Illustratie van:

Steyr 8070 - Steyr 8070:Hoe moeten de hendels staan bij bediening aftakas

Ik kom er niet uit welke hendels voor de instelling van de aftakas zijn. Aan de linkerkant, linkse handel is aan/uit. Groene knop rechts staat nu omhoog getrokken. Is dit dan 1000 toeren?
Volgens het instructie plaatje is er nog een hendel rechts maar welke is dit en waarvoor is deze?
Daarnaast staat er op de gele sticker links ' Wenn Zapfwelle nicht in Verwendung ist dann Hebel nach unten schwenken= Ein' . Hoezo, hoe zet je de aftakas dan uit? Ik dacht juist met deze linker hendel.

Deel dit topic

Reacties

Janneke01
Ter verduidelijking twee foto's

(klik om te vergroten)

Rechts

(klik om te vergroten)

Links
hobbyboer
Ik ken deze trekkers totaal niet, maar als ik zo even naar de foto's kijk zou het kunnen dat:

Groene knop omlaag en zwarte knop omlaag is 540
Groene knop omhoog en zwarte knop omlaag is 540E
Groene knop omlaag en zwarte knop omhoog is 1000
Groene knop omhoog en zwarte knop omhoog is 1000E

Kun je de zwarte knop misschien in 3 standen zetten?

Dan vermoed ik dat er een neutraal opzit en dan kun je de aftakas inschakelen met de hendel links en dan staat die toch uit (in z'n vrij) en slijt het druklager van de aftakaskoppeling minder als je de aftakas langere tijd niet gebruikt.
+2
hobbyboer
Nog even rechtstreeks antwoord op je vragen:

"Volgens het instructie plaatje is er nog een hendel rechts maar welke is dit en waarvoor is deze?"

Ik denk de zwarte knop/ trekhendel naast de groene en dat deze dus is om tussen 540 en 1000 te kiezen en waarschijnlijk een neutraalstand.

"Hoezo, hoe zet je de aftakas dan uit? Ik dacht juist met deze linker hendel."

Voor kortere tijd inderdaad met deze hendel links. bv bij het keren op de kopakker.
En voor langere tijd door de aftakas in neutraal te zetten en daarna de inschakelhendel weer op 'ein'
+1
steyrTom
Dit is al weer een tijdje geleden voor mij maar de linker hendel is inderdaad je aftakas koppeling. Deze hoort normaal omlaag te staan, alleen als je de aftakas in of uit wilt schakelen ( net als dat je de koppeling in trapt als je wilt overschakelen tijdens het rijden) trek je deze omhoog. Hier boven staat het ook al beschreven; de zwarte hendel is om te kiezen tussen 540 of 1000 toeren of neutraal. Als je geen aftakas werk doet staat de hendel in de neutraal zodat de koppeling naar beneden kan, hele dagen met de koppeling omhoog getrokken rijden is namelijk niet goed. De groene knop is om de eco stand in te schakelen. Deze gebruik je als je een machine achter de trekker hebt waar de trekker sterk genoeg voor is zo met bijvoorbeeld al met 1500 motor toeren 540 toeren op de aftakas heeft in plaats van 2200 toeren, wat weer brandstof bespaard.
hobbyboer
@steyrTom Oke, zelfde als ik al bedacht had door alleen even naar de 2 bovenstaande foto's te kijken.

De stickers spreken voor zich dus 👍

Ik kan alleen niet uit de stickers opmaken waar de N zich bevind.
Zit die op de zwarte hendel tussen de 540 en de 1000? of onder de 540?
Ik zie wel een N staan bij het plaatje van de hef (trekkertje met ploeg)
Janneke01
Dank voor jullie reacties. Ik heb vanmorgen de aftakas aangezet. De zwarte hendel heeft 3 standen: laag langzaam, midden, langzaam, omhoog snel.Echter de groene handel zit muurvast in de uitgetrokken stand. Ik denk dat deze omlaag moet staan en de zwarte in het midden om de aftakas uit te zetten maar dat lukt dus niet. Kruipolie bij het scharnierpunt tegen het blok heeft nog geen effect gehad. Dit is waarschijnlijk de reden dat de hendel aan de linkerkant altijd op 'aus' stond. Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?
+1
ster
Quote Reactie van @Janneke01:
Kruipolie bij het scharnierpunt

Is voor mij ook lang geleden dat ik met Steyer tractoren gewerkt heb.
Toch zou je kunnen proberen om alle scharnier punten de komde dagen flink te bewerken met WD40.
Hopelijk komt hij los, succes gewenst.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Janneke01:
De zwarte hendel heeft 3 standen: laag langzaam, midden, langzaam, omhoog snel.

Ik vermoed dat 1 van de 2 'langzaam' standen toch de neutraal is, er zat zeker geen machine aan de aftakas tijdens het uitproberen?
Janneke01
Klopt, er zat geen machine achter.
Waarschijnlijk dus middelste stand neutraal.
+1
Wimsumar
Beste Janneke1:

Quote:
de groene handel zit muurvast in de uitgetrokken stand.

Heel veel STEYR-trekkers hebben ook een zogenaamde rij-afhankenkelijk draaiende aftakas. D.w.z., de aftakas draait voor- of achteruit gekoppeld aan de wielaandrijving.
Ik heb geen (rij)ervaring met STEYR maar zou de groene knop deze functie hebben? Er staat mij ook iets van bij dat hierbij de groepenpook in neutraal moet staan alvorens de rij-afhankelijke stand gekozen kan worden.
Met andere woorden: ''speel'' nog wat met de 'vastzittende' groene knop bij verschillende standen van de groepenpook.
hobbyboer
Quote Reactie van @Wimsumar:
Heel veel STEYR-trekkers hebben ook een zogenaamde rij-afhankenkelijk draaiende aftakas.

Klopt. En een 430-toeren aftakas hebben ze ook lang gehad.
Misschien heeft deze de rij-afhankelijke ook wel (tweede stomp misschien?), maar als je even de foto bekijkt en de sticker die te zien is, kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat de groene knop is om te kiezen tussen de 'normale' en de 'eco' stand.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Wimsumar:
Er staat mij ook iets van bij dat hierbij de groepenpook in neutraal moet staan alvorens de rij-afhankelijke stand gekozen kan worden.

De groepenpook in neutraal is toch om bij (sommige) stil staande trekkers de rij-afhankelijke aftakas te gebruiken?
Om bv een mestmixer makkelijk vooruit en achteruit te laten draaien?
Onze Renault had dat echter niet, die was in die stand 100% rij-afhankelijk in alle versnellingen, groepen en voor- en achteruit.
De Volvo van een buurman kon ook stilstaand de rij-afhankelijke laten draaien herinner ik mij vaag.
Zal idd wel via de groepenpook gegaan zijn.

Ik zou me voor kunnen stellen dat een transmissie-constructeur er voor kiest om de rij-afhankelijke alleen werkzaam te laten zijn in de veld-groep.
Bij transport niet nodig en voorkomt te hoge toerentallen.
En het voorkomt overbelasting van de aandrijving in de kruip-groep.
+1
hobbyboer
@Wimsumar In dat laatste geval zou het idd logisch zijn dat de rij-afhankelijke aftakas alleen ingeschakeld kan worden als de groepen pook vrij of in de juiste groep staat.
Omdat de andere dan geblokkeerd zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 8070 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0