Illustratie van:

Ford 8340 - Kalibreren van koppeling transmissie

Mijn vader heeft een ford 8340 in het bezit en nu willen wij deze kaliberen zodat hij rustiger en soepeler schakelt. We hebben een onderhoudsboek maar daar staat niet in hoe het moet, nu is de vraag hoe we de trekker moeten kalibreren? Deze is in het verleden wel eens bij ons gekalibreerd maar niemand weet meer hoe

Deel dit topic

Reacties

arnoba
Staat wel ergens online, heb het zelf op dit forum al eens teruggevonden, ik zal het bestand even zoeken op mijn pc
arnoba
Het caliberen gaat als volgt. Het beste kan je dit doen bij warme olie, hoe warmer hoe beter.

Je drukt het haasje en schildpadje in en start dan de trekker.
Je krijgt dan CAL op je dashbaord.
Trek de handrem goed aan, zet de motor op ongeveer 1200 toeren.
Trap de koppeling in en zet alle versnellingspoken naar voren.
Laat de koppeling los, nu druk je het haasje in op de pook, hij gaat nu 1 koppeling calibreren. Houd de knop zolang ingedrukt dat de waarde niet meer oploopt. Wanneer dit gedaan is druk je het schildpadje in.
Als ook deze waarde niet meer oploopt dan zet je de hele rechtse pook (voor hoog/laag groep) in de middenstand.
nu kan je met de drukknoppen de andere 2 koppelingen calibreren.
Zijn de ook klaar dan zet je de trekker uit om de waardes op te slaan.
Na ongeveer 10 seconden kan je de trekker weer starten en moet hij beter schakelen.

@nhmonteur had dit denk ik ergens eens gepost, ik heb het zelf al gebruikt, het is misschien wat raar dat je de koppeling moet loslaten met alle poken in versnelling, maar wees gerust je zal blijven staan wanneer je dit doet als de calibratiemodus lopende is. Soms helpt calibratie niet zoals bij ons nu het geval is, wanneer je merkt dat het oliedruk lampje kort oplicht bij het schakelen zal je waarschijnlijk de accumulator moeten vervangen alvorens te calibreren, althans ik vermoed dat dit het probleem is bij onze trekker, na mijn examens ga ik dan ook achter een nieuwe accumulator.
Fordje4600
@arnoba aha heel erg bedankt ik ga er mee bezig, ik heb al eens gecalibreerd maar wist niet meer hoe het zat
Fordje4600
@arnoba het schakelen gaat nu iets soepeler en in gelijke stoten, het lampje van de oliedruk gaat inderdaad branden bij het schakelen
+1
jeet
@Fordje4600 kan ook je sensor zijn als het lampje kort brand heb ik ook gehad bij de 6640 sensor koste volgens mij 10 EURO
+2
nhmonteur
@Fordje4600 het kan inderdaad een sensor zijn, maar het kan ook heel goed de stikstofbal zijn. Als het je lukt draai hem eens eraf. Als
je hem dan op de kop houd mag er maar een heel kleine beetje olie uitkomen. Eigenlijk maar paar druppels. Zit hij vol met olie, dan is hij kapot en kan je eventueel een nieuwe monteren on het schakelen beter te laten verlopen.
Fordje4600
@nhmonteur aha, waar zit deze dan ga ik dat binnenkort even proberen, we hebben ook een ts90 met dezelfde transmissie en bij deze brand het lampje langer tijdens het schakelen maar schakelt heel erg soepel
+1
nhmonteur
@Fordje4600 zowelbij de 40 serie als de ts hangt de stikstofbal aan de rechterkant van de transmissie. Hij hangt ongeveer aan de linkerkant van accubak. Je ziet hem wel hangen, kan echt niet missen.
Het is bij elke trekker verschillend als de stikstofbal kapot is. Bij de ene merk je het heel goed en de ander blijft fijn schakelen.
fan van trekkers
@nhmonteur
Totaal een andere trekker, maar onze t7040 schakelt ook heel schokkend. Kan dit ook liggen aan een stikstofbol of gewoon aan de demperplaat.
kalibreren helpt niks.
+1
nhmonteur
@fan van trekkers ja kan ook aan de stikstofbol liggen. Gewoon er ff aan draaien en kijken of hij vol olie zit. Anders ff druk meten dan kan je het ook zien. Want vanaf de tsa serie gaan er geen lampjes meer branden/oplichten als druk iets wegvalt. Behalve als je echt veel te weinig druk hebt.
fan van trekkers
@nhmonteur
Zit stistofbol op de zelfde plek als ts en 8340?
+1
nhmonteur
@fan van trekkers bij een t7040 zit hij ook aan de rechterkant maar dan wel wat hoger. Hij zit rechts aan de bovenkant in de schakeldeksel geschroefd.
Robbies87
@arnoba Als ik de groepen c1 en c2 wil calibreren en zet de vooruit/achteruit hendel naar voren, de groep hendel naar voren en de hendel voor de hoge of lage groep ik de neutraal krijg ik nog steeds foutcode u25. Wat doe ik verkeerd?
nhmonteur
@Robbies87 U25 betekend dat de hoog/laag niet goed in neutraal staat. Wellicht staat hij wel inbed neutraal, maar word dit niet goed gezien door bv een defecte schakelaar op de transmissie.
Geeft hij op het dashboard wel aan tijdens het rijden of hij in L of H staat?
Robbies87
@nhmonteur eigenlijk ervaar ik nooit geen problemen onder het rijden. Na de C3/C4 calibratie rijdt hij ook gewoon in zowel hoog als laag. Heb het al wel een paar keer opnieuw geprobeerd maar steeds zelfde code.
nhmonteur
@Robbies87 maar geeft hij ook L of H aan in het dashboard?
En is het een 40 serie met of zonder dumpknop? Als je er een hebt zonder dumpknop dan kun je ook alleen C3 en C4 calibreren.
Robbies87
@nhmonteur ja er staat een H of L op het dashbord.

