Balenpers 342 naalden op tijd zetten

Hallo,

Afgelopen zomer heb ik pech gehad met jd 342 pers die ik afgelopen 15 jaar mooi geperst.

Dit keer was knoperas gebroken
Naalden gebroken

Knoper as is aan elkaar gelast

Hierna hebben we naalden aan elkaar gelast en hand getest daarbij was er niks aan hand

Toen na pak of 2 was het weer raak.
Beiden onderdelen weer stuk.

We hebben toen nieuwe naalden besteld en zelf erop gezet.
Knoperas weer aan elkaar gelast.
Alleen ik vraag af wanneer zet je naalden en hamer op tijd.

Op dit moment staat hamer richting naalden en als hamer net weg zijn, komen naalden al naar boven. Is dit goed of moet dit moment iets later?

Hopelijk kunnen jullie mij erbmee helpen.

Groet
paul-mertens

Reacties

Fordje4600
Zitten er geen markeringpunten/strepen op de tandwielen?
paul-mertens
@Fordje4600 waar zouden die dan op zitten, we hebben wel x met stift opgetekend en laten draaien maar na slag komen de makering niet weer terug opzelfde punt. Ik wacht af op andere reacties /)
Fordje4600
@paul-mertens misschien staat het in het onderhoudsboek/werkplaatsboek als je die hebt, anders heb ik geen idee
paul-mertens
@Fordje4600 velen zeggen dat handleidingboek via internet te vinden zijn, maar ik kom ze nergens tegen?
flip1150
@paul-mertens Kan het zijn dat je een ketting ingekort hebt? Er zijn kettingen die je niet mag inkorten omdat anders de timing verloopt
paul-mertens
@flip1150 nee, naalden waren kapot gegaan door metaalmoeheid.
Klein Rot
Bij een B47 was het zo dat de naalden door uitsparingen in de perskop omhoog kwamen, ze drukten dus niet door het te persen materiaal. En het was ook zo dat de inleg vingers, die het te persen materiaal in het perskanaal drukten, op tijd moesten staan. Ik weet niet hoe dat bij jou pers is/werkt.
echte844
Als je op YouTube kijkt naar how a knotter works van New holland kun je al veel zien.
biede merken werken met raspe knopers dus daar zit het verschil niet.
mdoornekamp
Ik zou de knopen as liever vervangen door een nieuwe
paul-mertens
@mdoornekamp enige idee hoe duur dat is? Ik kan nergens juiste as vinden op internet. En bij john deere dealer heb ik keet gemaild en meneertje beantwoord dat as 360 euro kost.
+1
DANOONTJE POWERR
@paul-mertens
Je hebt nu volgens mij meer dan 360 euro ellende.
paul-mertens
DANOONTJE POWERR
@paul-mertens
Er gaat in de reparaties toch ook tijd en geld zitten en als de boel dan gelijk weer stuk is had je misschien beter meteen een nieuwe as kunnen kopen.
Je rekent misschien je eigen tijd niet maar eigenlijk zou dat wel moeten, het gaat tenslotte nooit stuk als je het rustig hebt.
jan_case745
Terwijl de stamper het hooi samen drukt komen de naalden door de uitsparing van de stamper omhoog. Daarna wordt de baal geknoopt en gaan de naalden terug naar onder als de stamper al terug weg is
paul-mertens
@jan_case745 ok, dan zullen we dat fixen. Dacht dat per pers anders was qua verhouding naalden en perskamer. Blijkbaar moet naald al boven zijn als perskamer net weg is.
jan_case745
@paul-mertens zo hebben wel in ieder geval onze pers geregeld nadat onze naald krom geweest is. Die naald hebben we toen recht gemaakt en opnieuw gebruikt. De naalden hebben we zo gezet dat ze beginnen omhoog te komen op het moment dat de stamper bijna achter is. En daar hebben wel tijdens het persen geen probleem meer mee gehad. Onze is een Jones balers pers
paul-mertens
@jan_case745 dank je wel voor tip:)
paul-mertens
Ik zit net te denken, stel, koopas breekt af, zou de beveiliging voor naald dan werken? Want op de knoopas zit een tandwiel die wordt aangedreven dat naalden naar boven gaan tegelijk beveilging tegen stamper tegenhoudt als wat fout gaat. Geen idee of die nog werkt als knoopas afgebroken is..
cornelissen
@paul-mertens Denk het wel,deze pal,die dus in het perskanaal omhoog komt tijdens het knopen, wordt bedient door het juk ,waar de naalden aan zitten
kerstrunner
Bij Gallignani moeten de naalden vertrekken als de "stamper" nog naar achter aan het bewegen is,zo snel mogelijk maar opletten dat ze niet in het hooi prikken want dan kunnen ze terug allebei breken. Best laten afstellen door iemand die ermee vertrouwd is. Is namelijk bepalend voor de rest van het knoop proces
fendt2
Concurent / collega zoeken met dezelfde pers. Die nog goed op tijd staat. Kun je vergelijken. Maar met een handleiding moet het ook lukken.
fendt2
@fendt2 john deere 342 baler free download. In google intikken komt er van alles naar boven.
+1
Wimsumar
Beste Fendt2:

Quote Reactie van @fendt2:
free download

This is free download:

Manual John Deere 336:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Manual John Deere 346 baler:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

@Paul Mertens:

Sorry, geen manual voor type 342.

Misschien kun je ook wat leren van andere merken:

kievitjeburen.nl/content/2017/…

P.S.: Informeer daar ook voor onderdelen.
paul-mertens
@Wimsumar harstikke bedankt voor je hulp, nu zal ik rustig doorzoeken hoe en wat in elkaar zit, hopelijk leren we hier wat van haha
paul-mertens
@fendt2 lastig als je verder niemand hier nog rond ziet rijden met dat pers. Meeste van deze persen zie je alleen in frankrijk/italie/iedergeval niet hier in biirt
fendt2
@paul-mertens wordt een vakantie met een goed doel.
paul-mertens
cor-bakker
De naaldrem controleren of dat de naalden niet tijdens het persen in het pers kanaal zakken deze moet schoon en olievrij zijn .
de wagen vang pal controleren zodat de pers wagen nooit de naalden stuk kan drukken.
als de naalden net omhoog komen als de perswagen achterin komt en de invoer achterin dan staat hij goed, maar als je hem door met de hand 3 x een knoop laat maken en de afstelling is niet verlopen heb je kans dat hij goed staat.
maar de naaldrem zit op de knoper as dus controleer die eerst maar eens
cor-bakker
Ik bedoel met perswagen achterin aan het einde van de persslag
paul-mertens
Na half jaar aan repareren, doet de pers nog. Alleen op smal rij hooi krijgen we geen losse, als rij dikker/breder is dan niks anders dan losse. Ik vermoed dat nog altijd de afsteling wanneer de naalden omhoog moeten als stamper net voorbij is. In de handleiding hebben we precies gevolgd maarja. Jammer dat nergens hier in buurt een jd 342/gelijkbare rond rijdt.
goeiedag eem
@paul-mertens hoe gooit hij dan een losse? Verliest hij het touw uit het apparaat? als je een smalle rij perst heb je minder grote persslagen en kan waarschijlijk je apparaat het touw vast houden en in een dikkere rij heb je grootere persslagen en dan kan hij het touw niet meer vast houden denk ik, of was dit probleem er ook al voor dat je problemen kreeg vorig jaar? heb je iets veranderd aan de afstelling van de apparaten? aan de klemschijf waar hij het touw in klemt? kan zijn dat je die veer wat meer onder spanning moet zetten en dat dan je probleem is opgelost
paul-mertens
@goeiedag eem daar zullen we ernaar kijken.
paul-mertens
@goeiedag eem hij maakt bijv 3 losse achter elkaar dan 1 goede dan weer 2/3 losse achter elkaar.
goeiedag eem
@paul-mertens dit kan duiden op rommel/ oude touw resten in de klemschijf van de knoper,die maakt steeds een kwart slag per knoop en daardoor houd hij dan het touw niet goed vast,, maar wat wij doen is er wat hooi in doen en dan even de trekker laten lopen en dan de pers met de hand doordraaien en af laten knopen, dan zie je vak wat er mis gaat en maak hier even een filmpje van en plaats het hier even, dat geeft meer duidelijkheid
paul-mertens
@goeiedag eem met hand knoopt hij altijd goed, alleen onder druk van brede rij gaat fout. Ivp per pak heeft hij eerste pak niet kunnen maar bij 2e komt lange touw vrij van1+2 pak.
kerstrunner
@paul-mertens Zoals goeiedag eem hierboven al ergens zegt: touwschijven meer spannen, of zoals ik al zei de weerhaken in orde maken. Beide problemen zorgen ervoor dat het touw niet op zijn plaats blijft, bij dikke wiersen
goeiedag eem
@paul-mertens waar je ook nog naar kunt en moet kijken zijn de touwschijven (die gaan een kwartslag draaien tijdens het knopen) die onder de apparaten zitten en die het touw vanaf de naald naar het kraaiebekje brengen of die nog goed speling vrij zijn en het touw op de juiste plaas brengen, als dit teveel speling heeft kan dit ook voor problemen zorgen
fendt2
Welk touw gebruikt u.
paul-mertens
Sisal 200 geloof ik. Plastic perstouw heeft deze pers niet zo graag. Ligt zeker niet aan touw.
fendt2
Had ook een pers waar weleens een kapot pak uit kwam. Heb hem verkocht. En van de koper gehoord dat hij naar plastic touw is gegaan en daarna geen kappotte pakken meer.
kerstrunner
"Weerhaken" in orde? Dan kan zoveel oorzaken hebben dat niemand van op afstand kan oplossen. Zoals men zegt : als stamper "bijna" vanachter is??? Voor de ene is bijna, 5 cm, voor de andere 10 cm
+1
paul-mertens
@kerstrunner wat is weerhaker?

Bedoel je dat stamper en naalden niet elke x op zelfde ritme gaan werken maar ene x eerder en andere x later? Inprincipe kan dit niet jngeval maar zal eens goed naar kijken.
Hidde 97
@paul-mertens
De weerkhaken waar kerstrunner het over heeft heten in het Engels haydogs. Dit zijn vingers die omhoogklappen bij het invoeren van hooi en als de plunjer weer terug gaat, dan klappen ze naar beneden in het perskanaal dmv een veer en houden het hooi op de plek. Wat ik ervan weet is dat deze een belangrijke rol spelen met het knopen omdat er anders verschillende spanning op je touw kan komen door het terugveren van het hooi. Dit zou wel jou verschijnsel verklaren.
Hidde 97
@paul-mertens zeker met dikke wiersen omdat je dan meer hooi per slag invoert en dus ook meer veerkracht hebt.

Ik zou hier even goed naar kijken. Kijk niet alleen of ze er in zitten maar voel ook of ze voldoende veerkracht hebben. Bij mijn pers waren enkele veren door de helft waardoor ze nog wel heen en weer veerden maar met te weinig kracht.
flip1150
@paul-mertens Hooi stopper of Hay Dog's in het Engels. Ik ga er van uit dat jullie met de "stamper" gewoon de perswagen bedoelen.
Als een knoop los is moet je eerst effe kijken hoe die los is. Welke kant . het kan de druk op de touw houder zijn of de druk op de knoophaak.
kerstrunner
Boven,onder en aan de zijkanten zitten plaatjes of haken die ervoor zorgen dat het hooi niet terug veert als de stamper terug naar voor getrokken word
paul-mertens
Donderdag weer geprobeerd met de machine, weerhaken,touwschijven gespannen, maar geen verbetering. Dr probleem blijft zelfde. Denk dat machine zijn beste tijd heeft gehad.
flip1150
Als ik zo alles hoor is het het op tijd zetten van de knoper.
Als ik een gokje mag wagen zou ik de touw houder schijven een klein beetje verstellen, en n.l. een klein beetje met de klok mee draaien. Het hoort zich aan of dat de knoper het touw net mist
paul-mertens
@flip1150 volgens mij kan je de tijd van touwschijven niet verstellen, of iedergeval hoe zou je moeten doen? In de werkplaatsboek staat er niks erover.
paul-mertens
@paul-mertens en wat is n.l?
fastrac3155
@paul-mertens kan nog wel eens kloppen, laatst ook aan een je pers gewerkt (volgens mij ook een 342, en daarbij kon je Dr touwschijven niet verstellen, zat geen moer onderaan het wormwiel, was vast gelast.

Hoe is de staat van je tandwielen die tegen de commando schijf aan liggen? Hier zitten vlakke kanten aan, die tegen de schijf aan liggen als deze in rust stand staat, als die kanten schuin zijn afgesleten, dan staat de hele zaak ook al een tandje van tijd af.

Bij die pers zat er aan de zijkant van het perskanaal een langwerpige sleuf, als je het knoopproces activeert en dan gaat draaien tot het moment dat de perswagen bij dat sleufje is, dan moeten de punten van de naalden gelijk zijn met de opstaande randen op de bodem van het kanaal
paul-mertens
@fastrac3155 welke tandwielen van camando bedoel je?
fastrac3155
@paul-mertens de 2 schijven bij je knopers hebben beide een beperkt stukje vertanding, de tandwielen die in deze vertanding lopen (de ene drijft de knopen aan, en de ander het asje dat richting touwschijven gaat) hebben een vlakke kant die tegen de schijf aan rust, is deze kant te ver afgesleten, dan klopt de timing ook niet meer 100% en in het ergste geval gaan de tandwielen op de punten van de vertanding lopen en is je commando schijf ook naar de haaien, is zeer zeker een punt van aandacht.
fendt2
De knoper as is aan elkaar gelast als ik het goed begrijp. Zou hierdoor een kleine verdraaiing in het knoop systeem kunnen zitten?
paul-mertens
@fendt2 dat zou heel goed kunnen.
Hoi Paul,
Ik woon in Zweden en heb een 342 inkl. boekje.
Ik kan het voor je scannen en per mail sturen ofzo. Het enige probleem is dat het Zweeds is maar er zijn veel foto's bij van instellingen.
Ik heb er een balen schieter op en gebruik syntetisch garen . Toen ik hem kocht zat er 300 ( meter per kilo ) in vanwege de balenachieter. Niks dan problemen met knopen en tot slot brak de knoopvinger af.
Ik gebruik nu 400 en heb geen probleem meer. Ik las dat je 200 touw gebruikt en volgens mij is het beter om synthetisch 400 te gebruiken. Als het dan verkeerd gaat breekt het garen en niet de onderdelen in de machine.
Zelf moet ik ook opnieuw instellen omdat de voorste ketting bijna stuk was.
Alles gefixeerd ( dacht ik ) en toen ik de ketting eraf haalde verdraaide de as die naar achteren gaat.
Ik moet nu weg en kom laat terug maar zal zo snel mogelijk beginnen met inscannen zodat het klaar is als je het wil hebben.
Groeten en sterkte
René
paul-mertens
@Rene van Klaveren de handleidingboekje hebt ik al.
Welgerap52
Hapert er 1 kant of beide kanten aders zou je onderdelen uit kunnen wisselen
flip1150
Let effe op met de lengte (200 - 400). Sisal (jute) is meestal 175 of 200 em nylon 300 of 320.
In de regel is het hoe dikker de touw hoe beter (tot in redelijke maat natuurlijk)
Het verstellen van de touw houder schijf gebeurd door de moer onder de worm los te rdaaien en deze dan met een hamer een tik naar boven te geven dan kan men de worm naar gelieve verdraaien en bij een juiste positie weer vast trekken met de moer.
Als je de logica van de knoper niet snapt blijf er dan af.
Kijk anders gewoon effe naar het filmpje van New Holland op YouTube How a knotter works. New Holland en John Deere gebruiken beide Raspe knopers dus op de kleur na is alles het zelfde.
Suck 6
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!