Raad gevraagt wat is een betere aanhanger, schamel of enkelasser?

Op landbouwgebied heb ik weinig ervaring.
Ik ben op zoek naar een aanhanger voor mijn MF65.
Ik weet een schamelaanhanger te staan met 900x16 banden, en een dek van 2x4 mtr.
de bedoeling is dat ik er straks hout mee ga halen uit het bos.
Iemand vertelde me dat ik misschien beter voor een enkelasser met de as helemaal achterop kijk, zodoende houd ik nog wat trekkracht aan de grond?

wie kan me adviseren, en waarom???

bedankt

Deel dit topic

Reacties

+2
mf6290
Mijn ervaring is volgende, een schamelaanhanger is veel aangenamer rijden op de weg dan een enkelasser, de trekker zal op de weg veel meer schudden en wiegen met de enkelasser dan met de schamelaanhanger, dit is zowat het enige voordeel van de schamelaanhanger volgens mij. voordelen van de enkelasser zijn, meer trekkracht op het veld en gemakkelijker achteruit rijden.
stephan-inter
Aan onze oosterburen af te kijken schamelwagen. Daar rijden hun heel mee in de bossen
SJB533
@stephan-inter
Hebben ze daar geen andere reden voor?
+1
stephan-inter
@SJB533
Steunpoot wat niet wegzakt tijdens het laden?
ken-adams
Schamelwagen is moeilijker te manouevreren, maar je krijgt hem wel krappere plaatsen om/binnen. Wij zijn bv. op zoek naar een tweedehands hooiwagen en die moet schamel zijn voor ons. Waarom? Omdat we enkele weides hebben waar we moeten draaien over een buis die in een beek ligt en zonder schammelwagen zouden we daar nooit overgeraken.
bas101
Schamelaanhanger rijdt verreweg t fijnste , voordelen idd zoals boven omschreven,volgt ook mooier in de bochten , heb in de Ardennen een jaar lang zon enkelas aanhanger gehad omdat ze daar niet anders kennen maar heb m.verkocht en een schamelaanhandger uit Nederland gehaald , gebruik m ook voor brandhout halen , rijd zelf vanaf m vijfde jaar schamelaanhanger (1974) tot nu .
+3
walker1
@bas101 Had jij zeker een schamel aanhanger achter de traptrekker?
+1
bas101
@walker1 Nee met speelgoed autootjes
+1
Bert353
En hoe zit het als je moet remmen met lading? ik heb de indruk dat ie dan gaat scharen?
let wel, ik heb het over een mf65, ik denk dat zo'n combinatie zo'n 8 ton mag wegen?
en als de kar volzit met hout, en het een beetje drassig is? het is maar een 2WD.
+1
walker1
@Bert353 De kans op scharen is met een schamel inderdaad groter, maar goed, met een MF 65 rijd je ook hooguit maar 30 km/h. Goede remmen op de aanhanger maakt het natuurlijker ook veiliger. Ik denk voor jouw werk dat een enkelas beter is, vooral omdat je dan met een volle aanhanger toch wat extra gewicht op de aangedreven as van de trekker krijgt. Verder zal je met een enkelas aanhanger niet snel scharen als je plots hard moet remmen. Enkelas is ook stuk makkelijker achteruit manoeuvreren.
+3
bas101
Vaak bu-j te bange
+1
selten
Enkelasser geeft aslast op de tractor. Je tractor heeft gewoon veel meer grip en je komt verder. Vooral met je 2 wiel aangedreven tractor veel voordelen. Daarnaast een schamel remmen is lastiger en gevaarlijker.

Mocht je voor het bochtenwerk in de problemen komen kun je een enkelasser aanpassen met een stuuras achterop. Gewoon aansluiten op de tractorhydrauliek en je bent in de mogelijkheid om de kar te sturen.

En qua comfort, ik heb een enkelassige oprijwagen, vind dit een heerlijke wagen om mee te rijden! Weinig last van stuiteren, slingert niet zomaar, en makkelijk weg te zetten zonder risico op omvallen.
+1
walker1
@selten Zeker op vaak losse bosondergrond zou ik ook voor enkelas aanhanger gaan, als die vol is met hout heb je in ieder geval wat extra druk op de aangedreven as.
Jeroen-ford
Ik heb zelf een midikraan van 7.5 ton op een middenas aanhangwagen gehad achter een MF 3050. Dit reed goed en stabiel. Nu heb ik dezelfde kraan op een dieplader schamelwagen maar dit voelt toch iets minder stabiel omdat je de oplegdruk mist. Ook als de remmen niet zijn aangesloten heb je niks te vertellen met ruim 10 ton achter je
+1
Gerron
Ik denk dat je het beste een oude tandemstel-ladewagen kan gebruiken. Geen wagen met de as achterop want dan wordt de druk op je trekhaak te groot en met een schamelwagen heb je te weinig druk op de trekhaak. Liever een langere laadvloer met niet een al te hoge lading i.v.m. kantelen. Als het in het bos glad is dan heb ik liever dat bij het remmen de achterwielen van de trekker als eerste blokkeren (als je dan gaat scharen dan laat je de rem los en probeer je later weer te remmen.) i.p.v. de aanhanger want als die begint te glijden op een heuvel dan neemt die de trekker mee.
Mdbm
Een enkelasser die kan kiepen is veel gemakkelijker. Met je 2wd met enkelas ben je even wendbaar als een 4wd met schamelwagen.
Voor het comfort mag je wat frontgewichten aanhangen
ronald73
Quote Reactie van @Mdbm:
Voor het comfort mag je wat frontgewichten aanhangen

Als dat trekkertje geen stuurbekrachtiging heeft zal je vaak flink aan het stuur moeten sleuren om te kunnen sturen. Dat lijkt mij niet zo fantastisch bijdragen aan het rijcomfort 😉

Bert, dat wagentje heeft veering en/of oplooprem? Dat maakt het natuurlijk wel wat luxer 😉
Bert353
@ronald73 nee, zover ik het heb kunnen zien helemaal niets. zelfs de wielen komen nog uit de tweede werldoorlog (Dodge combatrims)
+1
Bert353
@Gerron bedoel je zo'n wagen waar hooi mee geraapt werd, waarvan de assen op ongeveer 2/3 vanaf de trekhaak zitten?
wat voor eigenschappen zou die hebben? (qua slip en/of aandrijfgebeuren)
walker1
@Bert353 wij gebruiken een paar oude mestverspreiders als platte wagens, ca. 4 m lang en de as zit dan idd op ongeveer 1 tot 1,5 m vanaf de achterzijde. Zo’n aanhanger geeft dan mooi wat oplegdruk en je stuurt het achteruit ook makkelijk overal naar toe.
+2
ken-adams
@walker1 Makkelijk klopt wel, maar overal niet. Schamelwagen is veel manouvreerbaarder dan een enkelasser, je moet er wel mee leren rijden. Ik wil je dit wel eens zien doen met een enkelasser 😜:
Voor de oplegdruk is een enkelasser dan weer beter.
+2
walker1
@ken-adams Nou, met een MF 65 en een enkelas aanhanger van 4 meter lang, waar de topicstarter naaar zoekt, kom ik hier ook wel gedraaid hoor 😄 Verder leuk filmpje, maar eigenlijk is het maar een vrotzak, kan beter de aanhanger buiten het bos laten en alleen met de vrachtwagen het bos in gaan als er maar zo weinig ruimte is.
roscho
@walker1 Hier nog een filmpje van zo'n kunstenaar:
Gerron
@roscho Hij kon ook gewoon de dam inrijden en dan een cirkel maken om vervolgens achteruit te steken.
Met een beetje pech blijft er op de weg een auto in zijn dode hoek staan.
roscho
@ken-adams Met een enkelas was hij hier achteruit in gereden. 😉
Gerron
bas101
Midden of enkelas aanhanger is er voor diegene die niet met een schamelaanhanger achteruit rijden kan.
+3
selten
@bas101
Of voor mensen die graag genoeg trekkracht en remkracht hebben.
bas101
@selten nooit geweten dat een aanhanger invloed heeft op de trekkracht en remkracht van een trekker , of de rem moet dr opstaan 😄
+1
Hurli356
@bas101 weer wat geleerd dan, want is wel zo
bas101
@Hurli356 en Selten rijden julllie met een middenas aanhanger en ik met een schamelaanhanger , zijn we alle 3 tevreden.
walker1
@bas101 Voor de remkracht maakt het niet zoveel uit als beide types wagens geremd zijn. Als ze niet geremd zijn, wat vaak zo is met die oude platte wagens, heb ik liever een middenas/enkelas/tandemas aanhanger die voor oplegdruk zorgt en dus minder risico op scharen bij een noodstop. Verder zorgt oplegdruk ook voor een betere trekkracht.
selten
@bas101
Oplegdruk heeft zeker invloed op de factor grip 😉😉
bas101
@selten idd de factor grip , met trekkracht ga ik uit van de sterkte van de motor.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote:
adviseren, en waarom???

Voor een goed advies moet je je als adviseur eerst in de omstandigheden verdiepen:
Ligt dat hakhoutbos in je achtertuin of moet je brood, koffie en jerrycans diesel meenemen om de afstand te overbruggen?
Hoe zijn de omstandigheden ter plaatse in het bos? Moet / kun je op de paden blijven of moet je tussen / over de bomen/stobben heenrijden? Vlak of heuvelachtig landschap?
Hoeveel hout wil/moet je oogsten?
Bert353
@Wimsumar brood, koffie en jerrycans, meest zal het langs weilanden zijn, en een enkel stuk tussen de bomen met drassige passages door waterstroompjes, licht heuvelachtig. het is 20 minuten ong. met de auto, ik ben er nog nooit geweest met de tractor. hoeveel, natuurlijk zo veel mogelijk, maar alles zal afhangen van hoeveel de "baas" tereineigenaar wil dat we weghalen, en hoe het weer is, en hoever we op een dag komen, en wat de capaciteit van de aanhanger is/word.
tenslotte ben ik nu bijna door m'n voorraad heen, en zal ik toch zeker 3x het verbruik op voorraad moeten leggen om te drogen.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
3x het verbruik

Dat klinkt niet als een spannend grote hoeveelheid. Hiervoor zal de schamelwagen waar je in de topicopening over schrijft best voldoen. Een enkelasser rijdt welliswaar handiger/prettiger maar wagens zijn alle dagen te koop/te verkopen als er alsnog iets van jouw gading op het pad komt.
In het (natte) veld / bos is met name een schamelwagen (met lading) een onding. Misschien is het ook een goede optie de bomen (zonder takken) in z'n geheel naar een geschikte laadplaats te slepen en / of gezaagde delen met een palletvork in de trekkerhefinrichting naar de wagen te vervoeren.
Bert353
@Wimsumar die schamel, kon ik voor 20eur. meenemen, maar dat is dan ook niets anders als een metalen chassis, er zit geen hout meer op, en de banden zijn nog uit W.O.2.
voordat ik die klaar heb...
Ik kijk waarschijnlijk beter voor een andere.
Wimsumar
Beste Bert353:
Quote Reactie van @Bert353:
W.O.2.

Dat heb ik niet meegemaakt. Toen ik echter nog wel 'bij Beatrix op de loonlijst' stond was het motto: "Join the army, meet interesting people and kill them''. Ofwel, met name personen 'met decoratie' op de schouder kon je niks mee. Het materiaal in die 'bedrijfstak' daarintegen was meestal wel behoorlijk goed. Zo'n "W.O.-2"-wagen lijkt mij bij uitstek geschikt voor houttransport. Met name door de ontbrekende laadvloer: Er kan geen lading afglijden.
Als je geen last krijgt met de Gendarmerie, dan is deze 20-euro-wagen een "Beste koop".
Gerron
@Wimsumar Hoeveel ton zou je op zo'n oude wagen laden? In wat voor staat denk je dat de banden en velgen zijn?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
Hoeveel ton

(Veel) Laadvermogen is geheel niet aan de orde. Bert 353 heeft alle tijd om zijn houtvoorraad tot 3X eigen jaarverbruik te zagen/ naar huis te brengen. Er moet vooral niet veel geld in geïnvesteerd worden!
Daar bij schat ik in dat gezien de omschreven omstandigheden er lange dagen gewerkt moet worden om 1 à 2 ton bij elkaar te zagen.
Bert353
@Wimsumar maar dan word het wel heel wat keren op en neer rijden voordat ik wat thuis heb liggen hé?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
dan word het wel heel wat keren op en neer rijden voordat ik wat thuis heb liggen hé

De vraag hierbij is natuurlijk nog wel hoeveel je nodig hebt hoe vaak je heen en weer moet rijden.
Je vroeg mij:
Quote @Bert353:
Ik heb geen idee hoe jouw wereld eruitziet, maar het zal waarschijnlijk toch ook niet zo zijn dat jij met een dikke rol biljetten van 1000 Eur. in je borstzak rondloopt, en gelijk iemand besteld die 200 ton brandhout op de voordeur komt storten???

Jahaaa,... kijk, inderdaad. Als 200 ton brandhout jouw benodigde stookhoeveelheid is, dan zal je héééél veel heen en weer moeten rijden om tot 3X de jaarbehoefte zelf te kappen en thuis te brengen.
200 ton brandhout blijft over van 500 ton vers gekapt hout en dat 3X wordt 1.500 ton vers hout. Daarvoor is jouw M.F.-65 en de "W.O.-2"-wagen beide te klein.
Welnu, ik heb geen idee hoe jouw wereld eruitziet, maar het zal waarschijnlijk toch ook niet zo zijn dat jij een, bijvoorbeeld, heel flatgebouw voor jezelf warm moet stoken. Immers, hier in Nederland schijnt 2.350 m³ gas per jaar per woning verstookt te worden. Voor 1m³ gas is (grofweg) 2 kilo stookhout nodig. Dit zou betekenen dat men hier in Nederland met 'slechts' 5 ton stookhout warm kan zitten. Hiervoor is ongeveer 10 ton vers kaphout nodig en men zou ineens 30 ton op voorraad moeten nemen om na indroging voor 3 jaar stookhout te hebben. Dat is met voornoemd transportmateriaal te doen.

warmteprijzen.nl/brandhout_prijzen.html/
Bert353
@Wimsumar ja, 200 dat was om een beetje te overdrijven. ik zit per jaar zo tussen de 15 en 20 stéré afhankelijk van de winter.
Maar er is nu pas een beetje isoleerwerk gedaan, en wat het verbruik nu gaat zijn, heb ik nog geen idee.
Het verschil is iig al merkbaar, waar we voorheen met dikke truien en isobroeken op de bank zaten (met de kachel roodgloeiend 😬 ) hebben we het nu 24 graden. het is alleen nog niet gelijk verdeeld, die warmte. er zijn plekken waar het nog fris is, en als je dan bij de kachel staat blijf je daar niet al te lang...
Maar het is in elk geval een goede verbetering!
Wimsumar
Beste Bert353:
Quote Reactie van @Bert353:
waar we voorheen met dikke truien en isobroeken op de bank zaten (met de kachel roodgloeiend ) hebben we het nu 24 graden.

Ja, het heeft zo z'n charmes dat primitieve wonen.
Als het mee zit, zit ik 's winters in T-shirt bij 24 graden zonverwarmd aan de keukentafel. Helaas hebben we hier in december nog maar 8 zonuren gehad, maar goed, dan houdt de (gas) c.v. het op een comfortabele 21 graden. 😎
Overigens, nog een paar weekjes en dan wordt het al weer zomer daar in Frankrijk en kan de kachel weer uit? 😛
Bert353
@Wimsumar HHmmm, ik geloof dat we het laatste jaar gestookt hebben tot half Juni, boel regen en zo.
dus dat is wel meer als een paar weekjes.
bovendien, als de warmte uit de muren is, is het behoorlijk cru hier. dan heeft het wel weer twee tot drie dagen nodig voordat het weer lekker is.
+1
Bert353
@WimsumarWim, jij hebt heel vaak best goeie antwoorden/dingen, maar Hoe komt 't eigenlijk dat als je jouw reacties leest er altijd zo'n critische ondertoon inzit? als je op mij reageert, hoor je tussen de regels door; mag niks kosten, en zijn toch maar kleine prutsbeetjes....

Ik heb geen idee hoe jouw wereld eruitziet, maar het zal waarschijnlijk toch ook niet zo zijn dat jij met een dikke rol biljetten van 1000 Eur. in je borstzak rondloopt, en gelijk iemand besteld die 200 ton brandhout op de voordeur komt storten???

Iedereen doet wat ie kan, lijkt mij tenminste? misschien word je nog meer gewaardeerd als je die critische ondertoon eens weglaat?

Waarschijnlijk dat ik de dingen ook wel anders aanpakte als ik in een andere situatie zou zitten.

maar daar is nu net dit forum voor, door goed te luisteren naar anderen die bijv. wel ervaring hebben met zo'n mooie aanhanger, (schamel of enkelasser) kan ik een keuze maken waar ik wat aan heb. en of dat die dan nieuw of occasion word, dat zien we dan wel weer.
+1
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
het zal waarschijnlijk toch ook niet zo zijn dat jij met een dikke rol biljetten van 1000 Eur. in je borstzak

Ik heb geen open haard, maar ik zou het vuur aansteken met zulke 1.000-biljetten. 😉

Coupures eurobiljetten: nl.wikipedia.org/wiki/Eurobankbiljetten/

Maar nee, je begrijpt mij helemaal verkeerd. Ik vind het een zeer goede eigenschap dat je met eenvoudige middelen werkt. Het is niet zelden goedkoop in aanschaf en verbluffend in resultaat. Het zijn juist de anderen die met materiaaladviezen, waar bij wijze van spreken de Alaska swamp loggers jaloers op zijn, die de draak met jou steken.
Woorden als 'prutsbeetjes' en 'mag niks kosten' heb ik niet gebruikt. Integendeel.
Bert353
@Wimsumar In dat geval, Wim, ben ik blij dat ik die fout (het verkeerd tussen de regeltjes door te lezen) gemaakt heb.
En nog veel blijer dat we dat zo rechtgezet hebben.
Zalig kerstfeest aan iedereen!!!
ken-adams
@Wimsumar Met een palletvork gaan ze steeds achter andere bomen blijven hangen en moet je hard gaan opletten. Een bosbouwlier kopen of zelf een maken: een verstevigde plaat maken die je in de hefinrichting kan hangen, met daar een haak aan gelast om een ketting aan te maken of nog beter, er een lier op monteren. Die plaat kun je dan gebruiken om bij het draaien of achteruitrijden de boom weg te duwen, maar zou dan wel zorgen dat deze boven je trekhaak uit kan heffen zodat je die niet steeds aan- en af moet koppelen om de wagen eraan te maken. Lijkt me veel handiger om ze naar de aanhanger te slepen, zodat je niet moet zitten prullen om deze tot in alle uithoekjes van het bos te krijgen.
Gerron
@Bert353 Maak er pallets van en laat door een boer met voorlader en een wagen met neerklapbare zijschotten het verplaatsen. Je legt gewoon 2 takken van ongeveer 15 cm op de grond en op de uiteinden ook 2 takken en dan een dikke schroef (voorboren?) er door. Dan stapel je de rest puntgewijs en dan vastbinden met 2 stro touwtjes (Heeft je boer wel voor je denk ik.). Het enige wat je zelf moet hebben is iets achter de trekker om de pallets te verplaatsen naar een plek waar die boer kan laden. Thuis kan je het ook mooi verplaatsen met je trekker en om te drogen kan je op het laatst de complete pallet doormidden zagen. Vraag wel even wat de binnenmaten van de wagen zijn...
Bert353
@Gerron Ik ben zoiets ook aan het bekijken, ik ben er helemaal zat van elk blok hout een keer of 4/5 in de hand te hebben. dat moet makkelijker kunnen.
Gerron
Quote Reactie van @Bert353:
elk blok hout een keer of 4/5 in de hand te hebben. dat moet makkelijker kunnen.


