Illustratie van:

International 744 - Trekker schommelt tijdens het rijden

Hoi,
Wij hebben thuis een International 744 voor de mengwagen staan. Als ik hiermee (zonder wagen) In zijn 3 of 4 rijd schommelt hij van links naar rechts. Normaal hebben we hier geen last van, want tijdens het voeren staat hij alleen in zijn 1 of 2. Dan is dat probleem er niet. Weet iemand hoe dit mogelijk kan komen?

Hij wordt iedere dag gebruikt in zijn eerste en tweede versnelling maar zelden in zijn derde en vierde.

Tim

Deel dit topic

Reacties

stephan-inter
Hoe zijn jou banden?
En hoe hard staan ze.
tim-de-wit
@stephan-inter Ik weet toevallig dat er 16.9/R34 op zit maar van de bandenspanning weet ik niks af. Ik zal er eens naar kijken.
Gerron
@tim-de-wit Zet de bandenspanning wat lager bijvoorbeeld 1.5 bar (Hangt af van de oplegdruk van de mengwagen.) als je de trekker elke week gebruikt en bij lang stilstaan op 1.8 bar.
Verder niks aan doen tenzij je nieuwe banden wil kopen.
Inter633-SA
@Gerron 1,5 en 1,8 vind ik persoonlijk nogal hard 😁
Gerron
@Inter633-SA Welke bandenspanning raad jij dan aan bij een trekker voor een mengwagen?
Inter633-SA
@Gerron Geen ervaring met een mengwagen ofzo, maar wij hebben de banden meestal op 1 bar. En in het terrein 0.8 ofzo
Bakker S
@tim-de-wit Zijn het de banden of gaat de wielas heen en weer?
Ik had een 844 s en daar ging de as heen en weer zowel links als rechts.
Ik heb me laten vertellen dat ze waarschijnlijk bij het vervangen van de remmen een busje er niet meer tussen hebben geplaatst. Ik weet niet hoe het er binnenin uit ziet maar daar hebben we mede TFers voor.
Huuuuub
Zijn de banden misschien vierkant geworden van het staan? Of ongelijkmatig afgesleten?
Corne S
@Huuuuub

Dat kan inderdaad. Wij hebben hier ook een trekker die 2 jaar stil heeft gestaan. Platte kantje van de band voel je nog steeds.
tim-de-wit
Lijkt me sterk, want hij heeft de afgelopen 20 jaar geen dag stilgestaan.
+1
Fendt926Driver
Meestal komt het van verkeerde bandenspanning. De nokken gaan aan de midden kant van de noken schuin afslijten. De ene nok van de buiten nok slijt schuin af tegen het midden. De anderen blijven hoog ( ik weet ook niet waarom)
Is niet weer te verhelpen. Moet je mee leren leven
Gerron
@Fendt926Driver Wat jij schrijft zorgt voor trilling en is enigzins te verhelpen door de hoge nokken bij te slijpen met de flex met een schijf die je ook voor de koeienklauwen gebruikt. Het schommelen komt door lang stilstaan waardoor er een vlakke kant in de band blijft staan of een kromme velg en dat krijg je bijvoorbeeld door met grof geweld een trekker die vast staat schuin weg te trekken of met dubbele montering over een rare hobbel te stuiteren.
+1
valmet 605
Trek de wielmoeren/ bouten eerst eens na.
Gerron
@valmet 605 Als het daaraan ligt dan zit er meestal verse roest op de bouten.
+3
valmet 605
@Gerron nakijken waard! Ben een keer in februari achter een bemester aan gelopen. Effect boze boer. Een minuut was deze toch blij dat ik zo brutaal was geweest.
Kon de moeren er met de hand af draaien.
Zelf een keer gehad met een NH met herder. Daar zaten de moeren ook helemaal los van.
Het is dus niet ondenkbaar.
Gerron
Quote Reactie van @valmet 605:
nakijken waard!

Dat voorkomt vaak grotere ellende.
+3
Gerron
@valmet 605 Die boze boer dacht zeker dat je zo'n milieupipo was die de werking van de bemester niet goed zou kunnen vinden!
+1
Wimsumar
Beste Tim-de-Wit: Veel (trekker)banden en velgen zijn niet rond maar ovaal/eivormig en geven daardoor bij toenemende rijsnelheid de karakteristieke zogenaamde hoogteslag.
Maar ook 1 beschadigde nok kan dit effect al geven.

Hoogteslag:
rommert14
@Wimsumar gebeurd hetzelfde als de trekker gruwelijk stuitert als er geen zwaar werktuig achter zit?
stephan-inter
@rommert14
Is idd goed mogelijk.
Of het ligt aan de weg in combinatie met bandenspanning
rommert14
@stephan-inter hij stuitert overal, met een zware wagen erachter rijdt ie als nieuw. Een inter 844xl
stephan-inter
@rommert14
Wat voor merk banden ?
+1
rommert14
@stephan-inter valt niet meer te lezen
argenterio
Net als @Wimsumar zegt ; banden oud of nieuw hebben vaak een hoogte slag. Maar ook velgen hebben dat. Een goede bandenboer kan dat uitmeten. En dan zo de band op de velg draaien dat de hoogte slag van velg en band elkaar zo veel mogelijk opheffen. De Bevri kan dat.

Maar veel trekkers e.d hebben er last van. Het helpt soms om even een kort bochtje te maken. Dan staat het rechterwiel anders ten opzichte van het linker. Want de hoogte slag van ene achterwiel na de andere doet je soms ook flink heen en weer hobbelen.
argenterio
Trekker (t&w) nr.285 juni 2012 staat beschreven plus oplossing hoogteslag

(klik om te vergroten)

Trekker en werktuig juni 2012 blz 60/63

(klik om te vergroten)

Trekker nummer 285 juni2012 staat beschrijving plus oplossing van de hoogteslag.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 744 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0