Illustratie van:

Liebherr 901 - Motor draait op 3 van de 4 cilinders, maakt kloppend geluid

Onze Liebherr 901 is van de ene dag op de andere een verontrustend kloppend/tikkend geluid. De motor is een luchtgekoelde 4 cil Deutz, ik denk F4L912.
Gezien er ook meer blauwe rook te zien is heb ik mij eerst toegelegd op de injectoren. Alle 4 losgehaald en 1 voor 1 in de injectortester gestoken, alle 4 mooi verstuifbeeld en juiste openingsdruk.
Vervolgens terug gemonteerd (voorlopig nog zonder nieuwe brandplaatjes), en 1 voor 1 een verstuiver losgemaakt van de dieselpomp. Bij de tweede injector stopt de motor met roken, maar het vreemde geluid blijft. Als ik de overige 3 injectoren 1 voor 1 los maak, hoor je duidelijk dat de motor slechter gaat draaien. Enkel bij die tweede cilinder is er geen verschil.
Vervolgens injector van cilinder 2 en 3 gewisseld, en het probleem bleef zicht voordoen op de tweede cilinder. Het is dus duidelijk dat cilinder 2 niet deelneemt aan de verbranding, diesel wordt er gewoon door geblazen.
Vermoedelijk is het probleem dus gelinkt aan de lijnpomp of aan de kleppen?
Het inspectieluikje op de lijnpomp heb ik even geopend om in de pomp te kijken, alle 4 de asjes draaien nog mooi mee en zitten in dezelfde positie.
De klepspeling van cilinder 2 heb ik met de natte vinger al eens nagekeken en die staat ook niet overdreven open of dicht. Eerstdaags probeer ik voelermaatjes te pakken te krijgen om deze speling nog fijn af te stellen.

Hierbij nog een filmpje waarop het betreffende geluid goed te horen is:

Zijn er nog snelle checks die ik kan uitvoeren om te bepalen wat de oorzaak is van dit probleem?

Deel dit topic

Reacties

+2
bas101
Volgende stap.is even de verstuiver uit cilinder 2 draaien nu nu los op de leiding.monteren en kijken of ie nu wel of niet verstuift
Huuuuub
Lekt tussen bus en cil. kop of een drijfstanglager kapot. pak de koppen er maar vanaf dan weet je meer.
dendeze
Probeer eerst de compressie van de tweede cilinder te meten.
Mogelijk blijft een klep een klein beetje openstaan, dat kan bijvoorbeeld al door vervuiling op de klepsteel, in een drijfstang geloof ik nog niet direct.
robbin lamers
Ik kijk even mee, lijkt me een intersant topic, ben ook benieuwd wat het probleem is.
fendt farmer309c
Ik zou niet weten wat het precies is maar ik weet wel dat die liebherr's met een luchtgekoelde deutz 4 cilinder wel goed zijn onze Liebherr 312 van 1996 heeft nu net geen 16000 uur en nog nooit motorische problemen mee gehad alleen beginnen we nu wel te merken dat de hydroliekpomp zijn beste tijd wel heeft gehad
rommert14
@fendt farmer309c hier precies hetzelfde, alles er omheen is het probleem
fendt farmer309c
@rommert14 ja Haha wij hebben ook veel spelling oo de arm en zo maar ik vind het hele goede en degelijke kranen
+1
rommert14
@fendt farmer309c wij hebben 314 die heeft het afgelopen jaar 600 uur gedraaid, allemaal drainage vervangen
+2
GROENEDEERE
Nou wim.
Moet hier ook andere olie in?
+1
boegie
@GROENEDEERE de inloopolie moet erui 😉 😛
+2
GROENEDEERE
@boegie
En dan met dunne wegloop olie vullen?
+1
DESLAGERURRE
@GROENEDEERE ik zou er kruipolie in doen .. is lekker dun .. draait de motor mooi ligt rond ..
DESLAGERURRE
Maar eff serieus .. motor is onze kraan tikt ook .. waarschijnlijk is bij revisie te weinig vul ringen onder de cilinders gedaan waardoor de zuiger tegen de kop aan komt .. (gebeurde alleen bij een warme motor) heeft ons al een cilinder met kop gekost .
Maar is dat getik plots gekomen of deed die motor het al langer ?
robbin lamers
Ik zou zelf het probleem zoeken bij de nokkenas,stoterstangen, tuimelaars of kleppen. je hoort ongeveer 3 keer per seconde een tik, zou betekenen dat de kraan dan 180 toeren per min loopt als het iets met de zuigers is, iedere omwenteling 1 keer, nokkenas draait de helt van de snelheid. is er niet een stoterstang oid kapot wat nu tegen elkaar aan klappert, en hierdoor de kleppen niet meer aanstuurt, en dus de cilinder ook niet mee doet?
gr Robbin
paulusmahandel
Klinkt als een kromme klep.
Even kop eraf en dan weet je meer.
langeslagdiesel
Denk lekke koppakking. Koeltunnel er even af en lopen laten met 4 komplete setjes. Als je maar heel even het gas aanraakt en je heb steekvlammen tussen kop en pot dan weet je genoeg. Kan drijfstanglager werk zijn. Maar ik ga er van uit dat de koeltunnel en koel ribben regelmatig schoongemaakt woorden.olie op pijl is en nog redelijk vers. controle lampjes voor oliedruk , en koelvin Spanrol het gewoon doen. Dus ja. Dan kan het bij een deutz eigenlijk niet anders zijn. Dan de koppakking. Succes man.
+1
Stevdvyv
Hallo iedereen,
Wie het bij de drijfstangen is gaan zoeken, was correct. Deze week heb ik de cilinderkop van de defecte cilinder eraf gehaald. Aan de in-en uitlaatkleppen was niets te zien, alles in orde. Vervolgens heb ik de chemise, de eigenlijke cilinder, van de motorblok gehaald, om de zuigerveren te inspecteren. Aan de zuigerveren was ook niets te zien, maar de zuiger zelf zit los! Je kan de zuiger bij stilstaande krukas zo'n centimeter op en neer bewegen. Dit wijst vermoedelijk op een defect aan de drijfstanglagers of de drijfstang zelf. De volgende stap is dus om de carter open te halen en de zuiger langs onder los te maken voor inspectie. Gelukkig verkopen ze op Kramp nog alle onderdelen van deze motoren 😉

Groeten,
Stef
Huuuuub
@Stevdvyv
Niet vergeten de krukas op te laten meten en laten controleren op scheuren.
fendt farmer309c
@Stevdvyv als kramp niet lukt kan je nog altijd Liebherr of deutz zelf proberen die zullen ook nog wel wat hebben liggen want die hadden ook nog een nieuwe uitlaad voor onze 312 uit 96 liggen
fastrac3155
@Stevdvyv je hebt ook geluk, een 912 is relatief goedkoop om aan te klussen, een 913 oud is meteen al een stuk duurder in onderdelen
DESLAGERURRE
@Stevdvyv pas ook op dat je voldoende vulringen onde de cilinder doet met het terug plaatsen !
t is te controleren door alles weer in elkaar te draaien inclusief koppakking (niet op moment aan draaien maar gewoon vast ).. maar dan moet je van te voren even een stukje lood of soldeer tin op het bovenste stukje zuiger leggen voor dat je het aandraaid .. dan de motor 2x rond draaien en dan de kop er weer af halen en meten hoe dik het stukje tin of lood is ! HIJ MOET MINIMAAL 0.8mm wezen !1mm of 1.2 mm is nog beter ..
DESLAGERURRE
@DESLAGERURRE om dat bij mij de de ruimte te klein was is mij een cilinder van boven naar beneden gescheurd .. toen bij Overbeek een 2e hands setje(cilinder/zuiger op gehaald .. koste net zo veel als een pakking set !
fastrac3155
@DESLAGERURRE ik heb een keer mee een luchtkoeler gereviseerd, en toen idd met tin de tussenruimte gemeten, we hadden toen van tevoren, ruim voldoende vulringen ertussen gedaan en gewoon iedere keer, het benodigde aantal verwijderen om de juiste ruimte te creëren
DESLAGERURRE
Frederick
@DESLAGERURRE De kop moet er niet terug af, je kan het tin gewoon via de injectoropening verwijderen.
DESLAGERURRE
@Frederick en als de ruimte te klein is kun je hem er als nog af halen .. mooi dat het zo kan maar je hebt er weinig aan
Stevdvyv
Vandaag carter opengehaald. Een van beide bouten van de betreffende drijfstang stond redelijk los, verder was er van de lagerschalen geen spoor meer. In de carterpan waren de afgebrokkelde stukken terug te vinden. Om een grondige revisie te doen (krukas en drijfstang opmeten / bewerken/ vervangen) wordt de motor niet frequent genoeg gebruikt en niet zwaar genoeg belast. We gaan beginnen met een nieuwe set lagerschalen.
Bedankt voor de tip over de vulringen, we kijken dit na!
+2
Frederick
@Stevdvyv Is verloren moeite, na een paar draaiuren heb je terug hetzelfde. Van mij mag iedereen doen wat hij wil, maar als ik dan toch een goede raad mag geven, niet op die manier oplossen.
+2
Huuuuub
@Frederick
Dit dus, de drijfstang en krukas is nu al dermate ingelopen dat je het lager er waarschijnlijk niet eens in krijgt. de krukas is nu waarschijnlijk ook al gescheurd..

Ik vraag me af waarom ik eigenlijk nog advies geef hier. 9 van de 10 keer word het toch in de wind geslagen...
@Huuuuub @Frederick de topicstarter geeft zelf al aan dat de machine weinig draait en weinig zwaar belast worden, is het dan een rare gedachte om het met klein budget proberen op te lossen? Of gelijk maar minimaal €1000 euro uitgeven?
+1
Frederick
@ronald-deutz-fahr De herstelling uitvoeren op de manier die hij van plan is is zeker en vast een raar gedacht.
+1
Huuuuub
@ronald-deutz-fahr
Hij laat zich in ieder geval niet hinderen door enige kennis van zaken...
+1
fastrac3155
@Stevdvyv als lagerschalen niet te duur zijn (wat ik niet verwacht van een 912 motor, dan zou ik met schuurpapier het oppervlak waar de drijfstang loopt, weer mooi glad schuren (beetje zoals je doet flossen, duw er nieuwe schalen in (overmaat misschien?) En monteer de zooi weer, je kunt nooit veel verliezen.

Hebben ut al 2 x gedaan bij Johnny pony's en de ene heeft nog jaren prima gedraaid, en de 2e liep ook mooier dan van tevoren, het is een gok en ik weet niet hoeveel je krukas is ingelopen, maar als het haalbaar is dan zou ik het gokken.
Wimsumar
Beste Stevdvyv:

Quote:
Om een grondige revisie te doen (krukas en drijfstang opmeten / bewerken/ vervangen) wordt de motor niet frequent genoeg gebruikt en niet zwaar genoeg belast.

Laat deze motor dan weer kloppen. Dat wil zeggen, haal de defecte drijfstang + zuiger er uit, dop het oliekanaal in de krukas af, stel overeenkomstig pompelement van de brandstofpomp buiten werking en laat de motor op 3 cilinders lopen.
+2
old man jose
@Wimsumar
Wat een dom verhaal uit Suwaweer.
+2
DESLAGERURRE
@old man jose wij zijn/waren het niet vaak eens .. maar nu kunnen we elkaar een hand geven ... kolere wat een achterlijke opmerking WIM !
old man jose
@DESLAGERURRE
Soms loopt deze @Wimsumar een beetje erg naast zijn klompen, en dan zetten we hem even op zijn nummer( 4 of 5 of minder lol).
DESLAGERURRE
@old man jose een beetje ?? ook al ken je de machines met je ogen dicht in elkaar sleutelen gaat hij je nog zeggen hoe het moet .. t is gewoon achterlijk ..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Liebherr 901 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN