Illustratie van:

Schlüter SH 20 - Wie kan mij een foto sturen met de originele kleuren van een SH20

Mijn garagist kocht een schluter SH20 en zoekt nu naar de originele kleuren van dit model.
Wie kan hem helpen want hij is niet goed met computers en internet en ik wil hem hierbij helpen.

Deel dit topic

Reacties

+1
Schluterfan
In die tijd had schluter 5 kleurencombinaties! Normaal is een export "S" ( in jullie geval een SH) in het rood met beige. Later rood met grijs metallic en beige.

Het grijs metallic is RAL 9006. Het rood en beige zijn geen RAL kleur. Het beige kan je wel via erbedol krijgen. Kramp heeft het ook maar het lijkt in mijn ogen niet op het origineel. Het rood verschillende door de jaren heen. Als hij nog in de originele lack zit kan je een plaatsje zoeken waar het rood geen of weinig zonlicht gezien heeft en de kleur laten scannen of uitzoeken met kleurkaarten. Soms word het rood ook als RAL 3002 aanzien maar in werkelijkheid klopt het niet.
bas101
Idd in de jaren `50 konden de klanten van Schlüter kiezen uit verschillende kleuren waarin hij zijn plaatwerk en velgen van zijn Schlüter wilde hebben , daaronder was o.a. grijs rood groen ,maar volgens mij is jouw Schlüter van 1961 of 1962 en heeft deze een ZF bak , in de jaren `60 werden ze standaard rood met zilverkleurig chassis met beige wielen , vanaf welke datum precies weet ik niet maar ik dacht vanaf de introduktie met t vierkante plaatwerk , de afgebeelde Schlüter SH20 van hiernaast lijkt me daarom niet origineel , mss dat een hier aanwezige expert het een en ander kan bevestigen , wil je je Schlüter voor elk geld in de originele kleuern gespoten hebben zoals hij afgeleverd is kan kun je aan hand van t chassisnummer een zogenaamde Maschinenkarte aanvragen bij dhr Bissinger in Freising , hier staat alle info op betreffende de afgeleverde Schlüter , voor t kopietje vraagt hij 8€ voor t verzenden alleen , waar hij mij 10€ rekenden voor een envelop met 3 postzegels a 70 cent voelde ik me lichtjes opgelicht maar dit terzijde .
Schluterfan
@bas101

Nog een Schlütereigenaar onder de TF'ers? 😃

De eerste S types waren voor de export enkel rood met beige. Dezelfde kleurstelling hadden ze toen van de export AS types gekregen. De AS types werden toen verkocht als DS of in Nederland in een nog andere vorm, die ik (ik schaam mij dood) niet zo uit het hoofd weet. Echter werden in Duitsland ook (veel) S types in die kleur verkocht. Of ze al van in het begin ook rood-grijs-beige te koop waren kan ik niet zeggen. Die kleur was zelfs tot eind de jaren 70, begin de jaren 80 een optie waar de meeste kopers wel voor bijbetaalden. Het groen was kennelijk niet in trek. Al hoop ik stiekem dat ik er ooit zelf eentje heb...

Over die kleurstelling en de bekendmaking ervan bestaat trouwens een folder, die de naam kreeg "Die Welt ist Bunt". Letterlijk vertaald; de wereld is kleurrijk.

Over de trekker die op de foto hiernaast staat, dat is trouwens een SL15 in exportversie. Dit is een luchtgekoelde 1cil. Of de kleurstelling bij deze trekker klopt, daar kan @SchluterMarco je vast wel iets zeggen, aangezien het zijn trekker is.
bas101
@Schluterfan groen werd idd weinig geleverd toch heb ik er eentje in mijn bezit gehad en wel een S15 van 1985 tm 2003 , in 2008 heb ik een as22 gekocht die oranje was geverfd , navraag leerde dat deze ook groen uitgeleverd is geweest maar dan met beige velgen , ook de latere Schlüters werden zelden in groen geleverd maar toch heeft in de Achterhoek heeft in de jaren `80 en ``90 een bosbouw uitvoering in t groen gelopen , je schrijft dat ze voor export naar NL een andere typeaanduiding kregen ? dit is volgens mij niet t geval , de as22 etc is ook hier in NL bekend als as22 en ook in Italie , wat ik wel weet dat ze voor export naar Italie meer toeren kregen en zodoende 26pk hadden ( de mijne althans ) en ook iets sneller liepen , maar aan de typeaanduiding as22 werd niets gewijzigd , op t fotootje hiernaast stond Schlüter SH20 vermeld maar volgens jou word je hier op t verkeerde been gezet en is t een Sl15 .
Schluterfan
@bas101

In Nederland zijn de AS types ook als andere types verkocht. Ik ken iemand die zelfs de originele folder hiervan heeft. Er is echter heel weinig van geweten. 1 type herinner ik mij nog, dat was de ASU, al weet ik niet meer juist voor welke Duitse uitvoering deze stond.

In Italie werden de AS types idd als DS verkocht. En AS30 was in Italie als ik het goed heb een DS25, maar 100% zeker ben ik dat niet.

De groene Schlüters uit de Achterhoek zijn mij bekend. De ene is een Super 1250VL Special, maar met het chassis van een 1500 (had serienummer 1520 021). De andere was een Super 900V.
bas101
@Schluterfan ik denk dat je mijn tekst iets overlezen hebt , een as22 en as30 heette in Italië ook as22 en as30 , dit week.omdat ik ooit daar was om beide types te bekijken , later spijt dat ik.die as30 met 7 bak niet gekocht heb .
Schluterfan
@bas101

Klopt, foutje van mezelf! De DS 25 werd als AS30 in Nederland verkocht. Heb er even het boek bij gehaald voor ik nog meer fouten typ. Ze hebben er in het verleden een hele nest van gemaakt. Over die AS types die in Nederland onder ander types verkocht zijn zoek ik nog op. Ik heb ergens een boek liggen waarin ze staan.

Zo'n AS30 met 7-bak liep met gemak 30 dacht ik. Was toen wel al wat. Ik weet niet of je kijkt op Ebay Kleinanzeigen? Daar komen nog wel eens Italiaanse Schlüters voorbij, zoals AS 302, AS 400. En de prijzen vallen op zich soms nog wel mee. Maar je moet er natuurlijk naar op zoek zijn 😉.
bas101
@Schluterfan ok is dat ook weer helder , op Ebay kl.anz. kijk ik regelmatig maar ik heb de indruk dat de meeste Schlüters zich in Beieren bevinden en daar ook de meeste handelswaarde hebben , een as30 zou mij nog interesseren .
Schluterfan
@bas101

Na de verhuis in Mei ben ik nog wat verder in het archief moeten gaan zoeken, maar kheb ze gevonden!
Voor Nederland werden de AS types als volgt ook verkocht:
ASA: AS 15, met 18pk
ASL: AS 22, met 28pk
ASO: AS 30, met 36pk
ASU: AS 45, met 55pk

In de Schlüterboeken vind hierover niets. Hoogstwaarschijnlijk weten ze in Duitsland zelf niet eens van het bestaan van deze types. Ik had ooit een foto van de bewuste folder waar deze types in stonden, die zoek ik ook nog in het archief op...
bas101
@Schluterfan juist ,maar om een AS30 nu een ASO te noemen ... , dat met die typeaanduidingen daar werden ze geloof ik bij Schlüter zelf ook simpel van gezien t feit dat er bijv op mijn typeplaatje van de AS22 achter type gewoon Schlüter staat ingeslagen , heb net nog even op Eb.Kl. gegeken , persoonlijk vind ik een prijs van €12000 voor een as241 niet echt meevallen , hindert niet ik blijf rustig afwachten.
Schluterfan
@bas101

Klopt, als ik iets zoek van de exporttypes, dan neem ik er nog meestal wel eens het boek bij. Het is een grote nest, al van in het begin.

Ik kwam onlangs eens een AS302 tegen, die moest rond de 5000 kosten, alleen geen papieren...
bas101
@Schluterfan papieren heb ik niet nodig enkele de trekker 😄
Schluterfan
@bas101

Ik had een vermoeden dat je belg was, maar blijkbaar toch niet? Ik heb ze ook niet echt meer nodig nu, maar het is toch handig als ze er zijn 😃
bas101
@Schluterfan ik ben een Nederbelg 😄
SchluterMarco
@bas101 De S15 en SL15 zijn Duitse typeaanduidingen in Nederland werden ze beide als exporttype SH20 verkocht. SH staat voor Schlüter Holland. Mijn SH20 is nieuw door handelsonderneming Heythuizen verkocht. Het vermogen wordt in SAE pk aangegeven en is daarom hoger dan de in Duitsland gebruikte DIN pk. Op het typeplaatje staat 18 pk en op de Maschinenkarte staat 16 pk.
bas101
@SchluterMarco das interessante informatie , die S15 heeft mijn vader destijds idd in duitsland gekocht , de boer zei dat ie 18pk had maar in de boeken staat deze als uitgeleverd met 15 , 16 en 17 pk ,t was wel een late van 1960 , groen uitgeleverd omdat de boer in t leger gediend had , t verschil tussen DIN en SAE is echter klein .. ik persoonlijk ging van een verhoogd toerental uit voor de export tractoren maar t kan waar zijn wat jij schrijft , t koppel van deze tractor was echter enorm , daar heb ik aanhangers met een totaalgewicht tot 13 ton ! mee getrokken , ooit een vrachtautoaanhanger met een 6 mtr lange boot erop van Varsseveld naar Aalten getransporteerd.
SchluterMarco
@Schluterfan Volgens de Machinenkarte origineel Rot/Silber geleverd.
De verf komt van Kramp, Rood, Zilver en Beige.
Bauke Bos
@SchluterMarco Mijn S15 is ook geleverd door handelsonderneming Heythuizen op 13 oktober 1960. Raar is dat op mijn typeplaatje 20 pk staat en er geen type op het typeplaatje te vinden is, waardoor ik twijfel of het werkelijk een S15 is. De tractor heeft de Hürth achterbrug met 6 versnellingen vooruit en één achteruit. Ook mijn verf komt van de firma Kramp
SchluterMarco
@Bauke Bos De S15 heeft een watergekoelde motor, deze motor heeft meer pk dan de luchtgekoelde versie. Vanaf 9/1960 had de S15 motor 17 DIN pk, dat verklaard ook de 20 SAE pk op het typeplaatje. Voor de S15 werden versnellingsbakken van Hürth en ZF gebruikt, waarschijnlijk afhankelijk van wie het snelste leveren kon.
bas101
@SchluterMarco Hurth stopte na 1960 met de versnellingsbakken productie waardoor Schlüter uit moest wijken naar een ander leverancier wat in dit geval ZF werd , mijn S15 uit 1960 had nog een Hurth.
bas101
@Bauke Bos de typeaanduidingen bij Schlüter is ronduit chaotisch maar hoe kwam of kom je er dan bij dat t een S15 is ?
SchluterMarco
@bas101 Via de Maschinenkarte, daar staat gewoon het Duitse typenummer op, in het boek van Klaus Tietgens staat vanaf blz 88 een klein beetje over de export trekkers beschreven.
Schluterfan
@bas101

En niet alleen de typeaanduidingen...

Ik was in September bij Egelseer. Een vriend van mij zocht een nieuwe achterruit voor zijn Compact E4000, dat is een Compact 750. Eentje van de 702 baureihe. Prinner ging zien in de onderdelenboeken van de Compact. Bleek in de 702 baureihe alleen al, en er zijn er maar 35 van gebouwd, 3 verschillende afmetingen van achterruiten gemonteerd geweest te zijn. Die 750 waar wij een raam voor nodig hadden was nummertje 032 geloof ik. Uit de lijst bleek dat vanaf 030 er een andere ingezet werd, en die hadden ze nu per toeval niet op stock... 😃
Bauke Bos
@bas101 via de maschinenkarte die ik destijds heb gekregen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter SH 20 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0