Illustratie van:

Holder AG 35 - Welke olie in de hefinrichting en hoe bijvullen of vervangen?

Mijn Holder AG35 heeft eveneens een hydraulisch aansluitpunt om mijn kipkar te bedienen. Hiervoor kan ik via een wisselkraan kiezen tussen de lift of het aansluitpunt. Sinds een tijdje reageert de kipkar slechts in schokken (met grote tussentijden) en zeer traag.Ik vermoed dat er te weinig hydraulische olie nog in het reservoir is. Welke olie moet ik daarvoor gebruiken en hoe moet ik dat bijvullen of vervangen. Dank. Groetjes Paul

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Hold:

In onderstaande link de manual van de HOLDER AG-35 trekker.
Op pdf pagina 6 staan de oliehoeveelheden + oliesoort. Neem multifunctionele/universele S.T.O.U. (Super Tractor Oil Universal) olie. Deze kan in motor en hydraulisch systeem (eventueel in de versnellingsbak/differentieel) waardoor je maar 1 oliesoort hoeft aan te schaffen / in voorraad te hebben.
Op pag. 16 de handleiding het hydraulisch systeem te verversen.

max-holder.com/uploads/tx_bfactordokumente/…

Manual in het Duits (en rechtop leesbaar):

max-holder.com/uploads/tx_bfactordokumente/…
Hold
Fantastisch, veel dank. Groetjes
+1
AG35
Even als kleine toevoeging, in de versnellingsbak van deze Holder, mag geen 'dunne' S.T.O.U.
olie. Hier moet 'dikke' 80w90 in. En als deze AG35, nog zijn originele 2takt motor heeft, weet ik ook niet wat die met S.T.O.U. olie doet.......
Wimsumar
Beste AG35:

Quote Reactie van @AG35:
mag geen 'dunne' S.T.O.U.olie. Hier moet 'dikke' 80w90 in.

Lees de paragraaf "SAE-specificaties" in onderstaande link:

mvwautotechniek.nl/Motor/Olie/…
AG35
Beste Wimsumar,
Prachtig verhaal, maar bij ons is 80w90 versnellingsbak olie, toch echt dikker als een 15w40 of 10w30 S.T.O.U. olie.
Daar is geen wetenschap voor nodig, dat merk je wel als je het het vat wil krijgen.....
En wanneer je S.T.O.U. olie, in de versnellingsbak van je Holder doet, en het na een kwartiertje op de weg door de ontluchting, bovenop de bak eruit komt....Bij een 80w90 heb je daar nooit last van.....
En veel succes met een olie, die net zo dik als een 80w90, in je motor of hydrauliek.
Wimsumar
Beste AG35:

Quote Reactie van @AG35:
En veel succes met een olie, die net zo dik als een 80w90, in je motor of hydrauliek.

Ik geloof dat het 'het verhaal' niet begrepen hebt.

Ter ondersteuning (om het moeilijker te maken):

Olie advies versnellingsbak:

kroon-oil.com/nl/productadvies/…
AG35
Beste Winsumar,
Ik heb het verhaal heel goed begrepen.
Het gaat mij om de dikte van de olie, zoals gemeld, de dunne S.T.O.U. geeft problemen
als je met de trekker op weg rijdt.
Deze Holders hebben een versnellingsbak, die nog gemaakt is voor de ouderwetse dikke olie.
De A50 is geen vergelijk, dit is een veel moderne Holder, met ook een veel moderne versnellingsbak.
De Holder AG35 en de A50, zijn alle twee Holders en kniktractoren, en dat is ook bijna alles, wat er hetzelfde aan is.
Wimsumar
Beste AG35:

Quote Reactie van @AG35:
Ik heb het verhaal heel goed begrepen.

Precies. En daarom wordt versnellingsbakolie met van motorolie totaal afwijkende SAE-waarden geclassificeerd. Dan kan ook jij de vergissing van olieverwisseling minder snel maken.
+2
AG35
Beste Winsumar,

Maak je over mij geen zorgen, ik weet wel, welke olie waar in moet.
Blijft voor mij over,dat ondanks alle links die je geeft, een S.T.O.U. olie, gewoon een dunne olie is, die ik nooit zal gebruiken in iets, waar de fabrikant een dikke sae80 versnellingsbak olie voorschrijft.
Ik heb verschillende Holders gehad, waar de vorige eigenaars, jouw advies hadden opgevolgd en
S.T.O.U. olie in de versnellingsbak hadden gedaan. Met als gevolg, lekkage uit de ontluchting, en nog veel hardere gierende geluiden als normaal.
Na het vervangen door 80w90 waren deze problemen weg......

