Reacties

paul-mertens
Het is wel heel bizar dat veewagen langs dr kant parkeert... maar dat andere bestuurder nog erin rijdt die zal wel aan telefoon hebben gezeten. Iedergeval een wonder dat die niks heeft.
+5
Fendt926Driver
@paul-mertens hoezo bizar?
Met varkens laden mag je niet met een aanhanger vol varkens van een ander bij een andere op het erf komen om de voorwagen vol te laden.
Je moet de aanhanger dus ergens afkoppelen. Mgewerkt in de buurt van het bedrijf om bij te laden.
Maar het liefst op een parkeer of indistrie terrein. En zeker goed verlicht.

Maar de tuinders hier parkeren ook alle wagens zo op of langs de straat onverlicht en als je er wat van zegt krijg je een grote mond.....
paul-mertens
@Fendt926Driver dat wist ik niet dat aanhanger niet mee mocht naar de erf van andere boer. Vanwege ziektes??
+1
jammermaarhelaas
Hopelijk wordt de transporteur nu niet aangeklaagd.
walker1
@jammermaarhelaas Waarom hoop je dat? In het geval dat die transporteur fout zit, dan lijkt het mij logisch dat hij ook voor de schade opdraait?
+1
jammermaarhelaas
@walker1

Ik bedoel het aanklagen van het transportbedrijf, niet het afhandelen van de schade zoals het hoort.
walker1
@jammermaarhelaas Tja dat zijn ook 2 verschillende trajecten. Schade afhandelen is verzekeringswerk. Of er iemand aangeklaagd, vervolgd, bekeurd, gestraft wordt is aan justitie. Politie zal ongetwijfeld proces verbaal opgemaakt hebben, de chauffeur van de vrachtwagen gehoord hebben, en evengoed ook de chauffeur van de personenauto gehoord hebben, gecontroleerd hebben of deze aan het bellen/appen was, snelheid, etc.
+2
GROENEDEERE
Ik zet wel grote vraagtekens om het feit dat de wagen op een kruispunt staat.
En waarom staat de wagen ook aan de verkeerde weghelft? Met de triangel tegen het verkeer in levensgevaarlijk.
walker1
@GROENEDEERE Staat daar inderdaad wel raar, zo bij een kruising of splitsing. Verder jammer dat er totaal geen informatie bij het artikel gegeven wordt. Hoe laat is dit eigenlijk gebeurd, vee laden gebeurt ook vaak vroeg in de ochtend, was het misschien nog donker of schemer? Aangezien het een afgekoppelde de aanhanger is, zullen de alarmlichten waarschijnlijk niet gebrand hebben, tenzij de aanhanger ook een accu heeft.
karlofendt
@walker1 meestal zit er wel een accu op de aanhanger, als ze bij ons gaan kalveren laden en ze hebben de aanhanger vol, zetten ze die ook aan de weg en dan branden altijd de lampen wel.
selten
Het afkoppelen van de aanhangwagen op bepaalde wegen kan zelfs beboet worden...
Hier keer gehad met het laden van rl biggen, dat de aanhangen, tegen de richting van het verkeer, instond. De politie kwam langs en hebben de chauffeur een waarschuwing gegeven.
De reden waarom hij tegen het verkeer instond, was gewoon omdat er een berm zit. En hij dan in de juiste rijrichting zat.
Deze had wel verlichting aan als hij op dat punt stil stond.

Maarja, in de verlichtingseisen blijkt dat een aanhangwagen reflecterende verlichting dient te hebben. Ervan uitgaande dat dit klopt, is er geen logische reden te bedenken deze af te koppelen op een kruispunt 😅
+1
Siete
@selten Bij mijn weten worden worden aanhangers vaak juist afgekoppeld op een driesprong oid omdat daar meer ruimte is voor het overige verkeer om er omheen te komen. Ze kunnen dan de zij weg gebruiken om te passeren ipv bijv de berm.
+2
selten
@Siete
Maar het mag officieel net. Net als parkeren dichtbij of op een kruispunt.
+2
930triplemaaier
@Siete en vaak is er ook straatverlichting op een kruising waardoor de aanhanger nog beter op valt
+1
Siete
@930triplemaaier Ja precies. Krijg toch n béétje het "beste stuurlui staan aan wal" gevoel bij veel reacties. Je mag er toch vanuit gaan dat de chauffeur voor de situatie de best mogelijke optie heeft gekozen om zn aanhanger tijdelijk te parkeren. Soms is het niet altijd even makkelijk als "even een parkeerterrein bezoeken". Maar goed.. Ook ik ken de situatie net zo min als de rest hier en ongelukken zijn natuurlijk altijd vervelend.
JD3010
Quote Reactie van @Siete:
e mag er toch vanuit gaan dat de chauffeur voor de situatie de best mogelijke optie heeft gekozen

Voor hemzelf ja, er zijn een hoop chauffeurs die aan hunzelf denken. Wij zijn groot en zwaar, een ander moet maar wijken. Hier zijn een hoop wegen die te smal zijn om langs elkaar te kunnen. Ze rijden een dam voorbij en de auto moet maar aan de kant.
Als hij z'n aanhanger nergens anders kwijt kan is dat zijn probleem, dit is gewoon onverantwoord.
Siete
@JD3010 Tuurlijk zijn zulke types er ook. Maar mijn ervaring met de meesten is toch juist net andersom.
Chauffeurs zijn naar mijn ervaring juist de weggebruikers die wel vooruit kijken en wel zoeken naar een oplossing. Dit in tegenstelling tot de meeste automobilisten. Lijkt soms zelfs wel dat hoe kleiner de auto die ze besturen hoe meer ruimte ze (denken) nodig te hebben....
En nee ik ben zelf geen vrachtwagenchauffeur😉
Loeideutz
@Siete Mijn ervaring met de 90% van de vrachtwagenchauffeurs is dat ze niet van het asfalt af kunnen. Want zij zijn te zwaar en de berm altijd te zacht. Iedereen moet voor hun aan de kant gaan. Kom je er een tegen die al wat ervaring heeft met rijden in het buitengebied, dan heb je geluk en wacht hij bij een inrit. Zoniet, dan heb je pech. Wat dat zijn dan vaak ook nog eens de chauffeurs die niet kunnen terug zetten.
marco955
@JD3010 kijk je wel een beetje uit als je mij tegen komt bij je in de buurt?
marco955
@JD3010 kijk je wel een beetje uit als je mij tegen komt bij je in de buurt?
JD3010
@marco955 Ik kijk wel uit voor je als je me 2x waarschuwt, ik zal morgen de weg wel even voor je beter maken.
marco955
@JD3010 hahaha ging niet helemaal goed . Maar ik kom morgen niet bij je in de buurt 😆😆😆
+1
mike_v
Quote Reactie van @Siete:
Je mag er toch vanuit gaan dat de chauffeur voor de situatie de best mogelijke optie heeft gekozen

De beste keuze is niet altijd de legale keuze. 😉
bas101
Staat daar in mijn ogen ook idioot geparkeerd zoals ik mij herinner moet je minimaal 5 meter vanaf een zebrapad kruising T-splitsing afstand houden als je wilt parkeren , mss makkelijk praten als toeschouwer maar in dit geval zou ik m zeker 100 mtr van de T splitsing en dan zeker in de rijrichting parkeren , achterop heb je in ieder geval nog de driehoek reflectors en markeringsborden , voorop heb je niks .
Wimsumar
Beste Bas101:

Quote Reactie van @bas101:
idioot geparkeerd

Precies!
Laat belanghebbenden (o.a.veehouders) zelf maar een parkeergelegenheid bij hun in-/oprit aanleggen (of andere transportmiddelen inzetten).
Voor betreffende chauffeur: Rijbewijs inleveren, verplicht cursus verkeerseducatie, een boete ter hoogte van het gewicht van achtergelaten voertuig en een nader te bepalen bedrag smartegeld voor de onfortuinlijke automobilist.
old man jose
@Wimsumar En dat de bestuurder van de auto op een !!!stilstaand!!! object knalt en zich vastboord is van geen belang,?
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
geen belang

Inderdaad, ieder weggebruiker heeft geen belang bij stilstaande objecten op de openbare weg. 😛
Laat onverlet dat je daar als weggebruiker ten allen tijde rekening mee moet houden al is het maar om een afgeknapte boomtak die de weg verspert.
Natuurlijk kun je bij voorbaat al conclusies trekken dat de automobilist(e) heeft zitten appen o.i.d. maar de kans is groter dat de schrik van de plots opdoemende joyspookrijdende vrachtwagenaanhanger het gaspedaal dieper heeft doen intrappen. Ik heb een militair rijbewijs en met bijbehorend materieel springt ieder medeweggebruiker in de houding, gaat heel gedwee opzij, verleend voorrang en/of wat dan ook, toch is (geloof ik) bij de rij-opleiding altijd gewezen op dat je andere weggebruikers niet mag hinderen.
walker1
@Wimsumar Zo is het, of zo'n chauffeur parkeert maar ergens die aanhanger op een industrieterrein, of op groot parkeerterrein. Bij een gemiddeld sportpark is er voor de middag ook niks te doen en is de parkeerplaats leeg, kan je best even een aanhanger neer zetten. Zou een mooie boel worden als iedereen zijn zooi die hij even een uurtje niet nodig heeft maar ergens op de openbare weg laat staan.
hobbyboer
Op deze manier parkeren lijkt mij idd niet helemaal juist volgens de regels.

Maar wat als hij wel alles volgens de regels gedaan zou hebben?
Op een andere plek, met de juiste verlichting en dergelijke.
Wat doe je dan met de dissel?
Er staat ook ergens dat je geen scherpe uitstekende delen mag hebben op minder dan 2 meter hoogte vanaf het wegdek.

Betekend dus eigenlijk dat je de aanhanger nooit op de openbare weg zou mogen parkeren.
Of je moet de dissel demonteren, opklappen, onder de wagen draaien, afschermen, op de grond leggen o.i.d.
bas101
@hobbyboerin hoofdlijnen klopt idd wat je hier schrijft , maar volgens mij is die regel met uitstekende delen alleen te intrepreteren voor voertuigen die rijdend de weg opgaan en niet voor stilstaande , immers zouden vrachtwagens met laadklep nooit meer kunnen laden en lossen , de laadklep dient dan wel gemarkeerd te worden met lampjes of die oranje pionnetjes en dat had die chauffeur hierboven ook kunnen / moeten doen .
walker1
@bas101 laden en lossen doe je meestal niet op de openbare weg. Als je op een erf lost, of bv bij een loods in een laaddok, dan ben je van de openbare weg af en gelden die regels van bv uitstekende delen niet meer.
Loeideutz
@walker1 Jij wilt niet weten hoeveel er op de openbare weg wordt gelost. Laden is dan misschien nog wat anders. Een neef van mij heeft jaren gereden voor een horecagroothandel. Bij bijna elke friettent, café, restaurant of andere kleine horecagelegenheid in stad of dorp sta je op de openbare weg te lossen met de laadklep ergens boven de grond. Dat is iets anders als dit geval, dat weet ik, maar het gebeurt veel, veel meer als jij denkt.
walker1
@Loeideutz Ja oke, dat zie ik ook wel eens, maar die hebben bijna altijd wel lichtjes in de laadklep zitten. Bovendien is bij een kroeg lossen altijd al in de bebouwde kom, vaak centrum, daar mag je dan ook maar 30 of hooguit 50 rijden. Vaak is dat ook nog aan tijden gebonden, moet bv vaak voor de middag gebeuren.
Op een plattelandsweg mag vaak al 80 gereden worden en daar verwacht je niet dat er iemand een grote aanhanger gewoon op de rijbaan parkeert. Het zal ongetwijfeld ook een stukje onoplettendheid zijn van die automobilist, maar bij bijna elk ongeval is het een samenloop van omstandigheden, in dit geval waarschijnlijk de combinatie van een onverwachte situatie en niet goed opletten. Kan me voorstellen dat de automobilist die trailer misschien al wel opgemerkt had, maar niet goed genoeg om te zien dat deze stilstond en dus aangezien voor een rijdend voertuig, daar komt dan bij dat die aanhanger op een splitsing staat, dus automobilist richt zijn blik vervolgens op de zijweg op te kijken of daar verkeer aankomt, daarna weer blik op de rijbaan en ziet tot schrik dat die trailer geen rijdend voertuig is, maar stilstaat.
bas101
@walker1 ik doelde vooral op lossen in de winkelcentra en dorpscentra en dat zijn toch echt openbare wegen , je hoeft geen 80kmh te rijden om t zeer te laten doen , ik ben er als kind ooit door opwaaiend zand met de fiets zeg 15kmh tegenaan gereden en lag voor 3 dagen met een hersenschudding in bed , in t daarop volgende antwoord wat je schrijft kan ik mee inkomen.
jordi 1455
Dit ongeluk had kunnen worden voorkomen.
de vrachtwagenchauffeur zat fout omdat hij de aanhanger onhandig op een voorrangsweg (wat niet mag) heeft neer gezet.
De automobilist zat fout omdat hij de aanhangwagen van een afstand had kunnen zien en niet oplette en handelde.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!