Als de dumpknop en zwarte knop op de hendel voor de vooruit / achteruit is, hebben wij deze niet.

Zag ook ergens dat je op een ander bericht gereageerd had met het antwoord als bij de voetkoppeling een kabel door de vloer loopt kun je geen C1/C2 calibreren. Ook dat is bij die van ons het geval. Zitten deze koppelingen er niet in bij de oudere types of hoe moet ik dat zien?
InsaneNL
@Robbies87 dump knop is inderdaad de zwarte knop op de vooruit achteruit
nhmonteur
@Robbies87 dan hebben jullie inderdaad een oud type bak. In deze transmissie zitten ook een C1 en C2 koppeling, maar deze zijn niet apart te calibreren. Dit word automatisch gedaan tijdens het calibreren van C3 en C4. Helaas is dat minder fijn af te stellen dan de latere transmissies met dumpknop.
+1
Robbies87
@nhmonteur oké dank voor de info! Zijn wel degelijke bakken, 18000 uur en niet alleen maar licht werk, nooit iets aan gehad. Overigens motorisch ook nog geen mankementen
fan van trekkers
@Robbies87 beter dan powercommamd hoor ik dus👌
nhmonteur
@fan van trekkers dat zou ik niet zeggen. 95% hangt het af van onderhoud en gebruik. Heb deze bakken ook al met heel weinig uren kapot gezien. Maar ook al diverse power en range command bakken gezien die al over de 15000 uur zijn zonder problemen.
fan van trekkers
@nhmonteur ooh, onze gaat nu de tweede keer kapot in 12000 uur. Hoewel electrocommamd er nu 8500 uur in ligt en zelfs nog nooit een demperplaat gehad, hoewel er een voorlader op zit die ook de voerwagen laait
arnoba
@Robbies87 Dan heb je duidelijk meer geluk dan wij met onze 8340 SLE, 7000 uur al 2e keer open geweest. 1e keer een groep (weet niet meer welke) en vorig jaar de voorwaarts-achterwaarts synchro
chris_farmer25
Even andere vraag over de gelijke model trekker:
Stuurbekrachtiging gaat erg zwaar, is dit dan een defecte pomp? Of kan ik ergens een filter of sensor vinden die problemen geeft? Rode lampje van oliedrukmeter op dashboard brand ook tijdens rijden.
+1
arnoba
@chris_farmer25 Ook een 40-serie? zonder aparte stuurpomp dus?
chris_farmer25
@arnoba ford met witte dak
jammermaarhelaas
@arnoba

De 40 serie heeft ook een aparte stuurpomp, is een tandwielpomp net als voorheen, maar zit echter opzij van de achterbrug, dicht bij de ccls pomp voor de hef/hydrauliek en het schakelen.
+1
arnoba
@jammermaarhelaas Ja, ik bedoelde dat hij geen afzonderlijk circuit heeft zoals bij de 10 reeks bv met pomp, en tank op het motorblok. In dat CCLS blok zit idd meer dan 1 pomp.
jammermaarhelaas
@chris_farmer25

Hoeveel uur zitten de hydrauliek oliefilters al op de achterbrug? En weet je of het niet het lager is boven in de stuurkolom, net onder het stuur onder het stuur?
chris_farmer25
@jammermaarhelaas sturen gaat soms wel soms niet
jammermaarhelaas
@chris_farmer25

Dan zal het het lager allicht niet zijn, want als die kapot is dan gaat het sturen wel, maar erg zwaar omdat het stuurwiel sterk geremd wordt.
chris_farmer25
@jammermaarhelaas zit de stuurpomp op hetzelfde systeem als hydrauliek? Of heeft deze zijn eigen olie, wat de ford 10 serie bijvoorbeeld heeft
jammermaarhelaas
@chris_farmer25

De stuurpomp gebruikt de achterbrugolie, dus dezelfde olie als de hef en hydrauliek. Dat is dus anders dan bij de 10-serie en daar aan vooraf. Maar de stuurpomp is wel een tandwielpomp alleen voor het sturen, dus dat is nog als voorheen. Hef en hydrauliek hebben een andere, gemeenschappelijke pomp, bij de SLE is dat een ccls pomp.
nhmonteur
@chris_farmer25 makkelijkste om hier achter te komen is om de druk te meten in de stuurleiding. Even de slang los op de stuurcilinder en daar een meter op aansluiten. Trekker starten en stuur helemaal omgooien zodat de meter uitslaat. Druk moet geloof ik rond de 180 bar zijn. Is deze veel lager dan kan je er bijna van uit gaan dat de stuurpomp in je ccls pomp defect is.
chris_farmer25
@nhmonteur gaan we even proberen met de druk meten. Mocht pomp defect zijn, krijg ik hier revisie set voor of krijg je pomp alleen kompleet. (Mocht het vaker voorkomend probleem zijn)
nhmonteur
@chris_farmer25 er zijn revisie setjes, maar als het huis uitgesleten is war heel soms nog wel eens voorkomt dan kost het je een complete nieuwe pomp.
Een revisiesetje monteren is niet het makkelijkste werk. Heb ik al een aantal keer gedaan, maar is ook al wel eens fout gegaan en ook de pomp echt 100% lekdicht krijgen is zeer lastig.
De stuurpomp zit in de ccls pomp ingebouwd. Om er bij te kunnen moet de complete pomp uitgebouwd worden.
Fordje4600
We hebben de stikstofbol eraf gehaald en er kwam geen olie uit, toen naar plaatstelijke nh dealer geweest en bleek de druk te laag. Nu is hij weer op druk en schakelt weer heel erg fijn, alleen van de 6 naar de 7 is heel iets ruwer. Kan je ook de versnellingen van op en afschakelen kalibreren???
+1
nhmonteur
@Fordje4600 nee is niet apart te calibreren. Het schokte tussen 6 en 7 is ook bijna niet weg te krijgen. Dit omdat er op dat moment 4 koppelingen schakelen wat langer duurt als 1 en daarom een klein schokte merkbaar is.
Fordje4600
@nhmonteur aha, want op stage was er een 8340 en die ging bij elke versnelling kalibreren, maar weet niet meer precies hoe dat was, die gaf ook een waarde van 160 aan en de onze zat aan 215 bij beide keren
nhmonteur
@Fordje4600 het ligt er aan van welk bouwjaar de trekker is. De eerste 40 series met wit dak en zonder dumpknop kun je maar 2 koppelingen calibreren. De latere types met dumpknop kun je 4 koppelingen calibreren.
Fordje4600
@nhmonteur aha, ja wij hebben een van de laatste met wit dak. Geen dumpknop nee
Fordje4600
@nhmonteur wat me opgevallen is dat hij nu heel abrupt terug schakelt, als je de knop in drukt remt hij heel erg af naar de vorige versnelling? Heb ik een fout gemaakt?
nhmonteur
@Fordje4600 was de olie goed op temperatuur? En je hebt ook de vultijden afgesteld?
Fordje4600
@nhmonteur de olie was goed op temperatuur, vultijden? Hoe stel je dat af?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 en hebben de trefwoorden transmissie , koppeling en kalibreren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0