Ford 2000 - Koppeling met vliegwiel vervangen

Ik heb een gereviseerd blok gevonden voor onze Ford 2000. Nou zit er geen koppeling op, waardoor we het oude vliegwiel en koppeling op het gereviseerde motorblok moeten zetten. Weet iemand of we het vliegwiel moeten balanceren om problemen te voorkomen?
gerbrand-van-barneveld

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Lijkt me niet omdat deze reeds gebalanceerd zal zijn, en dus de stand niet uitmaakt (indexering t.o.v. van krukas).
@jammermaarhelaas Enig idee wat ideaal is voor de koppelingsplaat?
Ok, dat klinkt goed. Andere overwegingen hoor ik graag. Willen het blok in elkaar sleutelen en het voor de komende paar jaar niet weer open moeten maken. Nu we het blok open hebben willen we het gelijk goed doen.

Iemand een idee wat de originele dikte is van de bekleding van de koppelingsplaat? Deze is nu aan beide zijden van de plaat 2,5 mm. Moet deze worden vervangen of kan deze nog een tweede leven aan?
martijnimmink
@gerbrand-van-barneveld Meestal kun je het wel zien aan de klinknagels. Als die al bijna bij de kliknagels is zou ik een nieuwe koppelingsplaat aanraden.
5000 fan
Vergeet de drukgroep niet te checken, zeker zo belangrijk als de frictieplaat. En druklager eventueel vervangen
Martijn vis
Wat zijn de aanhaalmomenten van het vliegwiel en de m8 boutjes weet iemand dit
jammermaarhelaas
@Martijn vis

Aanhaalmoment vliegwiel op krukas: 217Nm
Aanhaalmoment van boutjes drukgroep aan vliegwiel weet ik niet, hangt even af van de maat (UNC draad?), maar je maakt het denk ik snel te gek, ergens rond de 30Nm is denk ik voldoende. Zit er niet ook een borgplaatje bij achter?
Wimsumar
Beste Matijn Vis:

Quote Reactie van @Martijn vis:
aanhaalmomenten van het vliegwiel en de m8 boutjes

In onderstaande link het (Engelstalig) FORD-1000-serie werkplaatsboek:

dadzoolife.com/wp-content/uploads/…

P.S.: Pdf pagina 147 Flywheel.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Het is niet mijn topic, maar dank voor de link naar het PDF document!
ford3000case745
@Martijn vis kijk wel uit want deze breken snel. Wel een veer ring er tussen doen en dan niet aandraaien met een grote ratel ter voorkoming van afbreken. Deze bouten zullen toch niet zo snel loslopen omdat deze toch altijd op spanning staan.
jammermaarhelaas
@Martijn vis

Op pagina 333 van het pdf document in de link in de bijdrage van @Wimsumar staan de aanhaalmomenten waar je naar vroeg.
Die van de drukgroep op het vliegwiel is 3,2 tot 4 m.kg., dit is ongeveer 32 tot 40 Nm.
Die van het vliegwiel op de krukasflens 13,8 tot 15,2 m.kg., dit is ongeveer 140 tot 155 Nm.
Ik gaf in mijn vorige bijdrage het aanhaalmoment van de 2610, deze is dus duidelijk hoger dan voor de 2000.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
het aanhaalmoment van de 2610, deze is dus duidelijk hoger dan voor de 2000.

Ogenschijnlijk zal het hetzelfde M8 boutje zijn, maar bij type FORD 2610 waarschijnlijk een ander boutsterkteklasse. Vandaar 'duidelijk hoger' aanhaalmoment.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Wimsumar:
Ogenschijnlijk zal het hetzelfde M8 boutje zijn, maar bij type FORD 2610 waarschijnlijk een ander boutsterkteklasse. Vandaar 'duidelijk hoger' aanhaalmoment.

Dat betreft de bouten waarmee het vliegwiel een de krukas zit, en niet de zogenaamde "M8 bouten" waarmee de drukgroep op het vliegwiel zit.
Deze laatste zijn UNC en dan nog geen 8mm steeldikte.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!