Fiat 850 - Hevels hefinrichting bijstellen

Is er iemand bekend met het feit dat je na ongeveer 40 jr.de hefinrichting moet bijstellen dwz. De hevel die de plunjer(zit in ventielblok) bedient (plunjer gaat op en neer wat zorgt voor hef omhoog/laag)er zit nu wat ruimte tussen het moment van daadwerkelijk bedienen van de hef en de aanslag op de plunjer. Hef wil nu alleen omhoog pas nahet uitdraaien van het overdrukventiel zakt hij maar gaat dan niet meer omhoog (alles 3 keer schoongemaakt alles is binnen heel en functioneert) het lijkt erop of dat er constant druk op blijft staan die de hef omhoog stuurt kan het dus ook aan het ventiel liggen ?
Mees

Reacties

Wimsumar
Beste Mees: Hoe reageert de hef met aangekoppeld gewicht/machine?
Mees
Weten we nog niet, we zoeken nog een complete hef (alle losse delen )maar als je erop gaat staan reageert I hetzelfde ook als diep/krachtigreg. Aan of uit staat olie/filter ook vernieuwd hef zakt ook niet na dus zuiger is ook ok als hef bovenin staat zit hij ook goed bovenin zuigers van vent.blok gaan ook goed op en neer ik weet alleen niet of het aangebouwde blok van de aanhangwagenbereming er ook iets mee te maken heeft
ronald73
Het hele ventielenblok uit elkaar gehaald en schoongemaakt? Maar dan ook echt alle klepjes/schuifjes met veertjes e.d.? Je kon niet merken dat de ventielen op een bepaald moment zwaar gingen?
Mees
@ronald73 ligt het aan mij of is deze anders dan op tekening (850/850S)dit is het ventiel wat de hef regelt (snelle /trage reactie )maar heeft ook te maken met de vrijloop van olie als je de hef laat zakken

(klik om te vergroten)

ronald73
@Mees Het ventiel op jouw foto is de uitlaatschuif, deze kan dus alleen de hef laten zakken. De andere kan alleen de hef laten tillen (het linkerschuifje op de foto die je 5 dagen eerder hebt gepost). Als bijvoorbeeld door een vuiltje het uitlaatventiel blijft hangen, gaat de hef wel omhoog, maar niet meer omlaag.
Ik weet voor 99,99% zeker dat de werking van het ventielenblok op jouw foto's dezelfde is als op de tekeningen die ik heb doorgestuurd.
Mees
@ronald73 ok,er zit een stift aan het uiteinde die bediend wordt door de hevel in combinatie met (ik noem het maar )heffen is dat het gedeelte wat de hef doet zakken? en weet je ook hoever het ventiel in het deksel moet zitten? Is dat zover dat de handel met plaatje precies past ? Voorts twijfel ik ook aan de o ringen op het ventiel ik neem aan dat deze een afdichtende werking moeten hebben ik heb vorige week een doos gekocht (420 st.) Maar geen een die lekker loopt kortom ik denk wel dat het hier aan ligt dat de hef steeds omhoog wil hij werkt goed op druk omhoog maar als ik de hef wil laten zakken doet hij dat niet uit zichzelf hij blijft dan toch tegendruk geven
ronald73
Quote Reactie van @Mees:
Voorts twijfel ik ook aan de o ringen op het ventiel ik neem aan dat deze een afdichtende werking moeten hebben ik heb vorige week een doos gekocht (420 st.)

Ik neem aan dat jij geen originele o-ringen hebt gekocht? Originele maten voor die o-ringen worden tot in iets van 2 of 3 cijfers achter de komma in mm aangegeven. Laat jouw Fiat dealer voor jou eerst maar even een setje originele o-ringen samenstellen. Die kunnen wel iets duurder zijn als dat setje van 420 stuks.
Mees
@ronald73 ps.werkt deze dan ook als een soort overdrukventiel?
ronald73
@Mees Hefventiel en daalventiel werken niet als overdrukventiel.
+1
Mees
@ronald73 hefinrichting werkt weer,probleem was dat 1 veer wel de juiste lengte had maar niet ver genoeg in kon plus wat zijwaartse speling op de rolletjes waardoor de diabolo die vast zit aan de as van de handel naast de rol geschoten was .nu zoeken we een complete hef mag universeel wezen heb al diverse bedrijven benaderd maar hebben niets wel nieuw maar prijzig
Welten
@Mees stuur maar even een pb ik heb een hefdeksel liggen.
Mees
@Welten we zoeken de heflatten hefarmen en stabilisatieketingen hoeft niet orgineel te wezen
Welten
@Mees ooh sorry verkeers begrepen. Ik heb alleen de hefdeksel
Mees
3 keer schoongemaakt nieuwe o ringen alles heel van binnen en buiten(ook de hendels werken goed ) want schoonmaken deed je vroeger al met je bougie als je brommer niet wou starten we gaan de goede kant op ( richting rem en dubelwerkend ventielblok) daarover later meer.
Mees
Kan iemand mij vertellen hoe de linker plunjer moet werken om de hef op en neer te laten gaan?

(klik om te vergroten)

Kan iemand mij vertellen hoe de linker plunjer moet werken om de hef op en neer te laten gaan?
ronald73
Oei, dat valt niet zomaar in een paar woordjes uit te drukken.
Je hebt een prive bericht van mij gekregen.
Welten
Ik heb gisteren het zelfde gehad. Ik had de hefkeering vervangen en was aam het testen of die dicht was. Maar had de heflatten er niet aan hangen. Dan gaat de hef inderdaad helemaal omhoog en blijft op het hoogste punt staan ook al bedien je de hendel. Tractor uit zetten, hef naar beneden doen en heflatten er aan doen. Dam is het waarschijnlijk weer goed
Mees
@Welten de hef geeft zoveel druk dat het met hefarmen niet tegen te houden is je moet er echt op gaan staan nogmaals alles schoongemaakt maar het probleem blijft het is mij nog een groot raadsel de schuiven gaan echt goed op en neer dussssss nog verder zoeken alle tips zijn welkom 👍
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 850 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!