Illustratie van:

Case International 745 XL - Case international 745 XL Trekker word zonder belasting al warm. Hoe kan dit?

Met niks er achter en normaal rijden komt de temperatuurmeter net in het rode. Bij gebruik van de verwarming zakt de meter weer. Wat kan er aan de hand zijn?

Deel dit topic

Reacties

+2
Wimsumar
Beste W Bouma: Hoogstwaarschijnlijk zit de radiateur vol (uitwendig) met hooi, stof, onkruidzaden etc. waardoor er te weinig koellucht doorgezogen kan worden.
Advies: Motorkap los/omhoog en met de hogedrukreiniger (voorzichtig) de lamellen schoonspuiten.
+1
jo845xl
Zou ik beginnen met thermostaat al eens na te kijken .
Eerst thermostaat controleren inderdaad. Deze zit tussen motor en radiateur, daar zie je een bolvormig dekseltje met 2 bouten. Die losdraaien met sleutel 14, en wip je met een schroevendraaier de thermostaat zo uit.
Je kunt de thermostaat testen door door hem in een pannetje met water te doen en vervolgens op het vuur te zetten. Rond 85 graden hoort hij te openen
stephan-inter
Waterpomp kan ook versleten zijn.
Zou eerst gewoon de thermostaat vernieuwen
+2
NHpowerr
Je kan hem toch ook eens laten draaien zonder thermostaat? dan weet je het zeker 😄
redeagle14
@W Bouma kijk ook naar de radiateur dop. Is vaak de oorzaak van warmte problemen.
+1
Wimsumar
Beste RedEagle14:

Quote Reactie van @redeagle14:
oorzaak van warmte problemen.

Wat is er dan mis met de radiateurdop?
redeagle14
@Wimsumar als de dop geen of te weinig tegendruk (0.7bar) geeft dan ligt je kookpunt lager. De eerste natuurkunde les leerde al: drukverhoging geeft kookpunt verhoging. Denk maar aan de snelkookpan.
+1
Wimsumar
Beste RedEagle:

Quote Reactie van @redeagle14:
tegendruk

Dat kan ik niet rijmen met de klachtverschijnselen in de topicopening.
redeagle14
@Wimsumar als er geen druk opgebouwd wordt kan stationair nog wel gaan koken. Dop is altijd het eerste waar je naar moet kijken. Daar komen de meeste koelproblemen vandaan.
jammermaarhelaas
@redeagle14

Heeft dat ook te maken met het trillen van het motorblok, en dat daardoor de koelvloeistof geen constante druk tegen de wand houden kan, er dus cavitatie kan ontstaan? De luchtbellen worden daar als het ware reeds geïnduceerd/opgewekt.

Door een juiste dop, waardoor er een kleine overdruk ontstaat, wordt de koelvloeistof al beter tegen de wand gedrukt. 0,1 Bar komt immers overeen met 1 meter waterkolom, en 0,7 Bar die je aangaf in dit topic betekend al 7 meter kolomhoogte. Z'on dop doet dus heel wat meer dan alleen afsluiten van een opening.

En dan komt daar het verhogen van het kookpunt nog bij als eigenschap van koelvloeistof onder hogere druk.
+1
redeagle14
@jammermaarhelaas die luchtbellen of cavitatie ontstaat door de zuurstof in het water. Daarom bij een Inter altijd koelvloeistof gebruiken en geen water. Koelvloeistof is dood water met anti-vries. Eigenlijk moet je bij elke motor koelvloeistof gebruiken.
+1
Wimsumar
Beste RedEagle:

Quote Reactie van @redeagle14:
als er geen druk opgebouwd wordt kan stationair nog wel gaan koken.

Ik wil alles graag beter weten en wederom verzuim jij jouw bewering te onderbouwen. Daarom heb ik vandaag de auto gestart en de motor stationair tot op bedrijfstemperatuur laten draaien (kachel dicht/uit). Nadat de electrische koelventilator stopte heb ik de "radiateurdop" van het ("hogedruk")expansivaatje gedraaid. Na nog een klein half uur draaien op stationair toerental was de temperatuurmeter er warmer noch kouder van geworden.
Vooralsnog ga ik er weer vanuit dat de radiateurdop niets met het topickoelprobleem te maken heeft.
redeagle14
@Wimsumar dan geloof je het niet. Maar ik met veel ervaring dat ik gelijk heb. Ik al veel motoren zien koken door een slechte of verkeerde dop. Bijvoorbeeld Mercedes werkt met 1 bar overdruk. Als hij maar 0.5 wordt hij erg heet en gooit het water er uit.
@redeagle14
Ik heb wel eens mee gemaakt dat een trekker steeds het koelwater eruit gooide, en daardoor bij zware belasting wel eens warm liep. Toen dop vervangen en natuurlijk koelvloeistof bijgevuld. Probleem was toen opgelost.
Wimsumar
Beste RedEagle:

Quote Reactie van @redeagle14:
gooit het water er uit.

Dit "slechte dop"-verschijnsel is niet genoemd door de topicvraagsteller. (Of misschien nog niet opgevallen).
+1
guy s
Radiator uitblazen en luchtfilter ook eens nazien en misschien ook uitblazen/ vervangen , help dit niet kan je naar thermostaat gaan zien . zit er nog genoeg koelvloeistof op ?
mauser
Ik weet niet hoe erg het word, maar ik heb mijn koppaking kapot gehad. Had ik dezelfde symptomen, alleen bij mij kwam het op een gegeven moment uit de overdruk geblazen. .
Corne S
Is de temperatuurmeter wel goed? Wordt de radiateur warm? Zit er verschil in temperatuur boven en onder?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 745 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0