John Deere 7810 - Kun je met een John 7810 van 97 50km/h rijden

Goedendag ik ben van plan om ne John deere 7810 te kopen,kan ik die deblokkeren om 50km/h te rijden want ik moet soms 100km af rijden,
En zijn dat goeden trekkers geen ziektes of zo ? Mvg
gegesteyr

Reacties

+1
walker1
Waarom 100 km rijden met een trekker? Ligt je land zo ver van de boerderij? Als het enkel puur transport werk is zou ik eerder naar een andere oplossing kijken dan een oude trekker op voeren.
gegesteyr
@walker1 ik doe van de wallen naar flanderen dat is ongeveer 100km en 4h rijden met een 8240 Ford
+11
walker1
@gegesteyr oh, leuk, de wallen, kom ik ook wel eens.
+3
mike_v
Je bent 15 @gegesteyr? Je mag nog geeneens rijden met een trekker.🤔
ster
Quote Reactie van @mike_v:
Je mag nog geeneens rijden met een trekker.

Laat gaan laat gaan, is toch een Belg en die mogen dit 😂
mike_v
Had ik dat vroeger dan maar geweten dat wij dat zo mochten @ster 😆
jammermaarhelaas
Commentaar bij stukje in Boerderij: "Kun je die dan nog wel verzekeren..... ......".
+2
Koiter
Unimog! 😂
Fendt926Driver
Zet hem op de trein. Dan loopt hij nog harder. En ben je eerder 100 km van huis.

Wat hang je erachter dan?
50 km met veel vracht moet je niet willen met een trekker met 40 als constructie snelheid
gegesteyr
@Fendt926Driver ik rij met mijn 2 kippers van de wallen tot in flanderen voor de mais met een 8240 Ford ik heb een foto geplaatst 😉
walker1
@gegesteyr Nu wordt het wat duidelijker. Maar is dat enkel tijdens de maisoogst? Of rijd je die afstand vaker met 2 kippers?
gegesteyr
@walker1 soms met de bestelwagen of met de plateau met de ploeg er op want ik heb in flanderen maar een 2 shaar 4is beter 😂
+1
Mdbm
@gegesteyr Mooie foto, maar 50km/h met die combinatie is wel durven.
+1
RobinBos
Eentje van '97 kun je naar mijn weten geen 50 laten lopen, die latere autoquad varianten zijn wellicht wat makkelijker daarmee.
+2
fendtjecis
@RobinBos de fendten gingen vanaf 94 al 50per uur. 😀 de 500 favorit
RobinBos
@fendtjecis 49 bij 2800 toeren zeker?
Fendttrisixfan
@RobinBos nope 2300toeren vlot 50
RobinBos
@Fendttrisixfan is er dan wel op voorruit gegaan ten opzichte van de 600
Fendttrisixfan
@RobinBos
600 was ook maar 40km/u maar ze halen ook wel 45 met grote wielen op 2300toeren
RobinBos
@Fendttrisixfan heb wel een tijdje met eentje gewerkt, dat was ook een zogenaamde 40km uitvoering, die liep 39 bij 2800 toeren, stond op 20.8*38 😄
Fendttrisixfan
@RobinBos
Hangt er ook van af of het een 11, 12, 14 of 615 is
+1
stegboer
Ik heb met een 7700 gereden die liep ook 50 en was een 40 km uitvoering
vedder
@stegboer zoeen kende ik ook, maar je moest wel al je handen aan het stuur houden want die dingen hebben de wegligging van een pony
+2
paulusmahandel
42" banden kiezen en verder zou ik niet gaan.
Het komt op de lange duur niet goed als je remmen, bak, achterbrug met vracht langdurig overbelast
stegboer
@paulusmahandel klopt daar zaten ok 42 onder
+2
Trekteurke
Als je een autopower vind loopt die normaal standaard 50km/u, een handgeschakelde bak is inderdaad niet het beste idee. Met 650/85r38 achter kun je die w3l naar 50 krijgen,maar zoals boven al geschreven niet optimaal voor de rest. Zijn oerdegelijk trekkers verder wel.
+1
rommert14
Kan je beter een 7820 kopen die lopen 50, het diesel verbruik is bij 50 km per uur wel om te janken.
gegesteyr
Ik doe van de wallen naar flanderen nu met een 8240 Ford maar ik zoek ist groter
stephan-inter
Waarom geen mmbs vrachtwagen?
+6
radium45
Wat denk je sneller als die 4 uur te rijden als de top die je af en toe haalt rond de 50 ligt? Ik zie het als een kansloos iets. Je kunt meer rendement behalen door fatsoenlijke kippers aan te schaffen. (ton/uur)
walker1
@radium45 echte tijdwinst haal je enkel als het een lange rechte voorrangsweg is. Hij doet nu met een trekker met een top van 40 4 uur over 100 km. Gemiddelde snelheid is dus 25 km/h. Met een trekker met een top moet hij nog steeds net zo vaak optrekken en afremmen. Hangt dus beetje van aantal rotondes, kruisingen, stoplichten, etc af hoeveel tijdwinst er in zit. Zal misschien een gemiddelde van 27 km/h gaan worden of zo.
Daarbij, voor afstanden van 100 km hebben ze andere voertuigen voor uitgevonden.
Ritchie
@radium45

Hij zegt dat ie vier uur doet over 100 kilometer. Dat is 25 km/h.. Ik weet niet hoe hard die Ford loopt maar de 8340 op mijn werk loopt 58 (!) op de teller. Nu klopt dat niet helemaal maar 50 loopt ie wel.

Idd. maar grotere kipper blijft ook prutsen in de marge, de grootste slag maak je met een vrachtwagen met oplegger.
+1
Jasperfendt
@radium45 Idd, hij kan beter een vrachtwagenoplegger zoeken, die rolt ook nog veel lichter dus minder brandstofverbruik.
+1
guus hiddink
Kun je beter een vrachtwagen kopen comfortabeler en veel voordeliger qua brandstofverbruik
+1
Tom VB
Ook inBelgie hebben ze tegenwoordig toch transportbedrijven? Voor de prijzen (hier in de omgeving dan) kun je ieg zelf niet veel rijden...
Fendt926Driver
In belgie mag landbouw verkeer/ trekkers toch maar 30 kmh?
@Fendt926Driver 40 met marge van 10 procent. 44Km/h dus 😉
fendtjecis
@tractorquintentje zo is het. Maar niemand houd zicht eraan hoor. Die vario's zie je vaak tegen de 60 voorbij scheuren.
@fendtjecis Hangt ervanaf waar. Tractors, die in het grondwerk staan worden nog wel eens afgesteld op 44, omdat de kans op politiecontroles daarbij groter is. En de meeste houden het wel bij 50km/h hier in de buurt. Grotere snelheden zijn gevaarlijk en zorgen voor veel onnodige slijtage. Hier in buurt zijn er wel bedrijven die van 60km/h terug naar 50km/h gegaan zijn, omdat het amper verschil maakt in aantal vrachten op het eind van de dag, maar wel een hoop meer slijtage veroorzaakte.
mike_v
Quote Reactie van @tractorquintentje:
Tractors, die in het grondwerk staan worden nog wel eens afgesteld op 44, omdat de kans op politiecontroles

Een flitspaal maakt geen onderscheid hoor 😉 . En tegenhouden om op de rollen te zetten heb ik nog nooit gehoord behalve bij scootertjes.

Bij ons rijden de meeste 53. Op lange afstanden heb je er wat aan. Behalve als er iedere 2 km een roodlicht staat. En dat is dus bijna overal in België 😛 .

Quote Reactie van @Fendt926Driver:
belgie mag landbouw verkeer/ trekkers toch maar 30 kmh?

