Illustratie van:

Fiat 431R - Rijdt niet; mankement aandrijfas of versnellingsbak

Mijn Fiat 431R heeft een motor van een 312. Afgelopen week is er een serieus probleem ontstaan. Door de kou kreeg ik hem na 2 minuten voorgloeien met volle accu's nog niet aan. Slepen hielp ook niet. Nadat ik de motor eindelijk gestart kreeg wilde ik wegrijden maar verzette de trekker geen millimeter. Koppeling doet het. Alle versnellingen geprobeerd maar geen beweging. Aftakas doet het als de hendel naar achteren staat. Doet het niet als de hendel geheel naar voren staat. Wat zou er kapot kunnen zijn?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Wimsumar
Beste Jaap-Sarvaas: Kun je de versnellingen schakelen zonder koppelingsgebruik en zonder "tandwielprotest" (gekraak)? Dan zit de schade in de koppeling (koppeling blijft ontkoppelt staan, plaat gebroken, vertanding prise-as gladgedraaid o.i.d.).
Hoe is de pedaaldruk bij intrappen van het koppelingspedaal, anders dan normaal?
Vreemde geluiden?
jaap-sarvaas
Wimsumar, dank voor je reactie. Koppeling doet het. Kan niet koppelen zonder pedaal in te trappen. Het probleem zit hem in de overbrenging van koppelingsas naar aandrijfas Er klinken geen rare geluiden Ook niet als hij in een versnelling staat.
Wimsumar
Beste Jaap-Sarvaas:

Quote Reactie van @jaap-sarvaas:
Kan niet koppelen zonder pedaal in te trappen.

Schakelen bedoel je neem ik aan?

Als 1 van de steekassen naar het achterwiel gebroken zou zijn dan is dat te testen door het differentieelslotpedaal in te trappen: de trekker moet dan rijden.
Dit is overigens bij zo'n kleine/lichte trekker ook wel uit te testen door de trekker handmatig (met ingeschakelde versnelling + diff. slot) vooruit te duwen (dus zonder dat de motor loopt).

(N.B.: Veroorzaak door alle getest en geprobeer geen meer schade A.U.B.! ).
jaap-sarvaas
Inderdaad schakelen. Er is geen pedaal voor het differentielslot,wel een hendel (aan de rechterkant tegenover de hendel om de aftakas in te schakelen). Deze heb ik ook in de twee mogelijke standen gezet (in of uit). Zonder resultaat.
Wimsumar
Beste Jaap-Sarvaas:

Quote Reactie van @jaap-sarvaas:
twee mogelijke standen

Ik kan geen bijbehorende documentatie vinden maar zo'n FIAT 431 heeft volgens mij een zogenaamde tweetrapskoppeling. Dat wil zeggen, met het koppelingspedaal worden zowel de rijkoppeling als de aftakaskoppeling bediend. Er zou mogelijkheid nog bestaan dat de rijkoppeling om wat voor reden dan ook plotseling blijft slippen (alle voering van de plaat afgevallen) maar dan zou de aftakas nog moeten werken.
Is de koppeling op jouw "431" nu ook net als de motor van een type FIAT-213, en mogelijkerwijze een 1-plaatskoppeling (die nu doorslipt) ?
Heb je nog vrije slag (bovenin) het koppelingspedaal?
jaap-sarvaas
De trekker heeft idd tweetrapskoppeling. Aftakas doet het als hendel in achterste stand staat. (direkt op de motor). Aftakas beweegt ook als de wielen bewegen. Morgen komt een kennis met meer kennis. Ik houd u op de hoogte. Vrije slag zal in checken.
+1
fiatgroep
Misschien is de trillingdemper kapot zit tussen koppeling en versnellingsbak.
deze verbind de koppelingsas met versnellingsbak en vangt de schokken op (zitten rubbers in)
zit met spiebanen op de as die kunnen er af gesleten zijn dan rijdt hij niet .
aan de zijkant zitten twee luikjes waar naar binnen kan kijken.
+1
jacco-beun
Goeden dag allemaal ik ben net bij jaap wezen kijken bij de fiat. En ik ben tot conclusie gekomen dat het waarschijnlijk in het olanetaire tandwielstelsel zal zitten die de hoog/laag regeld i.v.m. dat de schakelarij werkt. En die tantwielen draaien wel na het schakelen. (Via de vuldop beken.) En dan draait daar de onderste as ook alleen een luikje verder waar de aftakas schakeling zit. Daar draait de as niet meer. Dus ik verwacht dat of de vertanding van de as af is of dat stukje as is afgeknapt. Of het planetaire tandwielstelsel is kapot. Wie heeft hier ook nog een idee over.
Wimsumar
Beste Jacco-Beun:

Quote Reactie van @jacco-beun:
Wie heeft hier ook nog een idee over.

Ja, ik heb een idee: repareer Jaap's trekker of help 'm daarbij. 😎
jaap-sarvaas
Ik zoek de volgende omcirkelde onderdelen voor de versnellingsbak. Waar zou ik die kunnen krijgen

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Jaap-Sarvaas:

Quote Reactie van @jaap-sarvaas:
Waar zou ik die kunnen krijgen

Laat een advertentie plaatsen op:

fiatclub.weebly.com/verkoophoek.html/

en / of informeer bij de adverteerder W.W. (die naam wordt hier op het forum ook wel eens genoemd voor onderdelen).
fiatteam
Ik heb nog een complete versnellingsbak van een 312 liggen. Bij interesse graag een pb sturen.

Groet, Fiatteam
jaap-sarvaas
Dank voor jullie reacties. Ik ga de trekker met hulp van Jacco Beun halveren en de achtertrein vervangen. Ik ben er nog niet helemaal achter wat voor model ik nu heb. De motor is een 312 (605 D015 073746) maar de achtertrein is van een smalspoor waarop 431R*440293*0128 OM staat. Hoort dit bij elkaar of is de trekker eerder uit elkaar gehaald? Is er te achter halen wanneer de trekker is gebouwd?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 431R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0