Oudere 2wd trekker bredere voorbanden hoe en waarom

Hallo, de laatste tijd als ik foto's bekijk van oudere 2wd trekkers, zie ik regelmatig hele brede voorbanden voorbij komen.
Het lijkt mij dat dit Implement (aanhanger) banden zijn?

Wat is daar de reden voor, en hoe verander je dat?
Ik heb een MF65.

Deel dit topic

Reacties

flip1150
Ik heb ze ook op mijn IHC 844. De reden is meestal omdat deze brede implement banden minder insporen (snijden) op grasland dus gewoon beter voor de zode zijn.
Je wijzigt het gewoon door andere velgen en banden voorop te leggen.
+1
Wimsumar
Beste Bert353: Niet zelden worden brede voorbanden gemonteerd omdat het mooi oogt.
Een ander argument kan zijn dat vanwege zwaardere vooras-/voorwielbelasting (bijvoorbeeld door een voorlader) een band met meer draagvermogen nodig is.
Zonder stuurbekrachtiging is een smaller band aan te bevelen.
+2
walker1
@Wimsumar Het is niet zomaar zo dat bredere banden per definitie meer gewicht kunnen dragen, bij bv een voorlader. Vaak was het de as zelf die het begaf, of de hele trekker brak in 2en. Brede banden op een oude en meestal ook lichte 2wd trekker is vaak vooral voor de mooi, voor de bodemdruk is het met een lichte trekker niet zo'n probleem met de standaard 2wd banden.
Wimsumar
Beste Walker1:

Quote Reactie van @walker1:
Het is niet zomaar zo dat bredere banden per definitie meer gewicht kunnen dragen, bij bv een voorlader.

Dat de vooras en/of de trekker breekt is in beginsel gevolg van het feit dat de trekker en/of trekkervoorlader constructief niet echt voor dit werk geschikt zijn, gecombineerd met onervarenheid/inzichtloosheid van met name de 'chauffeur'. Het draagvermogen van de trekkervoorband staat, afgezien van enige schokdemping, geheel los van voornoemde trekkerschade.
Beter is overigens voor dit soort werkzaamheden een 'rugwarmer'*** te nemen. Maar dit alles terzijde.

On topic/on quote:
Bij ieder bandenmerk / bandenserie is het juist wel zomaar zo dat bredere banden per definitie meer gewicht kunnen dragen.

Zie de tabel op pdf pagina 8 van de onderstaande "Bandencursus in notedop":

maken.wikiwijs.nl/userfiles/…

*** = "Rugwarmer" 😎


Bron: waldnet.nl/wn/nieuws/…
selten
Dergelijke tractoren lopen ook veelal in het hobbycircuit! Dat is iets wat de prive google van tractorfan even vergeet. Uiteindelijk, bij veelal youngtimers is het is het idee aanwezig dat met dikke achterbanden, voor ook groter en breder moet.
Implement banden zijn standaard breder zonder extreem hoge velgen, hierdoor wordt de band wel breder maar houdt de tractor een mooie stand. Deze gaat dus niet ver voorover staan.
+1
echte844
Kijk of ze bij de trekker passen en of dat je ze nodig hebt. Welk werk doe je met de trekker.
Als ik naar veel IHC trekkers van de 44 - 46 serie kijk die in de grasland gebieden lopen, zie ik veel implement banden vanwege draagvermogen en zode beschadiging. Ik merk zelf dat ze op akkerland minder agressief zijn en dat de trekker daardoor wat minder op het stuur reageert. Vooral bij zware werktuigen in de hef of bij een zware aanhanger. Het is wel zo als wimsumar zegt. Hoe breder de band hoe zwaarder hij stuurt. dus bij volledig mechanische besturing is een smalle band aan te bevelen.
Eigenlijk moet volgens mijn idee iedereen leren trekker te rijden op een trekker met mechanische besturing dan leren ze tenminste dar ze niet moeten sturen als de trekker stil staat. maar dat is een ander punt.
+1
Bert353
@echte844 OK!, Tja dat sturen bij stilstand, is niet alleen zo bij trekkers, maar eigenlijk bij alles wat stuurt...
+1
valmet 605
Na jaren te hebben gemaaid net een fendt 306ls op smalle voorhanden weet ik heel zeker dat het niet onverstandig is om rond loopvlak te hebben. De repen zode vlogen regelmatig dit met de gewone voorband.
Bert353
@valmet 605 was dat bij nattere grond, of ook bij droge grond?

En scheelt het of je de 3 ribs voorband, of een ander soort profiel op je voorband hebt staan?
(ploegen doe ik er in hoofdzaak toch niet mee.)
valmet 605
@Bert353 dit was op zandgrond. Niet nat. Met 3 ribs band en maaier erachter.
walker1
@valmet 605 ja die rib banden zijn zeker als ze nieuw zijn niet zo vriendelijk voor het gras, maar ligt ook wel aan rijsnelheid en snel sturen natuurlijk.
+1
valmet 605
@walker1 probeer jij dan maar eens met een dergelijke trekker op het kopeind rond te komen.
Fendt 306ls uit midden jaren 80 handgas er vol op ivm maaien valt echt tegen kan ik je vertellen.
boegie
@valmet 605 haha ook een zoiets gehad met landrollen in de bocht. Toen ik achteromkeek stonden er twee mooie zwarte sporen door de nieuwe zode. Hoef je helemaal niet heel hard voor te rijden
+2
Wimsumar
Beste Valmet605:

Quote Reactie van @valmet 605:
Na jaren te hebben gemaaid net een fendt 306ls op smalle voorhanden weet ik heel zeker dat het niet onverstandig is om rond loopvlak te hebben. De repen zode vlogen regelmatig dit met de gewone voorband.

Haastige spoed ⁉
Goed dat jij je roeping gevonden hebt in de bosbouw. Immers, daar is het niet erg als er spaanders vallen wanneer er gehakt wordt. 😛
Maar in de zode snijdende voorbanden is met name te haastig bochtenrijgedrag en (na jaren nog steeds(!)) inzichtloos te krap sturen. Daar kan de band niets aan doen.
+4
valmet 605
@Wimsumar dankje wim. Nu terug in je mand.
Bert353
Ik zag vandaag dat er in voorbanden (7.50X16) banden zijn met 6 en met 8 ply, in hoeverre is dat belangrijk, en doet dat nog iets af aan het "comfort"?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
6 en met 8 ply

Het aantal "ply" is maatstaf voor het draagvermogen van de band. Hoe meer ply (koordlagen) hoe meer draagvermogen.
Daarintegen, hoe minder koordlagen, hoe soepeler (comfort!) de band.
Beiden spelen geen rol voor jouw M.F.-65.
aldo
De vorige eigenaar had op mijn fordje brede autobanden voor gezet omdat hij er veel mee over het strand reed en die dan dus minder ver in het zand in sneden. Sturen over de weg vraagt nu wel spierballen dus denk er hard over om er de originele wielen weer terug onder te zetten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0