Maar ik neem aan, dat je net als ik, jarenlange ervaring, zowel in gebruik, als reparatie, hebt met deze types van Holder?
Wimsumar
Beste AG35:

Quote Reactie van @AG35:
jouw advies

Vreemd, dit topic loopt pas 1 dag. Daarvoor kan ik me niet herinneren ooit een S.T.O.U.-olie advies aan een Holder-eigenaar te hebben gegeven. De Holders, waarvan de vorige eigenaars 'mijn advies' zouden hebben opgevolgd, en jij problemen mee zou hebben gehad, beschouw ik als een fabeltje waarmee jij ongefundeerd het gelijk aan jouw kant wil krijgen.
Het maakt niet uit. Topicvraagsteller zal nu waarschijnlijk uitermate wantrouwig en alert strikt het voorschrift uit de gebruikershandleiding volgen. Prima, doel bereikt kunnen we concluderen.

Mocht het alsnog problemen geven de juiste merk en/of type olie, zoals voorgeschreven, te vinden:
Stel uw vraag/vraag advies:

kroon-oil.com/nl/over-kroon-oil/
+1
Favorit614
@Wimsumar Discussie is dus niet mogelijk met Wim.
Als de fabrikant het advies geeft dat er dikke olie in moet WIE ben JIJ om dat advies in de wind te slaan.
1 : ik heb altijd gelijk.
2 : heb ik geen gelijk , treed regel 1 inwerking
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
dikke olie

Het is niet (alleen) de viscositeit die een olie ergens geschikt maakt maar met name de samenstellingspecificatie.
(S.T.O.U. heeft met de GL4 vermelding in beginsel versnellingsbakgeschiktheid).
Favorit614
@Wimsumar GL4 is oud nieuws.
Niet elke machine , of transmissie is geschikt voor STOU.
Kwak het maar in een bak met natte remmen.
Geheid krijg je problemen
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
Geheid krijg je problemen

Ja, die roep je over je zelf uit als je geen onderbouwing geeft.

Natte remmen:

kroon-oil.com/nl/catalogus/…
+1
Favorit614
@Wimsumar kroon-oil.com/nl/productadvies/…

Geeft toch een heel ander advies
Daar zijn er meerdere met in de mist gegaan met stou

Maar laat maar wezen , jij weet het toch beter
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
Daar zijn er meerdere met in de mist gegaan met stou

Dat is juist het komische, of liever gezegd: de tragiek bij olieverversen. Immers, de oude olie volledig aftappen is normaal gesproken onmogelijk. Bij minste en/of geringste gebruik van de trekker is na het verversen de nieuwe (zoals je wilt, trekkerspecifiek voorgeschreven soort) olie al weer aanzienlijk met het oude vermengd. Na een paar keer uitwisselen van machines met hydraulische aandrijving en/of bediening, dan is er van de nieuwe verversde olie in de trekker maar weinig van terug te vinden (om maar te zwijgen welke 'infecties' de trekker oploopt met (uit)geleende machines. Er zijn er maar weinigen die alle trekkers en alle hydraulische machines tegelijk en tot het uiterste druppeltje verversen. (Ik eb dat ook wel eens geprobeerd).
Vraag je dan maar af wat de 'natte remproblemen' heeft veroorzaakt.
AG35
@Wimsumar

Beste Wimsuar

Het is in mijn ongefundeerde ervaring, de verkeerde viscositeit, die in deze versnellingsbakken problemen geeft.
AG35
Beste Winsumar,

Kan me ook niet herinneren, dat je ooit een andere Holder eigenaar een S.T.O.U advies hebt gegeven. Het was een opmerking met een knipoog..... Het advies om bij oudere tractoren, maar overal S.T.O.U in te de doen, wordt al heel lang, en niet alleen, door jouw gegeven. Feit blijft, dat ik verschillende Holders heb gehad, waar deze dunne olie in de versnellingsbak zat, en bovengenoemde problemen optraden.
Dit is zijn mijn ervaringen, die jij nu als fabeltje afdoet. Hoe ik deze ervaringen, verder moet funderen weet ik niet.....
Dit Forum bestaat, voor een deel uit het uitwisselen van ervaring. En het is heel makkelijk, om dit vanachter je toetsenbord als fabeltje af te doen.....
+1
SJB533
Quote Reactie van @AG35:
Dit is zijn mijn ervaringen, die jij nu als fabeltje afdoet

Lijkt me een goede reden, om het productadvies van de fabrikant aan te houden, ipv de boerenadviezen, waardoor al menig 🚜 problemen heeft gekregen...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Holder AG 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0