Illustratie van:

Lister onbekend/overig - ST01 ombouwen van stationair toerental naar scheepsmotor

We zijn een Lister ST01 aan het ombouwen van stationair toerental naar gashendel (voor scheepsmotor). De veer-spanning regelateur is vervangen door twee gewichtjes en het vliegwiel-huis aangepast, zodat het dikkere vliegwiel erin past. De motor wordt afgesteld op max 1500 toeren (vanwege het zware vliegwiel), maar nu begint de motor te klappen in de uitlaat bij dat toerental. Een vroegere schipper zegt nu dat de twee distributie tandwielen 180 graden gedraaid staan en dat zien wij nu ook (voor stationair toerental is dat goed). Als wij nu die twee tandwielen gelijk gaan zetten, dus 0 op 0 gaat het dan goed en zijn we dan klaar als scheepsmotor, of zien we nog iets over het hoofd? Aan het vliegwiel-huis zit al een origineel Lister-keerkoppeling

Deel dit topic

Reacties

basia
Kun je een foto van de tandwielen met merktekens geven ?
Snap het niet helemaal ; krukas - nokkenas is 2op1 en zuiger boven heb je of kleppen op tuimelen of compressie met arbeidsslag (inspuiting )
Bij stationair of toeren moet dit toch gelijk blijven ?
De inspuitpomp zit waarschijnlijk ook op de nokkenas , en als je de nokkenas180 graden zou verzetten , zou je inspuiting op kleptuimelen krijgen , en dat loopt niet lekker denk ik .

Misschien ver gezocht , misschien zijn de klepveren te licht voor dit hogere toerental , waardoor ze niet goed sluiten , en zogenaamd "klepzweven" optreed ?
Waardoor je ook dat klappen in de uitlaat krijgt .

(En waarom moet er een zwaarder vliegwiel op ?)
MartinZaandam
@basia dat zwaardere vliegwiel zat erop (stationair) en voor gashendel-toeren kan er een kleiner vliegiel op zegt men, maar die hebben we niet. Stationair toerental werkte met veerspanning en nu met gewichtjes

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

basia
Ik zie wel een merkteken op het krukas tandwiel (0) maar niet op het nokkenas tandwiel , als je krukas 360 graden draait , komt er dan een merkteken van de nokkenas dat overeen stemt met het krukas merkteken ? ( Deze heeft dan 180 graden gedraaid )

Ja , dat een motor met varierend toerental beter af is met een lichter vliegwiel is wel begrijpelijk dit ook i.v.m. het sneller reageren op b.v. gasgeven ; dit zal iets vlotter gaan .
Maar noodzakelijk is het niet , een zwaar vliegwiel geeft bij stationair toerental vaak een rustiger loop .

Waar heb je zo,n motor in ? Een klein opdrukkertje of sloep of zo ?
MartinZaandam
@basia In een tuindersvlet stond een nog oudere versleten Lister met een goede KK. Die KK is eraf gehaald en van Internet een iets grotere, jongere (is natuurlijk wel relatief) Lister zonder KK. Tussen deze Lister en die "oude" KK zit een vliegwielhuis, die alles weer aan elkaar verbind zonder hulpstukken, alleen die motor was een stationair-motor. Op de onderste tandwiel foto, zie je tussen het gietnummer 201 en het boutgat, op het tandwiel een "0" staan.

(klik om te vergroten)

Deze foto komt uit het Engelse onderdelen boek. De veertjes zijn voor een stationair toerental motor en de onderste afbeelding met gewichtjes is voor gashendel-toerental
basia
Aha ; maar op die merktekens terug te komen , je kunt de motor zo draaien dat ze bij elkaar staan ? Dan moet de kleptiming en inspuiting ook goed zijn dunkt me .
Klepspeling is ook goed ? Verstuiver ook o.k. ? Desnoods even laten testen en afstellen , een slecht verstuivende verstuiver kan ook kloppende geluiden van de motor geven.
MartinZaandam
@basia nee, merktekens komen nooit bij elkaar. Het lijkt erop dat zij 180 graden gedraaid staan.
Wimsumar
Beste MartinZaandam:

Quote Reactie van @MartinZaandam:
180 graden gedraaid staan

180 graden gedraaid? Bedoel je de voorkant aan achterzijde, of, 180 graden (halve cirkel) in draairichting?
Bij het laatste kan een motor toch nooit lopen?

Daarnaast, ik vraag me af of je 'ongestraft' een laagtoeren-stationairmotor ineens pakweg 2X zo snel kan laten draaien. Ik stel me er bij voor dat de inspuiting (en/of compressie), met name het verstuifbeeld, nogal veranderd en in jouw geval de verbrandings-/werkslag totaal verkeerd gaat verlopen, met naverbranding in de uitlaat.
basia
@Wimsumar

Volgens de gegevens ook uit de Lister ST range engines kunnen deze motortjes max 10,5 pk leveren bij 3000 toeren en continu 8 pk bij 2000 toeren .

Dus een beetje meer toeren moet geen probleem zijn

En met stationair word denk ik een vast toerental word bedoeld b.v. 1500 toeren ; omdat er ombouwsetjes voor zijn van "vast" of regelbaar toerental ( veertjes of gewichtjes )
MartinZaandam
@Wimsumar Hallo Willem, vreemd genoeg loopt de motor nu, veertjes eruit en gewichtjes erin en de "0" tegenover elkaar, maar wel aan de andere kant van het tandwiel (dus waarschijnlijk 180 gr. te vroeg of te laat) Dat klappen in de uitlaat kan misschien zijn dat de kleppen stroef lopen en dan hoog toerental zweven (zoals Basia zei). Ik heb wel een lopend-motor filmpje, maar die kan ik hier niet uploaden
basia
Vreemd ; zit toch geen tussentandwiel tussen ?

Heb even op google lister st engines gekeken , en op de Workshop Manuel section 4 fig 53 page 58 staat toch duidelijk dat de merktekens 0en0 tegenover elkaar moeten staan (ook op de foto te zien ) dit dus onder hoofdstuk Camshaft Timing .
MartinZaandam
Mijn collega heeft de motor lopend gekocht en bij hem thuis de veertjes gewisseld voor de gewichten en toen gezien dat de tandwielen "verkeerd" staan, vreemd
Wimsumar
Beste MartinZaandam:

Quote Reactie van @MartinZaandam:
gezien dat de tandwielen "verkeerd" staan, vreemd

Misschien is bij eerder reparatie (o.i.d.) de spie er per ongeluk uitgevallen bij het monteren en de as mogelijk verlopen t.o.v. het tandwiel. Nu kun je nog gemakkelijk controleren nu de zaak nog open ligt.
MartinZaandam
@Wimsumar dat is een goed idee. Misschien maar tandwiel(en) eraf en kijken en opnieuw opbouwen, maar dan kom ik weer bij die oude schipper, die uit zich zelf begon te praten, dat stationair motoren 180 graden anders staan (en daar lijkt het op) de "nullen" staan niet een beetje verkeerd, maar gewoon een slag. (en de motor loopt)
basia
Je zegt dat het (nokkenas tandwiel ) 180 graden verkeert staat ; als je de krukas nu 360 graden verdraaid moet de nokkenas 180 graden verdraait zijn , en in theorie de merktekens bij elkaar moeten staan ?
MartinZaandam
@basia volgens mij hebben wij dat gedaan, maar kwam het nooit goed. Nu toch maar uit elkaar en opnieuw opbouwen
MartinZaandam
@basia dan zou hij misschien nét niet 180 graden staan, maar stationair gewoon lopen, raar

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lister onbekend/overig en hebben de trefwoorden ombouwen en distributie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN