?
+1
MartinZaandam
Je vervangt de Pistons en je gaat denken dat de viscositeit van de olie het probleem kan zijn. Als een motor niet belast wordt, kan hij lopen op de meeste soorten olie, multigrade, monograde, oud, nieuw. Je moet het zoeken in de onderdelen die zijn vervangen.

iets klopt er niet aan je verhaal: Het zijn de correcte pistons en ik zie verschillen??. Wacht maar even op deze site of er een echte Holder-monteur zich meldt, want anders heb je dadelijk niets meer
nhmonteur
Het kan inderdaad goed zijn dat de bussen na plaatsen op de juiste maat gemaakt moeten worden. Van de week bij een oude ford ook gehad. Beste is om eens een motoren revisie bedrijf te informeren en evt kijken of je ergens een maat vandaan kan halen hoe groot de pistonpenlager moet zijn.
Welgerap52
Lijkt mij meer een smeer probleem ,want als de bussen niet op maat zijn maar op maat gemaakt moeten worden dan krijg je de pen er niet doorheen. Probeer de smeer kanalen door te blazen en het smeer systeem te volgen.
Of zit er soms een omhoog gerichte sproeier die niet goed functieoneerd .
Wimsumar
Beste DieterK: Je schrijft:

Quote:
Het was de correcte piston ook al vond ik hier enkele verschillen, de gaten in de bronzen bussen voor de smering zijn duidelijk kleiner dan in de originele

Op pdf pagina 6 van het HOLDER B12 onderdelenboek een afbeelding met de originele bus (drijfstang, zuiger):

max-holder.com/uploads/tx_bfactordokumente/…

Is de zuiger en/of drijfstang ieder keer weer juist gemonteerd? ( linker- en rechterkant ten opzichte van de krukas).
Meest aannemelijke is echter het niet ruimen van de bus (Reactie IHC-Parts).
+1
AG35
Zijn er olieleidingen los geweest, of is de oliepomp er af geweest.
Deze motoren hebben geen smering uit het carter, maar met een aparte olietank.
Als er leidingen los zijn geweest, moet het systeem altijd ontlucht worden!
Meestal is dit de oorzaak, van het genoemde probleem.
En ook bij de samenbouw genoeg olie gebruiken.
+1
jammermaarhelaas
Even terzijde: wat voor speling zit er gewoonlijk koud op een zuigerpen/drijfstang?
Gaat het hier in mm om 0,01, 0,02, 0,05, 0,1 (laatste zal toch wel niet) ? Want een advies om er zomaar even met de grootste ruimer door te gaan vind ik wel wat erg "ruim".
+1
IHCparts
@jammermaarhelaas Dat is ook niet wat ik gezegd heb! Bij drijfstangen met ingeperste pistonpenbussen (zoals bij IHC en volgens de link van Wimsumar ook Holder), is het gebruikelijk dat deze na montage geruimd moet worden. Uiteraard op de maat die voorgeschreven is in het werkplaatshandboek.
+1
bas101
In bovennoemde antwoorden zitten waarschijnlijk al een aantal juiste uitkomsten bij ,maar ik zie in jouw vraag ergens ook al een mogelijk juist antwoord op de vraag , niet bij de juiste viscositeit van de olie maar de te kleine gaten in de bronzen bussen , ik zou ze met een boormachine voorzichtig op juiste maat boren ( tenzij bekend is dat de fabrikant ooit geschreven heeft dat de originele gaten te groot zijn , die kans acht ik echter klein) , en dan nog : spullen op ebay worden weliswaar zeer goedkoop aangeboden maar je moet er acht op geven dat de kwaliteit nogal eens te wensen overlaat ..
jammermaarhelaas
@bas101

Zoals je zegt. Gewoon even de maat overnemen van de oude bus, scherpe boor gebruiken en heel mooi afbramen, scherpe kanten breken. Dan moet het wat betreft die doorlaat toch goed gaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN