Deutz Motoren - Verschil deutz bf6l 912 en bf6l 913

Wat is het verschil tussen een deutz bf6l 912 motor en een deutz bf6l 913 motor?
fendt612s

Reacties

+2
kramer
Hier staat het een en ander.
tractorfan.nl/topic/89140/
+3
goeiedag eem
De 912 heeft een boring 100 en slag van 120 mm en de 913 heeft een boring van 102 en slag van 125 en daar is ook de krukas zwaarder van iig wel bij de turbo motoren, daar zijn de lagerpassingen van de en krukas 5 mm dikker en is de piston pen ook dikker 40 ipv35 mm
RobDeutz104
@goeiedag eem Niet alleen de krukas is anders bij de turbo motoren
goeiedag eem
@RobDeutz104 dat klopt de pistonpen ook, is ook 40 mm ipv 35 en er zit zuigerkoeling in een turbo motor,
+2
KubotaB6001
De klassieke Deutz motoren worden aangeduid met 10 karakters. Bij trekkermotoren worden karakter 1, 3 en 7 bijna altijd weggelaten omdat deze hier nooit (nauwelijks) van toepassing zijn.

1: n.v.t.
2: A = Kompressor of B = Uitlaatgasturbo
3: n.v.t.
4: F = Fahrzeugmotor: Trekker, bus, vrachtwagen
5: x = Aantal cilinders
6: L = Luchtgekoeld, M = watergekoeld
7: x = n.v.t. (letter die aantal cilinders aangeeft)
8: x = cijfer dat generatie van motor aangeeft
9: xx = één of twee cijfers die slaglengte in cm aangeven (ongeveer)
10: T = In combinatie met B: Turbomotor maar minder vermogen dan de versie zonder T.

Karakters 1, 3, 4 en 10 kunnen nog veel meer letters bevatten met hun resp. betekenis, maar deze worden nooit bij trekkers gebruikt. Zou te ver leiden in dit topic.

Je kan dus al veel afleiden uit de motorcode van een Deutz-motor. Details zoals zuigerkoeling en afmetingen van bepaalde onderdelen zitten hier natuurlijk niet in verwerkt, dat zou het te gecompliceerd maken 😀

Beide types die jij aanhaalt zijn dus voornamelijk verschillend in slaglengte.
Favorit614
@KubotaB6001 hoe warm mag een deutz motor worden?
Op mijn Liebherr 512 zit een deutz 913 met turbo, en geeft de olie temperatuur aan.
Deze zit tijdens normaal werk rond de 100 graden.
selten
@Favorit614
Zijn in principe sensoren voor te koop, die je temperatuur aangeven. De exacte temperatuur weet ik helaas niet.
Favorit614
@selten De temperatuur meter zit er wel op, maar ben gewoon benieuwt hoe warm de olie eigenlijk mag worden in de motor
+2
KubotaB6001
@Favorit614 Probleem met deze oudere generatie van motoren is dat hier amper thermomanagement of iets dergelijks opzit. De 913 was geloof ik wel de eerste generatie met een regelbare ventilator, om toch een beetje regeling te hebben.

Veel hangt af van het klimaat waarin je werkt, bij -15°C en halve belasting zal de temperatuur niet boven de 100°C uitkomen, als je op volle belasting werkt in een warm klimaat kan de temperatuur oplopen tot wel 125°C zonder echte problemen te geven. Wat dan wel van uiterste belang is, zijn de kwaliteit, de eigenschappen en de versheid van de motorolie. Dit is namelijk de enige vloeistof die alle essentiële motordelen bereikt en dus voor kritische temperaturen kan beschermen.

Af fabriek werd er destijd SAE 10, SAE 20 en SAE 30 geadviseerd afhankelijk van seizoen en bijbehorende klimatologische omstandigheden. Bijgevolg moest er in gebieden met sterk wisselend klimaat olie gewisseld worden afhankelijk van het seizoen.
Heden voldoet echter een minerale multigrade 15W40 van een A-merk zeer goed voor in ons klimaat. Aanvaardbare temperaturen zullen hierbij tussen 100°C en 115°C liggen.
fastrac3155
@Favorit614 in onze 512 wordt de motor ook behoorlijk warm, bijna tegen het rode aan vd meter
selten
@fastrac3155
Zit er voldoende KVS in?
Kanalen niet verstopt???
+3
JD-4450
@selten ik heb een kameraad van me ook ooit een half uur laten zoeken naar de dop van de radiateur van mijn deutz f2l612..... 😆
fastrac3155
@selten is een luchtkoeler dus niet van toepassing
@Favorit614 heeft ie altijd al gedaan, motor is ook al een keer los geweest en schoon gemaakt toen, Mr bleef ut zelfde, hij loopt tegen het rode aan en vervolgens loopt hij weer wat terug en zo schommelt het wat op en neer, maakt ook niet uit of het -10 of +30 is buiten.
selten
@fastrac3155
Sarcasme 😉😉
KubotaB6001
@fastrac3155 Temperatuursensor nog wel goed?
fastrac3155
@KubotaB6001 nooit naar gekeken, Mr hij doet ut al 14 jaar probleem loos, dus mocht de sensor afwijken dan zij het zo.
fastrac3155
@KubotaB6001 nooit naar gekeken, Mr hij doet ut al 14 jaar probleem loos, dus mocht de sensor afwijken dan zij het zo.
Favorit614
@fastrac3155 deed de mijne eerst ook.
Ik heb al het plaatwerk vd moror er afgehaald, en de koelribben voor en vooral achter goed schoon gestoomd.
Dat scheelt eenhoop.
RPCounty
@KubotaB6001 en zuigerdiameter. Resp.100mm en 102 mm...
Husqvarna
De 913 heeft ook meer pk's 😀
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz Motoren ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!