Load sence

Eey,

wat is nou precies load sence want ik geloof dat 2 van onze trekkers load sence hebben en de andere 2 niet maar wat is nu het voordeel?

alvast bedankt
jd6620

Deel dit topic

Reacties

dx11
Meer olie opbrengst, makkelijkere bediening. Maar dan moet je wel LS voorberijde machines hebben he!
tractorliefhebber
Moeilijk he die zoekfunctie.
tractorfan.nl/topic/9574/
Siebenga
Gebruik de zoekfunctie van deze site, zijn namelijk zat topics over
steyrcvt6160
Ls betekent als de machiene olie vraagt van de tractor bijvoorbeeld een hooi hark met heffen en dalen
tractorliefhebber
Ja das lekker duidelijk steyrdinges
casejxu
Ls is dat de olie pomp pas olie geeft als daar door een verbruik door gevraagd word.... tandwiel pomp pompt altijd rond ls pomp doet het alleen als jij daar omvraag
Normale oliepomp (tandwielpomp) heeft een vast slagvolume (opbrengst per omwenteling) en als er geen ventiel wordt bedient wordt de olie drukloos rondgepompt (ook wel 'open center' genoemd). Als er wel een ventiel wordt bediend wordt de olie die nodig is ‘verbruikt’ en de olie die niet nodig is weggestuurd via de veiligheidsklep. Nadeel van dit systeem is dat er nogal veel warmte wordt ontwikkeld, en warmteontwikkeling leidt weer tot sneller verouderen van de olie en een hogerbrandstofverbruik.

Dit systeem werd vroeger bij de meeste trekkers toegepast, John Deere was een uitzondering.
John Deere gebruikt namelijk een plunjerpomp in combinatie met een ‘closed center’ systeem (ventiel laat onbediend de olie niet door). Hierbij blijft de druk constant (in tegenstelling tot het drukloos rondpompen bij ‘open center’ maar deze regelt het volume wel terug). Hierdoor minder warmte ontwikkeling en dus minder snel verouderen van olie en minder brandstofverbruik.

Trekkers van tegenwoordig (kunnen) worden geleverd met een Load Sensing (LS) systeem. Dit systeem regelt zowel druk als volume op ieder gewenste waarde (zolang het binnen het bereik van de pomp blijft). Is er bijvoorbeeld maar 50 bar nodig om een hydromotor aan te drijven dan levert de pomp ook maar 50 bar. Maar wordt de belasting hoger dan wordt de druk ook hoger, hierdoor blijft de motor met een zelfde snelheid draaien. Ook het volume wordt afgeregeld op de waarde die nodig is. Ook dit systeem is closed center maar vereist een 3e aansluiting ten opzichte van de vorige twee systeemtypes. Deze is voor het doorgeven van de belasting op de verbruiker (hydromotor/cylinder). Dit syteem gebruikt ook een plunjerpomp.

Verdere vragen stel ze en mocht ik hier iets neerzetten wat niet klopt dan meldt dat a.u.b. ook, graag wel met uitleg (niet ‘omdat papa het zegt’). Sta open voor kritiek en hoop hier ook nog iets van op te steken!
Valtra-Fordpower
Mooie stukkies tekst heb jij! 😉
Passie voor je vak en er graag over mogen vertellen/uitleggen/discussiëren. Weet ook niet alles dus als ik wat weten wil hoop ik ook dat een ander zo behulpzaam is 😉
radium45
Hadden een cvx met load Sensing voor een double twin staan maar dat werk niet, In bepaalde gevallen als de verdeler het moeilijk kreeg door verontreinigingen, ging die langzamer draaien. Load Sensing meende dan dat er minder olie nodig was met als gevolg dat er minder olie naar de verdeler ging. terwijl je juist het omgekeerde nodig had. Dus om een kort verhaal lang te maken, Zodenbemesten deden we niet met load sensing maar op de normale ventielen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
13