International 1056 XL - Startmotor gaat rond maar de motor wil niet aanslaan

Mijn international 1056 xl wil slecht starten, de startmotor draait goed rond maar de motor wil niet aanslaan, heb vanmiddag twee accu's leeg gestart maar tevergeefs.
rommert14

Reacties

Wimsumar
Beste Rommert14: Indien geen witte rook 'op' de uitlaat: dan krijgt de motor geen brandstof.
rommert14
@Wimsumar toen ik de uitlaat er afhaalde. Kwam er een klein beetje witte rook uit
Klein Rot
Rommert14,

Voldoende brandstof in de tank, geen lekkage in het brandstof systeem, waardoor de brandstof wegzakt. In de tank zit waarschijnlijk nog een aanzuigfiltertje dat vervuild kan zijn, dit filter kan je eraf stoten door de vuldop.
rommert14
@Klein Rot gisteren net bijgetankt, heb maar een LMB gebeld die hebben er meer verstand van en die moeten hier morgen toch zijn.
johndeere 2650
@rommert14 zou je willen laten weten wat het was? heb soort gelijke probleem met een trekker
rommert14
@johndeere 2650 zal ik doen.
mdoornekamp
Volgens mij is dit een product eigenschap van deze trekkers als het buiten onder nul wordt.
johndeere 2650
@mdoornekamp bij onze 26 doet boven nul ook niet. Denk startmotor en leidingen na kijken en vervangen want pakt ook lucht ineens.was altijd tikken en lopen .maarja tijd is soms een drama 😅
SJB533
@mdoornekamp
Dan doe je het niet goed. Althans bij de trekkers met het oude type brandstofpomp, zoals deze
Mdbm
@SJB533 Mijn Case International start ook niet in de winter. Is dat niet standaard voor een inter?
GD tuning Garyp
@Mdbm onze 844s kun je zo zonder gloeien starten, nooit problemen mee
@Mdbm Vaak gewoon combinatie van factoren. Brandstofsysteem (pomp-verstuivers) en startmotor die al veel geleden hebben en in veel gevallen zit er ook deel slechte massa bij.
Hier starten zowel 553 als 1056 zonder problemen in de vrieskou.
JohnDeere5085
@Mdbm nee, onze 633 start zo
SJB533
@Mdbm
Dat is vaak een gevolg van te weinig aandacht besteden aan je materieel. Slechte accu, dynamo, startmotor, of gewoonweg niet weten, hoe je moet starten. Moet wel zeggen, dat ze tot ergens in 1987 een brandstofpomp met een koudestartinrichting hadden, Bosch VA-serie. Die kan ik wel dromen. Hoe dat bij de nieuwere was, Bosch VE-serie, weet ik niet.
Quote Reactie van @SJB533:
Bosch VE-serie, weet ik niet.

Is denk ik afhankelijk van een type. Een 1455xl is niet in gang te krijgen zonder de stopknop uit te trekken en bij een 1056xl heeft dat geen effect voor zover ik weet/kan ondervinden.
SJB533
@tractorquintentje
Toch wel 😉 Althans bij onze 745 wel

Een driecilinder start makkelijker, dan een zescilinder, maar ik denk dat een 433 weer makkelijker start, dan een 633. Zal bij een 1056 en 1455.
@SJB533 hmm, dan weet ik het ook niet. Ik heb de indruk dat dat geen verschil maakt bij m'n 1056. Maar zoveelste beter dat die zonder ook wil starten. 😉
radium45
@SJB533 Een 6 cilinder is gelijk aan 2x een driecilinder dus dat moet geen verschil maken. Net zoals een 8 cilinder een 2x 4 is.
SJB533
@radium45
Blijkbaar niet qua starten 😝
radium45
@SJB533 Het verschil in wel of niet vlot starten zit hem vaak in het merk en type inspuitpomp. tegenwoordig met c-r inspuitingen is het met een mindere accu al heel snel de vraag of hij het doet of niet.
fastrac3155
@radium45 onthoud wel dat een common rail een aantal keer rond moet om de sensor positie te bepalen, komt al vlug over als slecht starten, en als een vd sensoren de geest geeft kan het ooit echt lang duren, dan gaat de computer gegeven moment in een soort nood modus draaien, waarbij hij uit gaat van het worst case scenario.
radium45
@fastrac3155 Dat bedoelde ik nu net, ik heb ook zo,n geval. Ding vreet toch al accu,s bij het leven maar dit ter zijde. Nu in deze periode ook, een ''ouderwetse'' had allang aangeslagen maar deze door zijn loos opstarten redt het dan net weer niet.
SJB533
@radium45
Tijd voor een verwarmd hok 😂
+1
radium45
@SJB533 Heb jij nog een lege tent op de camping over?
fastrac3155
@radium45 moet zeggen dat wij er hier eigenlijk geen last van hebben, zelfs 2 machines gehad met motor storingen, maar die kon je gerust 3 of 4 keer in halve minuut starten, zonder dat de accu's minder werden, scheelt wel dat alles hier in afgesloten loodsen staan, weet niet hoe bij u de situatie is
radium45
@fastrac3155 Komt geregeld voor dat de boel gewoon op de werkplek blijft staan.
Koiter
@tractorquintentje 1455 is prima aan de gang te krijgen hier anders 😉
Quote Reactie van @Koiter:
@tractorquintentje 1455 is prima aan de gang te krijgen hier anders

Ook als je de stopknop niet half uittrekt? Ik heb al in verschillende 14's gezeten en heb er nog geen enkele gezien die gestart raakt zonder de stopknop half uit te trekken.
(Daar doelde ik op, want met stopknop uit te trekken, starten de meeste wel prima)
+1
Koiter
@tractorquintentje start prima zonder de stopknop uit te trekken 😄
Koiter
@tractorquintentje wat gebeurd er eigenlijk anders als je de stopknop half uittrekt? Hoe werkt de koud start procedure?
@Koiter Dan moet je de stopknop zowat half uittrekken tot een stand waarbij die niet terugveert zeg maar. Dan start je met de sleutel en vanaf het moment dat je merkt dat de tractor wil lopen duw je de stopknop terug naar beneden.
Maar zoveelste beter dat het bij jouwe niet nodig is 👌
stephan-inter
@tractorquintentje
Mijn 14 start direct.
Zonder gloeien
@stephan-inter Had het ook niet over gloeien, maar het gebruiken van de koudstart. Dus stopknop halfzetten, sleutel draaien en stopknop indrukken om te starten. Gloeien gebeurt als je contact opzet (bij mijn 1056 toch).
Maar ook bij jou: als je 14 start zonder die stopknop te gebruiken. Zoveelste beter 😉
rommert14
@tractorquintentje maar het moet toch ergens aan liggen, 35 jaar geleden startten ze neem ik aan ook met 2 slagen. Net zoals de trekkers van nu.
Quote Reactie van @rommert14:
@tractorquintentje maar het moet toch ergens aan liggen, 35 jaar geleden startten ze neem ik aan ook met 2 slagen. Net zoals de trekkers van nu.

Er zijn nog inters die nu zo starten ook (bij ons allemaal overigens). En zoals @Koiter aanhaalde, start zijne ook perfect zonder problemen. En wss die van @stephan-inter ook.
Na al die jaren zijn injectiepomp, startmotor, verstuivers en compressie er niet beter op geworden. Met een versleten injectiepomp, startmotor, verstuivers of met lage compressie kan een tractor nog prima lopen, maar toch slecht starten. Dat zijn veelal factoren met grote invloed. Na al die jaren is de bekabeling van zulke tractors ook niet meer wat ze 35 jaar geleden was. Door corrosie en andere factoren kan dit ook een invloed spelen. De vorige eigenaar heeft bij mijn 1056 een andere starter en batterij ingezet omdat hij slecht wou starten. Toen startte die nog altijd slecht en ze hadden geen idee wat het kon zijn... Uiteindelijk een andere massakabel gestoken en nu wilt die altijd starten. Het kan hem soms in kleine dingen zitten, die je op het zicht niet altijd ziet.

Ken mensen die helemaal intergek zijn en 8 1455's bezitten (voor hun loonbedrjif en trekkertrek). Die zijn er gek van en kennen die tractoren van binnen en van buiten... Voor trekkertrek in de zwaardere klasses gaan de motoren jaarlijks open voor controle. Zij geven ook aan dat het gewoon slechte starters zijn...
rommert14
@tractorquintentje aha, eigenlijk zou je al die dingen eens na moeten lopen dus.
@rommert14 Als je zeker wil zijn wel. Opvoerpompje kan trouwens ook een oorzaak zijn, zoals door anderen ook al is aangehaald.
rommert14
@tractorquintentje dat is dat pompje waar je ook met de hand mee kunt pompen?
stephan-inter
@tractorquintentje
Ben het niet met je eens dat het slechte starters zijn.
Het is altijd direct mooi lopen zonder gloeien.
+1
rommert14
@SJB533 he mooie prater heb m twee weken geleden gekocht 😂 bij het bekijken startte die zo slecht nog niet. Deze trekker heeft de originele spatborden nog zonder gaten, dat zegt wel wat denk ik.
radium45
@SJB533 Sinds wanneer heb jij ook al kennis van inspuitpompen? Heb je bij een dieselspecialist gewerkt. 😋
SJB533
@radium45
Ik weet welke series op de rode uit Neuss gebruikt zijn, en dat bij een van de beide series geen koudestartinrichting zit. Das voor dit topic precies genoeg. Kun jij weer wat wijzer worden
+5
radium45
@SJB533 Dieseltechniek is wel wat anders als bosmaaiertechniek 😬
SJB533
@radium45
Ja en?
radium45
@SJB533 Ja und? Jij weet daar niet zo bar veel vanaf. Dat wil ik er maar mee zeggen.
SJB533
@radium45
Weet er genoeg van, voor dit topic...
rommert14
@Mdbm tsja, hij start ook zeer slecht bij 8 graden boven nul en in een geïsoleerde werkplaats, mn 844 xl start wel bij - 7
+1
deJong
@mdoornekamp schoonpa zijn ouwe 1000 met 17000 uur start altijd in 1 keer...
SJB533
@rommert14
Hoe is het proces?
  • Gloei je? Hoe lang?
  • Stopknop gebruik je ook goed?
+1
rommert14
@SJB533 ja stopknop halfuit en 20 seconden voorgloeien. Helpt niets.
@rommert14 Dan is het een kwestie van testen. Batterij, startmotor, Alternator, slechte massa, brandstofsysteem... Oorzaken genoeg
SJB533
@rommert14
Gloeit hij wel?
rommert14
@SJB533 daar ga ik maar vanuit, het lampje brand en gaat op een gegeven moment uit.
chucky5o
@rommert14 remreiniger doet af en toe ook wonderen....🤔😋
chucky5o
Ik had tot een jaar geleden de originele accu in mijn inter, daarmee starte de trekker net zo makkelijk in de winter als in de zomer. Nu een jaar een nieuwe (net wat zwaardere) accu erin, maar ik merk met deze accu toch wel dat ie het er moeilijker mee heeft in de winter. Heb wel wat vaker gehoord dat die inters met de originele accu toch altijd makkelijker starten dan de 2e accu. Maar dat zal wel bijgeloof zijn😜
Corne S
Toen de accu op mn 624 kapot is gegaan, is er ook ook een kleinere accu ingegaan (95Ah ipv 135 Ah). Als het koud was, elke keer net niet willen starten (en bij slepen had tie aan 2 meter genoeg). Nu weer een 135 Ah erin en geen centje pijn.

Als je hem aan de gang sleept, doet hij het dan wel goed?
rommert14
@Corne S aha, ik weet niet wat voor accu er nu in zit. De startmotor gaat wel gewoon rond. Aanslepen hebben niet geprobeerd.
MF 2725
Misschien de klepspeling controleren? Kan net teveel zijn om bij kou niet goed te starten.
rommert14
@MF 2725 zou ook kunnen, ben benieuwd wat de monteur morgen zegt.
Piet1960
Wat carterdruk en minder compressie starten ze vaak ook niet beter van.
dendeze
Wat wordt hier allemaal aan onzin verteld wat met het probleem van Rommert 14 totaal niets te maken heeft.
Heb je zelf een probleem start dan je eigen topic maar verziek dat van iemand anders niet.
Rommert 14 zegt dat de startmotor goed ronddraait en hij ook al geprobeerd heeft met startbatterijen, dus daar zit het probleem niet, ook geen slechte massa.
Wat wél mogelijk is zijn slechte gloeibougies of verstuivers of de brandstofpomp of water in de brandstof, ik weet niet of dit type ook een lage druk opvoerpomp heeft ook, ook dat is mogelijk.
De gloeibougies, staan die in serie of parralel?
rommert14
@dendeze daar heb ik verder geen verstand van, dan zal het probleem daar waarschijnlijk wel zitten, we zullen zien wat de monteur gaat vinden.
+2
Klein Rot
@dendeze

In de motor van een 1056 zitten geen gloeibougies, is een direct ingespoten diesel motor, waarschijnlijk alleen een gloeispiraal in de lucht inlaat buis.
rommert14
Monteur erbij geweest, pompt een paar keer met het handpompje en hij start, ik hem uitleggen hoe het gisteren ging. Hij zou morgen terug komen hij snapte er ook niks van. Gloeispiraal werkt gewoon hij heeft het nagemeten stond gewoon stroom op.
MF 2725
@rommert14 Waarschijnlijk zit het probleem dan in het "terugzakken" van de diesel in het brandstofsysteem.
rommert14
@MF 2725 maar na 5 minuten starten zou er dan toch wel eens diesel moeten zijn? Maar misschien is de terugslag klep wel kapot, die zit er wel tussen.
RPCounty
Als je de stopknop uit trekt en tijdens het starten het gas in drukt gaat ie ook never nooit starten. Dan krijgt hij dus geen brandstof.
rommert14
@RPCounty ja maar die moet uit anders gloeit ie toch niet?
+1
jammermaarhelaas
@RPCounty

