Lister onbekend/overig - ST01 ombouwen van stationair toerental naar scheepsmotor
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Lister onbekend/overig en hebben de trefwoorden ombouwen en distributie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Snap het niet helemaal ; krukas - nokkenas is 2op1 en zuiger boven heb je of kleppen op tuimelen of compressie met arbeidsslag (inspuiting )
Bij stationair of toeren moet dit toch gelijk blijven ?
De inspuitpomp zit waarschijnlijk ook op de nokkenas , en als je de nokkenas180 graden zou verzetten , zou je inspuiting op kleptuimelen krijgen , en dat loopt niet lekker denk ik .
Misschien ver gezocht , misschien zijn de klepveren te licht voor dit hogere toerental , waardoor ze niet goed sluiten , en zogenaamd "klepzweven" optreed ?
Waardoor je ook dat klappen in de uitlaat krijgt .
(En waarom moet er een zwaarder vliegwiel op ?)
Ja , dat een motor met varierend toerental beter af is met een lichter vliegwiel is wel begrijpelijk dit ook i.v.m. het sneller reageren op b.v. gasgeven ; dit zal iets vlotter gaan .
Maar noodzakelijk is het niet , een zwaar vliegwiel geeft bij stationair toerental vaak een rustiger loop .
Waar heb je zo,n motor in ? Een klein opdrukkertje of sloep of zo ?
Klepspeling is ook goed ? Verstuiver ook o.k. ? Desnoods even laten testen en afstellen , een slecht verstuivende verstuiver kan ook kloppende geluiden van de motor geven.
Heb even op google lister st engines gekeken , en op de Workshop Manuel section 4 fig 53 page 58 staat toch duidelijk dat de merktekens 0en0 tegenover elkaar moeten staan (ook op de foto te zien ) dit dus onder hoofdstuk Camshaft Timing .