John Deere PQ bak?

Goedeavond.

Heren en technische dames, ik heb een vraagje over John Deere. Namelijk: waar staat de benaming pq bak voor? is dit een speciale versnellingsbak (bijv. geheel powershift)?

Hebben jullie daarnaast ervaring met een JD 6800?
Zoja wat zijn de sterke en vooral de zwakke punten waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

ford8630power
Pq staat voor powerquad, oftewel een pook om 5 of 6 versnellingen te bedienen met een pook ernaast die 4 powershift trappen bedient. Supergoede en fijne bakken! En meestal heeft een 6800 een mechanisch/hydraulische omkeerpook die er ook naast zit.
SJB533
Power quad. Is een 4 traps powershift
RobinBos
Zwakke punten:
-Bediening van de hef, de aller eerste waren met een draaiknop, die waren niet zo goed, al heel snel kwam de hafronde bediening die zo lekker in de handpalm ligt, deze is wel goed.

-Hefinrichting, de bovenste krukken, waartegen de hefcilinders drukken willen nog wel eens ruim op de spline zitten.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten. niet dat er verder nooit wat aan mankeerd, maar de kwaaltjes om het zo maar te noemen zijn niet dusdanig ernstig dat ik een trekker daarom niet zou kopen.
Als je zo'n trekker koopt kun je het beste letten op algemene indruk (deuken, slecht in de verf, cabine bekleding enz.) en urenstand. ze kunnen een hoop uren maken, maar net als met alle andere trekkers krijg je wel wat kleine dingetjes boven de 10.000 uur.
Hoekstraj
En let op de uitlaat die zijn heel gauw verrot bij die jd´s
Kareltje
Waar staat Autoquad dan voor? En Powerquad+?
ford8630power
Autoquad kun je automatisch door de powershifttrappen laten schakelen. En bij de powerquad plus bak heb je 1 pook met knopjes voor de powershift en omkeer onder het stuur, dit heeft de autoquad ook trouwens.
RobinBos
Powerquad heeft boven op de gewone powerquad iets dat ze speed matching noemen, bij het schakelen tussen de groepen kiest de computer welke (bij die trekkers al electronisch geschakelde)powerquad versnelling het beste past bij de snelheid. als je dus bijvoorbeeld in D4 rijdt, en je schakeld naar E, dan zal hij automatisch in 2 ofzo beginnen.

Autoquad wil zeggen dat hij automatisch op en af schakeld, aan de hand van motortoerental, binnen de 4 powerquad versnellingen.

die uitlaat is inderdaad ook wel een goeie, die gaat wel vaker stuk, en die kun je van te voren enigsinds aan zien komen.
casejxu
En dan heb je autopower die gaan hier in de buurt regelmatig stuk!! maar 6800 zijn goeie trekkers.. hoor loonwerker regelmatig zeggen dat ie liever zijn 6800 ipv 6910 voor de veenhuis opraapwagen heb staan .. die dingen trekken nl als een leeuw
+1
tractorliefhebber
Kunnen leeuwen trekken dan?
casejxu
Vast wel
Claas-JD
Egte kwalen zitten er niet in! Kleinigheidje hou je toch. Technisch zeer goede trekker.
kun20
Okay bedankt voor de info!

ik had daarnaast een oogje op een 7600 JD.

Alleen dit is al weer een stukje groter. Iemand ervaring met deze machines? heb wel een gehoord dat deze jongens nog wel wat diesel lusten.

bij een 6800 is neem ik aan wel een fatsoenlijke voorlader voor te bouwen?

Groeten Tom!
ford8630power
Een 7600 heeft maar een paar pk meer, en is veel lomper ja. 6800 lijkt mij toch een veiligere keus 😉 En aan een 6800 kun je prima een voorlader hangen door zn frame die onder de hele trekker door gaat 😉
tractorliefhebber
7600 is best zuinig hoor.
7600 is belange niet zo goed als een 6800!
7600 heeft de 4 traps op de mechancische vooruit/achteruit, moet je altijd doorlopen, heeft een slechte pomp op en zuipt redelijk jet is een 6.7L vind ik persoonlijk te weinig, voor zo ene grote trekker 130Pk.
konedata.net/Traktorit/jd7600.htm/
6800 zijn echt zalige trekker, helaas geen voorasvering maar dat heeft de 7600 ook niet.
6800 sterk, korter draaien, soepel schakelen, vooruit/acheruit staat appart van de 4traps powershift, kan er niets slecht van zeggen.
konedata.net/Traktorit/jd6506.htm/
tractorliefhebber
Dat je door de versnellingen moet voor voor of achteruit maakt de trekker niet minder goed. Wij hebben verschillende 7600's gehad en allemaal redelijk probleemloos. Zuipen deden ze niets overdreven. Dat de trekker wat laag in pk's zat tenopzichte van de trekker ben ik wel enigzins met je eens. 6800 zijn ook zeker goede trekkers maar daar waren veel meer problemen mee dan met de 7000 serie.
john deere 7810
Een 7600 heeft in verhouding weinig pk's vergleken met de groote en zijn ook zwaarte ligt er aan wat je er mee wilt he 😛
tractorliefhebber
Probleem was een beetje dat hij net zo groot als de 77 en 7800 was en dat hij daar mee vergeleken werd. Hij was veel trekkers van 130PK de baas juist door het gewicht.
930triplemaaier
De hydrauliek is ook een kwaal van de eerste 6x00 serie. Als je veel olie vroeg kon er nog wel eens cavitatie (vacuum) optreden in de aanzuigleiding. Dan begint de pomp namelijk heel erg te janken. Hier is een modificatie voor geweest maar die is lang niet bij alle trekkers gedaan
kun20
Okay prima jongens hier heb ik wat aan. ik kan dus wel stellen dat de 6800 een goede trekker is. Maar een PQ uitvoering heeft als ik het goed begrijp geen omkeerschakeling onder het stuur?

Daarnaast ben ik altijd liefhebber van de MX serie van case geweest (o.a door het mooie geluid) Ik zat hierbij te denken aan een MX120.
Ik denk dat deze redelijk vergelijkbaar is met een 6800? Zijn er bij jullie zwakke en goede punten bekend van de MX serie?

alvast bedankt!
jd user
De case is net zoals een new holland.Motorisch zit er een pisbakmotor in,die gewoonweg niet zó fel kan trekken als een john deere.Verder is het een best wel een goede trekker.
SJB533
Heb al eens over iemand gehoord die met de bak trammelant had gehad, was met een MX90C, die bak is echter dezelfde (voor zover ik weet).

Die MX heeft overigens een Cummins/NCE van 5,9L. Waarom zou dat een pisbakmotor zijn? Overigens heb ik liever een taaie, dan een felle motor...
ford8630power
Inderdaad, aan die motoren mankeerd niks! Maar als je van een klapperende powershiftbak houdt moet je een MX nemen 😃
Hoekstraj
Tsja die klapperende bakken gaan niet gelijk kapot hoor 😃
SJB533
Alsof je een JD niet voelt schakelen...
ford8630power
Die voel je wel, maar die hoor je niet 😉
johndeerefan1990
Ik denk niet dat een john deere 6800 met een case mx 120 te vergelijken is het kwaliteits verschil hou je toch echt dat zie je ook wel duidelijk aan de prijs wat ze voor een john deere vragen en een case uithetzelfde bouwjaar met soortgelijke urenstand en noem het maar op
Hurli356
Bovendien zit er een raar geluid in de achterbrug van de MX 120, weet niet of het bij alle MXen zo is, maar wel bij die ik ken.
jd premium
@ hurli356 ik heb van die jankende achterbrug ook wel eens gehoord. Bij een MX120 van een kameraad op zijn werk werd dat janken al erger en na 2 maanden was de helebak aan gort(zat 5900 uur op)
Over de JD, ja die uitlaat kan wel eens verrot zijn, maar voorderest weet ik eigenlijk niet echt slechte punten.
Als ik moest kiezen zou ik voor de 6800 gaan.
Tom VB
Altijd een 6800 verkiezen boven een "klapbak" MX. Kennis van me heeft er een, als je daar op het erf staat als hij langs rijdt en schakelt met de powershift dan verwacht je de tandwielen over het erf te zien rollen.... wat een klappen ! Cabine lijkt me ook wat kleier en donkerder van binnen als die van de JD, fijne werkplek.
kun20
Okay,

Persoonlijk vind ik het schakelmechanisme van een case erg fijn. Doordat je tijdens het overschakelen naar een andere groep tegelijkertijd 1 powershift terug kunt (of meer indien nodig, maar dan heb je wel een erg zware vracht).