Dit soort start/aanslaan topics over IH's blijven me telkens weer verbazen.
RPCounty
Ik denk dat je de startknop nu bedoelt ipv de stopknop.....
rommert14
@RPCounty er zit gewoon 1 knop op waar de mee gestopt wordt, die moet half uit getrokken worden met voorgloeien heeft verkoper mij wijs gemaakt.
+1
SJB533
@rommert14 Klopt deels. Zit een aanslag in bij een Bosch VA-pomp, trek je m door, zet je m uit. Trek je m tegen de aanslag, heb je de koude start. Maar het gloeien gaat op de sleutel.
rommert14
@SJB533 niet op de stopknop dus? Je kunt inderdaad een soort weerstand voelen als je m verder trekt. Maar dan kan ik die stopknop dus wel met rust laten.
SJB533
@rommert14
Nee, op de stopknop zit zowel uitzetten, als koude start. Tot de weerstand is de koudestartinrichting, trek je m door, gaat de motor uit
rommert14
@SJB533 misschien kwam het daardoor, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen. Dan gebruik ik die niet meer want bij mn 844xl ben ik die ook niet nodig. Sterker nog daar zit t niet eens op
MF 2725
@SJB533 Die koudestart gebruiken ze toch ook vaak met trekkertrek om meer diesel in te spuiten?
bas101
Zeer waarschijnlijk is hier t terugslagklepje defect , zet tractor vanavond met een volle tank weg opdat het dieselniveau boven de lijn van de brandstofpomp staat en kijk hoe t starten morgen gaat .
rommert14
@bas101 ja daar heb zelf ook al aan gedacht maar dit inident deed zich ook voor met een volle tank.
bas101
@rommert14 ok , maar ligt het niveau van de diesel dan wel boven de denkbeeldige lijn met de bovenkant van de brandstofpomp ? als je handmatig de opvoerpomp bediend start ie meteen werd er geschreven , dan zijn naar alle waarschijnlijkheid de klepjes in deze pomp defect of je pomp zuigt vacuum door een verstopping .
rommert14
@bas101 nouja dat ie meteen start na met het handpompje is wat anders maar het starten word er al beter van.
repop
@bas101 tank zit onder brandstof niveau
+1
Inter633-SA
Ik had ook start problemen met m'n 946, nieuwe massa kabel en alles goed kaal gemaakt en hij start weer zoals het hoort 😀
dendeze
@Inter633-SA Het ligt niet aan de massa, als je het begin van dit topic had gelezen dan had je gezien dat de startmotor goed ronddraait maar dat de motor niet aanslaat.
+1
Inter633-SA
@dendeze Mijn startmotor draaide ook gewoon goed, dacht eerst dat het aan de brandstof pomp lag maar dat aantal start toeren kan het verschil maken...
dendeze
Rommert 14, door je monteur wordt het al iets duidelijker, waarschijnlijk lekt er een klapje in je lagedrukpomp, omdat die wel startte toen je monteur deze eerst oppompte.
Jeroen745
Waarschijnlijk is er een lekkage in de toevoerleiding van de brandstof pomp.
Probeer vlak voor het starten eens om het pompje te gebruiken aan de rechterkant van de trekker. Deze zit aan de zijkant en je hoeft de motorkap er niet voor los te doen. Het pompje heeft een klein hendeltje waar je op moet drukken, als het een erge lekkage is dan moet je wel 10 sec pompen. Bij een kleine lekkage maar 3 sec.

Ik hoop voor je dat dit werkt, op onze 745 was het wel de oplossing.
rommert14
Na vanmorgen weer een poging gedaan te hebben kwam er wel witte rook uit de uitlaat, dus dat betekent dat hij niet aan wil slaan. Compressie probleem dus?
repop
@rommert14 Als je echt wat wilt, dan zou ik de verstuivers testen, en kop eraf halen. beetje extra laten afvlakken. en je kent de trekker niet weer
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @repop:
kop eraf halen. beetje extra laten afvlakken

Maakten ze het destijds in Neuss maar half af? 😃
+1
stephan-inter
@rommert14
Verstuivers testen.
En pomp testen.
Kop zou ik eerst mooi laten wezen
repop
@stephan-inter dat zeg ik, als hij echt wat wil.... heb er diverse gedaan, kost een beetje maar, 100 procent resultaat, trekkers hoeven sleutel maar te ruiken en ze lopen..
bas101
@rommert14 reken daar maar op , t is een bekend verschijnsel dat oude tractoren moeilijk willen starten met dit koude weer , dat begint meestal al in september , wat nog wel eens wil helpen is een startmotor monteren die sneller ronddraait ( 9V anker) .
rommert14
@bas101 ja, dat gaan we dan maar proberen, reviseren wordt hem toch niet.
dendeze
Rommert 14, sleep hem eerst eens aan, mogelijk heb je al zo veel gestart en met extra brandstof te geven ook, dat er zo veel brandstof in zit dat hij zo niet meer kan aanslaan.
Maar met aanslepen moet dat wel lukken, en als je daarna nog eens start probeer dan eens zonder die koude startknop uit te trekken.
Het is voor ons die er niet bij zijn ook zoeken zo natuurlijk.
Maak eens een filmpje, ik ben wel benieuwd hoe hard de startmotor draait tijdens een startpoging.
Het is hier ook alwel gezegd, maar let goed op lekkage van het brandstofsysteem en maak alles eens goed schoon. Plaats desnoods een terugslagklepje net voor de brandstofpomp tussen (net na de filters) en direct op de retourleiding vanuit de brandstofpomp. Dit is niet het duurste en misschien ben je er redelijk mee geholpen 😉 verstuivers, pomp en compressie testen kan altijd nog..
rommert14
@case956powerrzzzzz ik ga eens proberen om m via startkabels met de kd 7820 te starten, die gaat na wat aandachtiger luisteren wel vrij snel rond, en anders zet ik er een sneldraaiende startmotor op. Maar die kosten ook 300 euro
+1
Wimsumar
Beste Rommert14:

Quote Reactie van @rommert14:
de kd 7820

Huhhhh,.... welke Deere? 😛

Quote @Rommert14:
zet ik er een sneldraaiende startmotor op. Maar die kosten ook

Uit jouw eerste reactie (boven) in dit topic blijkt dat de brandstofvoorziening voor de inspuitpomp lijkt te haperen. Dit probleem moet je allereerst tackelen. Daarna verdient het aanbeveling zaken die onder normaal onderhoud vallen langs te gaan Zaken die relatief weinig kosten, maar wel (grote) invloed hebben op een vlotte (koude) start. Hierbij valt te denken aan het controleren/afstellen van de klepspeling, verstuivers (laten) testen en in deze zelfde werkgang de compressie (laten) meten. Met een 'snelstarter' bereik je niets als voornoemde niet in orde is.
rommert14
@Wimsumar aha, maar vandaag was het ook weer het geval dat ie sochtends niet wil maar smiddags wel, heeft die drie graden verschil dan zoveel invloed? Vanmiddag was het bijna starten lopen.
Wimsumar
Beste Rommert14:

Quote Reactie van @rommert14:
drie graden verschil

Daarbij opgeteld, een (waarschijnlijk) weer opgeladen accu en een brandstofsysteem dat nog redelijk vol diesel zat na de ochtendstartpoging? Wie het weet mag het zeggen.
bas101
@rommert14 ja 3 graden heeft zoveel invloed , t betekent t verschil tussen net niet starten en net wel starten ,en bovendien dat nog : overdag schijnt de zon op de traktor wat t metaal doet verwarmen , s morgens niet willen starten en later op de dag wel zijn de kenmerken van nalatende compressie .
valmet6400power
@bas101
Toch scheelt de een of de andere trekker(merk) ook wel hoor! Onze Case uit 1984 start altijd "slecht" ongeacht of het zomer of winter is, in de zomer wel iets vlotter dan in de winter overigens. Daarentegen start onze Valmet zonder voorgloeien altijd binnen één seconde, zowel in zomer als in de winter!
bas101
@valmet6400power dat is mij bekend onder de oude tractoren zijn zijn over t algemeen Deutz en Schlüter goede starters , slechte starters zijn IHC en MAN MWM (bijv. akd112z zonder gloeibougies) en Perkins , geen tractor is hetzelfde.
+1
jo845xl
@rommert14 Gewoon een verwarming erin en klaar , heb ik ook bij 2 van m'n trekkers gedaan .
Is ook beter voor de motor . In de koudere landen gebruiken ze zoiets allemaal.

kramp.com/shop-be/nl/…
+1
Mdbm
@jo845xl Of nog twee weken wachten tot het terug warmer is.
rommert14
@Mdbm ja hier in Denemarken heeft het de laatste tijd ook even best gevroren
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!