International 644 - hydrauliekolie door de overdruk naar buiten

Ik heb deze week een 644 gekocht, de keerringen van de hef lekte dus heb ik die vervangen. heb alle hydrauliekolie afgetapt en nieuwe olie in gedaan.
maar nu komt de olie door de overdruk bovenop eruit, ook als ik de peilstok eruit laat komt de olie er ook uit.
er zitten ook allemaal luchtbellen in, en de tractor draait dan alleen stationair! ik weet niet wat het is, hopelijk kunnen jullie helpen!

mvg alexander
alex644

Reacties

international-633
Had je de hef wel omlaag bij het vullen?
alex644
Stond omlaag, maar nu zit de olie niet aan de peilstok maar het komt er nog net zo fijn uit!
het lijkt net of ie ergens druk opbouwt.
want de olie is helemaal gevuld met lucht.
Hoekstraj
Aha die lucht moet er uit 😉
alex644
Haha, dan zit er wel heel veel lucht in!
TomopSame
In een (EW) ventiel een leiding plaatsen en die leiding dan in het gat van de peistok steken. De tractor starten en de olie laten stromen voor circa 30 sec.
Probeer dat eens 😉.
alex644
Ik zal het eens proberen, maar snap niet helemaal wat er dan gaat gebeuren
old man jose
Een EW ventiel is zonder retour de olie wordt dan rond gepompt en zodoende ontlucht snapiee
TomopSame
Als je pomp wat versleten zou zijn heeft die moeite om de lucht in de aanzuigdarm weg te krijgen. Ik heb dat ooit eens voorgehad en op die manier ging het dan toch.
alex644
Aha, ik snap hem. maar de olie wordt toch zowieso rondgepompt. want als de peilstok eruit is zie ik de olie stromen. en bij bij het filter komt het er ook mooi in een straal eruit en niet met onderbrekkingen! maar ga het zowieso proberen, alle hulp is welkom
alex644
Ja ok, maar had ook gehoord dat je geen 2 verschillende soorten hydrauliekolie bij elkaar moet gooien. daarom had ik alles afgetapt en nieuwe erop. want wist niet wat erin zat!
TomopSame
De olie wordt "normaal gezien" rondgepompt ja. Maar als zoals bij mij het geval was de pomp doodversleten is kan deze de lucht niet wegkrijgen wat een goede normaal wel kan zonder te ontluchten 😉. Maar als je kan zien dat ze deze rondpompt zal dit het probleem niet zijn.
Dan denk ik eerder dat ze lucht zuigt waar de aanzuigdarm gekoppeld is aan de pomp of de boite.
alex644
Toch maar proberen te ontluchten via het ew ventiel?
of iets anders proberen?
ValtraStisch
Je moet olie met een lagere viscositeit gebruiken.
10w30 of een 32 of 46 hydrauliekolie.
Hydrauliekolie alleen gebruiken als je geen tractoren op je bedrijf hebt die de olie uit de achterbrug halen.

Het schuimen komt doordat je pomp versleten is.
Je zou de zuigzeef ook even schoon moeten maken.Die zit in de dikke imbus aan het begin/op overgang van de zuigbuis bij het hefdeksel onder je ventielenblok.

overigens kan mixen van olie ook problemen geven mbt schuimvorming.
alex644
Zit nu shell donax in, 10w30.
daarom heb ik alle olie afgetapt en nieuwe ingedaan.
kun je daar makkelijk bij, bij de zuigzeef?
nieuwe pomp kost €210,-
TomopSame
Je pomp kan je testen door in een ventiel een drukmeter te plaatsen.
marco955
Kontroleer of de aanzuig leiding overal goed vast zit kijk dat eert goed na dat kan het probleem zijn krijg je ook schuim vorming van
alex644
Heb net via het ew ventiel en toen terug de tank in zeg maar, maar dat werkt niet.
het blijft net zo hard schuimen en het komt ook schuimend uit het ew ventiel
alex644
Heb net met de dealer gebeld, en die zei:
of er zit een lek in de aanvoerleiding, of de keerring ligt uit de pomp, zal waarschijnlijk een keer lucht hebben gezogen!
ik zag geen lekkages op de aanvoerleiding dus ga nu een nieuwe keerring halen voor de pomp!
TomopSame
Dat je geen lekkages aan de aanzuigleiding ziet wil niks zeggen. Een aanzuigleiding kan perfect lucht zuigen zonder olie te lekken aangezien er geen druk op gestokken wordt 😉.
Maarja je kan eerst je pomp proberen, voor de prijs van een keerring moet je het niet laten.
marco955
Draai de banjobout eerst vast of haal gelijk ff nieuwe koper ringen had ik ook en je blijft anders zoeken die zit waar de leiding uit het hef blok komt
alex644
Had de pomp eraf geschroefd en meegenomen om er een nieuwe keerring in te laten zetten, bleek heel mijn pomp vervangen moest worden. heel de binnenkant was weggevreten waar de tandwieltjes zitten.
morgen is de pomp binnen. dus weten we meer! haha
TomopSame
Maar ga nu niet zomaar de oliepomp vervangen he. Want dat verschijnsel komt door cavitatie, wat wil zeggen dat die tractor al een hele tijd heeft gereden zonder een goede olietoevoer (of hij zuigt lucht). Hierdoor komen er luchtbellen in de oliepomp die dan aan de drukzijde imploderen en de pomp uitvreten.

Maar een goede dealer moet dat weten!
Wimsumar
Beste TomopSame: Je bedoelt te zeggen dat het hydraulische systeem nu "vol" met metaalgruis zit en vakkundig doorgespoeld moet worden. (?)
TomopSame
Niet echt, het meeste zal door de filter wel tegengehouden zijn en hij heeft de olie al ververst staat in zen post. Dus daar zal hij geen last meer van hebben. Natuurlijk kan er wel nog wat (aluminium)gruis aanwezig zijn maar dat zal dan heel fijn zijn waardoor het geen schade zal aanrichten. Aluminium is peperkoek in vergelijking met geharde tandwielen en dergelijke.

Maar veel hangt af van hoe lang de vorige eigenaar er zo mee gereden heeft uiteraard. Als het mijn trekker was zou ik eens proberen in de versnellingsbak te kijken door een deksel los te maken (als het praktich mogelijk is) en zien goe de tandwielen eruit zien.
alex644
Met de versnellingsbak heb ik niks te maken, is een aparte tank!
maar had de pomp uit elkaar gehaald en de pomp was heel erg ingevreten. de tandwielen raakte niks meer en er zat flink speling tussen de tandwiel en de wand van het pomphuis!
heb besloten de pomp te vervangen! en het hydrauliekfilter.
en bij de dealer kon ik voor een mooi prijsje een nieuwe bosch pomp kopen.
dus maandag is de pomp binnen!
want de keerring van de pomp lag er ook uit!
alex644
De pomp heb ik erop gezet!
en nu is alles perfect, alles werkt nu naar behoren!
in ieders geval jullie allemaal bedankt voor de vele reacties!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!