Hey ,
Ik zit al langer met het gedacht voor zelfstandige te worden als tractor chauffeur (in België) maar heb een paar bedenkingen ? Iemand raad ? Waar moet ik op letten ? En als ik begin begin ik van nul dus niets geld of reserves , ik dacht aan leasing van een trekker en dumper kar (mits een jaar contract bij een aannemer ofzo) ik begrijp dat het geen rozengeur en maanschijn is , maar als het echt in je bloed zit ?? En je het zo graag zou doen ?? Alvast bedankt !! Grts
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik geloof dat het verhaal in het kort was dat je je beter als persoon kunt verhuren aan iemand die je het materieel beschikbaar stelt?
dan heb je niet de lasten van eigendom en onderhoud.
Zelfstandige is de eerste jaren gewoon keihard werken en na een poosje begint het zich terug te verdienen, maar je zult eerst wat op moeten bouwen
Zoals reeds eerder aangegeven is jezelf verhuren zonder machines een veiligere optie.
Allemaal al bedankt voor de reacties , momenteel was het idee dus om een nieuwe / 2dehands tractor te zoeken en een dumperkar te leasen ? het probleem is wel dat ik momenteel niet echt weet hoeveel pk's heb ik nodig ? ik zou het zonde vinden als men een dure tractor zou kopen en uiteindelijk de helft maar nodig hebt .
Het probleem bij me is , dat ik groot ben gebracht met ouders die altijd zelfstandige zijn geweest , natuurlijk kriebelt het dan om ook zelfstandige te worden , ik heb men ouders vroeger veel zien wenen omdat ze er niet zouden komen , maar toch kweet niet , ben echt een persoon als het me aan staat , er 100% voor ga , ik heb in het verleden al 7 jaar gewerkt voor een werkgever , op termijn is het de bedoeling om ook een beetje bosbouw , en landbouw werken te gaan doen (voornamelijk transport) , ook voor gemeentes klepelmaaien zie ik wel zitten , ik zou overal wel willen horen , maar wat zijn jullie verdere meningen ? zou ik het best bij een boekhouder gaan luisteren ? zou ik een business plan maken ? kan ik al eens gaan luisteren wat het materiaal zou kosten ? ...
Alvast bedankt , grts
Als je hier op tractorfan zulke vragen gaat stellen dan ben je er (nog) niet klaar voor.
Ik zou zeggen, begin klein, verhuur jezelf per uur en kijk dan eens rond wat bij je past.
Als zelfstandige zijn dit soort werktijden een grote luxe, naast de tijd die je dan aan het werk bent als chauffeur moet je voor werk zorgen, je administratie doen, boekhouding bijhouden, machines onderhouden, enz., enz..
En wat je aan het eind van een jaar overhoud voor jezelf (wat nu je inkomen/salaris is) kan ook sterk variëren, en heel goed lager zijn als nu, terwijl je (als het goed gaat, en je dus niet thuis zit te wachten om ingehuurd te worden) veel meer uren moet maken, en als het tegenzit, waar ga je de lening bij de bank dan van betalen?
Ik raad je niets aan of af, maar zorg wel dat je jezelf dit soort zaken goed realiseert.
Wat voor trekker je wilt is eigenlijk nog helemaal niet belangrijk. . Het gaat om euro's verdienen.
Ook kun je dan kijken of het bij je past, ik denk dat het je ogen opent haha.
Een grondkar en een trekker is dat helaas niet.
Maaien voor gemeenten in nederland is dat ook niet.
Zelf weet ik niet hoe ik een trekker moet rechtrekenen.
Ik heb er zelf 2 en ik laat ze wanneer het kan (ze zijn betaald en oud) in de hoek staan. Daar kosten ze het minste.
Als je iets wil zoek het in wat een ander niet doet. Kijk waar het werk nog lastig gaat waar liggen effecientie opgaven.
Ook kan je zo te weten komen of het echt iets is waar je in wil verder gaan. Als je bvb. 3 weken aan een stuk van punt a naar punt b moet rijden, en die liggen maar 500 meter uit elkaar, bestaat de kans dat je gaat denken,dat het toch niet is wat je je leven lang wil doen...
Ga je ook niet blind zitten staren op die zogenaamde vrijheid die je als zelfstandige hebt. Als je als zelfstandige voor een grote aannemer gaat rijden, dan verwacht die aannemer jou ook elke ochtend om 7:00 op de bouw, 5 dagen per week. En in plaats van een vrij weekend mag je zaterdag onderhoud doen en zondag de boekhouding.