Fendt 108 S - Startproblemen, blijft +-3 min draaien, valt daarna stil.
Wij hebben een oude Fendt 108S die niet meer wil starten.
Nadat we hem ontluchten blijft hij ongeveer 3 min draaien om daarna opnieuw stil te vallen.
We vermoeden (via feedback van anderen) dat het probleem aan een lek in de mazoutleiding/filters zit.
Is het aan te raden om de mazoutfilters te overbruggen en rechtstreeks mazout op de mazoutpomp te laten toekomen?
Als we de oliepijlstok na het 3 min draaien uithalen, spuit de lucht daar uit.
Iemand een idee wat we kunnen proberen?
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 108 S en hebben de trefwoorden startproblemen , lek , start niet en lucht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat mag onder geen enkele voorwaarde! De filters zitten er niet voor niets op om vuilgevoelige onderdelen in brandstofpomp en verstuivers te beschermen voor schade. (Schade, waarvoor ik nu al vrees gezien uiterlijk van de trekkermotor en de omschrijving van jullie experimentele gesleutel).
Ik denk dat het brandstofsysteem tot en met de filters nagekeken / vervangen moet worden wegens vervuiling.
Te beginnen met de tankdop. Er is kans dat deze geen lucht in de tank toelaat naarmate er brandstof uit de tank wordt onttrokken door de draaiende motor (tank trekt vacuüm). Vervolgens zal het zeefje op het tankkraantje gereinigd moeten worden. Dan is het zeefje van de opvoerpomp (onder het dekseltje met het blauwe ringetje) aan de beurt en dan de brandstoffilters. Met name het laatste moet zeer zorgvuldig schoon gebeuren om eerdergenoemde vervuiling van de brandstofpomp te voorkomen.
Aan voorzijde van de motor loopt een slang naar beneden welke ergens boven de vooras (open) uitmond. Dit is de carterventilatieslang. Deze zal hoogstwaarschijnlijk daar waar deze tegen de motor geschroefd zit verstopt zitten. (Vandaar de overdruk bij de peilstok).
P.S.:
Een lekke mazoutleiding zal bij een brandstofsysteem als op een FENDT 108S altijd dieselolie naar buiten lekken omdat de voorraadtank boven alle andere "lagedruk"-delen van het systeem zit.
! 1 Tank schoonmaken
! 2 Tank zeef schoonmaken
! 3 Leiding naar de opvoerpomp controleren, indien nodig schoonmaken.
! 4 Zeef in de opvoerpomp schoonmaken klepjes controleren.
! 5 Filtertjes in de banjo bouten controleren, indien nodig schoonmaken.
! 6 Brandstof filters controleren indien nodig vervangen.
! 7 Schone diesel erin systeem ontluchten, starten en hobbelen maar.
We leren in ieder geval veel bij door jullie reacties.
Het plan is om de mazoutfilter/oliefilter & olie te vervangen. Samen met de koperen afdichtingsring.
Wij hebben nog volgende vragen:
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ten alle tijden vermijden dat er stof of zand binnen gaat komen.
Compressie meten is ook geen overbodig punt.
Toevoegingen aan de olie helpen maar even omdat of deze verdampen of niet de juiste verhoudingen meer hebben.
Probeer ook met een extern reservoir en zo weinig mogelijk leidingen de diesel in de pomp te laten komen, als je echt een schoon reservoir hebt kun je de filters omzeilen en rechtstreeks in de pomp brengen, ontluchten bij een roterende pomp is een verhaal apart.
Er zitten 2 ontluchters op eerst de onderste , dan de bovenste en dan de verstuiverleidingen ontluchten.
SUC6
Ik heb het gevoel dat de zuigerveren of vast zitten of versleten zijn.
Bedankt voor alle hulp.