Ford 8340 - Ford 8340 - plots stilvallen

Ford 8340 valt soms ineens stil, niet langzaam snakken ofzo, maar direct helemaal dood. Rare van de zaak is dat hij dit reeds 3 maal heeft gedaan maar tot op heden enkel wanneer de bak minder dan half staat (2e tank dus), hierdoor lijkt het raar dat het aan de elektrische stopklep ligt. Iemand suggesties?
arnoba

Reacties

Sanderjd
Misschien zit de brandstof filter dicht of de opvoerpomp is kapot. Ik denk dat de opvoerpomp kapot is, dat heb ik namelijk ook bij mijn John deere gehad dat ie ineens uitviel.
arnoba
Filter is reeds vervangen, maar is er iemand die weet of er een elektrisch opvoerpompje aanwezig is? Ik kan het niet zo gauw vinden, het lijkt mij raar dat bij een mech opvoerpomp het effect zo plots is??
radium45
@arnoba Probleem kende hier een maxxum 5150 ook. Heb toen een relais bij de stopklep op de pomp gezet zodat die klep de voeding rechtstreeks van de accu kreeg. Probleem was weg.
nhmonteur
Deze trekker heeft geen elektrische opvoerpomp. De brandstofpomp zelf heeft een ingebouwde opvoerpomp.
Om te beginnen zal je alle aanvoerleidingen eens moeten controleren en kijken of de filters goed gemonteerd zitten. Kijk ook het haakse kraantje eens na die voor de waterafscheider zit (Ter hoogte van dynamo) hier wil nog wel eens rotzooi in verzamelen.
redeagle14
@arnoba probleem ken ik. Wij hebben een elektrisch pompje onder bij de tank gemaakt. Geen probleem meer gehad.
NHpowerr
Heb dit probleem ook gehad met een ford 7840, dit was de elektrische stillegger die voor problemen zorgde. Is gewoon een blokje die op de brandstofpomp staat die moet vervangen worden, 5minuten werk 😄
arnoba
@NHpowerr Hieraan hebben we ook al gedacht, het rare van de zaak is dat het tot op heden enkel gebeurd wanneer het onderste deel van de tank aangesproken moet worden, de elektrische stopstelklep zou het toch ook doen bij volle tank? Of zou dit 3 x puur toeval zijn?
NHpowerr
@arnoba je kan het altijd eens proberen, dit is nu ook de grootste kost niet. Ik kreeg de trekker soms zelfs niet meer aan, dan gewoon eens de zekering eruit en er terug in en het werkte terug.
arnoba
@NHpowerr Probleem ligt niet aan de stopstelklep, daarstraks begon hij te 'snakken' bij stationair lopen, morgen gaan we zoeken wat het probleem is, waarschijnlijk of lucht of defect aan opvoerpomp, en het is altijd pas als de brandstof 'omhooggezogen' wordt vanuit de onderste tank onder de trap, zolang de brandstof uit de bovenste tank komt is er geen enkel probleem merkbaar.
NHpowerr
@arnoba wij hebben ook eens gehad dat de pomp om op te pompen als je filters vernieuwt stuk was, kan misschien ook dit zijn...
jammermaarhelaas
@NHpowerr

De opvoerpomp (ronde drukknop) op het dieseloliefilter bij de 40 serie is alleen voor het ontluchten, wordt niet mechanisch aangedreven door de motor zelf.
Of het moet later veranderd zijn?
arnoba
@jammermaarhelaas is idd zoals je zegt, dient enkel voor het oppompen
rolph94
Heb het probleem ook is gehad bij een 8240. Die zakte soms ook spontaan in toeren. Ook eerst maar de brandstof filters vervangen maar bleek het ook niet te zijn.
Toen verder gekeken was er een wartel van een koppeling los getrilt te zijn halverwege de aanzuigleiding waardoor hij soms valse lucht aan bleek te zuigen.
arnoba
@rolph94 Ik hoop dat het bij ons hetzelfde is, dan is het snel en goedkoop gemaakt 😉
morgen gaan we zoeken
arnoba
We denken het probleem gevonden en opgelost te hebben; nieuwe dichtingen in de leiding van waterafscheider naar handpomp/filterhuis en van handpomp naar drukpomp.
Deze wartelmoeren waren reeds helemaal tegengedraaid en toch leek het dat deze leiding ietwat te los zaten, na demontage waren er 3 van de 4 die niet meer 'gezond' waren, deze alle 4 vervangen en alles lijkt oké. Wanneer hij terug aan het werk is geweest geef ik definitief antwoord.
arnoba
Het probleem leek verholpen wanneer hij aan het lopen is geen schokken of dergelijke meer, echter wanneer hij gestart wordt met tank lager dan 1/2 na een halve dag of langer stilstaan valt hij dadelijk weer stil, loopt dus langzaam af wanneer hij stilstaat. Iemand nog suggesties?
redeagle14
@arnoba gewoon die opvoerpomp plaatsen en je bent er van af.
arnoba
@redeagle14 welk pompje hebben jullie gebruikt? Van een TM reeks ofzo of iets universeel?
redeagle14
@arnoba EOP40104 van Kramp. Leiding van de tank losmaken en een klein stukje slang van tank naar pomp en een steuntje maken. Draad van af contact met een zekering er tussen en pompen maar.
arnoba
Quote Reactie van @redeagle14:
EOP40104

We zullen kijken of we nog iets kunnen vinden en anders zal het dat worden.
nhmonteur
@arnoba Het kan goed zijn dat je brandstofpomp zelf de diesel laat terug zakken. Zodra de tank op half staat betekend dat alleen de onderste tank gevuld is en je brandstofpomp dus boven dieselniveau staat. Daardoor kan hij evt diesel laten terug zakken door eventuele lucht langs de aandrijfas of gashendel.
Je zou de pomp kunnen na laten kijken/ afdichtingen vervangen. Maar het makkelijkst is inderdaad een universele elektronische opvoerpomp tussen de aanzuigleiding monteren. Je deze parallel op de stopsolenoid aan kunnen sluiten.
mdoornekamp
@nhmonteur terugslag klepje in de aanvoerleiding doen ze ook wel eens
samie
In de brandstofpomp zit zelf ook nog een zeefje, heb is gehad dat die helemaal toe zat
arnoba
Bedankt, voor alle reacties, wanneer er tijd is zullen we het eens bekijken, ik ga aan mijn examens beginnen en ons vader heeft al werk genoeg, voorlopig zal hij het zo moeten doen en gewoon als hij half is al bijtanken voor hij wordt stilgelegd.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!