Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Synchroonringen

Ik heb al een tijdje last van mijn tractor die kraakt als ik aan het overschakelen ben. nu weet ik al dat de Synchroonringen zijn versleten maar ik weet niet goed hoe ik ze moet vervangen en waar ik de tractor ergens moet splitsen of bij de koppelingsplaten of achter de versnellingspook wie weet hier raad mee en kan mij vertellen hoe het moet.

M.v.g

Deel dit topic

Reacties

MaartenMandemaker
Een 135 heeft een ongesynchroniseerde versnellingsbak, dus ook geen synchromeschringen.
Kareltje
Dat is normaal bij zulke transmissies, is niks ergs aan. Je kan wel zonder kraken overschakelen, maar dan moet je precies het juiste toerental hebben!
old man jose
Bij het schakelen kun dubbelclutsch doen of iets langer wachten met weer in de versnelling zetten. En het is niet een ongesynchroniseerde maar een constant mesh Bak.
Oftewel synchro mesh /constant mesh Synchro mesh ringen
Wimsumar
Beste D.J.Kompas: Je hebt met de M.F. 135 de meest perfecte trekker om het trekkerrijden te leren! De ongesynchroniseerde versnellingsbak leert je, technisch gezien, te schakelen op het juiste moment. Ook de vaak zeer slecht werkende remmen van dit model trekker leert je het aan goed op te letten op wat je op je pad tegenkomt.
Overschakelen kan kraakvrij door te "dubbelclutchen", d.w.z., bij overschakelen: koppeling intrappen dan versnelling in de 'vrij', dan koppeling omhoog laten komen en direct weer intrappen en vervolgens opschakelen naar de volgende hogere versnelling. Bij terugschakelen ook hetzelfde "dubbelclutchen" en dan op het moment dat de koppelling omhoog is gelaten en de versnelling in de 'vrij' staat, tussengas geven.
Doel van het "dubbelclutchen"( dubbelkoppelen) is dat op het moment dat de versnelling 'vrij' staat en het koppelingspedaal omhoog dat de opeenvolgende versnellings-tandwielen dezelfde snelheid krijgen.
De zeer goed geoefende chauffeur kan met dit gevoel voor schakelen zelfs zonder te ontkoppelen op- en terugschakelen!

Een gesynchroniseerde bak "straft" de chauffeur helaas niet af voor schakelfouten (met name teveel versnellingen in één keer terugschakelen. Met mogelijk grote schade aan de versnellingsbak als gevolg. 😞
Kareltje
Ik heb leren trekker rijden op een 135. Slechte remmen zijn het zeker, alleen dat ding gaat niet zo hard ook, dus vaak volstaat alleen gas terugnemen.
john deere 7810
Dat is een van de laatste types old man 😛
Fendt_favorit
Een MF 135 hoef je zelfs niet eens te dubbel clutchen, zonder kun je ook perfect opschakelen!
Wimsumar
Beste Fendt_Favorit: Met name Fendt versnellingsbakken ( met in beginsel perfecte synchronisatie) staan er om berucht voor de zeer hoge reparatiekosten van versleten/misbruikte synchronisatieringen. Zelfs een Fendt schakelt beter met de "dubbelclutch-schakelmethode!
pekelderboer
Je moet gewoon tussen gas geven . bij onze 891 kan ik ook schakelen zonder koppeling , : gas geven gas los uit de versnelling halen gas geven gas los tegen de volgende of vorige versnelling aanhouden (NIET DRUKKEN) en dan vloept die er op een gegeven moment zo in , gewoon kwestie van aan voelen en dan kan dat met die mf 135 ook zonder kraken . . .
Wimsumar
Beste Pekelderboer: Bij opschakelen ( naar hogere versnelling) is geen tussengas nodig!(Werkt zelfs averechts) Immers, de snelheid bij het "freewheelen" tijdens het opschakelen komt overeen met de snelheid bij ingeschakelde hogere versnelling bij lager motertoerental.

(Maar ja, tussengas van de 891-6 cylinder klinkt wel mooi hè 😃 )
pekelderboer
Jah zeker. 😛
Fendt_favorit
@ Winsumar. Mijn opmerking was neit negatief bedoeld, juist positief. Het klopt dat de Fendt 300-serie wel eens een versnellingsbakreparatie nodig heeft. Maar 9 van de 10 keer komt dit door de gebruiker, doordat ze de pook niet ver genoeg doorduwen met opschakelen. Dit komt ook weer een stuk door Fendt, omdat zij het eigenlijk té soepel schakelend gebouwd hebben. Maar mij zul je niet horen klagen, perfecte versnellingsbakken!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
8