Illustratie van:

Fendt 104 LS - fendt 104 ls met raar geluid in of bij de motor

Half uur geleden starte ik de trekker en was er niks aan de hand!
en net wil ik hem starten en maakt hij een raar geluid!( kloppend)
en komt niet goed op toeren!
wat zou dat kunnen zijn ?? motor of Brandstof pomp??

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Stephan104LS: Controleer of de stopknopkabel niet ergens stroef blijft hangen. Oftewel, controleer of de stophevel op de brandstofpomp wel goed terug gaat, of dat deze door een haperende stop'kabel' onvoldoende terug komt.
Stephan104ls
Beste Wimsumar heb gekeken of dat de oorzaak zou kunnen zijn!!
maar ben bang dat het iets anders is!?
iemand nog meer sugesties??
Stephan104ls
Ik heb een filmpje gemaakt maar weet niet of ik die hier kan uploaden
fordt5110
@Stephan104ls het filmpje eerst op youtube zetten, en dan kun je de video op tractorfan uploaden.
Stephan104ls

Dit is de link van het filmpje!
Gavrie Willemsen
@Stephan104ls ik zou hem maar snel stilleggen..... lagerschaal kapot?...
fordt5110
@Stephan104ls klinkt een beetje het zelfde als deze tractorfan.nl/movie/48448/…
+1
Wimsumar
Beste Stephan104LS:

Quote Reactie van @Stephan104ls:
filmpje!

Het opvoerpompje beweegt!
Stephan104ls
Ja die beweegt iets maar daar komt dat lawaai niet vandaan!
Wimsumar
Beste Stephan104LS:

Quote Reactie van @Stephan104ls:
beweegt iets

IK denk dat het opvoerpompje defect is. Hierdoor krijgt de inspuitpomp onvoldoende brandstof toegevoerd waardoor de motor afwijkend loopt, met afwijkend geluid.
Eerst het opvoerpompje controleren, eventueel vernieuwen.
eddyscania
Ik zou niet gaan raden maar aan het sleutelen, dan weet je het zeker wat er aan de hand is.(zou beginnen met het opvoerpompje)
Stephan104ls
@eddyscania is natuurlijk ook wel apart als hij ervoor goed heeft gelopen en een half uur later dat hij zo loopt!! en als z'n pompje al beweegt is toch al een teken dat hij slecht is of niet?
eddyscania
@Stephan104ls
het blijft mechanisch dus kan altijd kapot.
gewoon binnenzetten en openmaken dan weet je het snelst.
dendeze
Mogelijk is er een verstuiver die lekt dat kan ook een kloppend geluid maken net zoals een uitgelopen lager.
Kijk dus eerst de verstuivers maar eens na.
+1
ster
Een echte monteur erbij halen, raden gissen is onbegonnen werk.
samie
Ik zou beginnen met de oliedruk te meten, dan weet je al of er een drijfstanglager stuk is of niet.
en de verstuivers zou ik ook testen want het kan dieselklop zijn ook natuurlijk
joop-same
Haal je klepdeksels eens los en kijk of er geen tuimelaar of stoter stuk is of heel veel speling heeft
Stephan104ls
@joop-same dank je heb de klepdeksel eraf! zie daar verder zo nog niks aan!! alleen uitlaatpoort is vet! en ik vond een stukje ijzer wat lijkt op een klepzitting

(klik om te vergroten)

unipower
@Stephan104ls Bij ons heeft er afgelopen week een in de werkplaats gestaan die dat ook had, alleen daar was de gehele klepzitting weg dus de klep stond een stuk verder omhoog. Als je weet van welke cilinder het is kun je er gerust de cilinderkop af halen en de kans is groot dat je zuiger ook beschadigd is als dat stuk een paar keer klem heeft gezeten tussen de zuiger en kop 😉
Stephan104ls
@unipower kan ik de verstuiver er zo uit pakken als ik de 2 moeren los heb?
basia
@Stephan104ls
Ja ; maar zit soms door koolaanslag redelijk vast .
Vaak met beetje draaiende beweging met waterpomptang komen ze wel los .
(Wel omgeving verstuivergat goed schoonblazen , om naar binnenvallende troep te voorkomen )
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
Vaak met beetje draaiende beweging met waterpomptang komen ze wel los .

De draaiende beweging hierbij wel alleen in schroefdraad-vastdraaiende-richting maken, anders is de kans dat de verstuiver zelf uit elkaar gedraaid wordt.
Ik zou liever proberen de verstuiver flink op spanning te zetten (met tang in vastdraairichting, of, 'bandenlichter' er onder) en dan met een hamertikje het ding losschrikken.

P.S.: dop de verstuiverleidingaansluiting af (of afplakken met tape) om inwendige vervuiling te vermijden. (Evenzo de verstuiverleiding).
Stephan104ls
Nou ik heb ik de kop eraf en ja het was de klepzitting! moet ik de zuiger en cilinder vervangen??

(klik om te vergroten)

unipower
@Stephan104ls Precies wat ik dacht ja die bij ons op het werk stond zag er precies zo uit, daar is een nieuwe zuiger in gekomen. Zou deze zuiger zelf niet graag terugzetten 😉
old man jose
@Stephan104ls Wel goed schoon blazen ivm vallende rotzooi.
joop-same
Zo te zien kun je de zuiger als je hem bewerkt hebt nog wel weer gebruiken,ik zou hem wel even eruit halen misschien zit de topveer nu wel klem in de zuiger.
Stephan104ls
@joop-same dan moet ik de carterpan onderuit en dan kan ik er zo bij???
joop-same
Ja maar let goed op dat de lagerkap op dezelfde stand op de drijfstang komt, anders klopt hij straks nog veel harder.
joop-same
De verstuiver kan ook stuk zijn doordat er stukken tegen aan geslagen zijn, dus goed controleren en niet zonder meer weer monteren, testen en of vernieuwen.
Huuuuub
Drijfstang ook (laten) controleren of die nog recht is. Kan zijn dat die kromgeslagen is.
Wimsumar
Beste Stepgan104LS: Wat was er aan de hand met het misterieus bewegende opvoerpompje?
Stephan104ls
@Wimsumar het pompje is het niet helaas! ik vond een stukje ijzer op de oprit en dat is via de uitlaat naar buiten gekomen! heb de kop eraf gehaald en het was een klepzitting die gebroken was en die heeft het kloppende geluid veroorzaakt!! dus nu kijken of ik de zuiger moet vervangen!
Wimsumar
Beste Stephan104LS:

Quote Reactie van @Stephan104ls:
pompje is het niet helaas!

Ja, ik had ook al begrepen dat een losgeraakt onderdeel in de cilinder oorzaak van het geklop was.
Het opvoerpompje beweegt echter ook ongewoon en vraagt aandacht.
Stephan104ls
@Wimsumar die ga ik ook vervangen!!
joop-same
@Stephan104ls De drijfstang is met deze schade zeker nog niet krom, en het opvoerpompje kan best nog uren meegaan als hij niet lekt je zou het heveltje iets kunnen buigen naar de pomp toe zodat het heveltje blijft staan.
Huuuuub
@joop-same
Beste joop.
Ik zou oppassen met dit soort adviezen te geven. ik heb geregeld drijfstangen die zulke schades meegemaakt hebben. en soms toch krom zijn! meten is weten in dit geval.
frammi
Heb ik een keer meegemaakt. Er bleef toen een verstuivernaald hangen waardoor een cylinder niet mee deed. (verstuiver bleef open staan). Tijdens het lopen een voor een de verstuiverleidingen bij de verstuiver los draaien en weer vastzetten. Kijken of dan het geluid veranderd c.q. ophoud.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 104 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0