Ford 4000 - Achteras flens met 6 of 8 bouten

Hallo TF-ers,

Mij valt op dat er Ford's 4000 en 3055 zijn met 6 en anderen met 8 achterwielbouten in de flens.
Het lijkt niet zo te zijn dat eerst alleen met 6 en later alleen met 8 bouten gewerkt werd, het lijkt wel of het chronologisch door elkaar loopt.

Wie weet hoe dit zit?
jammermaarhelaas

Reacties

Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas: Ik doe een gok. De ene en andere FORD-fabriek gebruikten verschillende wielflensen(?).
Albert Peters
Zou er geen verschil in bouwjaar zijn?
Fordje4600
De eerste paar jaar bij de 4600 had je 6 gaats en de lateren zoals mijne 8 gaats, misschien net zo bij een 4000?
oldtimergek
@Fordje4600 de eerste 4600 was de vervanger van de Ford 4000.
Fordje4600
@oldtimergek klopt, die hadden een lichtere achterbrug en bak met een 6 gaats velg. Daarna had je de 4600 Zoals mijne met een 8 gaats velg en een veel dikkere achterbrug en bak
Albert Peters
Mijn 4000 had 6 gaats maar was wel een van de oudste type s
sassinga
De Fordson Major had 6 gaats en hier is de 4000 vanaf geleid. Eerste serie 4000 had 6 gaats en tijdens de introductie van de serie Force in 1968 is overgegaan op 8 gaats. Er zijn dus ook 1968 modellen met 6 en 8 gaats
SJB533
@sassinga
Maar de 4600 had het ook, blijkbaar
Fordje4600
@SJB533 dat vind ik dus het vreemde, ford heeft de achterbrug versterkt bij een 4000 en daarna kwamen de 4600's met een lichtere achterbrug met meer pk's
Fordje4600
@Fordje4600 misschien was een zwaardere achterbrug een optie??
jammermaarhelaas
Ik wil er binnenkort een aantal foto's bij zoeken ter illustratie, alvast dank voor jullie bijdrages.
+1
county854t
Daar is bij Ford geen pijl op te trekken waarom 6 en 8 bouts assen gebruikt zijn. Heeft in elk geval niets met bouwjaren te maken want de 4000,3055 en 4600 hebben ze allebei in willekeurige bouwjaren
SJB533
Zou het niet te maken kunnen hebben met de vertraging?
+3
RPCounty
Er zijn geen lichte of zware achterbruggen. Das onzin. De 4600 had alleen een dikkeŕe hefas. De bak en kont zijn gewoon allemaal intern hetzelfde. Kan hooguit zijn dat er n steuntje meer of minder aan zit. Ze zijn gewoon door mekaar gebouwd. Het verhaal gaat de eerste 4000 6 gaats hebben omdat de mensen die een major hadden deze wielen dan konden om zetten naar de 4000. De 6x preforce is 6 gaats. 6y is 8 gaats. Daarna 4600 met 6 gaats etc
supergerben
@RPCounty volgens mij is de 6y er ook met zes gaats steek
RPCounty
@supergerben tis allemaal wel verwarrend. Want alles is bij ford uitwisselbaar in dezelfde bloedlijn. Dus als t met bijv een 4 begint dan past t al gauw.
supergerben
@RPCounty heb namelijk zelf ook een 6y 4000 met zes gaats steek en weet er nog een paar van te staan
jammermaarhelaas
@supergerben

Heb een 6y zien staan met 6 bouten in de flens en een s-o-s (volgens eigenaar origineel, op de gereviseerde motor na).
jammermaarhelaas
Alle reageerders bedankt voor jullie bijdrage, het is me nu een stuk duidelijker geworden.
wouterdp
Zou het niet afhankelijk zijn van de bandenmaat? 36 inch : 6 gaat ...
jammermaarhelaas
@wouterdp

Dat lijkt me niet met elkaar samen hangen. Hier hadden we vroeger een 4000 en tegenwoordig een 4610, beiden met 8 gaats wielen, oorspronkelijk 36".
+1
Ritchie
Zoals het mij verteld is, is het zoals @RPCounty zegt. 6- of 8-gaats was een optie, en in het begin was het std. 6-gaats omdat ze dan uitwisselbaar zijn met de wielen van een Major. Dit komt omdat veel gebruikers al een Major hadden.
+2
jammermaarhelaas
Hier een aantal foto's ter illustratie, allen die de foto's gepost hebben hierbij dank.

4000 6X
tractorfan.nl/picture/1188206/…

4000 6Y 6 gaats
tractorfan.nl/picture/1186183/…

4000 6Y 8 gaats
tractorfan.nl/picture/1193524/…

3055 6 gaats
tractorfan.nl/picture/914359/…

3055 8 gaats
tractorfan.nl/picture/959075/…

4600 6 gaats
tractorfan.nl/picture/984561/…

4600 8 gaats
tractorfan.nl/picture/1203903/…
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!