Onze Liebherr 901 is van de ene dag op de andere een verontrustend kloppend/tikkend geluid. De motor is een luchtgekoelde 4 cil Deutz, ik denk F4L912.
Gezien er ook meer blauwe rook te zien is heb ik mij eerst toegelegd op de injectoren. Alle 4 losgehaald en 1 voor 1 in de injectortester gestoken, alle 4 mooi verstuifbeeld en juiste openingsdruk.
Vervolgens terug gemonteerd (voorlopig nog zonder nieuwe brandplaatjes), en 1 voor 1 een verstuiver losgemaakt van de dieselpomp. Bij de tweede injector stopt de motor met roken, maar het vreemde geluid blijft. Als ik de overige 3 injectoren 1 voor 1 los maak, hoor je duidelijk dat de motor slechter gaat draaien. Enkel bij die tweede cilinder is er geen verschil.
Vervolgens injector van cilinder 2 en 3 gewisseld, en het probleem bleef zicht voordoen op de tweede cilinder. Het is dus duidelijk dat cilinder 2 niet deelneemt aan de verbranding, diesel wordt er gewoon door geblazen.
Vermoedelijk is het probleem dus gelinkt aan de lijnpomp of aan de kleppen?
Het inspectieluikje op de lijnpomp heb ik even geopend om in de pomp te kijken, alle 4 de asjes draaien nog mooi mee en zitten in dezelfde positie.
De klepspeling van cilinder 2 heb ik met de natte vinger al eens nagekeken en die staat ook niet overdreven open of dicht. Eerstdaags probeer ik voelermaatjes te pakken te krijgen om deze speling nog fijn af te stellen.
Hierbij nog een filmpje waarop het betreffende geluid goed te horen is:
Zijn er nog snelle checks die ik kan uitvoeren om te bepalen wat de oorzaak is van dit probleem?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Liebherr 901 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Mogelijk blijft een klep een klein beetje openstaan, dat kan bijvoorbeeld al door vervuiling op de klepsteel, in een drijfstang geloof ik nog niet direct.
Moet hier ook andere olie in?
Maar is dat getik plots gekomen of deed die motor het al langer ?
gr Robbin
Even kop eraf en dan weet je meer.
Wie het bij de drijfstangen is gaan zoeken, was correct. Deze week heb ik de cilinderkop van de defecte cilinder eraf gehaald. Aan de in-en uitlaatkleppen was niets te zien, alles in orde. Vervolgens heb ik de chemise, de eigenlijke cilinder, van de motorblok gehaald, om de zuigerveren te inspecteren. Aan de zuigerveren was ook niets te zien, maar de zuiger zelf zit los! Je kan de zuiger bij stilstaande krukas zo'n centimeter op en neer bewegen. Dit wijst vermoedelijk op een defect aan de drijfstanglagers of de drijfstang zelf. De volgende stap is dus om de carter open te halen en de zuiger langs onder los te maken voor inspectie. Gelukkig verkopen ze op Kramp nog alle onderdelen van deze motoren
Groeten,
Stef
Bedankt voor de tip over de vulringen, we kijken dit na!
Laat deze motor dan weer kloppen. Dat wil zeggen, haal de defecte drijfstang + zuiger er uit, dop het oliekanaal in de krukas af, stel overeenkomstig pompelement van de brandstofpomp buiten werking en laat de motor op 3 cilinders lopen.