Illustratie van:

Deutz D6806 - Moer van het stuurwiel vast

Goedenavond
Wie kan mij helpen,
Ik wil het stuur van de d6806 eraf hebben, maar krijg de moer in het hart van het stuur niet los...
Als we met 2 man (1 draaien met kruissleutel, 1 stuur tegenhouden) proberen los te draaien dan draait het stuur over de as, en draait de stuur as, maar de moer komt niet los. Bij verhitten gaat het rubber van het stuur smelten, bij lassen of slijpen is de stuur as beschadigt. Het staat nu al een paar dagen in de wd40, maar vandaag was dit de constatering... wie heeft de gouden tip?
De wielen blokkeren zal helaas niet gaan omdat het en trekker is met stuurbekrachtiging, dus dan zou je door de orbitrol heen draaien, wat natuurlijk niet bevordelijk is...

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Ronald-Deutz-Fahr: Kun je tussen de "hoge" spijlen van het stuur de moer niet zijdelings (langs de stuuras) doorzagen? Of anders van boven af met een klein/dun slijpschijfje de moer vlak langs de stuuras doorslijpen.

@Wimsumar zoiets hebben we ook bedacht, zagen zal helaas niet lukken ivm de ruimte, en slijpen word ook krap kwa ruimte vrees ik...
+2
Wimsumar
Beste Ronald-Deutz-Fahr:

Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
vrees

Of door middel van een boortje de knijpkracht van de moer ondermijnen door op de dikke stukjes van de zeskant een gaatje te boren?
@Wimsumar dat is geen gek idee! Ik wacht even af of er toevallig speciale trucjes zijn oid, anders dit proberen...
Loeideutz
Deze hebben wel stuurbekrachtiging maar volgens mij nog geen orbitrol. Naar mijn weten dus gewoon een vaste mechanische verbinding tussen stuurwiel en vooras. Maar ik kan het fout hebben.
@Loeideutz ik heb er echt een oebitrol onder zitten. Zit ook een dubbele pomp op, je kan met je pink sturen
+2
InsaneNL
Ik zou eerst een poging wagen een echte kruipolie in plaats van WD40. WD40 is namelijk een waterverdrijver en geen kruipolie. Een mix van 50% aceton en 50% automatische transmissievloeistof (atf) schijnt zeer goed te werken. Wel goed schudden/mengen voor gebruik omdat aceton en atf altijd weer scheiden van elkaar.

Dit zijn de testresultaten van een Amerikaans blad. 100 foot pound is 135 Newton meter.
*Penetrating oil .......... Average load*
None ........................... 516 foot pounds
WD-40 ..................... ... 238 foot pounds
PB Blaster .................... 214 foot pounds
Liquid Wrench ............... 127 foot pounds
Kano Kroil .................... 106 foot pounds
ATF*-Acetone mix...............53 foot pounds
@InsaneNL sinds we WD 40 gebruiken is er eigenlijk geen echte kruipolie Meer op het bedrijf, misschien niet gek om te hebben voor speciale gevallen als dit 👍🏻
Fendt926Driver
@InsaneNL atf heb ik wel. Maar hoe kom ik aan aceton?
Lijkt me heerlijk zo een super oplosser in de werkplaats te hebben
Fendt926Driver
@InsaneNL ok. Mooi. Een liter eerst voor het uitproberen is ook voldoende.
Dank je...
Fordje6500
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar hoe kom ik aan aceton?

Potje nagellak remover bij je dochters uit de kast halen
+1
bartjuh
Dikke luchtsleutel erop
@bartjuh dan ben ik bang dat de orbitrol stuk gaat, net het duurste en slecht verkrijgbaarste van de hele trekker...
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr jaa daar zal ik maar heel zuinignop zijn!
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Ik denk dat je het beter met een luchtsleutel had kunnen doen. Een kruissleutel geeft veel meer kracht op de as. Waardoor nu het stuur los op de as zit. Dus of je moet een nieuw stuur of een nieuwe as. Ik hoop voor je een nieuw stuur.
bartjuh
@ronald-deutz-fahr
denk dat dat meevalt. moer van een dynamo draai je met lucht ook zo los terwijl met een gewone sleutel de dynamo rond gaat draaien...
deutzisthebest
Je zou misschien met een dremel en een klein slijpschijfje de kracht uit de bout halen.
+1
mdoornekamp
Om verdere schade te voorkomen zou ik de moer en evt het stuur stuk slijpen. Een stuur is waarschijnlijk nog wel weer aan te komen
+2
dendeze
Boor gaatjes van 3 of 4 mm door de moer van het hart tot de buitenkant dan kan je met een beitel de moer doorkappen, bij zoiets doe ik dat zelfs recht over elkaar dan valt de moer in twee stukken.
+1
frank857
Bij mij zat hij ook muur vast goed in spuiten en dan met een dop en een lang stuk ijzer flink op spanning zetten en dan hem met de hamer laten schrikken
+1
goeiedag eem
Kun je de as onder het stuur ook niet met een pijpentang tegen houden en dan de moer los draaien?Anders zou ik gewoon de moer met een dremel door frezen/slijpen, het stuur kapot slijpen is ook nogal wat en een nieuw stuur zit al snel op 75 a 100 eur, en zon moer zal de kop niet kosten
+2
Gelukt! Bedankt voor de tip @Wimsumar @dendeze !
Met een boortje 2 gaten boren, daarna klap met hamer en bijtel.

(klik om te vergroten)

+1
jammermaarhelaas
@ronald-deutz-fahr

Dank voor de terugkoppeling en duidelijke foto.
+1
FONHOF
Heb ik met mijn 6006 ook gehad, paar avonden in de kruipolie gezet en dan met een beitel los geslagen
+2
dendeze
@ronald-deutz-fahr, Hartelijk dank voor je antwoord en de goede foto, dit kan ook anderen helpen en het is leuk dat er na de oplossing feedback gegeven wordt dat het gelukt is, dan weten wij ook dat we het niet voor niets doen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6806 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN