Welke trekker in iedere geval niet

Ben met een scheef oog wat op zoek naar een jong gebruikte trekker van rond de 125-140 pk. Omdat "wat wij hebben" altijd de beste is, draai ik het nu even om.

Van welke trekkermerk en type zou je absoluut geen tweede van op je erf willen hebben. Vertel ook even waarom niet.

Dus alleen de negatieve EIGEN ervaringen svp!!!

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord

van Ittersum

Reacties

+2
harke
Eigen ervaring met nieuw gekochte trekker;sla de claas trekker over
van Ittersum
@harke waarom ?
harke
@van Ittersum na4500 uren gedraaid complete versnellingsbak naar de kl*ten.
Zonder bijzonder gebruikt te hebben
Heb nog een case met nu 9500 uren (ook nieuw gekocht )en niks aan de hand
vedder
@harke welk type?
harke
@vedder ares.
Veel problemen mee gehad.
Niet alleen de versnellingsbak.
Elektrisch ook een ramp.
En had na een paar maand de hef ook al nieuwe in gekregen (garan
+2
ken-adams
@harke Van de overgangsjaren zeker? Denk je dat de franse monteurs het leuk vonden om in duitse handen te komen? ๐Ÿ˜„ Wij hebben hier twee Aressen (weliswaar Renault), van 97 en 01, 8500 en 4500 uren. Geen enkel probleem mee, en zijn fundamenteel hetzelfde als de erop volgende Claas series, die jij noemt. Ga ook niet ontkennen (ik zeg dit met pijn in t hart ๐Ÿ˜”) dat de eerste Claas' een slechtere reeks waren, maar die problemen zijn over (Claas van na 2008/2009 zijn enorm goed). Mijn mening: ofwel een Renault, of een Claas van na de probleemperiode.
+2
1066
@ken-adams helemaal mee eens ik rij inmiddels de 2 claas en ze hebben nog een arion van 2013 PROBLEEMLOOS
Grensboertje
@harke Hier ook Claas gehad, 10 jaar, paar maand terug ingeruild voor een MF. Rampending een Claas, hier gigantisch veel reparaties aan gehad en had nog geen 3000 uur gelopen. Vooral elektrisch een ramp. Zou nog eerder Belarus gaan rijden dan Claas.
+2
weurding
@Grensboertje heb claas arion 610 van 2009 waar buiten gewoon onderhoud nog geen sleutel aan is geweest. Zo kan het ook
+4
cjw73
@weurding gebruik je hem wel.๐Ÿ˜œ
+4
mlkvhoudr
@cjw73 ik heb hem gisteren nog even beoordeeld mooi trekkertje die van weurding. Ook prima koffie en heel hartelijke mensen.

Heb ik zo genoeg geslijmd arend ๐Ÿ˜‰
pieta
@mlkvhoudr Vooral doorgaan.
+1
mlkvhoudr
@pieta zeer net vee met hoge ruwvoeropname

Een prachtig kostenefficient bedrijf

Ja nou stop ik hoor ๐Ÿ˜
+1
George
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
Ja nou stop ik hoor

Goed zo jouw slijm loopt bijna Noord Brabant binnen. 😄
+1
George
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
prima koffie en heel hartelijke mensen.

Dat is zeker waar.
+2
cjw73
@mlkvhoudr hoeveel korting krijg je nu van hem
+1
weurding
@cjw73 misbruiken in elk geval niet 😅 maar liep tot dit voorjaar ook met 2 keer 3 m maaier en kneuzer dus ontzien valt ook wel mee
Frans1
Quote Reactie van @weurding:
van 2009

Die is ook nog nieuw,net in gelopen
vedder
@weurding ik heb met mn 410 ook nooit wat ( alleen kleinigheidjes) maar dat kan veranderen natuurlijk na 2500 uren
@vedder

Als je binnen 2500 uur al echt wat krijgt, dan lijkt het me niet zo best, zeker als je ook nog eens het duurste merk rijdt.
vedder
@jammermaarhelaas Ik moet ook niet het duurste merk, maar er zijn er zat die voor 2500 al het nodige achter de kiezen hebben, het is alleen de vraag of het seriematig slecht is, of een maandagmorgengeval of slecht beheer. Kan alle kanten op, sommige echt slechte series vallen snel genoeg op. Ik heb ook een deutz agroplus gehad uit 2000, daar kwam geen eind aan. Nu durf ik met mn ogen dicht wel weer een nieuwe deutz te bestellen.
+1
weurding
@Grensboertje hier een akkerbouwer met kalkoenen ruilde na 1 jaar mf in voor een axion.. tja.... verhalen genoeg... en laten ze deels dezelfde componenten hebben 😄
Grensboertje
@weurding Ik heb 11 jaar met die Claas aan moeten klooien, na 1 jaar een trekker er al uit doen vind ik maar vreemd. Maarja ligt ook veel aan de dealer. Oudsher hier altijd case gehad, dealer stapte over naar claas... Nu twee mfjes in de schuur waarvan eentje ook alweer 10 jaar. Doen het hier gewoon super.
+1
goeiedag eem
@Grensboertje na 1 jaar een trekker al weer van de hand doen ??? hier in de burt een boer heeft na max 50 uur een nieuwe case alweer weggedaan, werd gek van het gejankt van de achterbrug in de cabine en zat er met oorkappen op, en heeft een tweedehands john deere weer gekocht, dus er zijn er wel die snel weer ruilen haha
trean
@goeiedag eem 50 uur da's nog veel.
Ik ken iemand die een nieuwe fendt 724 na 30 minuten voor de te grote woeler alweer inruilde... hij trok het niet dus gelijk de new holland T7.270 er maar weer voorgezet en de ingeruilde nh weer opgehaald.
+2
Leo,s vriend
@trean Als ik het zo sterk moet vertellen, moet ik liegen.
goeiedag eem
@trean je kan het geloven willen of niet maar is wel waar, de man was er zo klaar mee toen hij er aftakas werk mee ging doen, voor een frees, en de jd die hij nu heeft is nagenoeg stil in de cabine, maar denk als je jouw verhaal lees dat je in 30 min een trekker niet uit proberen kan, maar dat is mijn visie, maar goed je weet soms niet hoe iemand kan reageren op iets wat niet voldoet aan de beloofde resultaten,
+1
weurding
@goeiedag eem met dat soort pekaas en geld had je ook 1 een uur op proef kunne nemen
goeiedag eem
@weurding heeft die man bij ons in de buurt ook wel gedaan voordat hij hem kocht maar heeft hem toen in de winter (het was ook in de winter dat hij hem kocht) voor de kuilsijder gehad omdat hij verder geen werk te doen had, maar toen het voorjaar kwam, en hij op het land aan het werk ging, kwam hij erachter, en toen hij ernaar vroeg zeiden ze ook nog dat dat wel een probleem was van dat type trekker dat janken in de achterbrug en ze dat eigenlijk een beetje verzwegen hadden. Maar hij is nu blij met zijn john deere die wel nagenoeg geruisloos is
burnie
@goeiedag eem welke john deere heeft hij dan?
goeiedag eem
@burnie volgens mij 6125R
JD3010
@trean Ik ken hem, hij is ook wel een bijzondere. Hij heeft wel die Fendt wel iets langer gehad, maar hij heeft inderdaad z'n NH weer terug gehaald. Daar is ook alles NH, kon ook niet goed gaan. ๐Ÿ˜Ž
trean
@JD3010 exacte details weet ik niet, maar ik ben wel meerdere keren met een fendt bij hem op het erf geweest. Dan krijg je leuke gesprekken als er een druppel olie onder ligt...
+1
JD3010
@trean Het is wel leuk met hem in de buurt hoort, echt een gezelschapsmens. Hij houdt het wel leuk in de buurt.๐Ÿ˜
Ik heb nog niet gehoord dat hij dit jaar weer met de ploeg in de sloot heeft gezeten.
bartjuh
@trean
Was dat niet in de polder vorig jaar?
Daar zit er tenminste ook 1 die een nieuwe 724 weer terug bracht voor zijn nh. De fendt zoop meer en kon de ploeg 2km/h minder snel trekken
trean
@bartjuh klopt bij J v B.
Die t7510 van hem wil je niet voor de wortelkar hebben en wil ook wel zuipen. Heb de tank wel eens bijna leeg gehad na 6 vrachten aardappels op 1 dag. Een ritje van rooier naar stortbak duurde ook wel 50 minuten.
+1
bartjuh
@trean
Die bedoelde ik inderdaad. Pers daar wel eens stro in de zomer voor de firma kuipers
@Grensboertje hier op het werk ook een claas arion 410 gehad. Na 3300 uur ingeruid met een kapote versnellingsbak/koppeling. En met 3000 uur was de achterbrug ook al vervangen door paar kapot gelopen lagers. Nu een nieuwe arion 530 lopen en na de eerste 500 uur hebben we de nodige versnellingsbak/koppeling storingen alweer gehad
+1
ken-adams
@ford3000case745 Die 410 heeft dezelfde transmissie als MF'en van die tijd (en onze Renaults die nog steeds probleemloos lopen) en over MF zie ik raar genoeg geen klachten binnenkomen op deze post, dus denk ik dat er wat meer achterzit dan "Claas is een slechte trekker". En een storing kan elke trekker overkomen, is daarom nog niet reeks of merk gerelateerd. Tot die nieuwe Arion wat meer uren heeft gelopen zou ik hem nog niet gaan afschilderen als "slecht". Snap wel dat je door de eerste al twijfels begon te krijgen en nu dat de nieuwe na 500u een storing heeft, je twijfels alleen vergroot worden en daar beschuldig ik je ook niet voor. Maar zal wel een goede trekker wezen en ik denk (en hoop voor jou) dat de trekker zich in de verdere uren wel goed zal houden, als de andere recente Claas trekkers al wel doen.
@ken-adams Hier een MF 6460 gehad.. drama die versnellingsbak. was dyna6, zelfde als die in claas zit. Na 3000 uur en vele euro's kosten maar ingeruild aan een Fendt.
trean
@Masseyfergusondriver hier doet de dyna 6 het goed. De perkins ervoor niet... en de hydrauliek ook niet...
Grensboertje
@ford3000case745 Maar goed dat ik um net voor de 3000 uur weg had dan... Had een Celtis, overgespoten Renault met een dps motor. Dramaaaa. Vooral elektrische problemen, hefinrichting en motormanagement die naar de kloten ging.... Ik heb um verkocht met kapotte powershift en versnellingsbak was ook al niet best meer.
oldhuus
Zetor zou ik ook nooit aan beginnen, en de goedkope series van CNH. Low budget is vaak gewoon goedkoop=duurkoop, wil niet zeggen dat je meteen een vermogen aan een Fendt moet uitgeven of een ding vol met overbodige electronische opties, maar d'r zijn zat goede tractoren op de markt.
+4
vedder
@oldhuus ik zou voor de zetor niet zo bang zijn
Yanmarthomas
@vedder ik ook niet de zetor waar ik op rij heeft weinig tot nooit stukken gehad super fijne trekker
oldhuus
@vedder
Zet zo'n Forterra maar 's elke dag aan het werk, voor de mengwagen, de zodebemester enz.
mfboer
@oldhuus onze forterra staat elke dag voor de mengwagen en nooit problemen gehad, tot nu toe alleen de koppeling vervangen omdat die niet goed was, ma dat was allemaal garantie vanaf de fabriek.
+1
trean
@vedder inderdaad een gebruikte zetor kan je prima hebben. Heeft iets minder comfort maar doet het altijd. Ook met -15 graden direct starten.
+1
walker1
@oldhuus er werd duidelijk gevraagd naar eigen ervaringen, niet naar eigen meningen. Nou heb ik de indruk dat het hier toch om een mening gaat en niet over je ervaringen met Zetor of een low budget uitvoering van NH.
oldhuus
@walker1
Okรฉ ik heb het alleen zien gebeuren bij buren en kennissen, en heb vaak genoeg een door midden zien staan, maar goed kom maar op met jouw negatieve eigen ervaringen dan.
walker1
@oldhuus Superveel ervaring met Zetor heb ik niet, wel eens 8 weken stage gelopen bij een boer met 4 Zetor trekkers. 8540 (net nieuw destijds) 7745, 3511 en nog eentje waarvan ik het type nummer niet meer weet. 8540 was uiteraard nieuw en ik vond het een fijne trekker om mee te werken, grootste nadeel wat ik mij herinner was het onlogische schakelpatroon. de 7745 was wat ouder en heb die ervaren als een stugge, maar wel sterke en degelijke trekker. 3511 was ook al een oudere trekker, maar was een zeer makkelijke en fijne trekker voor de kleine klusjes. de laatste trekker weet ik niet zo veel meer van, was rond de 50 pk en de oudste van de 4. Ook de enige in een wat minder goede staat, werd vooral gebruikt voor de mestmixer.
In ieder geval tijdens de stage geen kapotte trekkers mee gemaakt en heb het werken met Zetors ook zeker niet als onprettig ervaren.
@walker1

Er zal een significant verschil zijn tussen de voormalig oostblok Zetors en de nieuwe modellen van de laatste jaren. Uiterlijk sowieso, technisch ongetwijfeld ook.
En heeft JD destijds niet deels Zetor opvergenomen? Er werden destijds groen gele zetors verkocht. JD zal hierbij ook het recht verworven hebben op de toenmalige techniek.
walker1
@jammermaarhelaas Ik denk dat JD niet echt op die techniek zat te wachten. Er is wel samenwerking geweest en er zijn Zetor modellen als JD's verkocht, maar dan vooral in 3e wereld landen, zie het als een soort budget trekker.
wotan2
@walker1 de JD 7810 van de loonwerker alhier heeft een brandstofpomp van motoplatt. Is Tsjechisch en is misschien wel via Zetoer in beeld gekomen. Deze drukt er af een plunjer uit en loopt dan nog op 5 pitten, en een flinke plas diesel er onder.
@walker1

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat de huidige Zetor iets anders is dan die van destijds, dus een vergelijk gaat daarom mank.
walker1
@jammermaarhelaas Dat is waar, stage is inmiddels ook al ruim 20 jaar geleden.
oldhuus
@walker1
Mijn oude buurman heeft ook al 30 jaar zo'n 7745 of iets lichter en daar was volgens mij ook nooit wat mee, niet dat die nog veel gebruikt word, de 8540 had geloof ik een Samรฉ motor, volgens de dealer waren de Zetor blokken wel beter. Maar google maar eens op "Zetor koppeling", dan lees je dezelfde ervaringen als bij mijn buren.
+3
weurding
Dit kan een leuke discussie worden..... 😂
+6
@weurding En een redelijk zinloze....
van Ittersum
@DANOONTJE POWERR hoop vooral bij merk en type terugkerende storingen op te merken, individuele mankementen is altijd al een vage zone van gebruik of merk gelateerd te zijn
@van Ittersum
Ik bedoel dat mensen hun negatieve ervaringen baseren op รฉรฉn trekker.
Ik heb vroeger รฉรฉn slechte John Deere gehad en รฉรฉn slechte Same.
Dat wil niet zeggen dat alle trekkers van dat type slecht zijn.

Ik zou overigens gaan voor een trekker met weinig uren, daarvan weet je vrij zeker dat die nog niet vernaggeld zijn.
+3
nhmonteur
Wat versta je onder jong gebruikt? 2000/4000/6000 uur?
Ik denk zelf dat er maar weinig echte slechte tractoren zijn in deze pk klasse van de afgelopen 10 jaar. ieder merk heeft zo zijn dingetjes die wat minder zijn en die kapot kunnen gaan. Het ligt het veelal aan hoefde trekker gebruikt is/word en hoe het onderhoud is uitgevoerd.
Heb vaak zat trekkers gezien waarvan ik dacht wat een rotzooi omdat ze elke kapot zijn, maar veelal lag dat aan verkeerd, slecht of geen onderhoud en aan de gebruiker van de trekker.
+1
Farmer_
Quote Reactie van @nhmonteur:
Heb vaak zat trekkers gezien waarvan ik dacht wat een rotzooi omdat ze elke kapot zijn, maar veelal lag dat aan verkeerd, slecht of geen onderhoud en aan de gebruiker van de trekker.

Praat het maar goed. 😁
van Ittersum
@nhmonteur de gemiddelde trekker bestaat niet daarom gebruikerservaringen , haal je daar de top en het ondereind van โ€œ de hemel in prijzenโ€ en klagen erbij weg, dan heb je wel een redelijk beeld
+2
cjw73
@van Ittersum waarom een jong gebruik ding? Daar ben ik zelf ook naar op zoek geweest. Kwam toen nog een mooie DF tegen bij kuperus. 8 jaar oud en 2600 uren verder qua trekker vergelijkbaar met mijn nieuwe. Prijs verschil was 7 ruggen. Jong gebruik is best duur en nieuw wordt scherp aangeboden hoor.๐Ÿšœ๐Ÿšœ
trean
@cjw73 Ik ben ook opzoek naar een gebruikte deutz agrotron. Bijna 10 jaar oud en 5000 uur op de klok vragen ze nog 70% van de nieuwprijs voor. Kun je voor 10.000 meer ook wel een 6 serie kopen met 900 uur op de teller.
+2
walker1
@trean aardig aan de prijs dan. zou ik nog eerder 30% bijleggen en voor nieuw gaan.
simpel
@trean ik heb er net een gekocht van zes jaar oud met 5000 uur voor minder dan 40% van de nieuwprijs. bij de deutz dealer met garantie
casejxu
@simpel en wat voor een is dat dan?
pieta
@simpel Toch geen K-serie hoop ik.
George
Quote Reactie van @pieta:
Toch geen K-serie hoop ik

Waarom niet? Ik heb een Agrotron K 610 Profiline en doet het tot heden prima een fijne wendbare trekker met goede cabine en voorasvering. Enige is dat ik de airco al een paar keer kapot heb gehad. Deze is beter dan mijn vorige Agrotron 115 MK2
pieta
@George Ik bedoel de DF Agroton K 110/115 enzo.
George
@pieta Ja mijn K 610 is opvolger van de K110 en grotendeels gelijk. Alleen heeft de K 610 een Common Rail Tier 3 motor en is het cabinedak grijs.
pieta
@George Ik ken een gebruiker van de K 110/115 die niet ontevreden was maar het ding gewoon spuugzat was omdat er altijd wel wat kapot was.
George
@pieta K 115 bestaat niet
pieta
@George Ik ben niet thuis in Deutz-ras. Ik kan je dan ook niet vertellen exact welke het was.
cjw73
@pieta dat soort verhalen zijn er van elk merk wel te vinden. ๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ญ
casejxu
@George airco is heel wisselend. Kan nou niet zeggen dat t probleem dingen zijn. Heb je climat control? Die zijn wel iets gevoeliger. Als t filter maar optijd word vervangen. Das erg belangrijk
George
@casejxu
Ja ik heb Climate Control
casejxu
@George oke. T lijkt wel dat die iets meer problemen geven. Vooral met kachelkraan is mijn ervaring.
simpel
@pieta een ttv
+1
casejxu
@simpel wat voor n ttv?
simpel
@casejxu 620
casejxu
@simpel fijne trekkers. Mis tegen over de 4 of de nieuwe 6 serie wel de rembekrachteging. Ook vind ik ze wat zwaar sturen. Zeg niet dat t probleemloze zijn maar ze doen t wel goed!
rommert14
@simpel garantie? Kan dat met zo'n trekker?
Huppel
@rommert14 tuurlijk kan dat, hier een van 11 jaar met kleine 6800 uur met een jaar garantie. Mf 6200 serie.
+3
Wat betreft jong gebruikt vraag ik me soms af waarom iemand zijn nieuwe tractor na 3 jaar al inruilt? Was ie dan zo slecht, bang voor kosten, of gewoon omdat het kan? Of omdat er al die tijd niks aan gedaan is qua onderhoud en een ander de ellende mag gaan meemaken?
Ik zou erg uitkijken met jong gebruikt.
Nick83
@jammermaarhelaas dr zijn een hoop geestesgestoorden die na 3 jaar uitgekeken zijn op hun trekker en domweg gewoon weer een nieuwe kopen.
bikkertie
@Nick83 buurman ruilt iedere 5 jaar zijn trekker in, hij koopt geen luxe trekkers maar steeds actie trekkers. Lijkt wel alsof hij duur rijd maar als je uitrekenen gaat rijd hij maar voor 7,5 euro per draaiuur en heeft hij nauwlijks onderhoud gehad
+2
mf 6150
@jammermaarhelaas
Lease trekker die terug gaat misschien?
@mf 6150

Zou natuurlijk ook kunnen, maar dan blijft het duur, welke leasemaatschappij gaat geld toeleggen...?
Allicht kun je als leaser na een leaseperiode de tractor ook voor een restbedrag kopen? In dat geval was de lease een financiering.
trean
@jammermaarhelaas vaak zijn dat gebruikers die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Bijvoorbeeld fendt 936 > 939 >1050

Of akkerbouwers die eerst 6 cilinder powershift hadden en nu een viercilinder vario willen om op cultuurbanden te zetten.
arjanvw
@jammermaarhelaas lease termijn afgelopen, daarna weer een nieuwe..
John Deere met A t/m F versnellingsbak; gedateerd en schakelt voor geen meter.

New Holland met die versnellingsbak waarbij je die grote hendel hebt om te wisselen van groep en waarbij je moet koppelen om op te schakelen van bijvoorbeeld versnelling 12 naar 13. Bijvoorbeeld in een T6020 Elite.
+1
SJB533
@valmet6400power
Schakelen bij die NH moet je gewoon kennen ๐Ÿ˜‚

PowrQuad/AutoQuad is niet zo veel mis mee. Enige puntje, dat ik kan verzinnen, is dat de pook wat ver weg zit
trean
@SJB533 je moet gewoon helemaal geen nh hebben.
Schakeld irritant en met een vario kun je geen wortelkar fantsoenlijk vullen als je ze niet 100% goed afstelt.
NHpowerr
@valmet6400power we hebben een ts135a met zo'n versnellingsbak, schakelt soepel en is nog nooit iets mee geweest 😄
@NHpowerr @oldhuus
Maar je moet wel elke keer aan die pook trekken als je van zโ€™n 8 naar zโ€™n 9 wil en dan zit die pook niet echt gunstig. Vorige week op een T6020 Elite gereden knolselderij gereden dan blijf je heen en weren. De pook in een Ford 8340, praktisch dezelfde versnellingsbak vind ik dan handiger met 2 poken naast de voor en achteruit pook.
oldhuus
@valmet6400power
Ja ideaal is het niet, maar ben het na 2500 uur wel gewent, met ploegen en maaien blijf je wel in 1 groep.
@valmet6400power
Je moet de bak eigenlijk zien als een 4x4 schakelbak met powershift maar deze hebben ze proberen makkelijker te maken door hen tussen 4-5 en 12-13 automatisch te laten koppelen. ik vind het wel ideaal dat je de pook tussen 8-9 hebt. Kun je hem snel in de 9 zetten, als je hem bijvoorbeeld in zijn 13 hebt staan๐Ÿ˜…. Anders moet je vet vaak knopje drukken. Nieuwere types heb je ook dat als je hendel van je af hebt dat je dan knopjes dichter bij hebt voor schakelen
+3
Frans1
Quote Reactie van @valmet6400power:
gedateerd en schakelt voor geen meter.

We hebben hier een jonkie 😁
oldhuus
@valmet6400power
Zit een knopje voor ben je de koppeling niet voor nodig..
jd4050
@valmet6400power

Die bak van John deere kun je ook al volledig elektrisch bedient krijgen nu.
+13
bartjuh
Die ene serie van fendt zou ik ook overslaan. Die met die rooie velgen...
jo845xl
Waarom word er zo weinig over Kubota gepraat ? Ik heb zelf 3 Inters ( hobby ) maar ben toch van plan om volgend jaar een Kubota aan te schaffen .

Als je googled naar betrouwbaarheid auto's staan de japanners steevast bovenaan , zou dat voor trekkers ook tellen of niet ?
oldhuus
@jo845xl
Niemand heeft daar ervaring mee, Toyota's rijden hier al 30 jaar rond en overal zitten ervaren dealers. Toyota heeft een deel van de kwaliteit te danken aan de massaproductie, net als VW als er een paar miljoen van een bepaald type gemaakt zijn zijn de kinderziektes er ook wel uit. De Kubota heeft geloof ik een ZF CVT, dus zo Japans is ie ook weer niet, maar dat is misschien wel handiger als er toch onderdelen nodig zijn.
walker1
@jo845xl Is inderdaad een zeer betrouwbaar merk, daarom hoor je er weinig over 😄 Verder zijn ze met de landbouwtrekker nog niet zo lang op de markt en dan moet je al merk jezelf er toch een beetje in vechten, in een krimpende markt die gedomineerd wordt door de bekende westerse merken.
Ik denk wel dat het Kubota gaat lukken, met name omdat ze al een erg goede naam hebben en ook flink marktaandeel in de tuinbouw trekkers, en het grondverzetspul, zoals minigravers.
Farmer_
@walker1 Heb een 3cyl diesel kubota grasmaaier gehad , de kwaliteit van dat spul is erg goed, onderdelen wel duur.
Twentsch Land
@Farmer_

Precies zo is het ........ als je een trekker wilt kopen ga dan ook even prijzen van onderdelen vragen want het verschilt enorm per merk.
Farmer_
@Twentsch Land In de 12 jaar dat we die hadden was een x een wieltje van het maaideck kapot, verder niks, ding liep altijd, in aanschaf was die wel erg duur, restwaarde dus ook hoog.
+1
weurding
@Twentsch Land toen renault dps ging gebruiken gingen de filters ook tig keer over de kop. Wel eens heimwee naar de betrouwbare MWM met dito prijzen.
jo845xl
@Farmer_ Inderdaad , ik heb zelf een B2230 , is inderdaad niet goedkoop .
maar van de prijs van onderdelen moet je dan ook niet wakker liggen want je hebt ze niet zo snel nodig .

Zelfs mijn eerste Honda grasmaaier draait nog altijd na 30 jaar , moet je met een ander merk niet proberen.
walker1
@jo845xl @Farmer_ Is idd bekend dat onderdelen duur zijn, is bij Toyota ook zo. Maar dat is ook een teken dat het niet snel kapot gaat. Grote kans dat er ook geen imitatie onderdelen van te krijgen zijn, is gewoon niet interessant genoeg om die te gaan maken. Beter ook 1 x iets duurs vervangen bij een Kubota dan 3 x een goedkoop onderdeel vervangen bij een ander merk, want dan is het ook 3 x stilstand en 3 x irritatie.
+1
jo845xl
@walker1 Zo denk ik er ook over , ik rij al meer dan dertig jaar met japanse wagens , japanse motorfietsen , Honda grasmaaiers .
Bij mij komt niets anders binnen of het moet van japan komen .

Wat jij zegt over Kubota motoren waar die overal in zitten , klopt helemaal .
Honda stationaire motoren hebben Brigss en Stratton ook al lang voorbij gestoken qua aantal .
walker1
@jo845xl Ja Kubota motoren kom je echt overal in tegen. Mijn eerste baantje was bij een aannemer in de gww en groenvoorziening. Hadden een hoop kleine machines zoals minigravers, maaiers, trekkers, etc. Bijna overal lag een Kubota blok in. deed het bijna altijd en iedereen had een Kubota sleutel aan zijn sleutelbos hangen, kon je altijd elke machine met Kubota blok mee starten.
+12
Fendt926Driver
@jo845xl
Bij mij komt niets anders binnen of het moet van japan komen..

Neem ook een vrouw uit japan.

Ben je een mooi eind van je schoonmoeder af
+3
walker1
@Fendt926Driver Totdat schoonmoeder op bezoek komt en dan ook maar meteen 3 weken blijft logeren...
+1
bikkertie
@Fendt926Driver ik denk dat je schrikt wat er van je fendt uit china komt
walker1
@bikkertie Dat zal bij Deutz niet anders zijn denk ik.
bikkertie
@walker1 klopt, en ik vind het prima! 😄
oldhuus
@bikkertie
Hangt er vanaf wat, de ruitenwissers of de sleutelhanger kon ik me er niet druk over maken. Ik denk dat het verder wel meevalt, dingen als filters komen uit heel de wereld, en bij Deutz komen bepaalde lichtere series rechtstreeks uit Italiรซ of India. Maar dat is bij CNH net zo, de budget modellen komen uit Turkije.
+1
Martijn S
@oldhuus
Onderdelen van zowel CNH als AGCO groep worden ook in Nederland gegoten ๐Ÿ˜
selten
@bikkertie
Nu laat je blijken of spul uit china slecht is...
China heeft een slechte naam qua kwaliteit... Nu weet ik, uit ervaring op het werk, dat zolang je de juiste leveranciers hebt in china de producten, zo goed als in Europa, gemaakt worden. Het is alleen een kwestie om de rotte appels er tussenuit te filteren.

Daarbij ben ik voorstander van een in Europa geassembleerd product, in een wat nauwkeuriger land. Liever in Duitsland dan in Groot-Brittanniรซ, maar dat heeft het verleden wel bewezen. Kijk o.a. naar Ford, waarom heeft deze de naam te lekken? Kijk naar een British (L)elend, waarom heeft mini van vroeger uit een slechte naam, en hebben duitse merken een naam geassocieerd met kwaliteit...
+2
walker1
@selten Enige wat goed is en wat uit de UK komt is JCB volgens mij. Is ook het enige merk wat het overleefd heeft en dus nog bestaat, andere Engelse merken die nog wel bestaan, zijn al lang niet meer in Engelse handen.
selten
@walker1
Het mag door vele liefhebbers niet gezegd worden...
O.a. Ford is eigenlijk een heel rauw opgebouwde tractor... Zware stevige tandwielen (overdreven), rare schakelpatronen, laat begonnen met synchronisatie, en een motorkarakteristiek van een natte handdoek (standaard)
SJB533
Quote Reactie van @selten:
rare schakelpatronen

Ik weet maar een raar schskelpatroon bij Ford. Die zat in de allereerste 10-series en is vrij rap vervangen. (Heeft als bijnaam 'spaghettibak' of 'Rubik's cube'). Volgens mij steekt de rest van de transmissies bij Ford vrij logisch in elkaar, al moet je soms wel iets meer over de transmissie weten ๐Ÿ˜‰
+1
selten
@SJB533
Logisch is:
1 3
| - |
2 4

Onder het motto KISS (Keep It Stupidly Simple). De eindgebruiker moet het simpel hebben. Voorkennis over rare schakelpatronen is altijd ongewenst (zie o.a. de versnellingsbak van een peterbilt).

Als de bak zo geweldig in gebruik was reed iedereen nog met hetzelfde schakelpatroon, in plaats van het hierboven aangegeven.

Dit valt voor mij onder het idee van een luie constructeur. De inhoud en indeling dient te volgen aan de hand van de eindgebruiker, niet andersom.
SJB533
@selten
Toch zit de transmissie van de 1000 en 100-serie logisch in elkaar, Mark 😉 De basis is een driebak met achteruit op de versnellingspook (ipv de groepenpook) en de 2 en achteruit liggen qua snelheid vrij dicht bij elkaar.

Als je het over simpel hebt: Ford plakt een sticker, die een blinde nog kan zien ๐Ÿ™ˆ
+1
selten
@SJB533
Waarom, bestaat ZF transmissies wel, blijft dit de marktstandaard, en zien we niks meer van Ford en dezelfde patronen, en zijn ze er zelf ook ooit mee gestopt?

Conclusie is gewoon dat ook al zit er technisch logica achter, wil niet zeggen dat het uiteindelijk ook logisch is. Zeker in vergelijking met ZF, die een losse groepenpook toepassen, waarbij achteruit tegenover de vooruit zit.
SJB533
@selten
Iets wat beproefd is, mik je niet zomaar weg... Daarnaast zal ik er niet ver naast zitten, als ik zeg, dat er van de 8x2 constant mesh van Ford misschien wel meer geproduceerd zijn (en worden), dan de ZF zesbakken, zoals in de klassieke Duitse trekkers...
+1
Quote Reactie van @selten:
en zijn ze er zelf ook ooit mee gestopt?

Zijn ze zelf niet mee gestopt, alleen de markt in Nederland vroeg om andere bakken. De 8+2 bak, met eventueel DualPower is gewoon leverbaar gebleven tot en met de 40 serie.
+1
SJB533
@jammermaarhelaas
De 8+2 is er nog steeds, volgens mij. Niet meer voor de westerse markt, maar nog steeds voor de 10-series uit oa Latijns-Amerika
+1
@selten

Zoals @SJB533 al aangeeft, de sticker met schakelpatroon en snelheidstabel zit onder het stuur, en dan is schakelen met de ongesynchroniseerde 8+2 bak helemaal niet moeilijk meer. Zeker niet voor wie het een tijdje gedaan heeft, ook het voor en achteruit schakelen gaat prima. Beter vaak dan sommige andere grote merken in die tijd.
En dan de Dual Power in midden jaren 70, tot op heden nog een gewaardeerde optie op de tweede hands markt.

Vele mensen gedragen zich als kudde dieren, en als de een een H patroon heeft, dan moet de ander er ook wel mee komen. Bij Ford zag je tot het einde toe (40 serie) nog steeds de 8+2 bak, al zal er in Nederland wel geen van lopen, hier zijn veel gesynchroniseerde 16x16 electroshift bakken en 12x12 handgeschakeld of met dualpower 24x24 geleverd.

En inderdaad, het moet wel gebruikersvriendelijk zijn, en dat was de zgn. spaghetti bak niet, maar gelukkig kwamen ze binnen 3 jaar (vanaf 1983) alsnog met het bekende H patroon op de stuurversnelling.

Ook hadden de gesynchroniseerde bakken altijd al een achteruit op de groepenpook, tegenover de lage groep, komt qua snelheid bijna overeen.
selten
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
e sticker met schakelpatroon en snelheidstabel zit onder het stuur, en dan is schakelen met de ongesynchroniseerde 8+2 bak helemaal niet moeilijk meer.

Je begrijpt het blijkbaar nog niet.
Het is onzin, dat je zo'n bak ontwerpt, die misschien technisch slim in elkaar zit, maar praktisch gezien niet. Dat heeft Ford uiteindelijk ook ingezien. Dual power is een mooi stukje techniek, ook zeer sterk, daarom ook nog gewild (tractorpulling o.a.). Ook weer lomp uitgevoerd, omdat deze anders de krachten niet aankunnen...

Het blijft hetzelfde, we kunnen redelijk goed stellen, dat Ford op een lompe en ruwe manier geengineerd heeft van vroeger uit. Later is het wat verfijnder geworden, daarbij zijn onderdelen ook redelijk ruw geproduceerd. Dit verklaard ook de naam van Ford zijnde, dat ze lekken.

@SJB533
Misschien klopt dit wel, doch het schakelpatroon wat ZF heeft gebruikt, wordt door de hele wereld als simpel geaccepteerd. Hierbij zal ik meteen even het schakelpatroon delen:

2 achteruit versnellingen zijn in veel tractoren ook erg weinig in mijn ogen. Dat terzijde, in mijn ogen had deze bak meer succes kunnen hebben, als op de L/H pook een voor en achteruit had gezeten, en de pook een logische volgorde heeft.
Je moet iedere malloot, ook na 30 jaar als de sticker verweerd is, weg kunnen sturen met dezelfde tractor. (Als deze uberhaupt al zo lang mee zal gaan)
+2
weurding
@selten melkbusrijder hier ging met zijn 5000 in 1 weg naar 3 en dan 4 (5,7,8). Mooi h patroon nooit geen last van gehad. 2 (6) en R zaten tegenoverelkaar ong. Zelfde snelheid
+2
SJB533
Quote Reactie van @selten:
2 achteruit versnellingen zijn in veel tractoren ook erg weinig in mijn ogen

Dat was in 1950 niet zo, en in 1970 werd daar ook niet over gezeurd. De boeren die een 40-serie met die transmissie hebben zeuren daar ook niet over. Ken wel mindere transmissies
+3
weurding
@SJB533 als je nou op een 2000 of 7000 stapte. Je reed er zo mee weg. En al heb ik er al jaren geleden voor het laatst op gereden;ik hoef er niet bij na te denken bij fordjes can die jaren
+2
SJB533
@weurding
Is bij mij ook al wel een paar jaar geleden. En ik rij er inderdaad ook zo mee weg
+1
@SJB533

Het is net als fietsen of koeien melken, je verleert het niet meer.
SJB533
@jammermaarhelaas
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt
+2
Quote Reactie van @selten:
Je begrijpt het blijkbaar nog niet.

Beste meneer @selten , hoe komt u hierbij? U bent best vrijpostig, vind ik. Niet om wat u zegt over tractoren, maar wel in hoe u anderen aanspreekt.

En dan even terug naar de techniek:

Waar het ging over een Beiers merk:
Quote Reactie van @selten:
Hierbij geldt hetzelfde als bij de Ford versnellingsbak.HET IS EEN TRACTOR, je moet uitprogrameren wat de transmissie kan slopen. Als de bak bij velen zo vlug kapot is, is hij FOUTIEF ontworpen.

Quote Reactie van @selten:
Je begrijpt het blijkbaar nog niet.Het is onzin, dat je zo'n bak ontwerpt, die misschien technisch slim in elkaar zit, maar praktisch gezien niet. Dat heeft Ford uiteindelijk ook ingezien. Dual power is een mooi stukje techniek, ook zeer sterk, daarom ook nog gewild (tractorpulling o.a.). Ook weer lomp uitgevoerd, omdat deze anders de krachten niet aankunnen...Het blijft hetzelfde, we kunnen redelijk goed stellen, dat Ford op een lompe en ruwe manier geengineerd heeft van vroeger uit. Later is het wat verfijnder geworden, daarbij zijn onderdelen ook redelijk ruw geproduceerd. Dit verklaard ook de naam van Ford zijnde, dat ze lekken.

A. In Nederland zijn ze denk ik nooit geimporteerd, maar Ford heeft tot het einde toe de 8+2 bak gemaakt, deze kon geleverd worden in de 40 serie. Is er dus niet mee gestopt.
Dat Ford daarnaast een gesynchroniseerde bak is gaan maken is toch een teken dat ze de vraag uit de markt beantwoord hebben.

B. Hier hebben we het in uw ogen dus toch over een goed product? Het blijft heel. Of het ruw gemaakt is, of dat er op een lompe wijze ontworpen is, wie maalt daar om als het goed functioneert?

Quote Reactie van @selten:
Gebruikers onvriendelijk. Dat bedoel ik ermee.Logica mist bij de R&D.

Kijk dat u vindt dat de R&D bij Ford niet logisch genoeg te werk ging, dat mag u vinden.

Waar ik u niet over hoor zijn de andere aspecten van een tractor, zoals oa. onafhankelijke aftakas, onafhankelijke hydrauliek, bediening hef, te onttrekken hoeveelheid olie. Op deze punten was Ford mee vooraan, of voorloper. Heb op stageadressen heel wat hydrauliek decepties beleefd omdat ik het Ford deluxe ventiel gewend was. En dan die soms lompe hef hendel, totaal niet te doseren, daar waar Ford hem mooi langs een geleider heeft lopen, ja, dat noem ik verfijning waar je echt praktisch wat aan hebt, logisch denkwerk van de R&D.

En als u het schakelpatroon van de 8+2 bak en het afwezig zijn van de achteruit op de groepenhendel een onlogica vindt, dan is dat toch prima.
Anderen, gezien meerdere reactie in dit topic, zijn wel tevreden zijn over het gebruiksgemak van de 8+2 bak. Ik zelf ook, want ik heb er 1.
En men heeft bij Ford vanaf de jaren 80 een gesynchroniseerde bak gemaakt met een achteruit op de groepenhendel, ja, echt waar. Ik kan het weten, want ik heb er 1.
En voor ik verval in al te veel herhalen van uitvoeringen, wil ik nog graag even zeggen dat ik persoonlijk (ja, echt waar) meerdere mensen ken die het rijden met een Ford 10 serie met zijschakeling een straf vinden. Nou, dat is toch prima? Rijden zij lekker verder op duitser met zo'n fijne ZF bak, ieder zijn voorkeur.
+1
SJB533
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
In Nederland zijn ze denk ik nooit geimporteerd, maar Ford heeft tot het einde toe de 8+2 bak gemaakt, deze kon geleverd worden in de 40 serie. Is er dus niet mee gestopt.

Wanneer iedere 40S (40-serie zonder hok en andere luxe zaken) zo'n transmissie heeft, dan zijn ze er in Nederland. 😉
selten
@jammermaarhelaas
Producten blijven inderdaad heel.
Het argument is ver uit proportie getrokken.
Een onlogisch schakelpatroon, kun je leren, maar niks zo gemakkelijk als het 1-4 patroon dat in ieder voertuig voorkomt.

Daarbij hebben ze (better late than never) ook een H bak gemaakt.

De ruwheid doet zich voor in diverse delen van de tractor, gietdelen die lekken, daar sloeg het op. Ruwheid als in ongesynchoniseerd, weer een stuk gebruikersgemak Hetzelfde vind ik te zien in het schakelpatroon, onder het motto 'wat zeur je nou, het werkt toch.

Onder dat motto denken veel boeren, dat is zeker, alleen alles moet zo simpel kunnen zijn dat je iedereen, zonder uitleg, ermee weg kan sturen. En dat is het nu eenmaal niet, daar kunnen we over steggelen, maar pluk een jongen van 16, die bij de gemiddelde loonwerker werkt, en zet hem erop. Met een H bak redden ze zich nog, met de ford niet, ja dit weet ik, want ik heb t gehad met t k*tpatroon van een dexta...

De rest van de delen, weet ik niet hoe het bij andere merken zit/zat. Ik weet hoe het bij onze tractor is, en regelbaar is. Daar zie ik niks terug van wat jij zojuist aangaf.
jo845xl
@Fendt926Driver Geweldige reactie !!!!!
+1
Gerron
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Neem ook een vrouw uit japan.

Kies er dan wel 1 uit die een beetje te herkennen valt want voor je het weet pak je je schoonzuster bij de tieten...#me too
JohnDeere5085
@jo845xl Kubota is zeker bij de midi/compact tractoren erg goed hoor, zeker qua motoren
de Thijs
@jo845xl Heb er ook al eens aan zitten denken en mee gereden (6 jaar geleden), de draaicirkel is ook geweldig vroeger hadden ze bi-speed maar weet niet of die nieuwe dat ook hebben. Maar ben uiteindelijk toch maar voor iets minder exotisch gegaan
jo845xl
@de Thijs Bi-Speed hebben ze nog altijd heeft mijne kleine Kubota ook , werkt geweldig.
stephan-inter
@jo845xl
Hier rijdt een loonwerker met nu 1 kubota.
En bevalt ze eigenlijk verrassend goed.
+8
Herbert
Als je geen merkvoorkeur hebt kun je beter vragen welke dealer in de buurt het beste is. Liever grote problemen met een eerlijke oplossing dan kleine problemen met gezeur.
+2
brabo
In ieder geval geen Deutz.
Het oog wil ook wat hรจ ๐Ÿ˜„
+2
Minitaurus
@brabo Dan een Same een andere kleur he.
trean
@brabo kunt u dat ook uitleggen? Sommige vinden het een vissekom. Maar je kunt wel veel zien vanuit de cabine.
brabo
@trean
Ik vind het een spug lelijk ding
George
Quote Reactie van @brabo:
Ik vind het een spug lelijk ding

Jij hebt gewoon een zeer slechte smaak. Je vind BMW ook lelijk.
bikkertie
@trean blijft toch meningskwestie, ik vind ook niet ieder merk een mooie trekker
+1
George
Quote Reactie van @bikkertie:
blijft toch meningskwestie, ik vind ook niet ieder merk een mooie trekker

Deutz heeft zelfs nogal wat Designprijzen gewonnen. Zijn toch erg fraaie trekkers. Maar ik zou nooit geen Agrotron uit de eerste serie kopen. Vanaf MK 3 zijn het echter prima trekkers.
vedder
@George MK1 zijn er ook al zat klokje rond, schijnen samen met MK2 nogal een indrukwekkende motorkarakterestiek te hebben. Vooral de eerste serie moest wel de goeie modificaties hebben, volgens mij was het later lang niet zo'n drama als het leek.
George
Quote Reactie van @vedder:
zo'n drama als het leek.

De basis was niet slecht maar veel tierelantijn erom heen.
+2
trean
@George mijn ervaringen met de mk1 en mk2 zijn ook niet best. Is wel eens een poging gedaan om een gebruikte 80 of 85 mk2 te verkopen als vervanger voor de 6507c gelukkig is mijn vader daar niet op ingegaan. Inruilwaarde van de 6507c stijgt alleen maar...๐Ÿ’ช
+1
weurding
@trean geldt voor alle luchtgekoelden van deutz. Ga veel met dld handelaar om en we zien de prijzen voor mooi spul alleen maar stijgen
oldhuus
@weurding
Mooi spul voor de voertrein, heb 3 luchtgekoelden trekker shovel heftruck, denk dat de 07c serie wel tot de beste Deutz ooit gemaakt zijn, is vrijwel nooit wat mee, DX85 90 hadden iets mindere versnellingsbak, was bij de latere DX wel beter geloof ik.
George
@oldhuus Vergeet de 06 serie niet. Die waren eigenlijk vrij onverslijtbaar. Wordt in Duitsland gezien als de beste trekkerserie allertijden.
+1
oldhuus
@George
Heb wel stagelopen bij Lmb 15 jaar terug, verkocht er toen veel 10006 12006 richting Denemarken, was hier geen liefhebberij voor zonder cabine maar daar kwamen ze gewoon voor de mengwagen te staan.
+1
cjw73
@oldhuus ik heb hier nog 1 van de latere dx series. Dx 3.70 nog geen problemen mee. De aftakas koppeling is vervangen verder niks. En bijna 30 jaar.
+2
casejxu
@trean hebben al paar 85mk 2 boven de 10.000 uur zonder grote problemen draaien. Ook al een paar die er aardig dicht in de buurt komen.
George
Quote Reactie van @casejxu:
hebben al paar 85mk 2 boven de 10.000 uur zonder grote problemen draaien. Ook al een paar die er aardig dicht in de buurt komen.

Wat vind jij van de K 610 trekkers?
vedder
@George klopt het dat de zwaardere K-versies een versnellingsbakkwaal hebben? Hier heeft een 110 de 4000 uren in ieder geval niet gehaald.
George
Quote Reactie van @vedder:
klopt het dat de zwaardere K-versies een versnellingsbakkwaal hebben? Hier heeft een 110 de 4000 uren in ieder geval niet gehaald.

Geen idee , ik hoop het niet.
trean
@casejxu dat kan. Maar zelf koop je waarschijnlijk geen 85 mk2 als 2e trekker thuis.
Daarnaast is de 6507c altijd zuiniger als die watergekoelde voor de mengwagen.
casejxu
@trean liever een met powershuttle. Maar mag er graag mee werken met deze types. Zijn ook kwa onderhoud goed te betalen. Gaat kwa olie en filters minder kosten in zitten als onze jxu. En dat is ook iets waar ik naar zou kijken
+1
trean
Ik zou geen mf 6100 serie of 6400 serie kopen.
6180 is de elektronica gewoon zeer slecht.
6475 heeft al een paar dure onderhoudsbeurten gehad.
-Mechanische hydrauliekventielen gaan lekken en enkelwerkend worden.
- sensoren op de versnellingsbak zijn ook aan de prijs.
- verstuivers vervangen omdat die vol met roet zaten.
RobVolvo
@trean ligt er wel aan of je een 6400 serie hebt met Perkins motor of met Sisu motor, niet direct alles over de welbekende kam scheren... 😉
mf6290
@RobVolvo welke zijn volgens u de beste, de sisu of de perkins?
+1
mauser
@mf6290 ben ik ook wel benieuwd naar.. ik denk/hoop dat perkins beter is. (Omdat ik een beetje perkins veliefd ben)
+1
trean
@mauser sisu is beter. Alleen de kleinste 6 cilinders zijn tot het einde van de 6400 serie perkins gebleven.
De 6465, 6475 en de 6480.

Perkins is gewoon troep. Veel onderhoud en vaak olie bijvullen door oliegebruik of lekkage.
RobVolvo
@trean Ook die types zijn er met Sisu motor...

Zelf vind ik de Sisu mooier, het enige wat die vrij vaak hebben is de waterpomp die vrij vlot stuk loopt, verder goede motoren.
+1
@mf6290

Sisu, zeker weten! Verbruiken/lekken geen olie en praktisch onverwoestbaar 😄
trean
@RobVolvo elke trekker uit de 6400 serie heeft wel een paar zwakke punten. Ik heb met genoeg mfs gereden bij een loonwerker omdat te kunnen bewijzen.
RobVolvo
@trean Noem eens een trekker die nooit wat heeft? 5400/6400/7400 zijn gewoon goede trekkers, alles heeft wel eens iets. 😉
+1
trean
@RobVolvo het zijn opzig goede trekkers, tenminste zolang je geen eigenaar bent.
De 6475 heeft in 1000 uur al meer onderhoud gehad dan de agrotron 105 in 6000 uur.
Mf zijn we een week kwijt voor een winterbeurt. Agrotron brengen we meestal dinsdagochtend vroeg en woensdagochtend om 9:00 uur halen we hem weer op omdat we de voermengwagen ermee vullen.
+2
hoest
@trean
Hier een MF 6475 dyna 6 4 jaar terug gekocht met ruim 500 uur nu iets van 3400 uur. Een hele fijne trekker met aan storingen tot nu toe de waterpomp en 1 keer een sensor op de bak oid. De waterpomp zei de monteur dat die af fabriek eerst waardeloos zijn maar dat ze later anderen zijn gaan gebruiken die wel goed zijn. die zit hier nu ook op. Verders voor de beurten halen ze hem 's ochtends op en brengen hem normaal gesproken 's avonds terug. Gemiddeld gebruik volgens totaal gebuikt volgens bc/ aantal draaiuren minder dan 12 lt per uur. Dit is wel eentje met een SISU motor trouwens
3 jaar terug een MF 5465 Speedshift gekocht met 3600 uren en die heeft nu ruim 5000. Tot nu toe alleen de hefsensor kapot gehad. Het is wel een rotding om op te rijden. schokt ontzettend hoop kabaal en zuipt verschrikkelijk veel. Het ergste van alles vind ik nog dat hij zijn pk totaal niet kan overbrengen. een 9m3 tank kan hij maar amper de baas en dat voor een trekker die 125 pk hoort te zijn.
Mijn advies aan topicopener zou zijn ga voor een 64 serie met dyna 6
JappieJo
@hoest heeft ie een Perkins motor? Die brandstofpompen willen weleens wat vermogensverlies veroorzaken na verloop van tijd...
hoest
@JappieJo
Idd een perkins motor heeft bij twee verschillende dealers voor de waterrem gestaan en heeft op de pto wel zijn vermogen maar kan het op een of andere manier niet in trekkracht omzetten. Hij is overigens wel taai kan aftoeren naar 500 toeren en slaat dan nog niet af alleen hij trekt er ook niet doorheen maar blijft daar dan hangen
@trean Bij mijn oom loopt ook een MF 6180, en ik kan bevestigen dat er erg veel problemen zijn met de elektronica, maar ook de achterhef heeft al langer problemen. We hebben thuis een trekker uit de 6400 serie, de 6490 met DynaShift (de eerste versie). Deze bevalt juist erg goed, nooit echt problemen mee gehad.
trean
@reinder-spriensma kijk eens in de achterbrug of de hoogte sensoren links en rechts gelijk en goed afgesteld staan. Daar kwamen wij na 3 jaar, 6 schakelaars en 1 moederbord achter. Bleef maar storing geven...

Ik heb persoonlijk ook slechte ervaringen met een 6490 dynashift. Maar die moest meestal hetzelfde werk doen als een 6497 of 6499. Hydrauliek hendels gaan extreem zwaar en andere probleempjes.
@trean bedankt voor de tip! Zal het eens tegen m'n oom zeggen. Wat de 6490 betreft: bij ons werkt deze geweldig. Wat jij zegt over de hydrauliekhendels is bij ons ook absoluut niet het geval. En als de 6497 en 6499 zijn echt wel een klasse sterker dan de 6490, dus dat is idd niet echt te vergelijken. Ik blijf erbij dat onze 6490 een prima trekker is.
+2
selten
Ik zou meteen zeggen, koop geen gebruikte vario. Je weet niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. En gezien het feit dat vario bakken verreweg de meest lastige bakken qua gebruik (afremmen op vario zorgt voor veel schade o.a.), raad ik deze sowieso af!

Fendt zal best goed zijn, maar de verhalen van de vario vervangen bij de tractoren kent iedereen, en dit zijn geen kosten die iemand wil maken.

Als je een Fendt wil, dan raad ik je aan een nieuwe te kopen. Weet je in ieder geval zeker hoe er met de vario om is gegaan.
groeier
@selten
Oei, dat kost inruilwaarde.
Mdbm
Ik heb mezelf ooit eens laten vangen en zo'n chinese tractor gekocht. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je dit niet op je erf wil. Zelfs niet gratis.
+2
Frans1
Trekkers blijven het toch goed doen ๐Ÿ˜๐Ÿ˜‚
weurding
@Frans1 met horten en stoten. ..
gerrie-hul
Bij elke dealer van het merk waar hij dealer van is staat er wel 1 of 2 uit elkaar Ik nooit een Valmet
Zat een verkeerde zuiger in Wilde nooit op toeren komen Dit kwam aan het licht toen de garantie was verlopen
@gerrie-hul
Welk type was dat dan?
cjw73
@gerrie-hul wij hebben hier een 505 gehad ook een tranendal, zoveel ellende
oldhuus
@cjw73
Dat is bekent, elk merk had zo wel een paar slechte series, Ik had ook nooit een Engelse International gehoeven, maar de Duitse, eentje liep hier zo naar de 11.000 uur zonder ooit uit mekaar geweest, en ding is best mishandelt ook.
weurding
@oldhuus klopt, hier loopt ook een 685xl, dingetje doet het best en iedereen geeft erop af, kloten blijft de hendels links
boegie
@cjw73 de enige ervaring die ik met valmet heb is een 505, is niks mis mee en bijna ook nooit wat mee geweest. Is al dik over de 10000 uren en doet elke dag trouw zijn werk met voeren.

Van elk type zijn er mensen die er niks mee hebben en vrolijk 10000+ uren draaien, een ander heeft een maandagmorgen model en enkel pech en ellende
gerrie-hul
@boegie die van ons had slechts 2700 draaien Heb hem inruilde voor een Same exploer 80 Top trekker
cjw73
@boegie die van ons had 12000 uren. Motorische nooit wat mee. Maar altijd de aandrijving naar achter stuk. Is volgens mij wel 5 x middendoor geweest. Zit een klein stukje as achter de versnellingsbak daar was altijd wat mee. Spiebanen eraf, as midden door. As getorst alles hebben we bijna gehad.
@gerrie-hul

Traptrekker ๐Ÿ˜‚
+1
ken-adams
Voordat het hier een heuse merkenstrijd word, elk merk heeft wel goeie en slechte series/zaken. Slechte merken zijn er niet veel, slechte reeksen (of reeksen met problemen) zijn er veel en heeft elk merk wel. Dus, @van Ittersum je vraag is een beetje nutteloos gesteld. Ik denk dat je beter kan kijken welke trekkers jouw bevallen en dan hier kan komen vragen welke van deze trekkers net welke problemen hadden/hebben ๐Ÿ˜‰
+11
weurding
Valt me wel eens op dat b.v een fendt man schouderophalend de koppeling elke 2000 uur van zijn 309CI vervangt en een ander oeverloos kan zeuren als ze een paar liter olie of andere kleinigheiden moeten vervangen 😉
+1
oldhuus
@weurding
Had hier in 5000 uur ook al een bowdenkabel en potmeter kapot, oja en de stopzetter op de brandstofpomp vervangen, vind het contact met de Case dealer ook slecht, ik ken die mensen nauwelijks 😁
+3
ken-adams
@weurding Dat is omdat Fendt bezien wordt als "het merk" en vele Fendt rijders niet willen toegeven dat hun heel bovengemiddeld dure trekker net zoveel problemen heeft als andere merken.๐Ÿ˜œ
+1
@ken-adams

Dan zullen we maar zeker niet over de 800 en 900 serie gaan praten.๐Ÿ˜…
+2
ken-adams
@TerraJohnDeerefan Gelijk heb je, deze post is al hard genoeg geexplodeerd. Als daar dan nog de Fendt fanaten bijkomen om te verdedigen ๐Ÿ˜…
zettelmeyer
@TerraJohnDeerefan je krijgt er toch een vat olie bij zoveel olie zuipen die fendten.
+1
@zettelmeyer

En een paar motors en varios.
pieta
@ken-adams Wij hebben vroeger een international 744 comfort 2000 gereden. Wat was dat een afschuwelijke verschrikkelijke klotetrekker(bij ons dan), mijn vader zegt nu nog steeds als ie gewerkt had was ie kapot. Hebben we na 10 jaar (1979-1989, 3.300 uur) ingeruild op een spiksplinternieuwe Fendt 306 LS met 30 km als max snelheid en een EHR. Nu ruim 13.000 uur op de klok, wordt iedere dag gebruikt en heeft enkel een keer de radiateur kapot gehad. En dan ben je nog eens tevreden.
En ook van de Inter zijn wel liefhebbers (misschien net een ander type) maar die bij ons was echt waardeloos. En dat tekent dan toch behoorlijk je relatie met zo'n merk. 😁
+1
ken-adams
@pieta Daar ben ik mee eens, als je net een slechte serie hebt zie je het niet meer zitten dat merk opnieuw te wagen en dan zoek je ander en beter, als je dan nog eens geluk hebt vind je dat ook ๐Ÿ˜
pieta
@weurding Ho ho ho, de 300C serie daar zijn lang niet alle Fendt liefhebbers lovend over.
+1
karlofendt
@pieta wij hebben ook een fendt 308c thuis, een echte rampen trekker, om de zoveel uur de koppeling er uit, toen 2 maanden geleden de krukas doormidden was gebroken, hebben we de knoop doorgehakt en besloten de trekker te verkopen.
+1
arjanvw
@pieta wij hebben een 309C gehad en met 11000uur ingeruild, toch maar 1X de koppeling eruit gehad. Het kan dus wel! 😉
pieta
@arjanvw Zou zomaar kunnen. Maar het is bepaald niet de trekker die je aangeraden wordt.
arjanvw
@pieta klopt idd wel, al was het wel een fijn trekkertje. Wij hadden een C met oud model neus die waren beter dan de Ci met het nieuwe model.
+2
selten
@weurding
Ja, die fendt mannen zullen hun merk niet vlug afvallen. Ik had al een reactie gegeven over Fendt en het verbaasde me dat er geen reactie over kwam.
We kunnen ook wel stellen dat de 900, 800 en 700 series allemaal 1 heel groot probleem dragen, iedereen kent de verhalen van iedere 7500 uur... Ongeveer de levensduur van een vario... Alleen 900 gen 1 lijkt me dan een betrouwbare aankoop... ๐Ÿ˜‚
+2
SJB533
Quote Reactie van @selten:
iedereen kent de verhalen van iedere 7500 uur... Ongeveer de levensduur van een vario

Dat heb je ooit gehoord? Want dat zal vast niet uit jouw eigen ervaring komen...
selten
@SJB533
Hoef er geen ervaring mee te hebben. Ken genoeg loonwerkers in de buurt. Allemaal hetzelfde probleem! 716, 820, 9**!
Meeste geeneens 7500 uur ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ˜‚...
+1
pietjepuk
@SJB533 Van wat ik gehoord heb 2 bakken binnen 2500 uur.
+1
SJB533
@pietjepuk @selten
Tja, heel houden is toch echt niet moeilijk... (Zijn er op TF trouwens genoeg, die wel weten af te werken met de CVT.) Drie 700's, stuk voor stuk met de eerste transmissie er nog in. 1 gaat richting de 10000 uur, de andere 2 zijn er ruim over...
+1
bikkertie
@SJB533 met zo'n nieuwe vario kun je niet zoveel fout doen. zolang je maar niet eigenwijs alles beter denkt te weten dan dat de trekker het weet. zit niet voor niets automodus op de meeste vario's
+1
selten
Quote Reactie van @SJB533:
Drie 700's, stuk voor stuk met de eerste transmissie er nog in. 1 gaat richting de 10000 uur, de andere 2 zijn er ruim over...

Zoals je dit verteld is het een zeldzaamheid. Hierbij geldt hetzelfde als bij de Ford versnellingsbak.
HET IS EEN TRACTOR, je moet uitprogrameren wat de transmissie kan slopen. Als de bak bij velen zo vlug kapot is, is hij FOUTIEF ontworpen. Dat er uitzonderingen zijn, en mensen die hem wel heel weten te houden, dat mag niet kloppen.
Ik ken meer verhalen van geen 7500 uur, dan van 30 000 op 1 vario!
SJB533
Quote Reactie van @selten:
Zoals je dit verteld is het een zeldzaamheid.

Zijn er zat die m weten heel te houden. De meesten, die de bak niet weten heel te houden, slopen de transmissie, doordat ze maar zo op de trekker stappen en denken, dat ze weten hoe er mee gewerkt moet worden. Maar goed, dat doet niets af aan het feit, dat jij de laatste zin van de topicinleiding niet leest 😁
+1
bikkertie
@SJB533 dan vind ik het nog geen goede trekker, een trekker waarvan bij het rijden over een drempel de cabine door de cabine vering zal klappen zeg je toch ook niet: ligt aan de bestuurder
SJB533
@bikkertie
Das de fout van de chef werkplaats 😂
bikkertie
@SJB533 mooi dan snap je mijn punt
SJB533
@bikkertie
Nou.... 😂
+2
selten
@SJB533
Hetzelfde geldt volgens mij voor jou, het is ook niet jou eigen ervaring dat hij heel blijft? ๐Ÿ˜…

Daarmee reageren we dus exact gelijk. Probleem vind ik heel gauw, dat van die merkengeilende jongens, nooit iets negatiefs vertellen over de eigen heilige tractor en merk.
SJB533
@selten
Aan ervaring met de huiseigen CVT van dat AGCO merk heb ik misschien wel meer, dan jij... Zit sowieso dichterbij de bron!

|Dat laatste kan ik niet ontkennen :-|
+1
selten
Quote Reactie van @SJB533:
Aan ervaring met de huiseigen CVT van dat AGCO merk heb ik misschien wel meer, dan jij... Zit sowieso dichterbij de bron!

Dat klopt, jij kunt helaas niet ontkennen wat ik zeg. Jij geeft aan dat het aan de gebruiker ligt, maar dan zijn er wel hรฉรฉl vรฉรฉl mensen die niet weten hoe je ermee omgaat, met andere woorden, de versnellingsbak is rommel, als je er met zijde handjes mee om moet gaan. Evenals @bikkertie al aangeeft.
+2
Quote Reactie van @selten:
Hierbij geldt hetzelfde als bij de Ford versnellingsbak

Wat is nu precies het punt wat je hiermee wilt maken?

Ik geloof niet dat die bakken er al met 7500 uur "uit liggen"
selten
@jammermaarhelaas
De bakken worden vervangen omdat ze 'kapot' zijn. Ze functioneren niet zoals het hoort. Hierbij wordt de bak of, gereviseerd of ze worden gewisseld voor een andere.
selten
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Ik geloof niet dat die bakken er al met 7500 uur "uit liggen"

Gebruikers onvriendelijk. Dat bedoel ik ermee.
Logica mist bij de R&D.
+1
trean
@selten is wel wel meer niet logisch bij fendt. 4wd automaat bijvoorbeeld. Als je de kopakker op rijdt met een volle kieper en scherp stuurt gaat de voorwielaandrijving uit en ga je op de klei rechtdoor richting de sloot...
selten
@trean
Wij hebben, op onze steyr, ook een 4WD automatiek. Hij schakelt uit bij het (te) ver insturen. Als ik wil dat hij aanblijft zet ik hem op vast.
+2
trean
@selten klopt maar met veel transport een klein stukje de weg uit of een goed kavelpad is goede automatiek wel makkelijk. Kan je niet vergeten uit of aan te zetten. Zeker met een vario ga je makkelijk harder rijden om de rooier bij te houden als de 4wd niet aanstaat.
pietjepuk
@trean Dan zullen we het maar niet over de sper in de vooras hebben. Want die is er niet 😂
trean
@pietjepuk waardeloos bijelkaar geraapt zooitje dus. Kunt beter een echte Duitz(er) kopen.
SJB533
Quote Reactie van @trean:
Als je de kopakker op rijdt met een volle kieper en scherp stuurt gaat de voorwielaandrijving uit en ga je op de klei rechtdoor richting de sloot...

4WD gaat uit, om je de gang de sloot in te besparen, toch? Wellicht bijremmen?
bikkertie
@SJB533 remmen op klei๐Ÿ™ˆ
SJB533
@bikkertie
Stuurremmen ja... Vraag me af, wat je op klei te zoeken hebt, als t zo glad is... Gaat trouwens ook op voor zand, als je wielen vrij in de lucht kunnen draaien en je machine toch met de buik op de grond ligt trouwens
trean
@SJB533 als die aanblijft trekken de voorwielen je door de bocht. Nu ga je iets om de bocht en dan in รฉรฉn keer weer rechtdoor terwijl je voorwiel meestal al kort bij de sloot is.
+3
fastrac3155
@trean nooit gemerkt dat je in droge omstandigheden (dus geen gladde glibber klei) je trekker scherper draait zonder ingeschakelde 4wd, de automaat stand met stuurhoek is bedoeld om scherper te draaien op de koppakker, en dus compleet logisch, en ut zelfde wordt ook toegepast door de andere merken.

Over de fendt 300 ci serie..... koppeling is een groot drama, goede kennis heeft zo'n ding, iedere 1500 a 2000 uur is het raak en kan ie doormidden voor un nieuwe koppeling.

Andere klant heeft er ook een, en die zei, ze hebben gewoon alle oude zooi uit het magazijn bij elkaar geschraapt en dr een trekker van gebouwd.

Sowieso een trekker van de afgelopen 25 jaar met zelfs de 4wd as nog uit het midden is wel heel erg ouderwets.

Ben trouwens geen fendt fanaat (heb dr een pest hekel aan, mr dan voornamelijk door het mega arrogantie pakket dat bij un fendt wordt geleverd, zoals een dealer van zowel fendt als same ooit zei....als un fendt 6x binnenkomt is het normaal en onderhoud, maar un same die 6x binnenkomt is meteen rotzooi.)

(Ik wil niet alle fendt rijders veroordelen, maar dr zijn er wel opvallend veel licht geraakt, en over dealers die je afkraken omdat je blauw rijdt ipv groen rood zullen we maar niet beginnen.)

Mr ff on topic, rijdt zelf veel met nh tm's, range command en power command zijn gewoon goede bakken die zich door de jaren heen wel hebben bewezen, prefereer persoonlijk de range command omdat die wat soepeler schakelt, ook motorisch hebben we nooit problemen gehad.

Hebben ook verschillende same's gehad, ook die luchtgekoelde motoren zijn gewoon goed, en versnellingsbak ook, hebben eigenlijk alleen nog maar un keer sychromesh ringen moeten vervangen, na tig schakel bewegingen.

Jcb is kwalitatief niet slecht mr gewoon totaal niet geschikt voor veld werk, moet je alleen kopen voor transport werk (gebruikt wel goedkoop), qua verbruik doet un 20 jaar oude jcb niks onder voor un splinternieuwe vario.
+1
Leo,s vriend
Quote Reactie van @trean:
Als je de kopakker op rijdt met een volle kieper en scherp stuurt gaat de voorwielaandrijving uit en ga je op de klei rechtdoor richting de sloot...

Dan moet je een standje verder schakelen, je kan kiezen tussen wel en niet uitschakelen 4 wd op stuuruitslag( tenminste bij die van ons)
selten
@SJB533
Oohja ik probeer nu ook wat Fendt fanaten even flink op hun pik te trappen 😀 😂
+1
jehan
@selten pas op pas op kan maar zo oorlog worden hahahah
+1
walker1
@jehan ja, begint alweer een zinloze merkenstrijd te worden. Volgens mij was dit niet de bedoeling van @van Ittersum
+1
van Ittersum
@walker1 idd...ik hou me maar wijs stil hierover
+1
Leo,s vriend
@weurding Zal die boer hem wel flink mishandelen, hier een 104,307,308,615 12000,16000,10000 en 18000 uur, eerste 3 nog met originele koppeling.
De vloeistofkoppeling goed gebruiken, heeft de platenkoppeling vrijwel niks te lijden.
Maar ik zal dan wel een uitzondering zijn.
+3
huub
Voor je een jong gebruikte koopt zou ik toch kijken naar een jong ongebruikte. Met een eigen gebrek verzekering er op weet je waar je de komende jaren aan toe bent.

Wij hebben in 2012 een demo Claas Arion 420 gekocht. Prima trekker, beetje dorstig maar ook sterk. Afgelopen voorjaar de price-as in tweeรซn, waarschijnlijk een zwakke plek er in, kosten โ‚ฌ1400. Wordt toch mooi door de verzekering betaald.
+1
Minitaurus
Wat een problemen met die nieuwe tractors. Oude Same Saturno 4wd gehad, nooit wat aan gehad. Daarna een Fendt en nu weer een Same
matt
Wij rijden al weer jaren probleem loos met onze masseyfordson bi turbo
Select speed automatic.
komelker 2
Op de beurs van Hardenberg stond wel een hele mooie Landini .
Heeft er iemand ook ervaring met dit merk.
jan-reitsma
@komelker 2 'Mooi'? 😅 Zover ik weet zijn die landini's van tegenwoordig samengesteld uit verschillende merken. Wat de kwaliteit van het totaalplaatje is zou ik niet weten
wotan2
@jan-reitsma En dat is bij andere merken niet zo?๐Ÿค”
+1
jan-reitsma
@wotan2 Jawel maar Landini produceert/ontwikkelt zelf niks meer zover ik weet. Ze verzamelen en sleutelen het in elkaar
+1
boegie
@jan-reitsma Mc Cormick en Landini zijn technisch hetzelfde, maar tot 130 pk geloof ik zijn de handmatig geschakelde bakken nog steeds eigen fabrikaat van Landini. De andere bakken zijn van zf. De Landini die in Hardenberg stond had dus een Landini bak er in liggen. Het grootste nadeel als je een Landini koopt is mogelijk de restwaarde, al wordt dat al een stuk beter, zeker nu er ook zf in ligt, is toch een bekend onderdeel voor de meesten
jan-reitsma
@boegie Oh kan best hoor. De vertegenwoordiger die er bij stond vertelde mij dat Landini zelf niks meer ontwikkelt/produceert dus vandaar dat ik dit dacht
+1
vedder
@jan-reitsma hebben net nog een nieuwe eigen cvt gelanceerd, ik vind het een leuk merk samen met mccormick, met lang niet zo'n religieuze drang om over te spuiten en stickers te plakken als de 'grote' merken
SJB533
Quote Reactie van @vedder:
met lang niet zo'n religieuze drang om over te spuiten en stickers te plakken als de 'grote' merken

Hoe bedoel je?
vedder
@SJB533 Dan heet ineens fella weer fendt en dan weer lely, stoll is nu weer new holland, enz enz
Gerron
@vedder Maar die Mc Cormick is toch ook een overgespoten Landini omdat de naam beter klinkt?
vedder
@Gerron denk dat de techniek meer naar de cormicks neigt
boegie
@Gerron doe mij maar de blauwe!
SJB533
@boegie
Dan verwatert het contact met de monteurs niet?
+1
SJB533
@vedder
Oh op die manier. Ze houden zich bij Argo SpA (of heet dat inmiddels al anders 😂) inderdaad bezig met merken en daarbijhorende producten, ipv andersom.
+1
oldhuus
@SJB533
3 verschillende kleuren, FPT motor, ZF versnellingsbak, carraro assen, bosch hydrauliek maken natuurlijk wel indruk, maar daar zal de prijs ook een stukje mee omhoog gaan, ben benieuwd hoeveel verschil er nog zit tussen een vergelijkbaar CNH, SDF of Claas product.
@oldhuus in de nieuwere claas trekkers zit ook fpt. Sowiso de 4 cilinders
boegie
@ford3000case745 In de Arion 400 (de nieuwe) zit inderdaad FPT, de Arion 5 en 600 hebben nog een DPS, de Axions weer FPT. Ze maken nog wel viercilinders met DPS dus. De Atos is een samenwerking met Deutz en daar zit een SDF (farmmotion) in
ken-adams
@oldhuus In de 500 en 600 zit een in-huis CMATIC bak toch, Claas heeft 40 miljoen geinvesteerd in de ontwikkeling ervan
+1
Ruben-Wind
Overal zijn succes en slechte verhalen voor te vinden. Ik heb zelf goede ervaringen met groene trekker en rode velgen maar ik durf het merk hier niet te noemen. Slechte ervaringen hier overseas met de groene met gele velgen waar ik het merk ook niet van durf te noemen, maar met onderdelen bij de trekkers die hier in de USA gebouwd zijn wel een stuk makkelijker als in Europa.
weurding
😉
gaitwillemjan
Koop gewoon een deutz......606
+1
huske
Bel de loonwerker wat vaker
huske
Bel de loonwerker wat vaker
+1
rommert14
@reinder-spriensma hier ook een mf 6180, eigenlijk alles wat kapot kan gaan is kapot, slijpsel in het systeem, remmen versleten en vorig jaar lag zomaar ineens de koppeling eruit. En inderdaad constant zekeringen die eruit springen.
mf6290
@rommert14 is eigenaardig, hier ook een mf 6180, heel aangename trekker, nooit kosten aan gehad
rommert14
@mf6290 mooi, vind het ook eeuwig zonde, op het dansen op de weg na is het een fijne trekker om mee te werken.
mf6290
@rommert14 zelfs het dansen op de weg valt reuze mee, rijd even fijn als de mf 6290 met voorasvering, de banden spelen daar volgens mij een grote rol in, ook frontgewichten zijn niet echt positief voor de wegligging vind ik.
rommert14
@mf6290 aja, hier rijd de 7615 met vooras en cabine vering stukken beter.
mf6290
@rommert14 dat geloof ik best, helaas zijn geveerde cabines niet mijn ding meer
burnie
@mf6290 waarom geen cabine vering meer?
+1
mdoornekamp
@burnie ik heb zelf ook nog geen cabine vering. Als je de aanschaf en onderhoud zelf moet betalen, bedenk je je nog wel een keer. En zo enorm comfort verhogend is het nu ook weer niet. Het is meer een verkoop verhaal.
+1
weurding
@mdoornekamp niet met je eens, heb beide gehad op een ares 556, was 1500 euro maar een wereld van verschil, stukje comfort zonder extra onderhoud
mdoornekamp
@weurding had je ook vooras vering dan?
ken-adams
@mdoornekamp Al ooit eens op een Renault Gen II cab gereden? Das als de hemel op aarde(๐Ÿ˜œ), heb al mensen gehoord die die bijna 20 jaar oude trekkers verkozen over hun nieuwere trekkers op vlak van comfort. @mf6290 Dat geschommel komt omdat vele cabineveringen geen anti-roll hebben. Mijn vader heeft ook rug (en knie) klachten en heb hem nooit horen klagen over teveel geschommel, met de cabine die steeds op zachtste vering staat. Zijn nog 2 hardere instellingen die de antirol en de vering stijver maken. Als fabrikanten hun cabine zomaar bovenop vier dempers zetten, met enkele koppelingsbuizen, is het logisch dat ze gaan schommelen toch ๐Ÿ˜„ Maarja, das maar mijn mening natuurlijk ๐Ÿ˜‰
mf6290
@ken-adams ik heb er verschillende geprobeerd en niks waar ik goed mee was, moet wel zeggen dat mijn rugklachten al in vrij ver gevorderde staat zijn, al verschillende operaties achter de rug na verlammingsverschijnselen enz. artsen raden mij aan om iets anders te doen maar de boerenmicrobe heeft mij heel hard te pakken
mdoornekamp
@ken-adams nee , niet zo veel ervaring met Renault.........
renault 106-54
@ken-adams De Renault Ares die we hadden, veerde nog beter dan de Claas Arion van nu met de zelfde vering. Al ligt dat dan waarschijnlijk ook weer aan de leeftijd. Maar een voorasvering kan heel veel goedmaken
mf6290
@burnie ik ben rugpatient, ik heb altijd meer last van mijn rug als ik met een trekker met geveerde cabine gereden heb, dat heen en weer geschommel is echt geen cadeau voor de rug. een goeie lucht geveerde stoel en eventueel in combinatie met voorasvering is veel beter voor mij.
jan-broekate
Tja zou zeker geen zetor nemen altijd wat mee ken verschillende boeren hier in de buurt die er 1 of meer hebben maar staan bijna elke keer bij de maker vooral hef en hydro gedeelte vaak kapot .
Yanmarthomas
Ben ik blij dat ik me heb afgemeld voor notificaties
Koeien boertje
Denk niet na deze leesstof dat je een betere keuze kunt maken. Wat wel makkelijk is om allemaal trekkers van het zelfde merk te hebben.
Kun je makkelijk machine omkoppellen en een hulpje laten overstappen naar een andere trekker
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!