Fendt 108 S - Startproblemen, blijft +-3 min draaien, valt daarna stil.

Hallo,
Wij hebben een oude Fendt 108S die niet meer wil starten.
Nadat we hem ontluchten blijft hij ongeveer 3 min draaien om daarna opnieuw stil te vallen.

We vermoeden (via feedback van anderen) dat het probleem aan een lek in de mazoutleiding/filters zit.
Is het aan te raden om de mazoutfilters te overbruggen en rechtstreeks mazout op de mazoutpomp te laten toekomen?

Als we de oliepijlstok na het 3 min draaien uithalen, spuit de lucht daar uit.

Iemand een idee wat we kunnen proberen?
rubenp

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Wimsumar
Beste RubenP:

Quote:
mazoutfilters te overbruggen

Dat mag onder geen enkele voorwaarde! De filters zitten er niet voor niets op om vuilgevoelige onderdelen in brandstofpomp en verstuivers te beschermen voor schade. (Schade, waarvoor ik nu al vrees gezien uiterlijk van de trekkermotor en de omschrijving van jullie experimentele gesleutel).
Ik denk dat het brandstofsysteem tot en met de filters nagekeken / vervangen moet worden wegens vervuiling.
Te beginnen met de tankdop. Er is kans dat deze geen lucht in de tank toelaat naarmate er brandstof uit de tank wordt onttrokken door de draaiende motor (tank trekt vacuüm). Vervolgens zal het zeefje op het tankkraantje gereinigd moeten worden. Dan is het zeefje van de opvoerpomp (onder het dekseltje met het blauwe ringetje) aan de beurt en dan de brandstoffilters. Met name het laatste moet zeer zorgvuldig schoon gebeuren om eerdergenoemde vervuiling van de brandstofpomp te voorkomen.
Aan voorzijde van de motor loopt een slang naar beneden welke ergens boven de vooras (open) uitmond. Dit is de carterventilatieslang. Deze zal hoogstwaarschijnlijk daar waar deze tegen de motor geschroefd zit verstopt zitten. (Vandaar de overdruk bij de peilstok).

P.S.:
Een lekke mazoutleiding zal bij een brandstofsysteem als op een FENDT 108S altijd dieselolie naar buiten lekken omdat de voorraadtank boven alle andere "lagedruk"-delen van het systeem zit.
Oldtimer-fan
Ik denk, net zoals @Wimsumar al zegt, dat hij de dieseltank vacuum trekt. Draai de tankdop eens van de tank af en kijk of de motor nu wel wil aanslaan. Als hij loopt, draai je de deksel er weer op en zodra de motor zwaar begint te lopen/ af wil slaan, draai je de deksel er weer snel af. Als bij dan weer op toeren komt, weet je dat je probleem bij de tankdop zit.
old man jose
Waarom komt er nu nooit het advies , te beginnen bij het begin.:
! 1 Tank schoonmaken
! 2 Tank zeef schoonmaken
! 3 Leiding naar de opvoerpomp controleren, indien nodig schoonmaken.
! 4 Zeef in de opvoerpomp schoonmaken klepjes controleren.
! 5 Filtertjes in de banjo bouten controleren, indien nodig schoonmaken.
! 6 Brandstof filters controleren indien nodig vervangen.
! 7 Schone diesel erin systeem ontluchten, starten en hobbelen maar.
+1
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
Waarom komt er nu nooit het advies , te beginnen bij het begin

Lees de eerste reactie in dit topic A.U.B.. 😛
(En dan terug naar de schoolbanken om het begin van de operatie niet weer te vergeten te benoemen).
fendtjecis
Zou brandstoffilter ook zeker vervangen, zit er al een tijd op zo te zien. Niet dat dit de oplossing zal zijn maar is nooit slecht
aad3040
Laat de motor eens draaien zonder peilstok of er dan nog steeds druk opbouw in de motor is.
hendry-06
Even nieuwe filters er aan, opvoerpomp zeefje schoon maken. Slang naar de tank desnoods even terugblazen, en wat betreft die lucht uit t pijlstok even je carterventilatie controleren of die nog wel open is, anders zijn je zuigerveren (of meer) versleten.
Gavrie Willemsen
Ik zie een rotatieve pomp? Ik ging er vanuit dat die modellen altijd een lijnpomp hadden?...
Fast Eddy
@Gavrie Willemsen

Waarschijnlijk is er al eens aan gesleuteld. Dit is dezelfde brandstofpomp als op een Renault.
+2
appie1967
@Gavrie Willemsen nee hoor de 4cil hebben van 75 t/m 77 roterende pompen
Gavrie Willemsen
@appie1967 Ok Merci
Gavrie Willemsen
@appie1967 inderdaad nu zie ik het ook in de folder die ik thuis heb liggen.
rubenp
Bedankt voor de vele reacties.
We leren in ieder geval veel bij door jullie reacties.

Het plan is om de mazoutfilter/oliefilter & olie te vervangen. Samen met de koperen afdichtingsring.

Wij hebben nog volgende vragen:

  • Welke olie raden jullie aan, om de hoeveel draaiuren te vervangen?
  • Deze oliefilter is ok? rexbo.nl/bosch/oliefilter-451104065/…
  • Ik lees op het forum dat het aan te raden is om WYNN Super charge toe te voegen aan de olie, is dit ook in ons geval aan te raden?
  • Ik heb 2 nieuwe foto's toegevoegd, is dit de carterventilatie? We hebben deze proberen uitblazen, maar zat niet echt verstopt.

(klik om te vergroten)

Gedemonteerd carterventilatie?

(klik om te vergroten)

Carterventilatie?
Wimsumar
Beste RubenP:

Quote Reactie van @rubenp:
Carterventilatie?

Ja dat is het filtertje van de carterventilatie. Even schoonspoelen en droogblazen.
P.S.: Er hoort een slang aan de carterventilatie te zitten. Is deze aanwezig?

Olie advies: gebruik voor deze trekker een multifunctionele S.T.O.U. olie. Die kan in alle oliereservoirs gebruikt worden (motor, hydraulisch systeem, versnellingsbak).
Er is geen aanleiding om 'zo maar' Wynn's toe te voegen.
Oliefilter van Bosch is goed.
Kijk ook onder het dekseltje van het handpompje/opvoerpompje. Het filtertje wat daar onder it is vaak de bron van brandstofproblemen.
Inspecteer de tankbodem op vervuiling (als de tank een keer bijna leeg is).
+1
old man jose
Als je begint met sleutelen maak dan eerst de motor schoon zodat niet alle vuil in de open plekken valt.
Ten alle tijden vermijden dat er stof of zand binnen gaat komen.
Compressie meten is ook geen overbodig punt.
Toevoegingen aan de olie helpen maar even omdat of deze verdampen of niet de juiste verhoudingen meer hebben.
Probeer ook met een extern reservoir en zo weinig mogelijk leidingen de diesel in de pomp te laten komen, als je echt een schoon reservoir hebt kun je de filters omzeilen en rechtstreeks in de pomp brengen, ontluchten bij een roterende pomp is een verhaal apart.
Er zitten 2 ontluchters op eerst de onderste , dan de bovenste en dan de verstuiverleidingen ontluchten.

SUC6
Favorit614
Vaak met (te) veel carterdruk , drukt deze lucht ook langs de keerring van de brandstofinspuitpomp, en als er een hydrauliekpomp gemonteerd is op de distributie, dat daar ook lucht in komt.
Ik heb het gevoel dat de zuigerveren of vast zitten of versleten zijn.
+1
bas101
Met bovenstaande adviezen moet t probleem te verhelpen zijn , als ik de foto s zo bekijk dan is de motor cq tractor ook slecht onderhouden en daar krijg je later de rekening van gepresenteerd , voordat ik begon met de werkzaamheden zou ik t geheel eerst eens met de stoomcleaner goed schoonmaken , gezien t achterstallig onderhoud ook de kleppen ook eens nastellen,
+2
aad3040
Zand is motoren grootste vijand. Niet het gereedschap heeft de kuren , het zijn de handen die het sturen
rubenp
De tractor draait terug na de carterventilatie te reinigen + de olie & oliefilter te vervangen.

Bedankt voor alle hulp.
+1
Wimsumar
Beste RubenP:

Quote Reactie van @rubenp:
De tractor draait terug

Technisch gezien is het eigenlijk niet te verklaren dat de uitgevoerde herstelwerkzaamheden de storing adekwaat hebben verholpen. (Ofwel, houd er rekening mee dat de trekker toch weer stil gaat vallen).
redeagle14
@rubenp kijk ook eens goed naar de aansluiting van het filter. Als ik de slangen bekijk heb ik een sterk vermoeden dat de slangen verkeerd zijn aangesloten.
bas101
Deze 3 dingen kunnen idd niet de oorzaak van t probleem geweest zijn of hij bedoeld met olie dieselolie .
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 S en hebben de trefwoorden startproblemen , lek , start niet en lucht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!