Hallo iedereen,
Ik ben bezig aan de restauratie van een IH 553.
Alle bekabeling tussen alternator-startmotor-contactslot en batterij is door iemand anders losgemaakt en daardoor zit ik een beetje in de rats... De alternator heeft geen interne spanningsregelaar, die is extern opgebouwd op de tractor. Op de spanningsregelaar zelf staat geen merk en op de 3 aanwezige polen staat geen aansluitcode. Iemand een idee waar ik een duidelijk schema of tekening kan vinden van een mechanische spanningsregelaar? Op de alternator heb ik een B+ en een D+ staat. De eerste loopt naar de batterij dacht ik en de D+ zou volgens mij naar de spanningsregelaar moeten lopen maar ik heb geen flauw idee naar welke aansluiting...
Aansluitschema externe spanningsregelaar van een wisselstroomdynamo oftewel alternator
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Bij een Bosch dynamo heb je nog 3 extra aansluitingen nodig te weten : D+ D- en DF vaak in een combistekker
Daarom twijfel ik of je een dynamo hebt met externe regelaar ; als een dynamo maar 2 aansluitingen heeft is de regelaar meestal ingebouwd ( B+ is + accu en D+ is controle lampje voor laadcontrole )
Dus de B+ aan de accu en deD+ aan het controlelampje verder hoef je geen meer aansluitingen te maken .
Waarschijnlijk komt de dynamo van een auto ?
Stoort je radio wel ; dan op de D+ aansluiten ( ontstoren van de borstels)