Tja, dat hout stoken krijg je het vaker warm van dan de bedoeling is.:-)
Op zo'n pallet kan je mooi 2 dikke stammen leggen met een palletvork. Wel even een paar dunnere stammen op de uiteinden vastschroeven. En die strotouwtjes even vlechten zodat ze wat sterker worden.
Samepower2
Is een enkelas wagen met de as helemaal achteraan wel stabiel? Wat zijn de voordelen er van buiten meer gewicht op de as van de tractor?
+1
Fendt926Driver
@Samepower2 de as helemaal achteraan is misschien wat overdreven.
Maar net als een klein kippertje of een mestcstrooier de as ruim een meter vanaf de achterkant.
De oplegdruk is dus al genoemd.
Veel makkelijker achteruit rijden.
Veel stabieler want de schamelwagens hebben bijna allemaal een draaipunt van 2 platte schijven op elkaar.
En niet een kogel gelagerde draaikrans.
Als je die draaischamelwagen de dissel op 90 graden onderzet kan de hele wagen omkippen als er veel vracht op zit
Bij fors remmen of botsing kan de kar van de draaischamel los komen en de kabine in komen.
Of hij kan links of rechts je voorbij komen
Samepower2
@Fendt926Driver bedankt voor u antwoord! Hier ben ik wat mee.
+2
walker1
Topic van 3 jaar geleden, ik denk dat @Bert353 inmiddels wel een geschikte aanhanger voor zijn kachelhout gevonden heeft, of hij heeft al een paar winters in de kou gezeten, dat kan ook natuurlijk.
+1
Fendt926Driver
@walker1 denk dat de nieuwe reageerder zelf graag info wil voordat hij een kar koopt
+3
bas101
@walker1 ik ben dan wel niet Bert353 maar toch wel fijn dat ik ik afgelopen nazomer 6m3 brandhout heb gehaald mn schamelaanhanger , gas- en olie prijzen gingen laatst in 1 x fors omhoog en daarmee de hout prijzen ook , de eerste x dat ik te weinig trek of remkracht op de wielen heb of dat mn aanhanger in de schaar komt tijdens t remmen moet nog komen, mn geslachtsdeel is inmiddels zo vaak omhoog gekomen van t schamelaanhanger rijden dat ik inmiddels impotent ben geworden maar dat laatste terzijde

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
bas101
Staat op dit moment op noordernieuws.nl nog een leuk en actueel artikeltje over een rode tractor die op zn achterkant staat met een enkel as aanhanger aan de trekhaak weet alleen niet hoe hier te plaatsen
bas101
@Jeroen-ford bedankt voor t toevoegen
+3
roscho
Quote Reactie van @bas101:
tractor die op zn achterkant staat met een enkel as aanhanger aan de trekhaak

In het artikel staat dat de oorzaak onbekend is, maar die is toch gemakkelijk te bedenken:
- Aanhanger (te) zwaar beladen
- Constructie aanhanger: as helemaal achteraan, waardoor ongeveer de helft van het gewicht terecht komt op de trekhaak. Die trekhaak zit een kleine meter achter de as. De vooras komt dan gemakkelijker los. Komt de vooras los, dan wordt het gewicht op de vooras nog minder, waardoor de kiepbeweging doorzet. De wagen wordt nóg zwaarder doordat hij voorover komt.
- Geen frontgewicht, waardoor de trekker gemakkelijk met de voorwieltjes van de grond komt.
- (Te) lichte trekker voor deze vracht. Waarschijnlijk is in eerste instantie het toerental gezakt, bestuurder schakelde terug naar een versnelling waarin de motor het wel aankon, toen kwam de vooras los. Als het gevaarte tot staan was gekomen, was opnieuw een gevaarlijke situatie ontstaan: waren de remmen van de trekker sterk genoeg om de ongeremde, veel te zware aanhanger vast te houden op de helling? Om te beveiligen, zou de bestuurder af moeten stappen om iets achter de wielen te leggen, maar de handrem zou het vast ook niet houden. Dus de bestuurder zou op de trekker moeten blijven om de voetrem vast te houden, tot iemand hem komt helpen.... 😄
- Tegen de heuvel op rijden (onder viaduct door). Ik vraag mij af of het gevaarte heuvelaf nog voldoende remkracht zou kunnen opbrengen.
- En de laatste oorzaak: bestuurder die dit allemaal niet heeft doorzien en met deze gevaarlijke combinatie de weg op is gegaan. (Ik zal maar niet zeggen: "Hoe dom kun je zijn....")

In dit geval geen samenloop van toevalligheden, maar een opsomming van oorzaken die stuk voor stuk alleen al goed waren geweest voor onveilige situaties.

Op een van de foto's staat een andere trekker die met een kabel het zaakje weer horizontaal moet trekken. Als dat zo gebeurt, zullen beide voorwielen door de enorme klap mogelijk afbreken.
bas101
@roscho idd zoals jij in lang verhaal omschrijft
ik zie t probleem ook in de aanhanger waar de as helemaal achteraan gemonteerd zit , had beter op 2/3 geplaatst kunnen worden , vervolgens een tractor die te licht van gewicht is op de kop en of de trekhaak op een verkeerde plaats heeft zitten, met een Schluter of MAN had ik t avontuur wel aangedurfd
walker1
@bas101 "met een Schluter of MAN had ik het avontuur wel aangedurfd" Die trekker is gewoon te licht voor de die aanhanger, dat heeft niks met het merk te maken, of had het met een MAN 2F1 ( tractorfan.nl/machine/man/… ) wel gelukt? Of een Schluter DS 15 misschien?

Alle punten die @Roscho opsomt kloppen wel.
bas101
@walker1 zeker niet de 2F1 wel met bijv de b18a a25a as330 etc of met een 15 pk Schluter bijv as15 ds15 s15 etc ,deze tractoren hebben de eigenschap de voorwielen op de grond te houden als er aan getrokken moet worden maar zoals jullie weren prefereer ik de autonome schamelaanhanger boven de enkel of middenas aanhanger
roscho
Quote Reactie van @bas101:
deze tractoren hebben de eigenschap de voorwielen op de grond te houden

Ach, bij mijn Super 1500 Special met 320 kg. voorop is mijn vooras ook wel eens een meter van de grond gekomen. Dikke kipper met 20 ton zand aan de boventrekhaak, 30,5x32 banden erop en dan door de losse grond. Ook een Schlüter wil wel steigeren, al is hij nog zo groot. 😉
bas101
@roscho dat vind ik knap , heb zelf een s15 gehad daarmee kon je trekken wat je wou maar de voorwielen kreeg je niet van de grond . Paar jaar geleden nog bij iemand een tractor gekocht de via de aluminium rijplaten op de 1,3 mter hoge laadbak moest , probeerde m via een trekstang met
t een Deutz d10006 erop t duwen maar dat mislukte jammer pakte toen zo'n grote 1p0pk Schluter en die duwde m met stationair toerental de bak op.
+1
roscho
@bas101 Kipper van afgezaagde vrachtauto, enkelas aardig achteraan met smalle vrachtwagenbandjes en veel te hoge druk op de trekhaak en achter vrij nieuwe 30,5x32 banden. Spoor van een halve meter diep en toen wou Anton wel komen... Voorzichtig de koppeling ingetrapt, dat het gevaarte niet in een keer omlaag zou ploffen. Het zand was toch bijna op de plaats, dus ik heb het zaakje maar gekiept. 't Is op zich wel een spannende gebeurtenis als zo'n kameel op zijn achterpoten gaat staan, als je de schuifdeuren niet vergrendeld hebt, knallen ze allebei open.
cyrus-van-gelder
@roscho zo is het inderdaad gegaan ja. De trekker bestuurder heeft geluk gehad, het had ook nog anders kunnen aflopen.
verwijderd
+1
bas101
@roscho idd wilde de punten uit jouw verhaal bevestgen en niet zo zeer de betweter uithangen , hen de openingszin aangepast

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
71
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0