Steek wielbouten, komt deze maat meer voor?

Hallo allen,

Voor onze MF155 moet ik op zoek naar nieuwe velgen, de jaren aan het strand heeft z'n tol van ze geëist.
Voor de achteras ligt het voor de hand, dat is de normale MF-maat.
Maar de vooras wordt een iets groter probleem.
Deze trekker is omgebouwd naar 4wd, door middel van een vooras van een GMC CCKW; een 2.5tons truck uit de Tweede Wereldoorlog.
Deze as heeft volgens de documentatie een steek van de wielbouten van 8 3/4", wat omgerekend zo'n 222mm is.
En het naafgat is ongeveer Ø160mm.

Weet iemand of deze steek bij trekkers ook voorkomt of dat ik op zoek moet bij dumpzaken?

Bij voorbaat dank!
hooidonk

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

DANOONTJE POWERR
Volgens mij zijn er wel velgen met asgat 160, weet ff niet welk merk.
Je kunt er dan nieuwe gaten in boren.
Je kunt ook asgat 150 uit laten draaien naar 160, daar zijn er veel meer van te koop.
+2
Wimsumar
Beste Hooidonk: Als alternatief: De velgplaat omzetten in een andere velghoepel, of, andere velgranden aanlassen.

Bijvoorbeeld:

landbouwbandenstunter.nl/gebruikt/landbouwvelgen/…
joop-same
Hooidonk, Het hart uit de oude plaat snijden en in een ander passend wiel weer inlassen.
Loeideutz
Als het de “GMC” maat is, dan is vooral de afstand van de boutgaten anders. En ook de gaten zijn groter, wat wordt opgevangen door een grotere moer met conische sluitring. Vroeger werden veel van deze assen ook gebruikt onder giertanks. Hebben zelf jarenlang eentje gehad met zo’n as. Heb er nog zelfs velgen van liggen, met hele slechte banden.
hooidonk
Bedankt voor jullie reacties!
De velgplaat overzetten had ik zo gauw nog niet aan gedacht, maar dat is inderdaad ook een optie.
Het enige is dat dit 24" wielen zijn en er origineel 20" op hoort. Dus het zou leuk zijn als ik van de gelegenheid gebruik kon maken om terug te gaan naar de originele maat.

@Loeideutz
Leuk om te weten dat die assen daar ook voor gebruikt zijn! Was waarschijnlijk niet zo'n grote tank? Bij deze velgen zijn inderdaad ook moeren met losse ringen gebruikt.
Zijn uw velgen eventueel een optie?
Wimsumar
Beste Hooidonk:

Quote Reactie van @hooidonk:
origineel 20"

Informeer:

trekkerbandenmarkt.nl/vastewielen/…
Loeideutz
@hooidonk was een 5 kuubse tank. Velgen heb ik nog liggen zijn voor van die 20.00-20 banden. Vaste platen.
hooidonk
@Loeideutz
Okee, dat wordt wat breed voor een voorwiel. 😉

Toch nog 5 kuub op zo'n as!

Ik heb er nog even over doorgedacht en geprobeerd of ik met een bestaand voorwiel met de grootste steek die ik kon vinden, weg zou komen met een soort adapterplaat. De grootste steek die ik vond was van NH/Fiat, met een gatenpatroon op 285 en een naafgat van 250.
Ik denk dat dat net te krap wordt, dus misschien de adapterplaat er in (laten) lassen?

Hierbij een plaatje ter verduidelijking, de rode plaat is de adapterplaat.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Loeideutz
@hooidonk als de adapterplaat goed aan je asstomp kan worden vast geschroefd, en je kunt je adapterplaat fatsoenlijk in de velg schroeven, denk ik niet dat dat een probleem zal zijn. Vastlassen zal wel goedkoper zijn denk ik, maar dan kun je de velgen nooit meer ergens anders voor gebruiken.
DANOONTJE POWERR
@hooidonk
Dat komt toch op hetzelfde neer als je eigen velgplaat in een andere velg lassen?
Da scheelt je weer de kosten van een adapterplaat.
Hoepels kun je zo los kopen.
Zeemees
@hooidonk Als ik je eerste foto zo zie heb je nu niet veel ruimte meer voor de kop van je bout (of je moer, weet niet wat het in dit geval is), dus weet niet of dat nu past. Of je moet een plaat hebben die je er tegen bout, en die in het oude naafgat valt, maar dan wordt het al een duur grapje denk ik.
Dan zou ik inderdaad eerder met je oude hartplaat aan de slag gaan.
hooidonk
@Zeemees @DANOONTJE POWERR

Nou, als ik terug wil naar 20", lijkt me het vrij lastig om de bestaande velgplaat kleiner te maken. Misschien dat je dat met een plasmasnijder op een passer dat wel redt? En ik weet ook niet of het sterk genoeg is, als die omgevouwen randjes van de velgplaat (die in de binnenkant van de hoepel gelast worden) er daardoor af zijn.
Wimsumar
Beste Hooidonk:

Quote Reactie van @hooidonk:
Nou, als ik terug wil naar 20", lijkt me het vrij lastig om de bestaande velgplaat kleiner te maken.

Meet de bestaande velgplaat eens op. De bestaande velg heeft immers een verdieping in de velgbodem daar waar de velgplaat eraan gelast is en de te gebruiken nieuw velg is vlak.
hooidonk
@Wimsumar
Heb je dat wel goed gezien, Wim?
Volgens mij is de bestaande ook vlak?

Vanmorgen even de velgplaat opgemeten en die heeft een grootste diameter van zo'n 56-57cm.
Wimsumar
Beste Hooidonk:

Quote Reactie van @hooidonk:
56-57cm.

De meetcijfers zullen niet liegen. Dan heb ik het op de foto verkeerd beoordeeld.

N.B.:
met 22 inch (56 cm) zit de velgplaat dus precies tussen de 24 en 20 inch velg- / bandenmaat in. Ik had het een beetje goed. Met dank aan de verdiepte velgbodem 😉
assink
Je kunt toch een ring laten snijden die strak in het naafgat van die velg valt?
Dan lassen, uiteraard zonder druk op de band. Anders moet je met verzonken kop bouten gaan werken in je adapterplaat denk ik?
hooidonk
@assink
Ja, dat idee zat ik ook aan te denken. Een plaat vlak in een plaat lassen zie ik zelf nog wel zitten.
En anders bouten, inderdaad met verzonken kop, want hij komt niet buiten de naaf uit.

Dan komt het er ongeveer zo uit te zien.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!