Tijdens het lassen de accu polen niet los gehad

Ik heb tijdens het lassen aan de cabine de accu polen niet los gehad.
Nu wil de trekker slecht starten of helemaal niet,licht eraan hoe lang er niet mee gereden is.
Kan het zijn dat de dynamo of de accu kapot/beschadigt is??

Mvg guus
case liefhebber

Reacties

SjoerdHylke
Even nameten misschien? Accu moet zonder lopende motor ongeveer 12 volt aangeven, en met draaiende motor ongeveer 13 a 14 volt (meende ik)
case liefhebber
Quote Reactie van @SjoerdHylke:
Mvg

Accu spanning is 12.25
JohnDeere5085
Meet tijdens een draaiende motor het voltage op de plusdraad, moet rond de 14,4 zijn, anders wordt je accu niet/slecht opgeladen. Meet je daadwerkelijk 14,4 volt, moet je de accu ff testen, zijn speciale testers voor die de staat van de accu weergeven.
case liefhebber
@JohnDeere5085
Bedankt.
Maar kan dit probleem dan komen door dat lassen met de polen erop? Want het probleem is ontstaan na het lassen.
JohnDeere5085
@case liefhebber ja, je accu kan nu wel 12,25 maar zodra hij belast wordt kan hij inzakken, vanwege het lassen of gewoon ouderdom.
case liefhebber
@JohnDeere5085 de accu is 1 jaar oud.
+1
boegie
@case liefhebber Wat voor een trekker is het? Bij een oude is het moeilijker wat kapot te krijgen, of er moeten al draden gesmolten zijn. Printplaten bij nieuwere machines kunnen echter wel gevoelig zijn voor dit soort werkzaamheden
case liefhebber
@boegie het is een international 956 xl oude type
Wimsumar
Beste Case Liefhebber:

Quote:
tijdens het lassen aan de cabine de accu polen niet los gehad.

Van groot belang voor al of niet schade is waar je de massaklem van het lasapparaat op gezet had. Was dat op het te lassen cabinedeel, of, ergens anders aan de trekker. In laatste geval is de massaverbinding van de trekkercabine naar trekker overbelast geweest of doorgebrand. De overige bedrading staat er in principe los van tenzij de trekker op contact stond. Het slechtere starten zal in beginsel een koud weer-verschijnsel zijn.
case liefhebber
@Wimsumar bedankt voor de reactie.
De klem zat ook op de cabine stijl.
Het koude weer licht het niet aan want hij stond binnen en hij startte nog beter toen hij buiten stond met -10 dus dat kan het niet wezen.
Wimsumar
Beste Case Liefhebber:

Quote Reactie van @case liefhebber:
met -10

Die (-10) temperatuur is heel lang geleden maar ook de nu 'slechts' nog maar 1 jaar oude accu kan al een behoorlijke koudedepressie vertonen.
+1
Fendt926Driver
In een wisselstroomdynamoheeft diodes die door kunnen branden met lassen aan een voertuig zonder goede massa aan de lasklem of de accupolen niet losgekoppeld zijn. Bij oude trekkers met gelijkstroom dynamos zitten er geen diodes in en gaat het ook niet kapot.
Koppel de dynamo los en laat hem testen op een testbank en je weet het
SjoerdHylke
Hoe vaak wordt de trekker gebruikt? Wordt deze vaak gestart etc? Een accu presteert vaak beter wanneer deze volop wordt gebruikt. Als de trekker een lange tijd heeft stil gestaan, en vooral met deze kou, is het mogelijk dat deze hierdoor slecht start.
case liefhebber
@SjoerdHylke maandag t/m vrijdag.
Elke dag naar school.
+1
bas101
Als jongetje van een jaar of 8 hebben ze mij geleerd dat de minpool van de accu losgekoppeld moet worden tijdens t lassen anders heb je kans dat de dynamo kapot gaat , dat zal hier waarschij nlijk gebeurd zijn .
+1
Fendt926Driver
@bas101 de min of de plus maakt niet uit. Als de stroomkring maar onderbroken is
+1
bas101
@Fendt926Driver hobbyboer weet hoe t zit
hobbyboer
@bas101 Eigenlijk hoor je beide kabels van de dynamo los te maken voor het lassen.
Echter het losmaken van de dynamokabels valt volgens mij onder 'werken aan de elektrische installatie' en voor je dat mag doen hoor je de min van de accu los te gooien.

Ik zie ook regelmatig dat er helemaal niks wordt losgekoppeld en dat gaat ook nog best vaak goed.
Zelf koppel ik het liefst de hele machine af als ik moet lassen of alleen het te lassen onderdeel demonteren.
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:

Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Als de stroomkring maar onderbroken is

1 of beide accuklemmen losnemen bij electrisch lassen aan een trekker/voertuig is schijnveiligheid.
De lasstroom kan via een aantal zwerfwegen z'n weg gaan zoeken naar de massaklem. Hierbij kunnen onderweg magnetische velden onstaan welke bijvoorbeeld in de veldwikkelingen van de (wisselstroom)dynamo alsnog hoge piekspanningen veroorzaken waarbij de diodes zouden kunnen beschadigen.
Bij lassen aan een trekker/voertuig altijd de massaklem op het te lassen deel vastklemmen.

Onderbouwing: amt.nl/techniek/artikel/…

P.S.: In theorie is ook het volgende mogelijk:
Stel je last een zogenaamd molconblokje in de wielvelg. De massaklem zet je (uiteraard) op de ongeverfde/gegalvaniseerde wielbout. Niets aan de hand. Dan het wiel aan de andere kant van de trekker waarbij je de massaklem op het eerste wiel laat zitten: De lasstroom zoekt nu z'n weg via de wielas en differentieel naar de andere wielas met het wiel waarop de massaklem zit. Aangezien voornoemde onderdelen nogal "los" contact met elkaar maken kunnen hiertussen tijdens het lassen ook vonken (en dus ijzerdeeltjes) overspringen. Op (bijvoorbeeld) het ene differentieeltandwiel ontstaat een kratertje en op het andere een "lasje". Wordt de trekker weer gebruikt dan kan er ineens een nieuw transmissiegeluid klinken (of zelfs terstond tandwielbreuk/lagerschade ontstaan).
+2
hobbyboer
@bas101 klopt wel dat je de min los moet doen.
Wat @Fendt926Driver zegt klopt ook: "min of plus", maar je hoort altijd eerst de min los te maken.
Dus als je 1 van beide moet losmaken is het het meest logische om de min los te halen.
+1
GerbertXL
@hobbyboer Ik heb weleens tegenstrijdige adviezen gekregen voor het loskoppelen van de plus of min. De beste uitleg die ik heb gehoord: in principe maakt het niks uit maar eerst de min is verstandiger want dan maakt het niet uit of je ergens tegenaan stoot met je gereedschap.
Niet om de wijsneus uit te hangen maar dat vond ik wel een logische verklaring.
hobbyboer
@GerbertXL Volgens mij is dat ook de reden.
De min als eerste losmaken en omgekeerd als laatste vastmaken.
Geldt ook voor bv startkabels
bas101
@GerbertXL die logische denkwijze kwam jaren geleden ook bij mij op , ik heb dan ook de volgende methode en die is ook simpelder om t onthouden : niet aan de pluspoolklem sleutelen zo lang de minpoolklem nog aan de minpool zit .
+1
Ik was laatste ergens, daar moest ik een kastje met 2 klemmen, die ik op de polen van de accu moest zetten, en toen kon er gelast worden.. hoe werkt zoiets dan?
basia
@ronald-deutz-fahr

Werkt als een soort condensator ; vangt de spanningspiekken op die anders je diode brug in de alternator kunnen vernielen .
@basia Aha bedankt, toch knap dat zon kastje dat opheft, het steld weinig voor zon dingetje..
Mdbm
Bijna zeker dat je batterij stuk is. Als je lang last zonder de batterij los te koppelen kan deze zelfs ontploffen. Je zet op een batterij van 12vdc een spanning die vele malen hoger is.
dendeze
Laad je batterij op met een lader, koppel eerst de massa af, positieve kan ook maar als je dan per ongeluk de massa raakt met je sleutel ben je eigenlijk aan het lassen 😄
Als de batterij volledig opgeladen is koppel ze dan af en meet de spanning, je moet nu 13,2 volt hebben.
Deze zal langzaam zakken naar 12,6 volt vermits elke cel 2,1 volt is.
Hij zou dan ook weer goed moeten starten, uiteraard tot ze weer ontladen is moest ze niet goed bijladen, laat je ook niet beinvloeden als het laadcontolelampje toch uitgaat want dat wil per definitie nog niet zeggen dat hij ook genoeg laad.
Ik vermoed dat er diodes doorgebrand zijn in je alternator of hoe jullie in Nederland dit noemen dynamo.
deutzmannettje
Volgens mij heeft er hier maar een gelijk en dat is het verhaal van @Wimsumar ] er heeft er namelijk een over dat er een kastje op de accu werd gehangen bij het lassen dat als condensator werkt. en wat is condensator in ding wat stroom vast, houdt en wat is accu dan?? ze hebben mij altijd geleerd accu eraan houden want dat is de grote condensator in het systeem die dus dan nog wat pieken op kan vangen in plaats van computers/ boxen. massa klem kort bij het te lassen werkstuk en het te lassen werkstuk goed schoon en waar de massa klem opstaat ook. er is mij nog nooit wat mis gegaan er gaat eerder anders om wat mis
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!