Illustratie van:

New Holland 8160 - Schakelt bruusk naar zijn derde en vijfde versnelling

Hallo,
Ik heb op mijn werk een new holland 8160 gekregen. als ik met deze tractor naar zijn derde en zijn vijfde versnelling schakel krijgt deze een grote terugslag. ik heb de disc (koppelingsplaat ) al vervangen, hier waren op twee na alle veren gebroken. deze vervanging gaf geen verbetering.
iemand een idee wat het kan zijn of het een veel voorkomend probleem is.
alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
Probeer hem te kalibreren, soms helpt dat. Of er is een of andere sensor kapot, dit hadden wij ook met onze 8560 hebben er een nieuwe in laten zetten en het probleem was verholpen. Ook hetzelfde probleem gehad met onze tm165, ook een nieuwe in gezet maar die was na 2 weken weer kapot en daarna nog 3x vervangen. Daarna heeft onze dealer een andere oplossing bedacht en was het stoten veel minder erg maar nog te veel.
nhmonteur
Kunnen inderdaad een aantal dinhen zijn. Maar begin eerst maar eens om de transmissie te calibreren en kijken of het dan verbeterd is.
jd4050
Ik denk dat je accumulator aan de rechterzijde van de transmissie gevuld moet worden, of vervangen moet worden wanneer deze kapot is.

Vaak als deze leeg is schakeld ie ruwer in die versnellingen. Maar kunnen meer dingen zijn.
tim pelckmans
Alvast bedankt voor de reacties. we gaan het eens proberen.
tim pelckmans
Hallo,
ik heb vandaag de tractor gekalibreerd en het is al beter. het schakelen naar zijn vijfde gaat nu vlot maar naar zijn derde blijft hij schokken. wel minder dan voorheen maar nog te veel.
@jd4050 wat is de accumulator,kan er is het handboek ook niets van terug vinden.
jd4050
@tim pelckmans

Die accumulator is een soort bol welke aan de rechterkant tussen transmissie en wiel zit. Deze zit een klein eindje voor de pomp. Je zou deze kunnen demonteren en opnieuw kunnen laten vullen bij een mechanisatiebedrijf die daar spul voor heeft als de bol niet inwendig lekt.

Vuldruk staat waarschijnlijk wel in de bol gegraveerd. Ik dacht iets van 10 bar? Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
tim pelckmans
Oké zal deze eens laten vullen. Alvast bedankt.
tim pelckmans
Hallo,
vandaag nieuwe accumulator geplaatst. de oude was inderdaad stuk.
maar dit gaf aan schokken geen verschil.
heeft er nog iemand een idee wat de oorzaak kan zijn.
alvast bedankt.
jd4050
@tim pelckmans

Mogelijk is het slijtage.
nhmonteur
@tim pelckmans het kan ook in je pwm kleppen zitten. Deze zitten op een rijtje aan de rechterkant op de transmissie. Wissel de bovenste 2 eens om en kijk eens of het chillen dan van versnelling veranderd.

Waren er met calibreren ook koppelingen bij die extreem hoog of laag waren? Je had eigenlijk bij het vervangen van je demper de transmissie aan de voorkant los moeten maken zodat je koppeling A en B had kunnen inspecteren. Dit zijn de wegrij koppelingen. Dus due moeten in goede staat zijn.

Maar probeer eerst maar eens die 2 kleppen te wisselen en kijken of er dan iets veranderd.
tim pelckmans
@nhmonteur bij het kalibreren waren er inderdaad koppelingen waar het motortoerental meer terug zakte.
als ik de pwm kleppen verander is dat dan het hele ventiel of enkel de elektro magneet.
bedankt alvast om mee te willen denken.
groeten tim
nhmonteur
@tim pelckmans je moet het complete ventiel doen. Dus de spoel die er op zit en de schuif die in het blok zit geschroefd.
tim pelckmans
@nhmonteur ik heb vandaag de kleppen verwisseld. ik had de indruk dat de versnellingen verwisseld ware. hij vertrok bruusker en bij het opschakelen naar zijn twee ging hij in toeren omhoog. tijdens het schakelen naar zijn drie was er nog steeds de terugval.
alles terug op zijn goede plaats gestoken en nog eens gekalibreerd. tijdens het kalibreren valt het toerental veel harder terug tot 1120 toeren als hij aan de C bezig is.
nog iets wat ik kan doen?
groeten tim
nhmonteur
@tim pelckmans bij het wisselen van de kleppen heb je wel de aansluitingen gelijk gehouden? Of heb je die ook gewisseld? Je moet alleen de complete klep wisselen en de aansluitingen hetzelfde laten anders ga je inderdaad versnellingen wisselen.

Als het schokken blijft kan je een neiuwe klep proberen en anders moet je toch drukken gaan meten en kijken of deze mooi vloeiend opkomen en afgaan en daarbij ook de lage druk blijven meten om te zien dat deze niet te ver daalt. Als nieuwe kleppen niks helpt en de drukken zijn goed, dan zit er toch in de transmissie iets niet lekker, en zou je de transmissie van binnen moeten bekijken.
tim pelckmans
Had deze eerst mee gewisseld. daarna terug geplaatst. ga morgen de c klep eens wisselen met met een andere.
als dit niets oplevert zal ik hem naar een dealer moeten doen denk ik.
bedankt.
tim pelckmans
@nhmonteur heb net de kleppen nog eens vervangen en dit zonder resultaat.
ik heb wel de indruk dat het minder is bij koude olie. van zodra de hydro olie warm is, is het schokken harder.
+1
nhmonteur
@tim pelckmans dan toch eens de drukken meten, kan goed zijn dat de lage druk aan de lage kant is. Druk moet 16 tot 18 bar zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 8160 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN