Video: Unieke opraper gaat concurrentie aan met hakselaar en opraapwagen

Machinefabrikant Fliegl introduceert deze week op de Agritechnica in Hannover (D) de Büffel. Deze machine raapt het gewas op en snijdt gras middels een invoer die we kennen van de opraapwagen. Vervolgens komt het in een kleine buffer van 10 kuub terecht. Daarna wordt het gras via een losband in de silagewagen gelost. De machinebouwer heeft de machine ontwikkeld om met zo weinig mogelijk kracht en daarmee brandstof het gras in de kuil te krijgen.

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord


 Video: Unieke opraper gaat concurrentie aan met hakselaar en opraapwagen (melkvee.nl)

Machinefabrikant Fliegl introduceert deze week op de Agritechnica in Hannover (D) de Büffel. Deze machine raapt het gewas op en snijdt gras middels een invoer die we kennen van de opraapwagen. Vervolgens komt het in een kleine buffer van 10 kuub terecht. Daarna wordt het gras via een losband in de silagewagen gelost. De machinebouwer heeft de machine ontwikkeld om met zo weinig mogelijk kracht en daarmee brandstof het gras in de kuil te krijgen.

MelkveeNL

Reacties

+1
Jannus
Hier zie ik toekomst in zowel op uur effecientie als aan brandstof,het duurste element aan de opraapwagen wordt nu apart beter benut en de afvoer trein rijd met minder dure componenten rond naar de kuil,op veen heeft het rijdende karakter een voordeel incl.gewichten van zowel combi als de lichtere afvoerwagens.
RFCer
@Jannus Drie trekkers ( twee voor vervoer) verbruiken meer als één. Dus dat brandstof verhaal kan de prullebak wel in. Voor de rest is het net als hakselen. Heb je een goeie plaat of sleufsilo en een mooi groot blok om te maaien. Min 25-30 ha. Dan zal het wel loslopen. Maar maai je meer kleinere stukken i.v.m weiden of matige verkaveling. Hou het maar gewoon bij een opraapwagen.
+3
Jannus
@RFCer We zijn het niet gewend in de veehouderij maar bij akkerbouwers zie je ook veel bunker-oogstcombi's met transportmiddelen voor het wegbrengen,geen overbodig ijzer rondslepen maar het dure ijzer zoveel mogelijk uren laten draaien is het efficientst
Leo,s vriend
@Jannus Dat is niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.
" Aardappelopraapwagens "zijn er niet.
walker1
@Jannus Voor de akkerbouw geld dat de oogst vaak in een nattere periode plaatsvind, herfst dus, met bunkerrooiers die vervolgens aan de weg lossen voorkom je ook een hoop modder op de weg. Met de grasoogst speelt dat probleem niet.
mike_v
Quote Reactie van @walker1:
modder ... Met de grasoogst speelt dat probleem niet.

Nou, niet is veel gezegt hoor. Het is vaak genoeg dat de inritten na 5 wagen helemaal naar de ... zijn. Dan heb je nog steeds modder op de weg.
+1
arjanvw
@Jannus bunkerrooiers is zeker geen besparing op ijzer of gewicht, kijk maar naar de bietenrooiers deze zijn fors zwaarder dan het twee fasen systeem. In deze grasmachine zie ik nog niet zoveel voordelen.. waarom overladen als het ook in een keer (opraapwagen) meegenomen kan worden? 2 opraapwagens heeft vast een gunstiger uurtarief dan dit spektakel!
groeier
@Jannus
Mooi verkoop praatje van de man.
+2
walker1
Leuk bedacht, maar ik denk niet dat er een grote markt voor is. Loonwerkers die nu met de hakselaar gras hakselen gaan echt niet deze machine aanschaffen en de hakselaar in de schuur laten staan en deze enkel nog in de mais gebruiken.
Loonwerkers/boeren die met opraapwagens inkuilen kopen dit waarschijnlijk ook niet, want die hebben nu bv een kuilploeg van 2 trekkers met opraapwagens en een trekker/loader voor het aanrijden. Die moeten dus naast die machine aanschaffen ook een extra trekker en een chauffeur bij de ploeg zetten.
Ik zie er hooguit iets in voor de gebieden met slappe bodem, maar zoveel minder bodemdruk als een opraapwagen op tandemstel of zelfs met 8 banden zal deze machine ook niet hebben.
Dan moeten ze wel eerst met een heel vernuftig systeem komen om de messen de hele dag scherp te houden als ze 20 uur willen gaan oprapen, zoals ze in het filmpje zeggen.
Ik denk ook dat er geen grote markt voor zal zijn zoals @walker1 zegt, maar voor sommige situaties wel een uitkomst misschien. Een voordeel is wel dat het niet in de wagen geperst word, waardoor je een homogener product in de kuil hebt.
+1
casejxu
@TerraJohnDeerefan en dus minder mee kan nemen naar de kuil
@casejxu

Dat is zo, maar dat is bij een hakselaar ook zo.
Leo,s vriend
@casejxu Dat mag ook wel, als je met dit systeem op volle kracht draait, krijgt geen mens de kuil vast.
casejxu
@Leo,s vriend dan moet je meer capaciteit op de kuil regelen!
+1
Leo,s vriend
@casejxu daar is geen capaciteit voor te regelen.
casejxu
@Leo,s vriend ik zie het probleem niet. 2 silo's open. Een grote shovel verdelen en met 1 of 2 zware trekkers continu aanrijden. Gebeurt hier veel in de buurt
Leo,s vriend
@casejxu Hoeveel zijn er die 2 grote silo,s open hebben liggen?
Los daarvan,dit is geen gehakseld product, verdelen zal langer duren, en de vertegenwoordiger noemt nogal capaciteit. Bij hoeveel boeren staat de hakselaar niet even stil om op wagens te wachten?
+1
grondlozeboer
@casejxu manmanman ik heb maar 1 kuilbult
+1
Jannus
Quote Reactie van @TerraJohnDeerefan:
de messen de hele dag scherp te houden als ze 20 uur willen gaan oprapen

Had ik ook in gedachten maar het is ook een prototype,ik zie nu teveel combiwagens rond rijden die zowel in de haksel trein als mais trein draaien men maar weinig oprapen,die opraper is het duurste van de wagen en staat teveel stil in mijn beleving,de rest is blik en luchtruimte wat het goedkoopste van een opraapwagen is,ook zie ik voordeel in het afvoeren over langere afstanden door bv containers te vullen voor kuil of evt drogerij

Toen de eerste ronde balen pers kwam dacht ik ook dat niet door zou zetten maar nu rijden de loonwerkers elkaar de plooien uit de broek 😉
+1
@Jannus

Dan kunnen ze beter eerst naar een goede oplossing gaan zoeken voor de messen te slijpen zonder dat het te veel tijd kost. Ik denk dat daar meer valt te halen als zo een machine waar je voor een dag rijden 3 setjes messen bij je moet hebben voor een beetje snijkwaliteit te houden.
Twentsch Land
@TerraJohnDeerefan

Dat hele messen gedoe hoeft niks voor te stellen...betere en slijtvaste ijzer of een rotor met 4 of 5 rijen messen die je hydraulisch in en uit haalt......er wordt heus wel iets op bedacht.
@Twentsch Land

Waarom bestaat het nog niet dan?
+1
Twentsch Land
@TerraJohnDeerefan

Proto types krijgen bijna altijd aanpassingen
@Twentsch Land

Ik doel ook op andere fabrikanten, waarom hebben die nog geen goed systeem ontwikkeld als het zo makkelijk is volgens jou? Ik denk dat grotere loonwerkers naar zo een systeem meer oren hebben als dit product.
Twentsch Land
@TerraJohnDeerefan

Een dergelijk systeem zal te duur zijn voor de gangbare snij en opraapwagens. Nu dit systeem van oprapen is bedacht zal de oprapen veel efficiënter zijn ( geen rij tijden naar een kuil en de wagen lossen maar constant kan oprapen ) kan het duurdere systeem waarschijnlijk wel uit.
@Twentsch Land

Dat klopt inderdaad. Maar daar zullen ze wel een oplossing voor moeten vinden anders heb je een snijkwaliteit van niks na een halve dag rijden.
m uut m
@TerraJohnDeerefan
Snijinrichting van Strautmann erin.
@m uut m

En dan? Wat is daar beter aan?
m uut m
Kun je rustig 500 ha mee kuilen voor dat je ze moet slijpen
Siete
@m uut m Dappere uitspraak. Heb je daar ook bewijs voor? 😉
+1
@m uut m

Dat wil ik zien! 50 ha zou ik misschien nog wel geloven maar 500.....😅
m uut m
@m uut m
Dat is wat mijn loonwerker zegt.
@m uut m

Nou dan hoeft die loonwerker bij ons toch geen gras op te rapen als die 500 ha doet zonder te slijpen. Die messen zijn dan zo bot als het maar kan.
m uut m
@TerraJohnDeerefan
Altijd super gesneden bij ons
+1
@m uut m

Dan is het goed. Maar het lijkt me sterk of dat ook zo is als de messen er al 400 ha op hebben zitten.
m uut m
@TerraJohnDeerefan
Bij een schuitemaker red je geen 50 ha zonder te slijpen.
@m uut m

Nee dat klopt. Maar dat wil toch niet zeggen dat een strautmann 10 keer zoveel doet?.
@mdoornekamp
Vertel jij eens hoeveel ha je ongeveer kunt doen tot dat je doet slijpen.
+1
mdoornekamp
@TerraJohnDeerefan 50 ha in de eerste snee wordt al wat.
@mdoornekamp

Zoiets dacht ik al inderdaad. Met de kverneland 470 beginnen ze na 20/25 ha toch al goed bot te worden.
+1
m uut m
@TerraJohnDeerefan
Onze loonwerker had vroeger ook taarup en dan was het halverwege de dag messen wisselen. Nu doen ze de hele eerste snede zonder slijpen.
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @m uut m:
Nu doen ze de hele eerste snede zonder slijpen.

Dan hebben ze weinig eerste snede te verwerken
+1
Siete
@m uut m on geacht het merk wagen (want er zal vast verschil in zitten qua messen) hangt het enorm van het product af en dingen die niet in een wiers horen, zoals bijv stenen of schudder/ hark tanden, hoeveel Ha je messen scherp blijven. Daar is zo geen vast gegeven op te zetten.
international533
@Twentsch Land hier zit een veenhuis invoer voor, alleen het achterstel is anders. Dus veel proto is het nu ook weer niet
+4
mdoornekamp
@international533 dan hebben ze nog niet de beste keus gemaakt.
jd4255
@mdoornekamp waarom niet denk jij ? heb nog maar 1 keer met veenhuis opgeraapt, beviel me best, zeg niet dat het de beste of de slechtste is maar ben gewoon benieuwd naar je standpunt
+1
international533
@jd4255 zit een vreselijk systeem voor de messen achter. Daarbij kan die rotor inclusief systeem, relatief te weinig hebben. Waardoor de capaciteit laag blijft.
jd4255
@international533 bij de nieuwere versie ook ?? Oude versie had ik al meer gehoord indd
mdoornekamp
@jd4255 aandrijflijn is te licht vd Veenhuizen. Pick ups zijn slijtage gevoelig. Die rotor vind ik ook maar niks met die extreem brede vingers. En die geschroefde vingers zijn slecht te repareren. Ik heb zelf het liefst gelaste vingers.

De wagens zonder walsen lossen ook erg breed door de hoge laadvloer
jd4255
@mdoornekamp oke snap wat je bedoeld, maar voor landbouw gebruik kan de aandrijving wel mee toch ? voor loonwerk mag het indd allemaal wat steviger zijn. waarom heb jij liever gelaste vingers ?? gevezen zijn toch makkelijker te vervangen in mijn ogen
mdoornekamp
@jd4255 die geschroefde vingers heb jij niet thuis liggen. En segement eruit halen is weinig ruimte voor.

Gelaste tanden is een paar klappen met de voorhamer, opnieuw lassen en je kunt verder. Sta je misschien een half uur stil.
jd4255
@mdoornekamp snap volledig wat je bedoeld !
+3
m uut m
Totaal overbodige machine.
Werkt kostprijs verhogend tov opraapwagen.
puntertje
Leuke innovatie, we zullen zien.
huub
In de combinatie akkerbouw (kippers) en geen mais, dus geen hakselaar, voegt zo'n ding wat toe. Waar silagewagens beschikbaar zijn is er ook een hakselaar.
m uut m
@huub
1 grote opraapwagen voegt op zo'n bedrijf meer toe.
+3
hobbyboer
Mooi verhaal: "De Buffel kan door zijn 10 kuubs buffer continu doorladen, terwijl een opraapwagen slechts 5 tot 10% van de tijd effectief aan het laden is.
De rest is transport en lossen op de kuil"

Dat zou dus betekenen dat bij deze machine minstens 10 transportcombinaties moeten meerijden?
+1
walker1
@hobbyboer Inderdaad, Als de grond achter de boerderij ligt is een opraapwagen de meeste tijd aan het oprapen, transport is dan nauwelijks, ja kavelpad afrijden, en het lossen.
Tja, als de grond maar ver genoeg van huis ligt kan je wel roepen dat een opraapwagen maar 5% van de tijd aan het oprapen is.
mdoornekamp
@hobbyboer dat dacht ik ook al. Als ik gemiddeld maar 2 uur per dag aan het rapen ben, hou ik geen klant over. Want dan wordt het wel duur inkuilen.

Ik kan met 2 opraapwagens soms nog sneller dan een hakselaar, omdat je 2 pick ups aan de grond hebt.
trean
@mdoornekamp beetje afstand en een opraapwagen heeft al meer capaciteit.

Tijdens buitenlandstage ging met 50% droge stof 3800 kg in een 60m3 silagewagen.
Grootste krone opraapwagen nam ruim 11000 kg mee op 20 km afstand.
+1
Noorderling
@trean
Maar je bent dan wel 5 ladewagens nodig om hetzelfde te doen als een hakselaar, en daarmee ook nog eens meer kundig personeel. In je uppie rijd je niets weg op een dag op 20km afstand.

Gras met 50% ds uit een ladewagen is weer niet vast te rijden, eigenlijk is dat voor alle systemen minimaal 10% te droog. Wanneer je veel gras op behoorlijke afstand hebt is een pers silagewagen een mooie tussenweg tussen veel ladewagens of een hakselaar om toch een beetje capaciteit te behalen.
trean
@Noorderling ik weet de precieze afstand niet meer.
We konden de hakselaar met 6 3assers karren bijhouden.

Als 1 opraapwagen ongeveer evenveel meeneemt als 3 silagewagens kun je met 2 opraapwagens dezelfde capaciteit halen als met 6 silagewagens en 1 hakselaar.

Maar door het hobbelige land kon de hakselaar niet harder dan 10 km/h rijden. Ladewagen reed minimaal 12 km/h met laden.

Reden daar met 3 vastrijd combinaties in een grote sleufsilo. Beetje vers gemaaid gras bovenop en geen last van broei.
mike_v
Quote Reactie van @trean:
Als 1 opraapwagen ongeveer evenveel meeneemt als 3 silagewagens kun je met 2 opraapwagens dezelfde capaciteit halen als met 6 silagewagens en 1 hakselaar.

Puur gekeken naar de wetgeving loop je daar al tegen de lamp. Vrijwel iedere opraapwagen heeft geladen een te hoge aslast.
trean
@mike_v als je ze met nat gras helemaal volstampt wel ja.
Een goede chauffeur laait met nat gras gewoon minimaal 50 cm onder bovenkant schot.
Als je wettelijk de weg niet op mag rij je in het land ook veel kapot...
+1
mike_v
Quote Reactie van @trean:
Een goede chauffeur laait met nat gras gewoon minimaal 50 cm onder bovenkant schot.

En met dat gezegd zijnde neem je met een silagewagen/kipper dus meer mee 😉 .
trean
@mike_v als het nat is neem je denk ik evenveel mee. Droog al snel het dubbele.
+1
mdoornekamp
@trean klopt. Silage wagen neemt met gras niet zo veel mee. Daarom is gras hakselen op afstand niet zo interessant
Noorderling
@mdoornekamp als een ladewagen op de weg zit betaal je alsnog vol tarief. Een silagewagen kost ca de helft per uur. Aan het eind van het verhaal maat dat weinig uit verwacht ik.Bij land op afstand moet je zorgen dat de duurste machine zijn capaciteit blijft benutten.
mike_v
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Daarom is gras hakselen op afstand niet zo interessant

Dat gras op afstand niet interessant is heeft er meer mee te maken dat je daar 4, 5 (6, 7?) keer per jaar naartoe moet. Doe dat maal 4 en dan heb je enkel nog maar het oogsten meegeteld. Maïs moet je gaan zaaien en oogsten (kort door de bocht).
+1
Jos1980
Je kunt nu eenmaal geen pick up onder een afschuifwageb hangen dus moesten ze bij fliegl iets anders bedenken voor grasland klanten
Frans1
Die getrokken haksel aarsvin waren er toch ook al,zo'n ding is weer veel ingewikkelder en dus waarschijnlijk duurder.enige verschil is dat je Door kunt rijden tijdens wagens wisselen

(klik om te vergroten)

+1
dirkao
Het ligt er ook nog wel aan wat dit ding van Fliegl gaat kosten. En volgens mij is het systeem lang niet zo gevoelig voor bv. stenen,die bij een hakselaar nogal eens een ravage aan kunnen richten
jehan
Zie het niet zitten ..vraag me af wat de kosten zijn om het gras in de kuil te krijgen ..zal wel iets goed koper zin dan hakselen ..maar kan zekers niet tegen een opraapwagen op kwa prijs
+1
m uut m
@jehan
Het mooiste is 1 opraapwagen met een shovel.
Bij een normale snede 3500 kg ds met een ds gehalte van 45% halen we 5 ha per uur.
huske
@jehan hier is de laatste jaren de kosten voor hakselen gelijk aan het oprapen met ladewagen. Maar de kunst is om de hakselaar continu te laten draaien
jehan
@huske huh hakselen zelfde prijs dan opraapwagen ..leg eens uit met wat voor hakselaar en opraapwagen komen ze dan
international533
@huske ben ook wel benieuwd, hoe je dat hebt?
+5
van Ittersum
Alle innovaties beginnen met tekortkomingen, sommige blijven sommige verdwijnen. Wees blij dat er mensen zijn die dit ontwikkelen, anders zaten nog met onze Ot en Sien van weleer methode van kuilen
storm
Denk dat we hier de komende tijd meer van gaan horen. Licht van gewicht en wordt niet zwaarder tijdens het vullen wat bij een opraapwagen een groot bezwaar is.
De eerste grootpakpersen werden ook weggehoond maar na een doorontwikkeling(wikkeling met plastic) zijn ze ook niet meer weg te denken.
Noorderling
Quote Reactie van @storm:
omende tijd meer van gaan horen. Licht van gewicht en wordt niet zwaarder tijdens het vullen wat bij een opraapwagen een groot bezwaar is.De eerste grootpakpersen werden ook weggehoond maar na een doorontwikkeling(wikkeling met plastic) zijn ze ook niet meer weg te denken.

Onverdicht gras tikt qua tonnen niet hard aan. Ik denk dat het concept aardig interessanter is met een hoogkiepbak achter de machine. Dan kan je dicht bij huis met een kieper af die op de kopakker wacht en percelen op afstand red je het makkelijker met 2 kiepers.
Ben je met 3 man aan het kuilen en toch constant een pickup aan de grond.
+2
mike_v
Quote Reactie van @Noorderling:
hoogkiepbak achter de machine ... Ben je met 3 man aan het kuilen en toch constant een pickup aan de grond.

Misschien wel de pickup op de grond, maar tijdens overladen zal er toch niet veel gras door gaan 🤔 .
Jasperfendt
Quote Reactie van @Noorderling:
Onverdicht gras

Daarom dan kan Fliegl weer mooi afschuifwagens verkopen.
Ruben-Wind
In Ontario zie je nog de wereld getrokken hakselaars waarbij soms de karren worden gewisseld en soms met een overlaad bak er achter. Daar is dit net wat voor.
dirkao
In het filmpje wordt genoemd dat het maisseizoen en het grasseizoen elkaar overlappen.dat is iets waar ik hier in brasil ook mee zit. maisseizoen loopt van ong.1 januarie tot eind juni, gras en haver van half april tot begin november. Ik heb al wel eens geprobeerd om een getrokken hakselaar erbij te kopen, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. zo´n buffelding zou uitkomst kunnen bieden. (zal wel weer te duur zijn).
Gerron
@dirkao Gaat dat goed met haver in een ladewagen? Of is het resultaat beter als het gehakseld is? Dezelfde vraag over lucerne.
+1
dirkao
@Gerron over lucerne kan ik weinig zeggen, het wordt hier heel weinig geteeld. als ik me goed herinner heb ik weleens wat gehakseld bij een klant,maar ik weet niets over de resultaten ( zal wel goed geweest zijn, anders had de goede man wel geklaagd.) over haver: het gaat hierbij om haver wat gemaaid wordt voordat het in de bloei schiet, zo kun je best wel goeie voordroogkuil maken wat de koeien ook graag vreten. dit is ook goed met een opraapwagen in te kuilen. heb je haver die al in de bloei staat, of nog erger in het zaad, dan is hakselen echt de beste oplossing
+6
valmet 605
Ik zie hier wel wat in. Terug naar 150 pk voor de fliegl en met 4pitters voor de silagewagens. Weg met die megaapparaten over het land. Brandstof is blijkbaar nog steeds te goedkoop. Het wie heeft de grootste is nog steeds nummer 1. Daarbij vermoest dit systeem minder dus minder behoefte om structuur bij te voeren.

Grasdrogerijen kunnen hier ook vast wat mee.
walker1
@valmet 605 Daar zit zeker wat in. Bovendien komt 150 pk tegenwoordig ook al met gemak uit een 4 cilinder. Wat ik al eerder schreef, voor de minder draagkrachtige grond zoals veen is dit wel een mooie machine, zeker als er dan ook relatief lichte 4 cilinder voor kan. Als de transportcombi's dan niet of nauwelijks in het land komen kan het transport natuurlijk wel prima met grote wagens en 6 cilinders.
mike_v
Quote Reactie van @valmet 605:
Daarbij vermoest dit systeem minder

Het wordt toch aangereden in de kuil?
Gerron
@mike_v Ik denk dat hij bedoelt dat de tegendruk in de laadbak hier niet hoeft om de silagewagen vol te laden. Dat gebeurt in een ladewagen dus wel.
mike_v
Nog even doorladen terwijl de bak 'gevuld' is bedoel je @Gerron? Dat doet weinig aan de structuur van het gewas in mijn ogen.
Gerron
@mike_v Hoe wil je die spinazie aanrijden?
mike_v
Dat lukt wel @Gerron ... Gisteren ook nog lekker versie spinazie ingekuild (hakselen en oprapen) 😆 .
Gerron
@mike_v We hebben het hier niet over hakselen.
mike_v
Ik ook niet @Gerron. Boer had hakselaar laten komen voor rondom en opraapwagens voor verder weg.

Maar wat @valmet 605 bedoelt met "vermoest", bedoel je toch dat wanneer het gras tegen de achterklep zit, er dan altijd nog wat bijgeladen wordt zodat het wat geperst zit? Daar heeft de structuur toch niet onder te lijden?
+1
Noorderling
@mike_v die plukken blijven inelkaar hangen en krijgt de mengwagen ook moeilijk uit elkaar wat zorgt voor selectie en restvoer.
m uut m
@Noorderling
Bij de schuitemaker is dit het ergst.
+1
mdoornekamp
@m uut m kluitemaker
mike_v
Quote Reactie van @Noorderling:
die plukken blijven inelkaar hangen

Of je man op de kuil moet dan wat beter uiteen gooien voor het aanrijden of je mengt niet lang genoeg in mijn ogen.
+2
Noorderling
Quote Reactie van @mike_v:
Of je man op de kuil moet dan wat beter uiteen gooien voor het aanrijden of je mengt niet lang genoeg in mijn ogen.

Die reepjes die tussen de messen door komen zijn zo vast geperst dat dit niet door een grasvork verdeler of mengwagen uit elkaar getrokken wordt. Dit zit veel vaster geperst dan dat je los gras verdicht in de bult.
valmet 605
@mike_v door het hakselen verdwijnt een deel structuur met name bij gras wat iets stam heeft. structuurverlies door aanrijden zie ik niet zo.
mike_v
Quote Reactie van @valmet 605:
structuurverlies door aanrijden zie ik niet zo

Ik ook niet. Maar dat "vermoezen" in de opraapwagen zie ik ook niet meteen een negatief gevolg hebben omdat het toch "tot één homogeen blok" gemaakt wordt in de kuil.
m uut m
@mike_v
Jij bent geen melkveehouder anders wist je het wel.
mike_v
Leg me dan eens uit @m uut m. Waarom mag het niet vermoezen in de wagen en wel in de kuil waar het aangereden wordt? Kuilsappen? Die heb ik liever uit de wagen lopen dan de dagen na het kuilen over je erf. Weg zijn ze toch.
+1
m uut m
@mike_v
Eenmaal een prop blijft een prop
+1
Gerron
@mike_v De meeste forumdeelnemers weten wat vermoezen is maar ik denk dat jij daar een andere betekenis aan geeft. Wat bedoel jij met vermoezen op de kuil?
mike_v
Quote Reactie van @mike_v:
Leg me dan eens uit

Dat vraag ik jouw toch ... 😉
Wat ik denk dat jullie bedoelen is, zoals eerder gezegt; Een "volle" wagen nog een beetje voller persen waardoor het min of meer één blok wordt.
+1
mdoornekamp
@mike_v klopt. De meeste schuitemaker rijders weten van geen ophouden. Het laatste gras wat je erin perst, is gewoon kapot gedrukt
Gerron
@mike_v Het gaat erom wat er met het gras in de invoer gebeurt als de tegendruk te groot is. De laadbak hoeft dan nog niet eens vol te zitten.
mike_v
Quote Reactie van @Gerron:
tegendruk te groot

Dus teveel gewas boven de invoer. Dat heeft dan toch ook meer met de chauffeur te maken dan het principe van de opraapwagen? Als je denkt dat de tegendruk te hoog wordt (waardoor je gaat vermoezen) dan is het aan de chauffeur om de ketting in gang te zetten, ookal zit die niet boven tegen de automaat te duwen.
Gerron
@mike_v En dan krijg je de laadbak dus niet vol. Met die Fliegl kan je dus de silagewagen die er naast rijdt wel vol krijgen omdat je de bodemketting van de Fliegl constant aan laat staan zodat de kans op vermoezen zo klein mogelijk is.
+1
mike_v
Oké @Gerron, op die manier. Nu volg ik 😉 .
roelvdw
@mike_v chauffeur speelt ook mee maar van schuitemaker is bekent dat ze snel vermoezen en vermoezen kost kracht en veel brandstof (zwaar trekken)
+1
roelvdw
@mike_v vermoezen in de wagen is het produkt zo hard knooien dat de struktuur van het gewas kapot gaat of vermorzeld waar na het niet meer goed aante rijden is ,heeft dus niet echt met sap uitlopen te maken ,ik was een aantal jaar geleden bij een vriend aan het inkuilen met schuitemaker en een strautmann in de winter pakte je de laagjes van de schuitemaker er zo tussen uit ,daar zat broei in en rook muffig dat van de strautman niet terwijl de zelfde aanrijder op de kuil zat .
die zelfde winter is de schuitemaker de deur uit gegaan
robbies
Volgens mij bepaalt niet de ladewagen of de hakselaar de capaciteit, maar de man op de kuil
m uut m
@robbies
Ligt er meer aan wat voor kuil.
Bij sommigen zie je een smalle terug steek bult dan schiet het niet hard op.
Wij hebben een sleufsilo van 11 bij 70 waar we overheen rijden.
We hebben 1 keer gekuild met 2 hakselaars en zelfs dat ging prima.
+2
huske
@robbies het is juist de kunst om dat om te draaien. Kuil hier in met hakselaar, Wiersen harkt tussen de 13 en 15 meter bij elkaar. Meestal met 1 rondje is de silagewagen vol. Silo van 11 bij 40. Twee shovels op de bult. Lukt me al paar jaar om tegen zelfde ha prijs het gras aan de bult te krijgen als hier in de buurt met loonwerker die met twee ladewagens rijd
robbies
@huske het gaat mij niet om de prijs, maar om de manier waarop getracht wordt het gewas zo snel mogeijk van het land te krijgen. Als de infrastructuur op het erf niet in orde is (krappe aanrijmogelijkheden, smalle silo's, te weinig capaciteit op de kuil etcetera etcetera), heeft het geen zin om supersonische capaciteitsverhogende opraapmogelijkheden te ontwikkelen. Dat gaat toch alleen maar te koste van de kwaliteit
Noorderling
@robbies
De wereld is groter dan Nederland alleen. En ook binnen Nederland zijn de verschillen enorm. Van blokken van 40ha+ in de polder en het oldambt tot percelen van nog geen hectare met singels in het oosten van het land.

In de gebieden met grote percelen zitten vaak ook de wat grotere bedrijven met bijpassende voeropslagen. Als alles dan een beetje klopt en in verhouding is kun je de capaciteit van de machines volledig benutten.
robbies
@Noorderling Je hebt gelijk. Ik omschreef het niet goed. Wat ik wilde zeggen is dat het geen zin heeft om capaciteitsverhogende middelen te gebruiken (ipv ontwikkelen) als de infrastructuur op het erf niet goed is
jan-broekate
Ze hebben het over een dat er een trekker met weinig vermogen voor nodig is maar dan hebben ze het over 150 pk dat noem ik niet echt weinig vermogen
valmet 605
@jan-broekate wat is dan weinig vermogen volgens jou. 2017?? Ik kan wel bedenken dat ik een fendt 211 voor deze machine kan zetten... Hoe gaat de afvoer van het gras daarna? Meestal met grote trekkers.
jan-broekate
@valmet 605 Weinig pk noem ik tussen de 50 en 80 pk
mdoornekamp
@jan-broekate met 50 pk kun je bij grote bedrijven hooguit een blokken verdeel kar aandrijven. En zelf s dat is nog krap. Voor de rest kun je er niks mee.
Jasperfendt
@mdoornekamp Tussen de 50 pk schudden harken voerdoseerwagen noem maar op.
mdoornekamp
@Jasperfendt moet je geen 15 meter schudder hebben
mike_v
De helft houd het bij de meeste fabrikanten ook al op @mdoornekamp 😉 .

50 pk ... Ik moet al heel goed nadenken om nog een landbouwbedrijf te vinden waar zulk trekkertje staat.
Jasperfendt
@mdoornekamp durf makkelijk een 15 meter schudder aan onze 305 tehangen
Fendt926Driver
@Jasperfendt bij ons ook. Maar 305 is ook al 62 pk
Jasperfendt
@Fendt926Driver ik heb het ook over 50 tot 80 pk de hele tijd valt 62 ook onder 😜
mdoornekamp
@Jasperfendt zijn er eigenlijk nog wel trekkers van 50 of 60 pk nieuw te koop?
Jasperfendt
@mdoornekamp Meer dan genoeg, maar dat is allemaal meuk uit Verweggistan met Europees trekkermerk erop en de kleuren daarvan. 😓
mdoornekamp
@Jasperfendt dus geen vario bak? hahahaha
Jasperfendt
@mdoornekamp Meeste werk wat zon trekker moet doen zal zonder vario ook wel willen😜
SJB533
Quote Reactie van @Jasperfendt:
dat is allemaal meuk uit Verweggistan met Europees trekkermerk

Dat valt wel mee!

@mdoornekamp
Ja hoor. Dat spul is genoeg te koop. En ook in diverse uitvoeringen. Heel simpel, maar ook wat luxer. Zelfs met CVT worden ze aangeboden. (+Fendt 207 Vario bijvoorbeeld)
Jasperfendt
@SJB533 207 heeft al weer 75 pk, en het meeste is gewoon meuk uit Verweggistan oa Nh en deutz
mike_v
Quote Reactie van @Jasperfendt:
gewoon meuk uit Verweggistan

Waarom zouden trekkers die 'ginds achter' gemaakt worden niet goed zijn? Die fabrieken zijn net zo modern en goed uitgerust dan de West-Europese fabrieken hoor. Dat die kleinere trekkers wat minder uitgedost zijn heeft gewoon te maken met de prijs. En zolang de vraag er niet naar is, gaan ze er ook geen kosten aan maken om het cru te zeggen.
Jasperfendt
@mike_v ik heb het over kwaliteit, ken al mensen genoeg die met zulke rommel op de koffie zijn gekomen.
+1
mike_v
Ik kan er ook genoeg opnoemen die met een 200pk+ trekker niets dan last hebben gehad @Jasperfendt, van alle merken 😉 . En visa versa.
Gerron
Quote Reactie van @mike_v:
Waarom zouden trekkers die 'ginds achter' gemaakt worden niet goed zijn?

Laat maar eens meerdere personen zien die langdurig goede ervaringen hebben met dat soort trekkers. Je schrijft daarna opeens: "Ik kan er ook genoeg opnoemen die met een 200pk+ trekker niets dan last hebben gehad van alle merken . En vice versa."
Er is geen enkele machine waar nooit wat mee is maar over het algemeen zijn westerse trekkers betrouwbaarder dan "trekkers die ginds achter zijn gemaakt."
Het valt me op dat je wel vaker opeens het onderwerp verandert. Is dat omdat je over het vorige onderwerp niet zo zeker meer bent?
Zulk gedrag is niet bevordelijk voor de communicatie op dit forum.
mike_v
Euhm @Gerron ... Het is Jasper die hier begint over "trekkers van ginds". Ik ga daarop in ... 🤔
Gerron
@mike_v Sorry, ik had even moeten toelichten dat jij opeens van het onderwerp "trekkers van 50 of 60 pk" naar trekkers van "200 pk+" gaat.
Als je ergens op in gaat dan kan je ook wel je uitspraak onderbouwen met een bronvermelding.
+1
vrije boeren
@Gerron Ben je leraar of zo ?
mike_v
Quote Reactie van @Gerron:
van 50 of 60 pk" naar trekkers van "200 pk+"

Lees even opnieuw.

Jasper verteld dat het gros van de gebruikers van de "50 tot 80 pk trekkerklasse", niet tevreden zijn en ze meer in de werkplaats vertoeven dan in het veld. Ik zeg daarop dat er meer dan genoeg gebruikers zijn van 200pk+ trekkers die ook vaker in de werkplaats zitten dan in het veld.

Daarbij kan je een heel verhaal vertellen over het feit dat die kleinere trekkertjes "minder kwalitatief" zouden zijn. Je moet ook eens bedenken waarvoor die trekkers gebruikt zouden moeten worden. Die trekkertjes zijn simpelweg niet gemaakt voor grotere machines. Waarom zouden ze daar het beste van het beste insteken als het op metalen aankomt (om nu maar iets te noemen)? Als je trekker het fysiek niet aankan, dan had je een model groter moeten kopen en dan heb je meteen een hogere kwaliteit.
Gerron
@mike_v Nee,dat schrijft Jasper niet. Hij heeft het over trekkers in die klasse uit Verweggistan. Jij beweert dat die trekkers net zo goed zijn als trekkers die in het westen zijn gemaakt en ik vroeg je dus om tevreden gebruikers. Jij vergelijkt die trekkers met 200+ pk trekkers en die worden vrijwel alleen in het westen gemaakt.
Wat bedoelde je nou met vermoezen op de kuil? Daar heb je nog geen antwoord op gegeven.
mike_v
Dat hele vermoezen is uitgelegd @Gerron ...

Ik beweer nergens dat die trekkers evengoed zijn dan de grotere klasses. Integendeel. Ik zeg dat dat niet zo is ... Ik zeg dat die kleinere trekkers meer dan goed genoeg zijn voor het werk waarvoor ze ontwikkeld zijn. Begrijpend lezen hé.
Gerron
Quote Reactie van @mike_v:
Dat hele vermoezen is uitgelegd @Gerron ...

Wij hebben je inderdaad uitgelegd wat vermoezen is. Maar wat bedoelde je nou met vermoezen op/in de kuil?
"Jasper verteld dat het gros van de gebruikers van de "50 tot 80 pk trekkerklasse", niet tevreden zijn en ze meer in de werkplaats vertoeven dan in het veld. Ik zeg daarop dat er meer dan genoeg gebruikers zijn van 200pk+ trekkers die ook vaker in de werkplaats zitten dan in het veld."
Hier vergelijk je wel degelijk 2 verschillende trekkerklassen met elkaar en ontwijk je het punt waar die trekkers zijn gemaakt.
mike_v
Ik dacht dat met vermoezen bedoeld werd dat het één blok/pap wordt (bij natter gras) als het aangereden wordt @Gerron. Dat heb ik toen ook gezegd.

In jouw ogen zal ik het nooit goed kunnen verwoorden maar goed, nog eens dan; Jasper zegt (kort door de bocht) dat die kleine modellen, die door vrijwel iedere fabrikant op een andere locatie 'ginderachter' worden gemaakt, slechter zijn. Wat is slecht volgens jouw? Als ze stuk gaan door ongepast gebruik/misbruik? Als ze stuk gaan omdat je er te zwaar werk mee doet, heeft dat niets met de trekker te maken in mijn ogen. Misschien denk jij daar wel zo over maar als jij met een strop van 2 ton, een last van 4 ton gaat verplaatsen. Ga je dan ook klagen dat je strop een slechte kwaliteit heeft als hij stuk gaat? Of geef je dan wel toe dat het gewoon een fout van de gebruiker is?
Jasperfendt
@mike_v ik bedoel alleen dat de trekkers van vroeger tussen de 50 en 80 pk 305’jes en 308 enzo en 845 enzo en al de andere gelijkwaardige trekkers uit die tijd, kwalitatief heel wat beter zijn dan de buget trekkers die net zo mechanise zijn als de trekkers van toen.
+1
Gerron
@Jasperfendt Even voor de duidelijkheid:Je bedoelt toch dat die budgettrekkers in Verweggistan worden gemaakt? Of geldt dat ook voor trekkers die in het westen worden gemaakt?
+1
Jasperfendt
@Gerron Ik bedoel idd de trekkers die in Verweggistan worden gemaakt.
mike_v
@Gerron/@Jasperfendt, "budgettrekkers". Daar wordt weer wat anders aangehaald 😉. Dat is alsof je Itek fietsen (kennen ze dat in Nederland?) Vergelijkt met een Ridley.

Maar ook daar geldt; is het om iedere ochtend je fiets 1 km van huis aan het station in weer en wind neer te gooien en 's avonds weer op te pikken, dan is die van de Itek goed genoeg. Is het om iedere dag 25 km te fietsen naar je werk dan kies je een Ridley.
Er is niets mis met die van Itek, maar kortweg gezegt zijn dat wegwerpfietsen terwijl de andere een meerdere jaren bruikbaar zijn.

Ik ging tot op heden ervan uit dat we het over de A-merken hadden.
+1
Gerron
Quote Reactie van @mike_v:
"budgettrekkers". Daar wordt weer wat anders aangehaald

Nee,daar hebben we het de hele tijd over. Het gaat over trekkers die niet in het westen worden gemaakt en daar zit dan soms ook een sticker van een A-merk op. En jij reageerde daarop dat die trekkers kwalititatief net zo goed zijn en dat de fabrieken waarin ze gemaakt worden net zo modern zijn als in het westen. Dus nogmaals: Geef eens voorbeelden van tevreden gebruikers van dat soort trekkers.
Die fietsmerken ken ik niet maar voor 1 kilometer fietsen zou ik niet de moeite doen om een prulfiets aan te schaffen en ik zou die kilometer gewoon lopen.
Gerron
Quote Reactie van @mike_v:
Ik dacht dat met vermoezen bedoeld werd dat het één blok/pap wordt (bij natter gras) als het aangereden wordt @Gerron. Dat heb ik toen ook gezegd.

Je wist dus niet wat vermoezen is. Gelukkig weet je het nu wel. Onthoudt dat je niet altijd weet wat er bedoeld wordt en schroom niet om te vragen wat wij bedoelen maar ga niet telkens het onderwerp veranderen als je zelf niet weet waar het over gaat.
+1
mike_v
Quote Reactie van @Gerron:
schroom niet om te vragen wat wij bedoelen

Daar ben ik niet bang voor. Ik ging gewoon uit van een andere betekenis, kan iedereen gebeuren. Maar van onderwerp veranderen is nooit de bedoeling (/geweest). Er is niets mis met een gezonde discussie nu en dan maar als ik achter mijn mening sta dan blijf ik daar ook achter, net als jij 😜 .
Gerron
@mike_v Prima reactie! Maar om een stelling te onderbouwen zou het mooi zijn als je voorbeelden geeft.
mike_v
@Gerron:
Quote Reactie van @Jasperfendt:
het meeste is gewoon meuk uit Verweggistan oa Nh en deutz

Volgens mij zijn New Holland en Deutz-Fahr nog steeds A-merken.
En van die kleinere Deutz-Fahr trekkers weet ik nu dat ze in Italië gemaakt worden. Dat is ook niet West-Europa maar in mijn ogen "Verweggistan".
Gerron
Quote Reactie van @mike_v:
En van die kleinere Deutz-Fahr trekkers weet ik nu dat ze in Italië gemaakt worden. Dat is ook niet West-Europa maar in mijn ogen "Verweggistan".

Vind je nou echt dat Italië in Verweggistan ligt?
mike_v
Is niet ver in afstand @Gerron, maar is ook niet West-Europa zoals jullie praten. Misschien voor jouw wel maar op menige atlaskaart niet.
SJB533
@Jasperfendt
Wordt bij Fendt in de klasse van 60 pk ingeschaard... 60 pk nominaal, DIN

De rest van wat je noemt is natuurlijk ook gewoon onzin. CNH produceert gewoon trekkers in Europa, onder 70 pk, JD produceert ze ook, laat ze ook deels maken. AGCO laat eveneens betrouwbare trekkers maken onder de 70 pk...
valmet 605
@jan-broekate laten we reëel blijven. Wanneer was de loonwerker bij jou met 80 pk om gras te rijden ?
walker1
@valmet 605 Verschilt per loonwerker hoeveel pk de trekkers allemaal zijn. Hier zit in de buurt een loonwerker die ook veel oudere boeren, hobbyboeren als klant heeft, ook wat groenvoorzienings en cultuurtechnisch werk doet. Die heeft ook een aantal lichtere trekkers in de vloot. In ieder geval 2 smalspoortrekkers van rond de 80 pk en verder 2 of 3 4-cilinders uit de JD 20 en 30 serie, weet de precieze types niet, maar qua formaat en gewicht ontlopen ze elkaar niet veel en zullen rond de 100 pk zitten. Met de JD's doen ze vooral balen wikkelen, maar ook schudden en harken, maar ook maaiwerk op kleinere percelen en taluds, verder ook voor de kleine balenpers, maar die hangt als het druk is ook wel eens achter de smalspoor trekker.
Uiteraard zijn er ook de nodige zwaardere trekkers bij dat bedrijf. Maar als ik andere loonwerkers wel een met de hark of wikkelaar bezig zie met 200 pk er voor, denk ik ook wel eens of dat nou echt nodig is. Maar die hebben mogelijk niet een heel jaar rond werk voor een lichtere 4 cilinder van ca. 100 pk
+1
rubenv
Heb het er met een vertegenwoordiger overgehad
is voor loonwerkers en veehouders met 1 tot 3 opraapwagen
de theoretische snijlenkte van de lely pickup is 38mm. dat is toch nog lang geen hakselaar.
maar de prijs lag tusse de 60000 a 80000 en al zal dr een haksel unit onder gebouwt worde werdt die weer te duur.
met een trekker van 120 pk moest je al 15 per uur kunnen rijde in een normale snede.
maar al heb je land op afstand dan moet je toch wel paar karretjes hebbe rijde die moeten ook betaald worden en die moete toch ook allemaal het land in want met dat kleine bunkerte ken je ook nog net niks..
mijn conclusie leuk bedacht maar beetje nutteloos
mike_v
Quote Reactie van @rubenv:
die moete toch ook allemaal het land in want met dat kleine bunkerte ken je ook nog net niks

Daarvoor zit die er ook niet op hè. Die zou enkel dienen voor die 20 meter te rijden terwijl de ene wagen vertrekt en de andere plaatsneemt onder de pijp.
+1
huske
@rubenv ladewagens kost minimaal 140 in het uur. Silagewagen 80. Kan je dus haast het dubbele aan silagewagens laten rijden. Dan is het maar net wat die andere machine kost per uur
Gerron
Ik denk dat dit systeem beter werkt als het gras na de invoer direct omhoog gaat d.m.v. een sneldraaiende opvoerband waarna het in een bak (Zoals op die Hesston hakselaars) valt met een grote loscapaciteit. Op die manier heb je ook geen walsen meer nodig dus valt het gras minder luchtig in de silagewagen. En ik zou er een tandemstel onder zetten.
+1
JD3010
@Gerron Leef je uit en bouw er ook 1. 😎
Gerron
@JD3010 Wat betaal jij dan voor zo'n machine?
mdoornekamp
@Gerron hij is akkerbouwer. Dus heeft geen gras om te oogsten.
JD3010
@Gerron ?? Ik hoef er geen, maar vind het een geweldig idee. Als je andere ideeën ervoor heb, ontwikkel het.👍
mdoornekamp
@JD3010 mijns inziens lijkt het teveel op een getrokken hakselaar. En de aanschaf prijs is te hoog. Die paar liter diesel per klant per jaar gaat dat niet goed maken.

Bij mijn grootste kanten draai ik 100 uur per jaar met de wagens totaal. Moet je wel heel wat liters diesel besparen per uur. Die paar honder euro per jaar gaat je de kop niet kosten op je complete winter rantsoen. Plus het risico dat je het ergens anders in deze nieuwe inkuil trein laat liggen.
JD3010
@mdoornekamp Denk een beetje breder dan je eigen klantenkring. Dit is veel meer geschikt voor het buitenland. Zie het als een uitdaging. 💪💪
mdoornekamp
@JD3010 daar gebruiken ze liever een zelf rijdende hakselaar van 700 pk. Capaciteit
JD3010
@mdoornekamp Wat denk je wat zo'n trein in de heuvels aan diesel extra nodig heeft?
Ik heb geen idee wat zon ding kosten moet.
mdoornekamp
@JD3010 als de capaciteit hoog genoeg is, maakt dat per ton product niet uit.
KHeb niet alles gelezen , leuk speeltje met een kletsverhaal erbij, het voegt volgens niks toe aan de bestaande methodes, maar ikkanhetmishebben !!!
Gerron
@Detukkeroettwente Waar het om gaat is dat een bedrijf zonder ladewagens maar dus wel silagewagens met dit systeem kan inkuilen zonder dat de hakselaar (met op dat moment maisbek) omgebouwd wordt. Die dure ladewagens zijn ook niet bijzonder rendabel als ze mais vervoeren.
Gerron
@Detukkeroettwente Of in jouw taal: KNETTERGEK DAT BINT ZE !!!
@Gerron Nee dat hoor je mij niet zeggen , kweet niet of het veel toevoegd, maar ehh gerron zat er vandaag veel of weinig LACHGAS in de lucht ???
Gerron
Quote Reactie van @vrije boeren:
@Gerron Ben je leraar of zo ?

Zo'n uitspraak heeft niets met het onderwerp te maken. Je schrijft wel vaker rare dingen op dit forum. Waarom doe je dat? Ik geef even wat andere uitspraken van jou:
"Wat ben je weer een hoop aan het mekkeren"
"last van je maandelijkse probleempjes ?"
"wat een dom arrogant gelul"
cs-agrar
Quote Reactie van @Gerron:
Zo'n uitspraak heeft niets met het onderwerp te maken. Je schrijft wel vaker rare dingen op dit forum. Waarom doe je dat? Ik geef even wat andere uitspraken van jou:"Wat ben je weer een hoop aan het mekkeren""last van je maandelijkse probleempjes ?""wat een dom arrogant gelul"
Reageer @Gerron


Welk vak geef je?
Gerron
@cs-agrar Droom maar mooi verder.
weurding
@Gerron over schoonzussen bij de tieten pakken?
Gerron
@weurding Dat ging over je eigen vrouw bij de tieten willen pakken maar het verschil niet zien omdat ze zo op elkaar lijken.
+1
weurding
Quote Reactie van @Gerron:
maar het verschil niet zien

gelukkig hebben we ook nog een neus 😂
+1
Gerron
@weurding Maar als dat ook niet werkt dan probeer je wat anders...
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden gras , opraapwagen , fliegl , hakselaar , kuil , machine , brandstof , invoer , kracht , concurrentie en agritechnica geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!