De loonwerker bij mij in de buurt heeft een maxxum 5140 van bouwjaar 1991 gehad. Ik heb hierzelf ook een heel aantal uren opgezeten en mij beviel de powershift eigelijk wel goed, van groep naar groep ging wat troever.
Deze bakken kon je tijdens het overschakelen(powershift) ook altijd heel goed horen.

Is het bij jullie bekend of de de MX serie dezelfde bak heeft gekregen als de oude Maxxum?
Zoja dan durf ik het eigelijk wel aan.

Daarnaast heeft een andere loonwerker in de buurt vele MX-en gehad en nog steeds. Hierbij is bij enkele medewerkers bekend dat de ene serie beter trekt dan de andere. Weet iemand van jullie toevallig wat de `goede`serie is?

bedankt,

Tom
SJB533
Volgens mij is de transmissie nog van de 5000 series, motor in ieder geval!
MaartenMandemaker
Cabine van een MX is ruimer als van een JD. De versnellingsbak van een MX is hetzelfde als van de maxxum.
HollandNew
Niet al naar een New Holland M 135 gekeken? We hebben zelf hier een M 100 en die bevalt zeer goed 😄
charel
Een M 100 is echt wel zeer goed maar weet niet of de 135 oké waren/zijn.

M100 is zeer sterk we hebben zelfs eens een 5 schaar mee getrokken maar niet te vergelijken met andere modellen.
Als ik zou kiezen tussen de MX en JD zou ik JD nemen want ze zijn zeer sterk voor hun klasse.

Maar als je gewent bent aan de Case zou ik niet overstappen gewoon kwestie van gewoonte.
maartendankers
Die uitlaten roesten snel door omdat ze wanneer het erg hobbelt steeds tegen de spiegel aan klappen, hier door gaat ie in de bocht sneller roest en heb je er op een gegeven moment een gat in waardoor je dak op de hoek een beetje wegsmelt 😛
HollandNew
Die 135 hebben een zwaardere vooras en achterbrug. Een 115 heeft dezelfde als de 100
HollandNew
@ Maarten: Dat doet de uitlaat bij de NH 60/M/TM serie ook 😉
kun20
Goedzow,

Uiteindelijk ben ik toch maar van plan om naar een Case 1056xl te gaan kijken.
Omdat de trekker eigelijk alleen voor de hobby is bedoelt kom ik met een JD 6800 of MX te hoog in kosten.
En laten we eerlijk zijn zo`n 1056 is toch ook wel een dikke machine.

Ik heb er alleen wel een aantal vragen over.
namelijk:
waar moet ik zoal op letten bij aankoop? met andere woorden wat zijn de zwakke punten?

ik neem aan dat het mogelijk is om een fatsoenlijke voorlader voor de machine te bouwen? Zijn hierbij dichte voorvelgen ook van belang, of zijn de `standaard` velgen met boutbevestigingspunten stevig genoeg?

ik hoor het graag!
SJB533
Zeker een super trekker, kan me zo ook geen zwakke punten bedenken. Moet wel zeggen dat ik deze trekkers niet geschikt vind voor een voorlader. Lomp schip, geen chassis, geen omkeertransmissie. Weet niet wat je je uitgedacht hebt om te doen, met de lader?
kun20
Tja niet zo veel bijzonders, balen laden en lossen van de wagen. En andere hand en span diensten.
Wat bedoel je met geen chassis? ik zie toch wel redelijk wat 1056 met een lader op internet staan.

Hoe zit het daarnaast met de versnellingsbak, de voor en achteruit zit ook aan de rechterkant van de stoel?

alvast bedankt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
61