In Nederland maar 25km/u (momenteel?), wie doet dat? 😉 .
Fendt926Driver
@mike_v klopt. 25 mag maar iedereen rijdt harder zonder problemen te krijgen met de politie.
Ik meende dat in belgie de trekkers ook maar met 30 km bak geleverd werden
mike_v
Iedere trekker op Belgisch kenteken kan pas ingeschreven worden als de maximale snelheid 40(/44) km/u is @Fendt926Driver. Anders krijg je ze in theorie niet ingeschreven.
ken-adams
@Fendt926Driver Alle trekkers van na 1 juli 1995 mogen hier max 40km/h, trekkers van voor die datum kunnen beperkt zijn tot 25 of 30. Om 40 te mogen moet de trekker aan bepaalde zaken voldoen (bv. 2× Grootlicht) en mag de sleep maximum uit 1 aanhangwagen bestaan, met een maximale totaallengte van 18m.
Fendt926Driver
@ken-adams ok. Maar wat is 2 keer grootlicht?
4 lampen ????
ken-adams
@Fendt926Driver
Quote:
Maar wat is 2 keer grootlicht?
4 lampen?

Mogelijk, is van trekker tot trekker anders. Je grootlicht kan ook samen met het dimlicht gecombineerd in elke koplamp zitten (in elke koplamp zowel groot- als dimlicht), Dit kan ofwel door het zachter of harder laten branden van het enkele lampje of door middel van 2 lampjes per koplamp (1 dimlampje en 1 grootlampje), onze trekkers doen het op de eerste manier en de verreiker op de tweede. Volgens mij hebben de nieuwe Claas trekkers die wel opgesplitst per koplamp.
Quote Reactie van @mike_v:
Een flitspaal maakt geen onderscheid hoor . En tegenhouden om op de rollen te zetten heb ik nog nooit gehoord behalve bij scootertjes.

Een flitspaal misschien niet, maar wat te denken van trajectcontroles en nummerplaatlezers.
Om dan nog maar te zwijgen over mobiele flitswagens, waar een agent aanwezig is. En dan heb je nog de wegpolitie, die constant rondrijden in anonieme wagens.
Er zijn genoeg manieren voor... Je hoort bij ongevallen met tractoren altijd tal van reacties ivm overdreven snelheid. Denk je dan dat ze dit helemaal links laten liggen bij de politie? Dat geloof ik niet...
mike_v
Er zijn genoeg manieren om ze tegen te houden, dat klopt @tractorquintentje. Maar ook die maken geen onderscheid of er nu een gronddumper achter hangt of een ploeg. Welke je ook bij hebt, te snel is te snel. Die gronddumpers krijgen enkel vaker controle op rijbewijs en sinds x jaren de witte diesel.

Vorige week ben ik nog tegengehouden (was kenteken van de aanhangwagen verloren). Ze hebben een 5-tal kilometer achter me gereden tegen de 54. Van snelheid niets gezegd, enkel het kenteken.
@mike_v Nee dat klopt. Maar er zijn wel meer gerichte controles bij grondwerk dan bij loonwerk.
En bij grondwerk vragen ze soms toch ook naar alle papierwerk. Keuringen, vrachtbrief, OBU, ..

Ik zeg ook niet dat er vaak controles zijn, maar soms zijn er wel gerichte controles. Vooral als ze klachten krijgen van buurtbewoners bij grote werven bv.
mike_v
Inderdaad @tractorquintentje. Maar we hadden het over snelheid 😉 . Papierwerk en alles wat daarbij hoort wordt inderdaad meer op gecontroleerd in grondverzet omdat er in de landbouw bijna geen papierwerk is. De trekker heeft papieren (keuring/inschrijving en kentekenbewijs) en je hebt je rijbewijs. Maar verder?
@mike_v Ja, klopt. Maar ik heb m'n punt wel gemaakt qua snelheid denk ik zo. ;p
Met die gerichte controles op grondwerk bedoelde ik overigens ook qua snelheid. 😉
Verder is het ook de verantwoordelijk van de bestuurders, die er toe doet. Je ziet in een hakselseizoen in het nieuws genoeg omgekantelde karren liggen bij ronde punten of scherpe bochten. Dan weet je vaak al genoeg.
En idd verder heb je niet zoveel papierwerk bij de gedragen werktuigen. De getrokken werktuigen die een lading kunnen hebben zoals mesttanken en maiskarren, moeten toch ook gekeurd worden dacht ik? Ik ben zelf ook geen kenner op dat vlak, moet ik toegeven.
mike_v
Quote Reactie van @tractorquintentje:
De getrokken werktuigen die een lading kunnen hebben zoals mesttanken en maiskarren, moeten toch ook gekeurd worden dacht ik? Ik ben zelf ook geen kenner op dat vlak, moet ik toegeven.

Nee hoor. Enkel als ze een Q-kenteken hebben. Dan moeten ze éénmaal gekeurd worden en hebben ze ook eigen papieren en keuringsbewijs. Maar de meeste landbouwaanhangwagens hebben gewoon een kopie van het kenteken van de trekker.

Dat was ook het probleem toen ze mij tegen hielden. Ze waren er van overtuigd dat de wagen papieren en dergelijke moest hebben. Tot een collega met dezelfde wagen langs kwam en ze daar ook een G-kenteken zagen hangen.
SjoerdHylke
@mike_v Wat is dan het verschil tussen een g en q kenteken?
+1
mike_v
G-kenteken is voor landbouwverkeer @SjoerdHylke, Q voor transport wat niet aan landbouwgerelateerd is.

Dus heb je een aanhangwagen (kies maar welke) met een G-kenteken en zit er maïs, gras, bieten, granen, ... (lees: een landbouwgewas) in van jouw perceel (of aangekocht door het eigen bedrijf), dan mag je daar vanaf 16 jaar (in BE met G-rijbewijs) mee rijden. De trekker mag dan op rode diesel rijden en heeft zelf natuurlijk ook een rood kenteken.

Wil jij diezelfde aanhangwagen gebruiken om zand, steen(puin), hout, ... (lees: alles wat niet landbouwproducten zijn), dan mag dit niet met een G-kenteken en zou de aanhangwagen een Q-kenteken moeten hebben (= geen kopie van trekkend voertuig en dan moet er dus een keurings-/inschrijvingsbewijs aanwezig zijn).
Het trekkend voertuig moet dan een wit kenteken hebben (gewoon zoals de auto's) en moet op witte diesel rijden. (Volgens mij jaarlijkse keuring, maar daar ben ik niet 100% zeker van).

Voor degene die moeilijk willen doen en beide activiteiten doen, kunnen een rood kenteken op de trekker hebben en toch met een Q-kenteken op de aanhangwagen moeten hebben (=> Loonbedrijven die ook grondverzet doen bv.).
Fendttrisixfan
@mike_v
Je kan ook met een g plaat aan de trekker rijden en met een q plaat aan de aanhanger en toch landbouwgewassen vervoeren, omdat anders elke maal de nummerplaat moet verhangen worden
mike_v
Daar wringt dus het schoentje @Fendttrisixfan. Met een Q-kenteken mag je vervoeren wat je wil, al heb je water in zakjes achterin liggen 😉 . Maar ... welk rijbewijs heb je dan nodig? Een G of een CE?

Wij hebben één wagen met Q-kenteken. Waarom? Dat weet niemand want wordt enkel gras, maïs en korrelmaïs mee gereden... Maar voor zover ik weet moet je daar dan een CE-rijbewijs voor hebben.

Volgens mij mag je zodra een wagen een Q-kenteken heeft, dat ook niet zomaar meer wisselen voor een G-kenteken?
ken-adams
@mike_v Dat mag gewoon met een G lijkt mij zo😉

(klik om te vergroten)

Foto uit theorieboek, rijbewijs G
mike_v
Collega is 2 jaar terug tegengehouden @ken-adams. Is moeten voorkomen omdat hij met een Q-kenteken reed (met enkel G-rijbewijs). Tegengehouden voor afvallende/waaiende lading (maïs) wat de bal aan het rollen deed gaan.

Dus ik weet het niet.
ken-adams
@mike_v Dan weet ik het ook niet... Deed hij mogelijk transport voor anderen?
mike_v
Als de baas maïs aankoopt, zelf hakselt en naar een biogas rijdt @ken-adams, is dat dan transport voor derden?
ken-adams
@mike_v Zou ik niet denken, maar weet niet hoe de wetgeving dat zou bekijken 🤔
mike_v
Quote Reactie van @ken-adams:
weet niet hoe de wetgeving dat zou bekijken

En dat is het probleem, er is gewoon nergens duidelijk te vinden wat wanneer mag 😕 . Tot er ergens iets gebeurt, dan krijg je het op de rechtbank wel te horen waar je fout zat.
+1
ken-adams
@mike_v Klopt, je zou toch denken dat dat in een leerboek over alle regeltjes (zelfs velen die geen betrekking hebben tot landbouwmachines), toch tenminste de regels staan die wel betrekking hebben tot dat wat je bestuurt...
Mdbm
@ken-adams Inderdaad, maar als je transport voor anderen doet moet je wel CE hebben, aangevuld met vakbekwaamheid.
mike_v
Quote Reactie van @Mdbm:
aangevuld met vakbekwaamheid.

Nope, vakbekwaamheid is enkel als je vrachtwagen rijdt. Voor met de trekker transport te doen heb je geen vakbekwaamheid nodig.
Mdbm
@mike_v Voor landbouwverkeer heb je geen vakbekwaamheid nodig, maar voor transport wel denk ik.
mike_v
Bij ons zijn er die hebben hun vakbekwaamheid vroeger gehad, maar niet vernieuwd (moet om de 5 jaar?) @Mdbm. En die zouden toch in orde zijn om met de tractor + carrier tussen veld en fabriek te rijden (Op witte platen + Q-kenteken), dus wordt niet als landbouw gezien.
+1
2280
@Mdbm Neen, voor vakbekwaamheid moet het voertuig sneller dan 45 gaan, wat een tractor officieel niet mag.
fendtjecis
@2280 mag je dan met een G bij loonwerker rijden? En mag je voor je eigen met trekker en kar van loonwerker mee mais/gras/bieten of dergelijke rijden?
ken-adams
@fendtjecis Daar zul je CE voor moeten hebben. Zolang het voor je eigen is zou dat mogen.
NHpowerr
@mike_v Je mag met je rode nummerplaat toch ook zand en dergelijke vervoeren, als dit voor jezelf is, niet voor derden, of heb ik het mis?
2280
@NHpowerr Ik denk wel dat je daar acijnzen op moet betalen, maar niet in bezit moet zij van rijbewijs CE als je voor een bepaald jaar bent geboren.
+1
mike_v
Dat mag niet @NHpowerr, ookal is het voor jezelf. Zand is geen landbouwproduct.

Je kan zand rijden met een G-kenteken maar zoals eerder vermeld zijn daar extra regels rond. Per jaar moet je een bepaald bedrag (berekent naargelang de verhouding landbouwtransport tov. niet-landbouwtransporten) betalen om dan in orde te zijn. Dit de rode diesel (zonder aczijnsen) te compenseren.
+3
fastrac3155
Ik vraag me af waarom iedereen naar die 50 km en harder wil, gisteren even getest met mn nieuwe t7, bij 42 km/h had ik een verbruik van 20.2 l per uur, vervolgens motorafname opgedraaid naar de 100% om vervolgens bij 51 km op een verbruik van 37.2 l per uur.

Plus nog eens het feit dat je langer aan het optrekken bent, dus je langer je motor aan het belasten=meer diesel en blauwe diesel nodig, en je remmen enzo hebben meer te lijden.

Neem ook nog even mee dat er meer rotondes zijn dan rechte stukken tegenwoordig.

Als iemand mij de rekensom kan geven waaruit blijkt dat 50km rijden rendabel dan vindt ik het knap.

Hier gaat iig gewoon de zaak op 40 km en dan maar un paar minuten langer (niet erg als je per uur staat)
valmet6400power
@fastrac3155
Het kan ook helemaal niet uit, tijdswinst is nihil en wat jij zegt het dieselverbruik is dusdanig veel dat de paar minuten tijdswinst dat niet compenseren. Laten we het maar niet over de verkeersveiligheid hebben.

