Illustratie van:

Fiat 650 - Luchtfilter fiat 650 vol olie

Hallo

Mn fiat 650 rookte erg veel en er kwam snel een vlam in de pijp. Ik trok het luchtfilter los een hij zat vol olie. Weet iemand of dit hoort of wat ik moet doen?

Mvg janick

Deel dit topic

Reacties

Wilting NH
Een 650 heeft toch een oliebad filter?
Wilting NH
K heb je foto even bekeken, maar dit is idd een oliebad filter, daar hoort olie in te zitten 😉
fiattopper
@Wilting NH maar niet helemaal vol toch?
+1
Wilting NH
@fiattopper er zit een ring in met daarin gaatjes, tot zo ver moet hij gevuld zijn
fiattopper
@Wilting NH bedankt!
+1
valmet6400power
Een vlam in de pijp tijdens werkzaamheden? Dat is een logisch gevolg van veel rook, en niet per se slecht voor de motor!
karlofendt
@valmet6400power een rood spruitstuk maakt dat dan ook niet zoveel uit?
valmet6400power
@karlofendt
Nee, roodgloeiend is prima. In het geval van een turbo is wit van de hitte niet goed omdat de turbo dan tekort gesmeerd wordt.
@fiattopper
Ik neem aan met motor op bedrijfstemperatuur? En welke bewerking voerde je ermee uit?
karlofendt
@valmet6400power cultiveren na ongeveer 15 min was het spruitstuk roodgloeiend
valmet6400power
@karlofendt
Ja dat is prima, wordt de motor mooi van schoongerookt!
fiattopper
@valmet6400power cultivator 5 centimeter in de grond
valmet6400power
@fiattopper
Doet ie de rest van het jaar nog zwaar werk of eigenlijk niet?
fiattopper
@valmet6400power nee alleen ff najaar en voorjaar
valmet6400power
@fiattopper
Wellicht dat dat de reden is, zou me er niet te druk over maken!
fiattopper
@valmet6400power dat was al na 1 minuut🙄
mauser
Staan deze trekkers bekend dat ze snel een vlam in de pijp hebben? Bij mijn mf nog nooit gezien. Zou het "te snel zo heet worden" beter worden met kleppen stellen? Valt te proberen
ford3000case745
Zakt het motorolie pijl ook?
fiattopper
@ford3000case745 dat weet ik niet
Huuuuub
Spruitstuk roodgloeiend is niet goed, heeft de tractor een vlamstart in de inlaat? Zoja is dit waarschijnlijk de oorzaak.

En heeft deze de carterontluchting naar buiten toe of de inlaat in? Het kan ook zijn dat de tractor daardoor teveel olie in het luchtfilter krijgt, of mee verbrand.
fiattopper
@Huuuuub bedankt het klopt dat er heel veel olie in het luchtfilter zit
Wimsumar
Beste Huuuub:

Quote Reactie van @Huuuuub:
vlamstart in de inlaat?.....carterontluchting naar buiten toe of de inlaat in?

Zie het pdf FIAT-650 onderdelenboek:

tracteurs-someca.fr/docs/650_pieces.pdf/

pdf pagina 39: Carterontluchting naar buiten gericht.

pdf pagina 65: Een ten opzichte van het luchtfilter laaggeplaatst inlaatspruitstuk.

pdf pagina 253: Electrische gloeiboegies.

@Fiattopper: Volgens de handleiding (onderstaande link) moet er 1 liter olie in het oliebad gedaan worden. Waarschijnlijk is er de laatste keer (veel) meer in gedaan. (en/of de als een rubberplaat uitziende laag 'baggerbezinksel' onderin het oliebad is nooit verwijderd waardoor de 'normale' oliehoeveelheid ook veel te hoog komt).

FIAT 650 gebruikershandleiding:

tracteurs-someca.fr/docs/650.pdf/
jammermaarhelaas
@Huuuuub

Ik heb vorig jaar bij een handelaar een tractor gekocht waarbij de carter ontluchting in de buis tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk uit kwam, dit was een eigen bouwsel.
Heb dit zelf weer veranderd in een ontluchting buiten de motor (zoals origineel). Uit de ontluchtingspijp is sindsdien bij normaal gebruik geen rook te zien, bij zeer zwaar werk rookt ie kortstondig even.

Wel was er de eerste uren na aankoop duidelijk olieverbruik, maar dit is na verversen (olie was vuil en opvallend dun) nog slechts minimaal (hoef zeker niet bij te vullen tussen de beurten in).

Dus vraag ik me af waarvoor al die moeite om de carter ontluchting in de inlaat te laten uitkomen?
Heb jij hier misschien een idee over?
Huuuuub
@jammermaarhelaas
Ik kan me er een paar dingen bij voorstellen maar ik kan je er geen zekerheid mee geven waarom.
1. de tractor had veel carterdruk.
2. de tractor had veel carterdruk en werd veel binnen gebruikt, dan heb je een vieze oliewalm binnen hangen ipv. de lichte dieseldamp.
3. de tractor werd gebruikt bij het binnenslepen van boten, of veel (half) onder water gereden, zo kan er geen water de motor in komen.

Of de vorige eigenaar had gewoon een duidelijk beeld voor ogen hoe hij een carterontluchting wou zien, en wilde het gewoon per se aanpassen.
jammermaarhelaas
@Huuuuub

Oke, bedankt.
fiattopper
De temperatuurmeter doet het ook niet goed. Weet iemand hoe je dat klaar kan krijgen?
Wilting NH
@fiattopper nieuwe sensor er in

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 650 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0