John Deere 1640 - Aankoop John deere 1640 een 2040 of een 2250

Hallo, wie heeft ervaring met de John deere 40 serie of een 50 serie, heb namelijk gehoord van een kennis die bij GroeNoord werkt dat ik beter een 2250 kan kopen dan een 1640 of 2040??
Hij zegt dat de 1640 of 2040 niet zo goed is dan de 2250 en hier in het verleden soms wel eens
Problemen mee waren?? Kan iemand mij hier misschien in adviseren..wil namelijk een John deere gaan aanschaffen en ben nou een beetje huiverig geworden om een 40serie aan te kopen?? Graag hoor ik jullie ervaring en advies!!
renault651S

Reacties

johndeere 2650
Wij hebben zoal 40 als 50 serie,zijn allebei even goed,
Wij hebben aan onze 1640 weinig problemen mee gehad
Waarom zijn de 40 serie niet zo goed
johndeere6230
De verhalen die ik over 1640's hoor zijn eigenlijk allemaal positief en er rijden er hier in de buurt ook meerdere met 10 a 15000 uur!

Nu is de 2250 natuurlijk een nieuwer type welke beter is doorontwikkeld, dus logischerwijs ook beter zou moeten zijn... Al zou het in de praktijk weinig uitmaken denk ik 😉
trekkerdockter
Goeie trekkers 1640,2040 & 2250 ook, voordeel van de 40 serie met SG2 cabine is dat de druklagercilinder aan de buitenkant zit van het koppelingshuis, als deze gaat lekken, dit is helaas niet zo bij de 50 serie.
JD3010
@trekkerdockter Hoe vaak heb je die kapot dan? Ik vind het best dat die binnen zit, lekker veilig opgeborgen.
+1
trekkerdockter
@JD3010 laat ik het zo zeggen, het komt wel eens voor dat deze lek gaat voordat de koppeling versleten is van de 50 serie.
suggs 73
1640 is hufterproof
renault651S
Volgens mij alleen maar lof over de 1640..waar komen die spook verhalen dan vandaan?? Volgens mij durf ik wel een 40 serie kopen..nou nog een geschikt exemplaar vinden..valt niet mee..Zie mijn vorige topic..
walker1
2250 is de opvolger van de 1640, 2650 en 2850 opvolgers van 2040 en 2140. Er zullen ongetwijfeld wat verschillen zijn, maar dat weten de echte JD kenners wel, maar in grote lijnen zijn ze hetzelfde. Met een 50 serie koop je een net wat jongere trekker, maar bij deze leeftijden zou ik meer naar de urenstand en de technische staat kijken dan het bouwjaar.
Zowel 40 als 50 serie waren zeker geen slechte trekkers.
Sjon
Ik heb 25 jaar gewerkt met een 2140 en 2850.
Het zijn geen slechte trekkers maar je moet elke 4000uur de koppelingsplaten vervangen, de zekeringkast en verlichting is erg storingsgevoelig en het grootste drama is de versnellingsbak. Schakelen van vooruit naar achteruit (en andersom) gaat alleen als je echt helemaal stil staat, doe je dit niet dan heb je veel gekraak en gaan de synchromesh ringen eraan.
walker1
@Sjon Met die versnellingsbak is vooral irritant als je veel voor-achteruit moet steken, maar voor een hobbytrekker is dat niet echt een probleem lijkt me. Koppelingsplaten ook, hoe vaak ga je die vervangen bij een hobbytrekker die hooguit paar honderd uur per jaar maakt? Goed, je moet natuurlijk niet de pech hebben er een te kopen waar ze zo aan vervanging toe zijn.
+9
JD3010
@Sjon Dan ligt het vast aan je rijstijl. Met bijna 8000uur zit er bij mij nog steeds de originele plaat in.
Met vooruit/achteruit moet je toch stilstaan. Hoe krijg je de synchromeshringen kapot als die niet in de groepenschakeling zitten?🤔
+2
jammermaarhelaas
@JD3010

Precies, van vooruit naar achteruit en vv. doe je pas als de tractor stil staat. Zo nodig even de rem vasthouden kan ook erg handig zijn. Het schakelen gaat dan prima, "valt er zo in".
Misschien komt dit ook wel omdat ik met mijn oudere Fords ook niet anders gewend ben, het is gewoon een automatisme en geen gemis.
+1
JD3010
@jammermaarhelaas Die oude bakken schakelen prima als je weet hoe het moet, ik heb daar weinig moeite mee. De achteruitversnelling van mijn spuittrekker bijv. schakelt het makkelijkst, die is namelijk niet gesynchroniseerd.
Sjon
@jammermaarhelaas
En met een fiets met 1 trapper kan je ook fietsen, toch?
JD lag met die bak gewoon 20 jaar achter, de andere merken hadden het toen wel goed voor elkaar.
jammermaarhelaas
@Sjon

Nou, mijn persoonlijke ervaring met JD is dat ze gewoon prima schakelen, heb ervaring met de 40 en 50 serie, en de 6000 00 en 10 serie. Bij de 40 en 50 serie was het omkeer-schakelen wel vrij secuur, bijna wat hakerig, maar gaat goed. Bij de 6000 00 en 10 serie vond ik de 00 serie zonder de zelfdenkende powerquad het mooiste schakelen, gewoon omdat je daar zelf baas bent over de bak en niet zoals bij de 10 serie bij overschakelen vaak ineens in een andere quad versnelling terecht komt.
Kan niet beamen dat JD 20 jaar achter zou lopen qua versnellingsbak?

Ford had ook degelijke bakken, hebben alleen een grote misser gemaakt met de stuurversnelling van 1980 tot 1983, met dat omslachtige patroon. De latere H patroon stuurversnelling op de 10 serie laat zich gewoon prima bedienen, alleen de bediening was anders, bak bleef gelijk. De groepenhendel heeft daar nog geen synchronisatie, en dan geldt ook weer dat je even stil moet staan. Maar dat moet je sowieso als je van rijrichting veranderd.

Nadien kwam natuurlijk de gesynchroniseerde omkeerschakeling, en de electronisch bediende lamellenkoppeling via hendeltje onder het stuur, enz. Dat werkt natuurlijk nog makkelijker, maar of het ook echt beter is, dat zal ik niet zeggen. Er komt vaak vroeg of laat een keer een storing/reparatie aan, en dan blijkt de prijs voor gemak.

Maar ieder zijn voorkeur.
hobbyboer
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Bij de 6000 00 en 10 serie vond ik de 00 serie zonder de zelfdenkende powerquad het mooiste schakelen, gewoon omdat je daar zelf baas bent over de bak en niet zoals bij de 10 serie bij overschakelen vaak ineens in een andere quad versnelling terecht komt.

Gelukkig kan dat zelfdenkende ook uitgeschakeld worden ☺
JD3010
@hobbyboer Oja? Bij mijn 6320 niet, maar dat is ook niet nodig. Maar hij zal vast die lange stok bedoelen, die mis ik ook wel.
hobbyboer
Quote Reactie van @JD3010:
Oja? Bij mijn 6320 niet,

Jazeker, bij jouw 6320 ook.
Ik weet wel hoe het moet, maar weet de code niet meer uit mijn hoofd.
JD3010
@hobbyboer Bij mij schakelt alleen de 4 hoogste groepen automatisch bij het schakelen vd groepen.
+1
JD3010
Quote Reactie van @Sjon:
JD lag met die bak gewoon 20 jaar achter,

Wat weet jij daar nou van, toen moest je zelf nog geproduceerd worden.
+1
Tom VB
@Sjon
Goede argumentatie ook.... 👎
+1
Wij hebben een john deere 2040 met 75 pk en hij trekt beter dan onze niew holland met 85 pk met de john deere en de new holland hebben we een boom stronk getrokken en de jd trok hem op 2 wielen het verst
walker1
@case en international 1455xl Zijn altijd van die zinloze vergelijkingen. Staan beide trekkers op dezelfde banden en bandenspanning? Beide even zwaar? Alleen naar de pk's kijken zegt ook niet alles, modernere trekkers hebben ook vaak veel zwaardere hydrauliekpomp, meer electronica, uitgebreidere versnellingsbak, airco, allemaal zaken waar ook een stukje vermogen in gaat zitten.
jammermaarhelaas
@walker1

In die opties zit het hem niet. Plus dat goede pompen nauwelijks leveren wanneer er geen navraag is (ccls).
Die jd kan 25/u er zit wijnig electronica in zo ver ik weet aleen de radio en de lampen
jammermaarhelaas
@case en international 1455xl

Boomstronk trekken is van veel te veel factoren afhankelijk om werkelijk als vergelijk te kunnen dienen, het is niet objectief.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 1640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!