PS: De loonwerker rijdt toch per uur dus die heeft er ook geen baat bij om 50 te rijden. Loonbedrijf waar ik werk zijn de trekkers ook allemaal begrenst op 42 km/u.
Vollenbroek_Lars
@valmet6400power hier bij het loonbedrijf lopen ook alle trekkers 43.
+3
Fendt926Driver
@fastrac3155 doe hetzelfde kunstje eens met 30 kmh verbruik en 40 kmh. Daar zit ook fors verschil in.
Waarom dan geen 30 gaan rijden.
Of 20?
Ik blijf van mening dat een trekker onder bepaalde omstandigheden prima 50 kan en mag lopen. Als je het maar met verstand doet.
De werknemers bij de Loonbedrijven moeten dat zelf ook aanvoelen.

Jou auto zal ook wel 160 kunnen. Moet die dan ook begrensd worden op 120?
Daar denk je toch ook per situatie over na hoe hard je gaat?
fastrac3155
@Fendt926Driver zeer zeker waar, maar bij 20 a 30 km gaat de verkeersveiligheid er nou niet op vooruit, als je ziet wat ze bij 40 km al voor stunts uithalen, en dat wordt bij 20 a 30 km alleen maar erger.

40 is un mooie snelheid, schiet voor ut gevoel lekker op, verbruik blijft acceptabel en de rest van het verkeer heeft niet extreem veel last van me
hobbyboer
Quote Reactie van @fastrac3155:
Plus nog eens het feit dat je langer aan het optrekken bent, dus je langer je motor aan het belasten=meer diesel en blauwe diesel nodig, en je remmen enzo hebben meer te lijden.

Als er met een beetje verstand gereden wordt, kun je hem ook veel langer uit laten rollen.
Tijdens het uit laten rollen is het verbruik 0.
+1
fastrac3155
@hobbyboer als jij met laten uitrollen een verbuik dat bijna 2x zo hoog ligt kunt compenseren, applausje voor jezelf.

En een vario vindt het op den duur ook niet prettig om op de bak af te remmen, het gewicht van de lading dat tegen de bak aan ligt te drukken bij het afremmen verlengt nou niet de levensduur, mee remmen is beter voor de transmissie
Fendt926Driver
@fastrac3155 bij fendt op tms rijden en gas loslaten betekend automatisch een aantal bar op de remleiding om de wagen mee te laten remmen. Afhankelijk van de druk die de vario extra krijgt vanaf de wielen
hobbyboer
Quote Reactie van @fastrac3155:
2x zo hoog ligt kunt compenseren

Klopt, dat ga je niet redden om dat te compenseren.
Het verschil wordt wel kleiner!

Met het loonkosten van de chauffeur erbij, heb ik met de cijfers die ik toen aflas op de trekker waar ik mee reed weleens uitgerekend dat het niet zoveel uitmaakt.
Als er dan ook nog een rooier staat te wachten op het land kan het niet uit om minder hard te rijden met de kipwagen.

Wel met verstand natuurlijk.
En als je iedere keer te vroeg terug bent op het land wel ietsje rustiger uiteraard.
mike_v
Quote Reactie van @fastrac3155:
een vario vindt het op den duur ook niet prettig om op de bak af te remmen

En toch zegt menig fabrikant/vertegenwoordiger dat dit totaal geen probleem is voor de Vario.
+1
Jasperfendt
Quote Reactie van @fastrac3155:
En een vario vindt het op den duur ook niet prettig om op de bak af te remmen, het gewicht van de lading dat tegen de bak aan ligt te drukken bij het afremmen verlengt nou niet de levensduur, mee remmen is beter voor de transmissie

Als je gas loslaat dan heeft de bak daar niks van hoor, zodra jij die pook naar achteren ropt wel.
SJB533
Quote Reactie van @Jasperfendt:
Als je gas loslaat

Als dat dan enkel het gaspedaal (icm bijvoorbeeld de Tempomat) is, ja.... Bij het TMS icm rijpedaal van Fendt is dat een ander verhaal, is mij geleerd.
Jasperfendt
@SJB533 ja dan verstel je ook de bakverstelling, zelfde als pook naar achteren trekken.
hoest
Hier ook zo eentje in de buurt moet land op 2 km afstand waar hij 2 keer moet afslaan en elke keer wel naar de 50 toe.
"Hij zuipt wel verschrikkelijk veel met mest rijden" Ja duhuh
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 7810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!