Illustratie van:

Fordson Super Dexta - Verstuivers getest en loopt slecht

Hallo tf'ers

Een tijd geleden heb ik de kleppen en verstuivers getest en afgesteld van mijn super dexta. 160 bar op de verstuivers en 0,25 op de kleppen. Alleen start hij nu slechter als eerst en loopt ook niet mooi meer. Eerder liep hij regelmatig stationair en kon ik in de 1 rijden met volgens de teller 800 900 toeren. nu gaat hij dan het geluid maken alsof hij uitvalt en loopt hij bij 1100 toeren redelijk stationair. gaat uitzichzelf heen en weer in toeren. maakt ook wat meer ploffend geluid dan. tak tak tak. De verstuivers stonden veel te hoog 190 bar ongeveer en heb ze afgesteld op 160 a 165 bar. Kan het zijn dat de pomp dit niet op kan brengen? de speling van de kleppen was 0 en zaten allemaal strak aan. heb ze toen allemaal op 0.25 gezet zoals het hoort maar na dit alles loopt hij niet zoals het hoort haha, wat zou het kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

RobVolvo
Als ik je verhaal zo lees, komen er vraagtekens boven bij mij over het kleppen stellen. Heb je de motor wel telkens in de juiste positie gezet? 3 cilinder moet je altijd even goed opletten bij het stellen van de 2e cilinder, omdat je minder makkelijk referentie kan halen uit een andere cilinder. Zoals ik je verhaal lees lijkt het alsof je het kleppendeksel eraf gepakt hebt en toen alles op 0.25 gezet hebt, tenminste zo vat ik het op.

Wat was de reden om dit alles te gaan doen, als ik vragen mag?
jannie2001
@RobVolvo ik heb het als volgt gedaan: kleppendeksel er af. eerste cilinder op tuimelen zetten en dan 360 graden draaien en dan afstellen. bij elke cilinder apart niet op de manier eerste tuimelen 4de afstellen wat met een 3 cilinder ook niet mogelijk is, reden was het slechte starten en omdat het in 40 jaar tijd nog nooit gebeurd was
RobVolvo
@jannie2001 Ok, dat zou dus goed moeten wezen. Ja daarom zei ik 3cilinder is altijd even goed opletten. Maar zoals het in je intro stond las het in mijn ogen een beetje raar vandaar... 😉
Wimsumar
Beste Jannie2001: Je schrijft:

Quote:
Kan het zijn dat de pomp dit niet op kan brengen?

Hoezo? Je hebt toch immers de inspuitdruk verlaagt van 190 naar 160. Daar krijgt de pomp het makkelijker van.
Heb je de brandplaatjes (ringen onder de verstuivers) vernieuwd of heb je nu mogelijk compressielekkage?
jannie2001
@Wimsumar vernieuwd inderdaad
RobVolvo
@jannie2001 Ook de verstuivers op juiste aanhaalspanning gezet?
jannie2001
@RobVolvo aanhaalspanning?
RobVolvo
@jannie2001 Ja die moeren op die tapeindjes die de verstuivers erin klemmen. Als je deze niet op de juiste spanning hebt, kun je krijgen wat Wim al zei, dat ie compressie gaat verliezen langs de verstuivers.
jannie2001
@RobVolvo aha dat zou wel wat kunnen wezen ja. onder welke spanning moet dit ?
RobVolvo
@jannie2001 Weet ik zo niet. Zou je de technische gegevens even moeten inkijken. Of dat @RPCounty dit misschien wel weet, of voor je kan nakijken. 😉
Wimsumar
Beste Jannie2001:

Quote Reactie van @jannie2001:
welke spanning moet dit ?

Het Dexta werkplaatshandboek schijft op pdf pagina 17 het volgende:

Stop compressieverlies door bij draaiende motor de ene verstuiverbevestigingsmoer iets los te draaien en de andere iets vaster.

lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…

Op pdf pagina 84 (is welliswaar het Fordson Major-deel van het werkplaatsboek) staat echter wel een aanhaalmoment voor de verstuiverbevestiging: 10 tot 15 Ft-Lbs. ( 13 - 20 NM eenheden-omrekenen.info/Pound-feet+in+Newtonmeter+… )
Daar staat ook nog bij de versuiverleidingen bij draiende motor te ontluchten. Dit (ingesloten lucht in de verstuiverleiding) zou bij jouw ook aan de orde kunnen zijn.
jannie2001
@Wimsumar bedankt voor de info, lucht in de verstuiverleidingen kan toch niet eigenlijk. want die verdwijnt op den duur toch de motor via de uitlaat
basia
Vacuum geregelde inspuitpomp ? Dan zou het membraam lek kunnen zijn .
jannie2001
@basia nee lijnpomp
old man jose
@jannie2001
Als er een leiding loopt vanaf de inlaat naar de brandstofpomp is deze dus vacuüm geregeld kerel, er zit dan een membraan
in de pomp dat kan stuk zijn en gaat de motor vreemd doen.
jannie2001
@old man jose nee geen vacuumpomp hoor. gewoon de mechanische pomp van de super dexta uit 63
Gust Daneels
Als bij een vacuumgeregelde pomp de membraam lek is dan gaat het toerental omhoog en omlaag op ralenti heb ik al ondervonden.
bas101
Zoals ik t lees moet je t probleem bij je verstuivers zoeken , daar deze op de tester bij 190 bar pas open gingen hebben zeer waarschijnlijk jouw plunjernaalden door aanwezig vuil geklemd , nu je je op 160 hebt gezet gaan ze waarschijnlijk een slechter verstuifbeeld geven
jannie2001
@bas101 daar zit wel wat in ja. te laag afgesteld betekent natuurlijk slecht spuitbeeld oftewel druppelend. maar hij spuit goed bij 160 a 165
RPCounty
Ze moeten op 150 bar staan
Wimsumar
Beste Jannie2001: Je schrijft dat er in geen 40 jaar de kleppen waren gesteld. Hoe is dan de verdere onderhoudstoestand van de motor?
Het luchtfilter propvol hooi en stof van zelfde tijdsbestek?
De smeerolie in de brandstofpomp is als asfalt?
In geval van een vacuümregulateur: is het regulateurventilatiefiltertje schoon/open?

Stopknop, stopkabel en/of stopheveltje blijven nergens haken?
jannie2001
@Wimsumar hahaha neehoor. olie is wel altijd om de 3 jaar ververst. net als de filters. olie in de pomp is reeds nog vervangen en dekseltje is er af geweest en is helemaal schoon
casejxu
Voor nog geen 20 euro ex btw p/stuk heb je nieuwe verstuivernozles. Misschien een idee die te vervangen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta en hebben de trefwoorden afstellen en verstuivers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN