Nieuwe Europese regelgeving trekkers



Originele beschrijving

Voor nieuwe trekkers gelden vanaf 2018 nieuwe wettelijke Europese eisen. Bekijk ze hier.

Deel dit topic

Reacties

SJB533
Mooi, nu alleen deels nog wat doortrekken naar alle trekkers
bas101
Ik vond aan t hele verhaal niks geen moois aan .
+2
redeagle14
Zo, dan gaan maar heel snel de trekkers in Nederland een kenteken geven. Dan kan de snelheid omhoog. Remmen op lucht en de chauffeur een rijbewijs CE, zijn we van de meeste problemen af.
SJB533
@redeagle14
Een volwaardig rijbewijs categorie T heb je minstens net zo veel aan.
bas101
40kmh wordt er nu ook wel gereden .
SJB533
@bas101
Ja, maar wettelijk gezien mag het niet.
ster
Nu nog kenteken en apk erbij komen we al een heel eind.
Yanmarthomas
Ik kan het niet lezen???
+1
JohnDeere5085
Vanaf 2018: grote spiegels en betere remmen
Voor nieuwe trekkers gelden vanaf 2018 nieuwe wettelijke Europese eisen die vooral betrekking hebben op veiligheid. In de nabije toekomst volgt een ABS-verplichting.
Eigenlijk ligt het voor de hand dat de technische eisen aan een landbouwtrekker in alle Europese landen gelijk zijn. Alleen al gezien de handel in trekkers.

Al zo’n 40 jaar lang wordt eraan gewerkt om in Europees verband de neuzen op dat gebied dezelfde kant op te krijgen. Maar de praktijk is moeizaam. Het leidde al tot 24 verordeningen met in totaal zo’n 2.000 bepalingen. Sinds 2013 hebben we te maken met EU-verordening 167/2013. Ingewijden noemen dit tamelijk onleesbare document ook wel de Tractor Mother Regulation.

Nieuwe eisen gaan vooral over veiligheid

Vanaf 1 januari 2018 zijn er volgens die Mother Regulation een aantal nieuwe eisen van kracht. Daarbij wordt er juridisch onderscheid gemaakt tussen ‘nieuwe trekkers’ en ‘nieuwe trekkertypen’. Een nieuwe trekker is alles dat nieuw uit de fabriek komt. Een nieuw trekkertype is een trekker die bij de keuringsinstanties nog niet bekend is en waarvoor de fabrikant een type-goedkeuringsprocedure moet aangaan, ook wel een conformiteitsverklaring genoemd.

De nieuwe 2018-eisen gaan vooral over veiligheid. Deels terecht, deels overdreven. Als de trekker sneller kan dan 40 kilometer per uur (in Nederland bij wet nog altijd verboden!) dan moet de trekker automatisch op 40 per uur worden begrensd, wanneer de rempedalen niet gekoppeld zijn. Nieuwe trekkers krijgen volgend jaar groothoekspiegels. Dat veiligheidsstickers enigszins eenduidig moeten zijn om misverstanden te voorkomen is logisch, maar dat er straks bijvoorbeeld ook een sticker bij het achterraam moet zitten om aan te geven dat daar de nooduitgang is, lijkt overdreven.

Beweeg over de iconen voor meer informatie.
Extra remveiligheid

Bij nieuwe trekkers schakelt de aftakas automatisch uit na 7 seconden als je de stoel verlaat, maar dat kan je onderdrukken. En de snelheidsmeter (kilometers per uur) moet een positieve afwijking hebben, net als bij de vrachtwagens. Maar dat is niet handig voor de landbouw. Je wilt in het land immers een snelheid aflezen die ook werkelijk klopt.

Als de druk in het remsysteem voor de aanhanger een te lage waarde krijgt, moet er op de nieuwe trekker een alarm afgaan. De motorkap kan alleen open met apart gereedschap. Dat mag ook de contactsleutel zijn. In detail zijn er nog meer bepalingen, zoals brandbaarheid van de bekleding en reactiesnelheid van de remmen, maar dat zijn zaken waar je als gebruiker vaak niks van merkt, als je er niet specifiek op let.

ABS-plicht vanaf 2021

Er is ook Europees bepaald dat nieuwe trekkertypen die sneller kunnen rijden dan 40 kilometer per uur vanaf 1 januari 2020 een ABS-remsysteem moeten hebben. Voor alle nieuwe verkochte trekkers geldt die bepaling vanaf 1 januari 2021. Ook nu geldt al dat zo’n trekker aparte remmen op de voorwielen moet hebben.

Vanaf 31 december 2018 moeten alle trekkers die sneller kunnen dan 30 kilometer per uur, op alle wielen remmen. Of ABS voor trekkers daadwerkelijk veel bijdraagt is nog maar de vraag.

Geen kenteken

Een Nederlandse boer of loonwerker ligt niet wakker van de typegoedkeuring van zijn trekker, maar de fabrikant heeft er wel mee te maken. Voor de fabrikant is het eenvoudig; zonder conformiteitsverklaring mag deze de trekker in de EU niet in de handel brengen. In het buitenland ligt dat nog strenger; is er geen conformiteitsverklaring, dan wordt er ook geen kenteken afgegeven.

Nederland wijkt hierin af, omdat kentekens nog steeds ontbreken. Daardoor het volgens de wet niet toegestaan om sneller te rijden dan 25 kilometer per uur. De Europese voorschriften maken namelijk onderscheid tussen trekkers tot 40 kilometer per uur en trekkers die sneller rijden dan 40 kilometer per uur. Trekkerfabrikanten houden zich niet bezig met eigenaardigheden van de Nederlandse situatie en leveren de trekker gewoon zoals Europees is voorgeschreven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden regelgeving en trekkers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN